Jump to content
Kicior

"Bandyta" - czyli model a'la PA

Recommended Posts

Obserwuję, obserwuję i coraz bardziej jestem pod wielkim wrażeniem :)

Trzymam kciuki za dokończenie składania i oblot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Marcinie !!!

Ogromnie się cieszę, że ktoś to przynajmniej czyta :)

 

Na weekend wyjeżdżam, więc jutro postaram się trochę nadgonić prac, choć z relacją będzie raczej krucho..

Tymczasem mam dylemat prawie z tych "moralnych" - stąd pytanie do wszystkich, którzy mają w tym doświadczenie: łączenie połówek steru wysokości.

 

Niestety nie będę mógł zastosować 2 serw, więc zostaje połączenie połówek.

 

1) W Addict'ie zrobiłem taki patent:

 

post-4061-0-51100600-1394146143_thumb.jpg

 

Niestety nie jestem z niego zadowolony - połówki się trochę wyginają względem siebie podczas mocniejszych manewrów.

W większym modelu chciałbym zastosować mocne i stabilne łączenie

 

2) W Bandycie zaprojektowałem kilkuwarstwowe połączenie, sklejone żywicą:

 

a) balsa

'b') płytka laminatowa (0,8mm)

c) balsosklejka

d) płytka laminatowa (0,8mm)

 

Coś takiego:

 

post-4061-0-44680600-1394146406_thumb.jpg

 

Z tym, że zastosowano tu zamiast cięższego laminatu - płytkę węglową.

 

Zrobię sobie taki patent i sprawdzę odporność na skręcanie, ale obawiam się że będzie to trochę ważyło.

Płytka laminatowa jest relatywnie ciężka.

 

Co jeszcze?

 

3) Stosuje się często połączenie na drucie od szprychy lub stalowym wygiętym w kształt litery C

 

 

4) Sławek doradził zastosowanie dwóch bowdenów i prętów węglowych idących przez kadłub do SW.

 

5) Paweł66 stosuje coś takiego - ale w lżejszym modelu:

http://pfmrc.eu/inde...teru-wysokosci/

 

Całkiem podoba mi się to podoba. Czy ktoś stosował to w modelu podobnym parametrami Bandyty?

A może macie jeszcze coś innego?

 

Z góry dzięki za porady!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Marcinie !!!

Ogromnie się cieszę, że ktoś to przynajmniej czyta :)

(...)

 

Obserwuje cały czas jak również podziwiam Twoje poczynania i już nie mogę się doczekać filmu z oblotu :)

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiosna już praktycznie za pasem, więc rzeczywiście muszę przyspieszyć prace, bo zaplanowałem oblot na kwiecień.

A z detalami, dźwigniami, popychaczami, regulacjami zawsze tyle czasu schodzi...

 

Oczywiście ile znów nam nie sypnie jak rok temu na Wielkanoc, czyli tak:

 

post-4061-0-94834700-1394209023_thumb.jpg

 

Poza tym silnik już wybrałem i składam się do zamówienia wraz z 2 pakietami 4S i ESC 40A oraz 4 serwami cyfrowymi.

Paczka finansowo troszkę zaboli, bo w sumie się tego nazbierało.

 

Może dziś wieczorem wrzucę jeszcze krótko n.t. końcówki garba, którą dokończyłem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To że nikt tu Ci nie śmieci w temacie, nie znaczy że nie śledzi budowy.

 

Problem łączenia połówek SW przerabiałem przy budowie Madmana, autor zalecał zastosowanie dwóch serw, ja chciałem to zrobić na jednym. i tak też zrobiłem. Połówki SW połączyłem stalowym prętem wygiętym w odpowiednie |___| 'U', a elementy | dodatkowo zacisnąłem kanapką z laminatu.

trochę było z tym roboty, potem problemy z odpowiednim podcięciem w SK, żeby |___| sobie swobodnie pracował i nie obcierał nigdzie.

Z perspektywy czasu żałuję, że nie zrobiłem jednego serwa i podwójnego bowdena do każdej połówki SW.

 

ale jakto w grze - decyzja należy do Ciebie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za radę!

Ten element jest dla mnie najbardziej problematyczny w całym modelu.

Zobaczę jak wyjdzie laminat i będę decydował na bieżąco.

 

Dziś tylko troszkę n.t. statecznika pionowego oraz końcówki garba.

SK trochę później.

 

Gotowy statecznik wraz z wypustem do łączenia go w z kadłubem wygląda tak:

 

post-4061-0-77912900-1394233347_thumb.jpg

 

Jeszcze tylko dokleiłem 5mm kawałek balsy (niestety twardej i ciężkawej), zeszlifowałem go z obydwu stron, aby osiągnąć dobre kąty wychyleń S.K.

 

post-4061-0-85036800-1394233463_thumb.jpg

 

Jako wypełnienie po obu stronach statecznika pionowego posłużyła mi miękka balsa 6mm, w wyciętych wcześniej laserem formatkach dostosowanych do kształtu statecznika.

 

post-4061-0-17188800-1394232781_thumb.jpg

 

Po dwie duże formatki na stronę, po jednej średniej i jedna krótka.

Po prostu układa się je warstwami i ewentualnie delikatnie spiłowuje, jeśli zajdzie konieczność.

 

Tak to wygląda z jednej strony: cztery kawałki balsy ułożone na sobie - na razie przymiarka na sucho.

 

post-4061-0-11082700-1394232980_thumb.jpg

 

Po ułożeniu z drugiej strony (bez dwóch najmniejszych elementów)

 

post-4061-0-51936900-1394233079_thumb.jpg

 

Doklejałem je do siebie warstwami.

