Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Buduj, buduj, 12-tego będę w Lublinie :)

 

 

Aż się boję - wpadaj, wpadaj oczywiście  :)

 

 

post-5634-0-45884600-1415384758_thumb.jpg

 

 

Cały spód kadłuba ma już kolor jasno szary. Krawędzie kadłuba, skrzydeł i stateczników będą wykończone wąskimi czerwonymi lamówkami podkreślającymi sylwetkę samolotu. Na razie dużo czerwonego, ale znaczenie tego koloru przygaśnie kiedy pojawią się białe powierzchnie - i wtedy czerwony będzie ozdabiał duże białe i monotonne powierzchnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj skończyłem pokrywać folią SW modelu.

 

Wzmocnienie mocowania SW. Ze względu na sporą szerokość steru 80 cm zdecydowałem się go ustabilizować dodatkowo prętami gwintowanymi na koncu na M2,5.

 

post-5634-0-54373600-1415548046_thumb.jpg

 

 

post-5634-0-85803500-1415546855_thumb.jpg

 

Widok na całą "mechanikę" sterów:

 

post-5634-0-21557700-1415546855_thumb.jpg

 

SW to niezła łopata - trzeba uważać przy przenoszeniu między pokojami - ledwo mieści się w poziomie

 

post-5634-0-64175300-1415546852_thumb.jpg

 

A tak obecnie wygląda kadłub:

 

post-5634-0-70314300-1415546854_thumb.jpg

 

 

Mam do Kolegów pytanie, gdzie można zdobyć grubościenną silikonową rurkę do zabezpieczenia snapów ? A może jest inny patent ?

 

 

post-5634-0-04961800-1415549723_thumb.jpg

 

 

Moją "modelarnię" odwiedziła dzisiaj Wnuczka, więc pilot z SE 5a musiał wyemigrować a jego miejsce w kabinie zajął Kolega Misio

 

post-5634-0-07428300-1415550203_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wężyk do paliwa 4/7mm? Koszulka termokurczliwa? Te są w przeróżnych średnicach. Sprężynka nasuwana? Przerobienie na snapa kulowego?

Dziękuję za radę

 

 

 

 

 

Dla Kolegów zainteresowanych, chciałbym zwrócić uwagę na mocowanie odciągu SW. Rozwiązanie na zdjęciach poniżej jest stosowane powszechnie w wielu fabrycznych modelach ARF (stąd i ja posiadam to mocowanie).

 

Jak słusznie kiedyś zauważył jeden z Kolegów mocowanie to ma jednak pewną wadę lubi się poluzować. Chodzi o to że metalowe talerzyki mocowania wgniatają się w miękką balsę i z czasem luzują połączenie (jest taka możliwość) .

 

Jeżeli jest to napęd steru to siły działające na to mocowanie nie są wielkie, natomiast w moim przypadku siły w przypadku zahaczenia sterem o ogólnie pojętą przeszkodę będę większe. Dlatego moje mocowanie przygotowałem trochę specjalnie.

 

Śruba M3 mocowania przechodzi przez otwory w dwóch węglowych rowingach rozwierconych ciasno i prostopadle (ze statywu) a następnie przegwintowanych. 2 mm balsa na pokryciu w okolicy mocowania aluminiowego talerzyka została nasączona cjakiem o średniej gęstości, ażeby nie zapadała się zbyt łatwo po dokręceniu mocowania. To drobne szczegóły, ale w tym konkretnym przypadku istotne.

 

Wykonywanie dokładnych otworów w węglowych elementach zachęcam robić szlifierką wysokoobrotową z diamentowym narzędziem - robienie otworów wiertłem jest nieprecyzyjne i tępi błyskawicznie narzędzie.

 

post-5634-0-97046400-1415610067_thumb.jpg

 

 

post-5634-0-91478500-1415610031.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy można zajmować się prawie cały dzień wydawałoby się  skończonym statecznikiem SK ?

 

Niestety tak. Pokrywanie modelu folią wymaga przygotowania wszystkich "niewygodnych" zakamarków modelu tak aby pokrycie głównej powierzchni było jak najprostsze.

 

Zacząłem od tego że postanowiłem zrobić porządne mocowanie SW z kadłubem przy pomocy "obcego pióra" . W tym celu trzeba było wykonać rowki pod "obce pióro" zrobione ze sklejki 2 mm. 

 

Poszło to dość sprawnie przy zastosowaniu takiego sprzętu:

 

post-5634-0-92065500-1415646721_thumb.jpg

 

Można było wkleić pióro

 

post-5634-0-83340100-1415646723_thumb.jpg

 

W części ogonowej kadłuba zrobiłem podobny rowek, tak że SK po wciśnięciu otrzymał solidną stabilizację na boki.