Przy połączeniu elementów z obydwu stron musiałem jeszcze dosztukować kawałek 1,5 mm balsy ponieważ przy dolnych elementach była szpara.

 

Tak wygląda sklejona całość przed szlifowaniem:

 

post-4061-0-66475100-1394233244_thumb.jpg

 

post-4061-0-36707200-1394233211_thumb.jpg

 

Najpierw ściąłem nożykiem większość naddatków, a następnie szlifowałem papierem ściernym resztę.

Potrzeba trochę delikatności, żeby nie połamać cieniutkichelementów na samych końcówkach.

 

post-4061-0-43066500-1394233530_thumb.jpg

 

Na dziś to niestety tyle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prace powoli postępują (zarówno w Bandycie, jak i Addict'ie gdzie wyprodukowałem kolejną maskę), niemniej zaniedbałem trochę relację.

 

Jak wspomniałem wcześniej, planuję połączyć połówki steru wysokości i wstawić je w kadłub w tej postaci.

Ażeby można było to zrobić, balsowe boczki kadłuba na samym końcu (już po oklejeniu folią) mają być rozcięte, SW wstawiony a na koniec wycięty kawałek przyklejony na nowo.

 

Coś takiego:

 

post-4061-0-52389700-1394747482_thumb.jpg

 

Aby boczki się nie rozjechały i jakoś sensownie można było wyjąć i włożyć ten kawałek, profiluję i wklejam kawałek miękkiej balsy.

 

post-4061-0-07245700-1394747266_thumb.jpg

 

post-4061-0-98206800-1394747529_thumb.jpg

 

Właśnie z powodu tego elementu czekałem na wklejenie statecznika pionowego.

Ale zanim to, dokończę jeszcze S.K. i sprawdzę kąty wychyleń.

 

Po przyklejeniu pokrycia z jednej strony S.K., przygotowałem trzyczęściowe wzmocnienie na dźwignię.

 

post-4061-0-55924400-1394747918_thumb.jpg

 

Składa się ona z dwóch części balsowych oraz jednej balsosklejkowej, wklejonej pośrodku.

Po sklejeniu i oszlifowaniu:

 

post-4061-0-61699800-1394748046_thumb.jpg

 

przymierzyłem ją na dół S.K. - dla spozycjonowania użyłem kawałka ostrza do nożyka.

 

post-4061-0-70694400-1394748091_thumb.jpg

 

No i kolejna nauczka: miejsce na dźwignię jest ładnei wycięte, ale jednocześnie od frontu S.K. jest przewidziane miejsce na zawias.

A na środku jest baksosklejka....

Tak więc chcąc - nie chcąc musiałem nożykiem wyciąć pionowo w baksosklejce miejsce na zawias.

 

post-4061-0-97880700-1394748348_thumb.jpg

 

W sumie nie było to na 100% konieczne, ponieważ jest 8mm, w które zawias może wchodzić, niemniej wyciąłem, aby uniknąć później kłopotów.

 

 

post-4061-0-44774900-1394748432_thumb.jpg

 

Całość wkleiłem, ściąłem nóżki przy żebrach i przykleiłem drugą stronę poszycia.

Od frontu standardowo 5mm balsy, którą ścinam i szlifuję po obu stronach:

 

post-4061-0-47807600-1394748547_thumb.jpg

 

post-4061-0-32810500-1394748573_thumb.jpg

 

Przykładam do statecznika:

 

post-4061-0-58110200-1394748640_thumb.jpg

 

wkładam na sucho zawiasy i sprawdzam max. kąty wychyleń:

 

post-4061-0-75172100-1394748732_thumb.jpg

 

Wyszło 64 stopnie.

Ster kierunku pozwoli na max. 53-55 stopni.

 

Po złożeniu cały model wygląda tak:

 

post-4061-0-60461700-1394749201_thumb.jpg

 

i waży 221,4g.

 

c.d.n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buduj, buduj, świetnie to wychodzi, jestem wielkim fanem PA.

Zapowiada się że stworzysz piękne odpowiedniki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Marcinie!

 

I już też widzę, że można model jeszcze odchudzić:

- pręty węglowe zamiast sosny (ok 10g mniej),

- do skosów powierzchni sterowych stosowałem bardzo twardą (i ciężką, bo taką miałem) balsę, zamiast średniej / miękkiej,

- jest też kilka elementów z balsosklejki, które można spokojnie zrobić z balsy lub wyażurować - tu trochę już zapowiadam skrzydła, które się już fizycznie rozpoczęły... :)

 

Zaczyna to trochę przypominać model.

Najtrudniej i najdłużej jak sądzę będzie zrobić formę do maski silnika.

Ale to na końcu, jak - a może bardziej - JEŚLI model poleci :)

 

Statecznik poziomy i S.W. myślę że opiszę jutro - najpóźniej w niedzielę.

Na początku tygodnia - wrzucę zdjęcia z prac nad skrzydłami.

 

Zaczynam też myśleć o oklejeniu.

Chyba pójdę na łatwiznę (choć ze względu na nie do końca prosty wzór - nie aż taką) i zamiast zastanawiać się nad wzorem, zrobię coś podobnego do oryginału.

 

Na razie brakuje mi podwozia i silnika, które blokują finalne przyklejenie półek i wręg do kadłuba.

Muszę coś wyszukać i zamówić również w następnym tygodniu.

 

Silnik już wybrałem.

Podwozia na razie brak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

c.d.

 

Dziś statecznik poziomy oraz S.W.

 

Nauczony doświadczeniem z wyszukiwaniem elementów do danej części - umieściłem je na formatce przy sobie :)

 

post-4061-0-21756900-1394979343_thumb.jpg

 

Wszystkie - no prawie wszystkie części (za chwilkę okaże się, że jednak "prawie czynie wielką różnicę " :)) poukładałem sobie żebym wiedział co z czym łączyć.

 

post-4061-0-92584200-1394982097_thumb.jpg

 

I zacząłem standardowo od sklejenia ze sobą poszycia.

 

Wszystko ładnie - pięknie, kiedy się okazało, że przez nieuwagę nie wrzuciłem do wycięcia poprzeczek do S.W. :)

Poprawiłem w projekcie, a tymczasem dotnę je sobie ręcznie.

 

post-4061-0-22971100-1394979673_thumb.jpg

 

Na pierwszy rzut poszedł więc statecznik.

Skleiłem ze sobą łącznik natarcia z balsosklejki, dokleiłem do niego trapez z balsy, a resztę połączyłem na wpusty i klej CA.

 

post-4061-0-19868000-1394979829_thumb.jpg

 

post-4061-0-08390400-1394979848_thumb.jpg

 

Potem jeszcze małe, trapezowe wzmocnienia od góry i od dołu z balsy 3mm.

 

post-4061-0-13985100-1394979941_thumb.jpg

 

Przed doklejeniem poszycia przykleiłem jeszcze krawędzie natarcia z balsy 6mm:

 

post-4061-0-38406800-1394982497_thumb.jpg

 

post-4061-0-38374300-1394980083_thumb.jpg

 

post-4061-0-43857100-1394980109_thumb.jpg

 

Na koniec dokleiłem poszycie od góry i u dołu

 

post-4061-0-20430300-1394980170_thumb.jpg

 

Na koniec kawałek 5mm balsy z tyłu statecznika (znów niestety z twardego materiału), zrobiłem skosy i wyszlifowałem - aby były przyzwoite wychylenia S.W.

Waży 21,5g przy długości 37cm.

Wolałbym troszkę mniej - następnym razem kupię po prostu inną balsę.

 

Dodam jeszcze, że od samego początku wszystkie części: kadłub, stateczniki, stery tylko lekko / zgrubnie przecieram zostawiając finalne pylenie i szlifowanie przed samym oklejeniem modelu.

Nie mam osobnego pomieszczenia na to wykańczanie, więc jak już pylić w mieszkaniu, to raz a porządnie :)

 

Następnie S.W.

 

Jak pisałem wcześniej - największy mój dylemat przy modelu to połączenie połówek.

Oczywiście zaplanowałem sobie wcześniej jak go zrobię, ale nie byłem pewien jak to wyjdzie wagowo i wytrzymałościowo.

 

Elementem, który ma za zadanie przenosić siłę skrętną jest połączenie: laminat - balsokslejka - laminat, sklejony żywicą epoksydową.

 

post-4061-0-25443300-1394980772_thumb.jpg

 

Po sklejeniu muszę przyznać, że jest NIESAMOWICIE sztywny.

Jedyną rzeczą, która mnie powstrzymuje przed zastosowaniem tego rozwiązania jest waga tego elementu: 10,5g już po wywierceniu 8 otworów o śr 6mm, dla odchudzenia.

 

Postanowiłem jeszcze chwilę nad tym pomyśleć i albo:

 

- zrobić element zgodnie z planem

- zastosować jakiś inny materiał zamiast cięzkiego laminatu (węgiel, etc)

- wdrożyć oddzielny napęd obydwu połówek

 

Tak więc tymczasem S.W. zaczeka na wynik przemyśleń, ale pokażę mimo wszystko jak wyglądałoby połączenie wszystkich elementów:

 

post-4061-0-14840600-1394981519_thumb.jpg

 

Oczywiście także i tu zrobiłem specjalny szablon na wstawienie nóżek żeber, aby wszystko skleić ze sobą prosto...

 

post-4061-0-19259700-1394981572_thumb.jpg

 

post-4061-0-49317900-1394981591_thumb.jpg

 

A na wierzch oczywiście poszycie, które złączy wszystko w jedną całość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prace koncepcyjne nad S.W trwają, marzec niedługo się kończy, dziś nastała kalendarzowa wiosna, więc.... czas na skrzydła.

 

Zgromadziłem więc poprzeczki dolne:

 

post-4061-0-25924900-1395353261_thumb.jpg

 

Poprzeczki górne:

 

post-4061-0-77368700-1395353272_thumb.jpg

 

Poszycie dolne

 

post-4061-0-26186100-1395353284_thumb.jpg

 

Poszycie górne

 

post-4061-0-60771300-1395353311_thumb.jpg

 

I skleiłem to wszystko ze sobą.

 

post-4061-0-34491700-1395353323_thumb.jpg

 

Następnie elementy balsosklejkowe i jeden balsowy (u dołu):

 

post-4061-0-86808800-1395353345_thumb.jpg

 

Żebra (na końcu skrzydła przewidziałem 2 szt sklejone ze sobą):

 

post-4061-0-73130200-1395353402_thumb.jpg

 

na razie wstawiłem je do podłużnicy i przygotowałem wzmocnienia na kieszeń bagnetu i półkę na serwo.

 

post-4061-0-07315900-1395353389_thumb.jpg

 

Wkleiłem wzmocnienia dokładnie na otworach - oprócz ostatniego, którego pozycję ustali dopiero kieszeń na bagnet.

 

post-4061-0-59345100-1395353412_thumb.jpg

 

Żeby żebra zaczęły się ustawiać prosto i pod kątem 90 stopni w stosunku do podłożnicy - wstawiłem na razie na sucho krawędź natarcia z balsosklejki i wtedy dokleiłem ostatnie wzmocnienie.