 

Następnie zabrałem się za wykonanie płynnego przejścia końcówki kadłuba na SK:

 

post-5634-0-72797000-1415646724_thumb.jpg

 

SK przypasowany do końcówki kadłuba

 

post-5634-0-72419600-1415646725_thumb.jpg

 

i pokryty folią

 

post-5634-0-52585300-1415646726_thumb.jpg

 

a z kadłubem wygląda tak:

 

post-5634-0-33708600-1415646718_thumb.jpg

 

 

 

no i zeszło prawie cały dzień  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam porównania do innych modeli, dlatego waga wydawała mi się odpowiednia dla tej wielkości steru. Ster wysokości do PZL P.24  mniejszy i lekko wykonywany wyszedł mimo wszystko 160 g.

 

Ster Prząśniczki też płytowy i cieńszy bo 8mm a nie 10 mm jak w SE5a, wykonany z pianki okrawędziowanej balsą  wyszedł wagowo 130 g. Jego powierzchnia jest o 40% mniejsza od powierzchni steru SE 5a, więc gdyby proporcjonalnie do powierzchni przeliczyć ciężar to wyszłoby ze 180 g przy grubości 8 mm. Dla grubości steru 10 mm myślę, że wyniki ciężarów byłyby już porównywalne.  

 

"Dlaczego kształt maski silnika i kadłuba i  nawet ster poziomy nie jest podobny do oryginału ?"  - dlatego, że robię model wg. zestawu J.Suchockiego. Myślę że z tym ciągłym wypominaniem, że nie jest to makieta trochę przesadzasz - to nie będzie pełna makieta o czym wielokrotnie piszę, piszę i piszę.

 

Bardzo chętnie podejrzałbym Twojego Nieuporta 11 na którego często się powołujesz, ale żadne ze zdjęć w tym temacie się nie otwiera - a może byś coś z tym zrobił ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Piotrze,

 

piękna robota! Dobrze się ogląda Twoje relacje :)

Z tego SW faktycznie niezła łopata. W kwestii wagi, osobiście uważam, że jest naprawdę bdb.

Ja zawsze ważę modele wszystkie cześci a później gotowe modele, i np. w Escapade .61 Great Palnes ( 1725mm x 1485mm) ster wysokości i statecznik poziomy waży (bez zawiasów) 134 g, a jest naprawdę zauważalnie mniejszy niż Twój. Nie mierzyłem go, ale załączam poglądowe zdjecie:

https://www.dropbox.com/s/6bipan5jcv9xtmd/1.png?dl=0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

ten jest wielkości jak Twój bo skala 1/4 i to co na zdjęciach waży 150g. 

 

 

No jest różnica w wadze myślę, że to przez pokrycie nieruchomej części steru balsą przez co ster jest bardzo sztywny ale i cięższy. Mój ster został wykonany o 4 mm cieńszy niż zaprojektowany przez P.Jarka Suchockiego, gdybym wykonał go o grubości  14 mm zgodnie z planami byłby jeszcze cięższy.

 

A tak przez ciekawość ile wyszła Ci waga steru kierunku - bo tu już konstrukcje są podobne.  Mój SK waży 74 g. 

 

post-5634-0-35424200-1415826570_thumb.jpg

Witaj Piotrze,

 

piękna robota! Dobrze się ogląda Twoje relacje :)

Z tego SW faktycznie niezła łopata. W kwestii wagi, osobiście uważam, że jest naprawdę bdb.

Ja zawsze ważę modele wszystkie cześci a później gotowe modele, i np. w Escapade .61 Great Palnes ( 1725mm x 1485mm) ster wysokości i statecznik poziomy waży (bez zawiasów) 134 g, a jest naprawdę zauważalnie mniejszy niż Twój. Nie mierzyłem go, ale załączam poglądowe zdjecie:

https://www.dropbox.com/s/6bipan5jcv9xtmd/1.png?dl=0

 

 

Dziękuję za ocenę.  Staram się przy okazji opisywać trochę mojej "kuchni" modelarskiej zgodnie z zapowiedzią złożoną przy rozpoczynaniu tematu .

Miałem dziś okazję zobaczyć model Piotra, piękna robota.

Zapowiada się fajny model.

Jeszcze raz Piotrze bardzo dziękuję za zaproszenie :)

 

Miło że wpadłeś, szkoda tylko że w przelocie. Wymiana doświadczeń bardzo mi się przydała. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parę zdjęć z oklejania kadłuba. Boki dzięki prostemu kształtowi można był zrobić z jednego kawałka. Część listwowana będzie trzecim kawałkiem folii. Jeej pokrycie wiąże się już z trwałym zamocowaniem SW. 

 

 

post-5634-0-16025200-1415985256_thumb.jpg

 

 

post-5634-0-69153600-1415985256_thumb.jpg

 

 

post-5634-0-16306800-1415985257_thumb.jpg

 

i przymiarka graficzna do malowania przodu kadłuba:

 

post-5634-0-19722800-1415988288_thumb.jpg

 

i bardziej wzbogacona:

 

post-5634-0-81531200-1415989639_thumb.jpg

 

post-5634-0-49055100-1415991109_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.