 

post-4061-0-66077300-1395353445_thumb.jpg

 

Potem dołożyłem do tego balsową krawędź natarcia lotek i przykleiłem półkę serwa:

 

post-4061-0-96397700-1395353454_thumb.jpg

 

post-4061-0-60038000-1395353464_thumb.jpg

 

Tymczasowo wyjąłem pierwsze (balsokslejkowe) żebro oraz rozpórkę ustalającą kąty pomiędzy pierwszym, a drugim żebrem.

Teoretycznie wszystko powinno ładnie pasować, niemniej kiedyś przykleiłem wszystko już w tym momencie i okazało się, że kąt pierwszego żebra nie był dobry i "odjechało mi od boczku kadłuba dosyć sporo.

Tak więc teraz najpierw przymierzę wszystko do kadłuba, na koniec wkleję na CA.

 

post-4061-0-74671900-1395354917_thumb.jpg

 

Nauczony doświadczeniem ze S.K. pomierzyłem jeszcze czy wszystkie kąty pomiędzy żebrami a środkową podłużnicą wynoszą 90 stopni.

 

Wstawiłem dodatkowo cienki element z węgla 0,5mm x 3mm zabezpieczający przed rozciąganiem skrzydła (choć teraz już nie jestem pewien, czy był potrzebny) i jako że konstrukcja skrzydła jest już spasowana - zakropliłem wszystko klejem CA.

 

post-4061-0-36753400-1395355172_thumb.jpg

 

I na dziś tyle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

c.d. skrzydeł.

 

Całość konstrukcji przyłożyłem do kadłuba i wsunąłem na bagnet, żeby sprawdzić, czy wszystko ładnie pasuje - a szczególnie kąt pierwszego żebra.

Teraz zakropliłem jego główne połączenia z konstrukcją, żeby się nic nie przesuwało.

 

post-4061-0-98819900-1395784900_thumb.jpg

 

Następnie przyłożyłem i przykleiłem pokrycie lotki z jednej strony.

Ponacinałem nóżki w połowie - jak widać jedna nóżka ma za zadanie spozycjonowanie skrzydła zarówno przed, jak i po odcięciu lotek.

 

post-4061-0-79098200-1395784940_thumb.jpg

 

To co powinienem chyba zmienić, to szerokość przylegania nóżki do głównej części żeber.

Jest tu jakieś 3mm i w trakcie nacinania (małą piłką) cała nóżka się chwieje, ze dwie mi się też nadłamały.

 

Następnie przyklejam drugie pokrycie lotki, wklejając wcześniej pomiędzy pokrycia element ze średniej balsy w miejsce gdzie będzie przykręcona dźwignia.

Całość wygląda tak:

 

post-4061-0-40431800-1395785002_thumb.jpg

 

Jako że odciąłem lotki, można już kończyć główną część skrzydła.

Na początek łącznik tylnej części żeber.

 

Wykonałem go z balsosklejki i od razu po otrzymaniu tartaku zauważyłem, że jest on zbyt masywny.

Waży 7,8g i spokojnie można go albo porządnie wyażurować lub tez pokusić się o wykonanie z 3mm balsy.

Niemniej to pieśń przyszłości - tymczasem wklejam taki jaki mam.

 

Ażebym mógł go wstawić - ściąłem tylną nóżkę drugiego (od kadłuba) żebra, wstawiłem tam łącznik przez specjalne wycięcie, przekręciłem o 90 stopni i wsunąłem we wszystkie wypusty żeber.

Ściąć musiałem również nóżki na końcówce skrzydła.

 

post-4061-0-16025500-1395785061_thumb.jpg

 

post-4061-0-80582300-1395785068_thumb.jpg

 

post-4061-0-85923700-1395785092_thumb.jpg

 

(zdjęcia zrobiłem dla demonstracji dopiero przy drugim skrzydle, ponieważ w pierwszym się zapędziłem i ... nie zdążyłem uchwycić momentu :) )

 

Następnie przykleiłem pokrycie z jednej strony.

Żeby otrzymać nachylenie do natarcia - na środku wsunąłem kawałek 3-cm gąbki ściernej.

przybiłem wszystko szpilkami i przykleiłem CA.

 

post-4061-0-62011300-1395785120_thumb.jpg

 

Po przyklejeniu wszystkich krawędzi wygląda to tak:

 

post-4061-0-39235100-1395785138_thumb.jpg

 

Oczywiście znów przyuważyłem, że ułożyłem dwa tylne elementy z balsy na formatce włóknami "wzdłuż" zamiast "w poprzek".

Tym razem nie trzeba było nic wyginać, niemniej balsa ułożona w ten sposób nie pracuje tak, jak powinna.

Zmieniłem to na projekcie.

 

Przewidziałem, ze będę mocował skrzydła za pomocą śrub M4 z motylkiem i nakrętek kłowych.

Może nie powinienem się bawić w takie detale, ale...

Zaprojektowałem taki element, w który ma wchodzić nakrętka kłowa:

 

post-4061-0-97839800-1395784834_thumb.jpg

 

Po delikatnym fazowaniu otworu ze strony w której będzie wchodziła nakrętka, oraz zeszlifowaniu ok 1mm z grubości elementu - zęby nakrętki kłowej wystają ok 1,5mm i ładnie wbijają się w pierwsze żebro.

Przykleiłem CA i "pomalowałem" dodatkowo żywicą.

 

post-4061-0-56395200-1395787432.jpg

 

Z tyłu skrzydła wstawiłem jeszcze kawałek pręta węglowego 2mm, który będzie pozycjonował skrzydło do kadłuba.

Przykleiłem CA i skróciłem do ok 3-4mm wystających poza skrzydło.

 

post-4061-0-48248700-1395784824_thumb.jpg

 

Zanim dokleiłem poszycie z drugiej strony, sprawdziłem jeszcze czy skrzydło ładnie się przykręca za pomocą śruby:

Od wewnątrz kadłuba:

 

post-4061-0-61835900-1395785175_thumb.jpg

 

I od wewnątrz skrzydła:

 

post-4061-0-29235600-1395785184_thumb.jpg

 

Śrubę skróciłem.

 

Na koniec dokleiłem poszycie z drugiej strony i całe skrzydło wygląda tak:

 

post-4061-0-86155100-1395785206_thumb.jpg

 

c.d.n

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niezła robota, szczególnie podoba mi się to w jaki sposób zmontowane jest poszycie skrzydeł, nakładki na żebra z klinem wchodzącym w resztę poszycia i nie ma mowy że coś się rozjedzie przy klejeniu :) Po za tym dzięki sklejeniu poszycia przed przyklejeniem do szkieletu jest pewność, że nie będzie uskoków pomiędzy elementami poszycia, co niestety zdarzyło mi się nie raz i musiałem kombinować ze szpachlą. Jedynie otwory w kesonie moim zdaniem są niepotrzebne, chociaż domyślam się, że to tylko taki stylistyczny kaprys ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Model trzeba powoli kończyć, bo sezon już się zaczął... tak więc:

 

a) na natarcie skrzydła dokleiłem wcześniej pasek 6mm balsy
 

b') na tył skrzydła - na powierzchnię styczną z lotką nakleiłem 3mm pasek i ściąłem go w trójkąt do krawędzi poszycia
 

c) do lotki - na powierzchnię styczną ze skrzydłem nakleiłem 5mm pasek balsy - tym razem zamiast ścięcia - zaokrągliłem go.

 

Z góry:

post-4061-0-15014900-1396208141_thumb.jpg

 

Z boku:

post-4061-0-45308300-1396208151_thumb.jpg

 

Z bliska :)

post-4061-0-14762200-1396208160_thumb.jpg

 

Max kąt wychylenia:

post-4061-0-07777200-1396208169_thumb.jpg

 

Całe skrzydło przed ostatecznym szlifowaniem waży 98g.
Będę modyfikował projekt, aby je jeszcze odchudzić o ok. 12g: zamiana paska łączącego końcówki żeber na balsowy, pierwsze żebro wykonane z balsy, plus kilka dodatkowych ażurów.

W oczekiwaniu na pomysł połączenia połówek S.W. (proste a zarazem niesamowicie wytrzymałe rozwiązanie podsunął mi Krzysztof - "Boogie" ze swojej Extry z Extreme Flight'a - OGROMNE DZIĘKI !!!), postanowiłem zacząć przygotowywać elementy mechaniczne modelu. (S.W. przedstawię w kolejnym poście).

 

Na pierwszy ogień poszła półka podwozia:

 

Nie mam jeszcze fizycznie podwozia, ale postanowiłem wywiercić już otwory w półce i ją przykleić.
Wydrukowałem sobie sposób rozmieszczenia nakrętek kłowych, wywierciłem otwory na tymczasowym szablonie ze sklejki 4mm.

 

post-4061-0-79246100-1396209586_thumb.jpg

 

Następnie od szablonu wywierciłem otwory w półce podwozia

 

post-4061-0-49453900-1396209596_thumb.jpg
 

Skleiłem nakrętki kłowe z podkładkami, wkleiłem do półki, skleiłem żywicą.
 

post-4061-0-05338300-1396209607_thumb.jpg

 

Skróciłem jeszcze wszystkie śruby M4 do pożądanej długości.

 

post-4061-0-67560200-1396209614_thumb.jpg

 

Półkę wkleiłem na CA do kadłuba, posmarowałem wszystkie łączenia z kadłubem żywicą.
Gotowe i czeka na podwozie.

 

 

Na koniec jeszcze złożyłem model na sucho i zrobiłem zdjęcie porównawcze do Addict'a, który ma 1m rozpiętości:

 

post-4061-0-69122800-1396210134_thumb.jpg

 

 

c.d.n.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Andrzeju!

 

- - - - - - - - -

 

Dziś opiszę mój najbardziej problematyczny moduł, czyli połączone stery wysokości.

 

Jak wspominałem wcześniej projektów rozwiązań było kilka.

Raz jeszcze podziękowania dla Boogiego za bardzo proste a jednocześnie niesamowicie banalne rozwiązanie tego problemu.

 

Otóż w jego Extrze Z Extreme Flight'a jest zastosowana... zwykła sosna (8x8mm)

 

Kupiłem więc listwę - troszkę szerszą, bo 8x10mm i z tego nożykiem wydziergałem odpowiedni kształt:
 

- z przodu krawędź spływy ścięta pod kątem 45 stopni
- z tyłu pionowe ścianki, ze stopniem pocieniającym element.

 

Porównanie obydwu elementów: górny element z laminatu waży 10,5g oraz identycznej długości element z sosny, ważącej: 4,3g

 

post-4061-0-58889100-1396548482_thumb.jpg

 

Z profilu:

post-4061-0-56761000-1396548508_thumb.jpg

 

Z tyłu:

post-4061-0-62149100-1396548523_thumb.jpg

 

Wyciąłem kawałek balsy stanowiący czoło S.W., wstawiłem w to miejsce element z sosny.

Kończy się on 3mm przez miejscami na środkowe zawiasy.

 

post-4061-0-30255600-1396548544_thumb.jpg

 

Od tyłu wkleiłem jeszcze wycięty element z balsy

 

post-4061-0-66825000-1396548560_thumb.jpg

 

a następnie wyszlifowałem tył na gładko.
Z tyłu dokleiłem jeszcze 4mm kawałek z balsy - ale tylko dlatego, iż miał tam być oryginalnie laminat i części były do niego dopasowane.

 

post-4061-0-07510800-1396549167_thumb.jpg

 

 

Potem to już tylko sama przyjemność:

a) sklejone ze soba 3 elementy: balsa - balsosklejka - balsa na wzmocnienie pod dźwignię S.W.

 

post-4061-0-06488700-1396549261_thumb.jpg

 

b') używając szablonu - spozycjonowałem wszystkie żebra, wkleiłem z przodu elementy ustalające z balsosklejki na natarcie (można je zobaczyć w podpunkcie d) i przykleiłem wzmocnienia

 

post-4061-0-72151100-1396550546_thumb.jpg

 

Można zauważyć, że podobnie jak w przypadku statecznika pionowego musiałem z przodu dokleić poszycie włóknami w poprzek.
Zrobiłem to na etapie sklejania poszycia i poprawiłem w projekcie, żebym w przyszłości nie musiał ponownie tego robić.

 

c) nakleiłem najpierw jedną stronę poszycia, potem znów szablon - żebra - wzmocnienie po drugiej stronie i doszła druga cześć poszycia.

 

post-4061-0-11116700-1396550626_thumb.jpg

 

d) aby wzmocnić połączenie: sosna - balsa - wymierzyłem i wywierciłem 2 miejsca na wzmocnienia z węgla, które potem wkleiłem na CA.

 

post-4061-0-82930700-1396550935_thumb.jpg

 

Widok od spodu:

 

post-4061-0-92232500-1396551136_thumb.jpg

 

 

Zawiasy
Jako że w sośnie trudno byłoby wyciąć poziome otwory na zawiasy - postanowiłem użyć okrągłych.
I tak po obu bokach są po 2 zawiasy płaskie a od wewnątrz w sośnie po jednym zawiasie okrągłym.

 

post-4061-0-60690000-1396551259_thumb.jpg

 

Po złożeniu obu części wygląda to tak:

 

post-4061-0-54670500-1396551302_thumb.jpg

 

Statecznik wraz ze sterami ma długość 51cm i waży: 53,1g

 

Myślę, że można na całej konstrukcji jeszcze urwać kilka gramów, ponieważ konstrukcja jest trochę pancerna a użyta na natarcie balsa twarda i ciężka.

 

 

Przed oklejaniem postaram się jeszcze doszlifować kąty przy zawiasach, niemniej w tym momencie wychylenie S.W wynosi 72,5 stopnia, co wydaje mi się dosyć przyzwoite.

 

post-4061-0-38901300-1396551510_thumb.jpg

 

Całość jest tak sztywna, że wydaje się niemożliwe wygięcie tylko jednej połówki steru.
Jak dla mnie - rozwiązanie proste i genialne.
 

W kolejnej części: wstępny montaż serw, tylne podwozie, przymiarka dźwigni oraz szlifowanie.

Jeśli będę miał wystarczająco dużo czasu, to pod koniec weekendu planuję rozpocząć oklejanie.

 

c.d.n

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faktycznie proste rozwiązanie. Myślę, że zastosowanie lipy mogłoby jeszcze bardziej odciążyć konstrukcję bez drastycznego zmniejszenia wytrzymałości. Podoba mi się cały model i podziwiam Twoją pracowitość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ogromne dzięki Krzysztofie !!!
 

Obawiam się że w porównaniu z Twoimi modelami, jak również nieosiągalnymi przeze mnie formami żywicznymi, jestem bardziej niż początkujący.
Ale kto wie - może za 40-50 lat się zbliżę ...
:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Łukasz.S
      Witam, chciałbym przedstawić nasze lotnisko znajdujące sie na pograniczu Stryszowa z Barwałdem w strone zapory w Świnnej. Dojazd bardzo prosty jadąc od strony Stryszowa obok PKP w strone Barwałdu na szczycie góry jedziemy w lewo na zachód (w strone zapory) drogą gruntową okolo 400m.
      Miejsca bardzo dużo więc nie ma problemu z lądowaniem żadnym modelem. Latamy od kierunku południowego po zachodni aż do północnego-zachodu. Możliwe latanie na żaglu i w termice po prostu raj dla szybowców. Spotykamy się zazwyczaj w niedzielne popołudnia jak tylko pogoda na to pozwala. Dzielimy lotnisko z kolegami paralotniarzami, ale nie ma żadnego problemu z miejscem na niebie
       
      Kilka zdjęć z dzisiejszej niedzieli było trochę zimno ale znowu w lecie narzeka się że za gorąco ...
      zdjęcia z telefonu to jakością nie grzeszą...


       
      I kilka dawniejszych
       

       
       
    • By Scislov
      Witam. Ostatnio odbyłem pierwszy lot swoim własnym samolotem zrobionym ze styropianu, który oczywiście jak na pierwszy lot przystało, zakończył się kraksą . Ale może zacznę od początku. samolot ma masę wraz z osprzętem 850g, długość 90cm i rozpiętość 1,20m. Na jego pokładzie znajduje się arduino z modułem wifi oraz standardowe serwa do lotek. Sterowany jest przez przerobiony stary joystick od komputera, w którym również siedzi arduino. Mocy samolotowi dostarcza bateria 2000mAh 3s 40A, regulator esc 30A i silnik 2200KV dla samolotów do 1kg ze śmigłem 9x5. Tak więc, pierwszy lot odbył się w dosyć bezwietrznych warunkach, a samolot startował z ręki, jednak po chwili stabilnego lotu zaczęła się szarpanina z samolotem, był bardzo narwany i ciężko się nim sterowało. W planach było zrobienie kółka i zawrócenie, aby wylądować, jednak nawet próba lądowania na prostej skończyła się prawie że prostopadłym upadkiem na ziemię 😛. Środek ciężkości wydawał mi się dobrze umiejscowiony - na środku skrzydeł. Podejrzewam, że przyczyną takiego lotu było ustawienie w samolocie maksymalnie możliwego wychylenia lotek, ponieważ przed lotem myślałem, że przecież mogę mniej wychylić joystick, ale pewnie wiecie jak to jest podczas pierwszego lotu . Następnym razem zredukuje ich wychylenie, jednak nie wiem o ile %, żeby było dobrze. Pomyślałem, żeby może zaprogramować w samolocie żyroskop do korekcji lotu, aby łatwiej się sterowało, co myślicie? Zdaje mi się również, że trochę brakowało mu mocy, pomimo, że masa samolotu jest mniejsza od masy maksymalnej dla silnika. Jednak podczas pomiaru prądu(na mniejszym śmigle, ponieważ 9x5 zdążyłem połamać), wyszło tylko 12A z maksymalnych 28A, może da się zmieniać moc w regulatorze? Albo śmigło za małe, jakie polecacie? Jakie by było najlepsze? Czekam na wasze rady co trzeba zmienić, poprawić i przestawić, w modelach latających jestem całkowicie początkujący. Jeśli znacie odpowiedzi na pytania to prosiłbym odpowiedzieć na wszystkie, ponieważ potem dyskusja się ciągnie, a odpowiedzi na pozostawione w temacie pytania brak. Pozdrawiam .
      VID_20200511_181558(0).mp4
      A to filmik ze śmigłem 7x3,5.
      VID_20200511_174905(0).mp4 VID_20200512_144722.mp4
    • By przemo
      Delikatnie rozochocony zbudowaniem czołgu zabawki a dokładnie czymś co jeździ i przy okazji da się tym sterować, dodatkowo zachęcony relacją Bartka waldi1973 na temat budowy Ziła 
       
      postanowiłem spróbować sił w tej dziedzinie modelarstwa. Jestem kompletnie świeży, Bartek pewne rzeczy mi już wyjaśnił za co dziękuje ... Bartek dzięki
       
      Wracając do crawlera ... dlaczego crawler ? Bo jeździ wolno (lepiej opanować coś co jeździ wolno niż coś co pomyka z 50 km/h) i potrafi pokonywać przeszkody terenowe a do tego mogę patrzeć godzinami na yotubie jak pracuje zawieszenie w tego typu modelach ... no coś pięknego
       
      Podwozie miało być takie jak u Bartka ale po rozmowie z nim i później po przeglądnięciu recenzji na yt zdecydowałem się na chińskiego klona czyli Injore (injora) ... dla zainteresowanych link https://www.banggood.com/Metal-Frame-Chassis-For-SCX10-110-RC-Car-Vehicle-Models-Parts-With-540-Motor-p-1515463.html?rmmds=myorder
      Tańsza wersja i już mam w zestawie silnik oraz koła z oponami.
       
      Aparaturę zamówiona Flysky fs-gt3 https://www.banggood.com/Flysky-FS-GT3C-Transmitter-Remote-Control-With-Receiver-Color-Gray-p-1068345.html?rmmds=myorder
      3 kanałowa bo ten jeden kanał będzie miał ogromne znaczenie w tym projekcie
       
      Serwo 25 Kg https://www.banggood.com/SPT-Servo-SPT5425LV-W-25KG-90-Digital-Servo-Metal-Gear-Large-Torque-Waterproof-For-18-110-RC-Robot-Car-Boat-p-1383204.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN
       
      ESC 60A https://www.banggood.com/QuicRun-1060-Brushed-ESC-60A360A-2A5V-11_1V-RC-Car-Part-p-1096431.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN
       
      Będzie założony BEC od Castel rock 10A i multiswitch 4 kanałowy podłączony do kanału właśnie 3, który jest przewidziany do sterowania oświetleniem ...
      Zasilanie 2S 4000 mah tak myślę ...
      Z części mechanicznych na chwilę obecną nie mam żadnych, wszystkie już wysłane i czekam cierpliwie na przesyłkę.
       
      Co do zabudowy górnej ... przegrzebałem Thingiverse i wpadł  mi w oko Land Rover seria 2 https://www.thingiverse.com/thing:3776436
      w plikach brakuje zabudowy tylnej szyby ale spokojnie w komentarzach znajdzie link gdzie ją znaleźć
      Wspomniałem że ma to być wersja strażacka czyli w tym przypadku SLRR - Samochód Lekki Rozpoznawczo-Ratowniczy taki ukłon w kierunku mojej służby

       
      Oczywiście nie taka tylko raczej coś co mi do głowy przyjdzie (zdjęcie poglądowo) ... oczywiście mrugające koguty, przednie i tylne lampy i mrugające światła awaryjne, wyciągarka ... takie są założenia.
       
      Sprawdzając rozstaw osi w tej karoserii a w ramie od injora wyszło, że na budzie brakuje mi jakieś 56 mm ... sprawdziłem i te landki były z wydłużoną paką więc spoko, a nawet jak by nie było to też w sumie spoko bo w zasadzie te samochody i tak przez ludzi były dowolnie przerabiane tak że to i tak druga sprawa. Mechanicznie te samochody się praktycznie nie zmieniały więc możliwość mieszania części była ogromna.
       

       
      Dobra ... drukuje z PLA bo miałem i trzeba było wykorzystać, szare PLA od fiberology (chyba będzie moje ulubione).
      drukuje każdy element oddzielnie albo parami w zależności od wielkości elementu i tak żeby drukarka nie chodziła non stop doby tylko do 12 godzin maksymalnie, żeby miała sobie czas odpocząć.
       
      Tyle mam już wydrukowane i na razie nie drukuje nic, czekam na podwozie żeby upewnić się w tych brakujących 56 mm na długości karoserii.
       

       

       
      Koguty drukowane z niebieskiego transparentnego peta, najpierw myślałem i nawet zrobiłem mały stół do wakuformy ale ostatecznie drukowane koguty tak mi spasowały że stół poczeka tam w warsztacie na kiedyś.
       

       

       
      Znalazłem poradnik w sieci na tzw wygładzenie wydruku PLA polegający na malowaniu go żywica epoksydową ... poradnik fajny ale nie było powiedziane w nim że najlepiej nadaje się do tego żywica rzadka żeby ładnie rozpływała się po powierzchni druku. Ja miałem epidiana 52, który jest gęsty i niestety powierzchnia wyszła nie równomierna ... tym sposobem dołożyłem sobie roboty ale czas mnie nie goni bo i tak nie mam podwozia na zdjęciach widać że maska i dach są pomalowane. Maska oczywiście zdejmowana, blokada na neodymach. 
       
      Co do kogutów ... działają prosty sposób na mryganie znalazłem koszt na allegro około 4 PLN plus przesyłka (wiadomo drożej ale ja akurat wziąłem więcej tych rzeczy po 4 PLN na wypadek jak bym popsuł i tak też się stało  )
      A tą rzeczą jest mechanizm zegara do własnej zabudowy
      Pomysł zaczerpnięty z 
       
       
       
      a tutaj moje boje i 2 znaczące różnicę w mechanizmach ... mianowicie mamy dwa mechanizmy z tzw wskazówka sekundnika płynącą i wskazówką tykającą różnica w filmie na dole, oczywiście biorąc pod uwagę że land rover produkowany był na przełomie lat 50 i 60 to sekundnik płynący odpada raczej pasuje do czegoś nowoczesnego choć do mrugania na tykającym mechanizmie też można się przyczepić ale jest dużo lepszy wyborem. Nie jestem elektronikiem, nie za bardzo się na tym znam więc dla mnie jest to rewelacyjne rozwiązanie (choć jestem w stałym kontakcie z Wojtkiem Wojtek Sz , który zawsze służy dobrą radą . W taki sam sposób mam zamiar zrobić światła awaryjne. 
       
      a tu film z nałożonymi kloszami kogutów 

      20200410_053506.mp4  
       
      wydrukowałem sobie skrzynie na te płytki do oświetlenia, które gdzieś tam wcisnę pod karoserie.

       
      Między czasie co znajdę ciekawego z tzw dodatków wrzucam na drukarkę i drukuje ...
      mam już szpadel na bok paki, trapy które będą jeździć na pace w razie jak by się SLRR gdzieś zakopał
      Grilla rysowałem sam, mam już ściągnięte pliki do pilarki i siekiery ... co mi się tam jeszcze trafi czas pokarzę Drukowane na filmanencie PLA Miedzianym (ponoć jakaś wersja która zniesie więcej jak zwykłe) mam próbkę szpulę 250 gram więc testujemy
       

       
      I na chwilę obecną tyle ... bez podwozia raczej nic do przodu nie popchnę ... 
       
      CDN ...
    • By Jarek1925
      Cześć. 
      Chciałbym wam pokazać mój model Bleriota XI o rozpiętości 1m wykonany z listewek sosnowych oraz płyty EPP. Relacji nie robiłem z paru powodów. Model powstał w 1 dzień. No może z detalami 2. Po drugie nie byłem pewny czy to poleci. Wymyśliłem sobie by zrobić ten model w miarę przełożonymi detalami z rzeczywistego. Tzn napęd sterów jest na żyłki wędkarskie. Ster wysokości płytowy. Cała konstrukcja jest zaimpregnowana i pozwiązywana linkami. Model do lotu waży w okolicach 250g. Napęd to silnik Emax CF2822 1543kv. Śmigło to 8x4.3SF. Pakiet 2s 1500mah. 2x serwa 9g. Odbiornik Flysky 3ch. Pierwszy prawdziwy oblot robiłem bez imitacji silnika i malowań. Teraz po nałożeniu tego widać że potrzeba porobić korekty co do środka ciężkości. 
      Mimo wszystko modelem lata się przyjemnie. 
       


    • By matkos92
      Witam wszystkich, rozpoczynam budowę Wicherka 15 RC. Będzie to mój pierwszy samolot. Zawsze fascynowały mnie "zabawy" techniczne, jednak dopiero niedawno odkryłem modelarstwo zupełnie przez przypadek. Plany powstały w CADzie przerysowane z książki Pana W. Shiera, wraz z drobnymi modyfikacjami. Samolot ma być sterowany tylko za pomocą statecznika poziomego i pionowego, bez lotek. Prosty egzemplarz do nauki zachowania modelu w powietrzu. Gotowe elementy po narysowaniu zostały wycięte w sklejce balsowej 3mm. Temat założony w celu konsultacji projektu z osobami które mają na ten temat pojęcie  Pozdrawiam
       
      Na zdjęciach budowa skrzydeł oraz nadanie kąta pochylenia skrzydła o wartości ~10st. Aktualnie drugie skrzydło w trakcie schnięcia, pierwsze ukończone.






×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.