balcerseb88 Opublikowano 29 Listopada 2015 Opublikowano 29 Listopada 2015 Witam wszystkich ponowniePo pomyślnym ukończeniu projektu Citabria-Decathalon Gigant RC przyszedł czas na ambitniejszy projektPoprzeczka została ustawiona nieco wyżej wybór padł na Zlina 526F dlaczego Zawsze podobał mi sie ten samolot ciężko spotkać go jako model rc na lotnisku a co najważniejsze stacjonuje w aerclubie do którego należę. Chciał bym skorzystać z okazji i podziękować pracownikom AZM Płock za pozwolenie zrobienia szczegółowych fotografii oraz udostępnienie kserokopii rysunków jeszcze raz serdecznie dziękujeA teraz do rzeczy Zakładane dane modeluRozpiętość 4.8mDługość 3.6mWaga ?? ?? nieznanaBudowe jak zawsze zacząłem od silnika jednoska napędową będzie Silnik wykonany z dwóch pilarek spalinowych Dolpima ps 180Do budowy zespołu użyłem dwóch takich pilarek. Każda o mocy 4.5 KM i 77 CC pojemności. silniki te ustawione są rzędowo i połączone sprzęgłem metalowo-gumowym a odpalane starterem elektrycznym.Łączna moc zespołu to ok. 9 KMPojemność całkowita wynosi 154 CC.Szacowana masa silnika to ok. 5 kg wraz z rozrusznikiem.Niebawem cała relacja z budowy w miesięczniku RC Przegląd Modelarski. W najbliższych dniach zostaną wykonane pierwsze próby silnika W chwili obecnej rozrysowuje plany modelu w CAD Pozdrawiam, Sebastian Balcerowski 4
andrzej nowicki Opublikowano 29 Listopada 2015 Opublikowano 29 Listopada 2015 Witam bardzo ładny silnik
Grifon Opublikowano 29 Listopada 2015 Opublikowano 29 Listopada 2015 Zanim ruszy lawina wpisów typu OCH i ACH to pozwole sobie zamieścić swój wpis mówiący o tym, co zrobiłeś YYYYYYYYYYYYY
Shock Opublikowano 29 Listopada 2015 Opublikowano 29 Listopada 2015 Witam wszystkich ponownie Rozpiętość 4.8m Długość 3.6m Waga ?? ?? nieznana Czyli waga sporo ponad 25 kg . Zapowiada się imponująco .
Grifon Opublikowano 29 Listopada 2015 Opublikowano 29 Listopada 2015 To łoże silnika jest z aluminium, czym spawane?
balcerseb88 Opublikowano 29 Listopada 2015 Autor Opublikowano 29 Listopada 2015 Tak łoże silnika i tłumiki wykonane z aluminium PA38 spawane w osłonie argonu metodą TIG
kesto Opublikowano 30 Listopada 2015 Opublikowano 30 Listopada 2015 PA38 posiada średnią wytrzymałość zmęczeniową i średnią wytrzymałość na rozciąganie, więc ...raczej średnio nadaje się na łoże silnika spalinowego. Może lepiej wybrać trochę lepszy materiał na ten dość odpowiedzialny element. W końcu od tego może zależeć czyjeś życie, bo chyba zdajesz sobie sprawę co będzie, jak ten motorek w czasie pracy odjedzie? Model ciekawy i chętnie popatrzę na budowę, bo dla mnie Zliny zawsze miały "to coś".
stan_m Opublikowano 30 Listopada 2015 Opublikowano 30 Listopada 2015 PA38 posiada średnią wytrzymałość zmęczeniową i średnią wytrzymałość na rozciąganie, więc ...raczej średnio nadaje się na łoże silnika spalinowego. Może lepiej wybrać trochę lepszy materiał na ten dość odpowiedzialny element. W końcu od tego może zależeć czyjeś życie, bo chyba zdajesz sobie sprawę co będzie, jak ten motorek w czasie pracy odjedzie? Model ciekawy i chętnie popatrzę na budowę, bo dla mnie Zliny zawsze miały "to coś". To prawda ale o wiele ważniejsza jest w tym wypadku wysoka wytrzymałość mechaniczna PA38 (rury łączeniowe do skrzydeł są robione przeważnie z tego materiału) oraz dobra podatność na spawanie co umożliwia uzyskanie mocnych i prawidłowych spawów w węzłach ramy nośnej silnika. Dobrze zaprojektowana i wykonana rama silnika ( a tę Sebastian wykonał bardzo poprawnie i rzetelnie o czym świadczą spawy ) zapewni właściwą wytrzymałość zmęczeniową elementu mimo średnich parametrów materiału. Zaś rozciąganie w tym układzie (zespół silnika z ramą) nie będzie narażeniem niszczącym...Moim zdaniem należałoby się zająć drganiami tak skonstruowanego silnika, gdyż mogą być niespodzianki. Przypomnę młodszym Kolegom o wymyślonym kilkadziesiąt lat temu przez Toniego Clarka urządzeniu pt. "Hydro-Mount", które służyło do tłumienia drgań ciężkich silników benzynowych z magnetem...
balcerseb88 Opublikowano 1 Grudnia 2015 Autor Opublikowano 1 Grudnia 2015 To prawda ale o wiele ważniejsza jest w tym wypadku wysoka wytrzymałość mechaniczna PA38 (rury łączeniowe do skrzydeł są robione przeważnie z tego materiału) oraz dobra podatność na spawanie co umożliwia uzyskanie mocnych i prawidłowych spawów w węzłach ramy nośnej silnika. Dobrze zaprojektowana i wykonana rama silnika ( a tę Sebastian wykonał bardzo poprawnie i rzetelnie o czym świadczą spawy ) zapewni właściwą wytrzymałość zmęczeniową elementu mimo średnich parametrów materiału. Zaś rozciąganie w tym układzie (zespół silnika z ramą) nie będzie narażeniem niszczącym...Moim zdaniem należałoby się zająć drganiami tak skonstruowanego silnika, gdyż mogą być niespodzianki. Przypomnę młodszym Kolegom o wymyślonym kilkadziesiąt lat temu przez Toniego Clarka urządzeniu pt. "Hydro-Mount", które służyło do tłumienia drgań ciężkich silników benzynowych z magnetem... Nic dodać nic ując przynajmniej tak mi sie wydaje... A teraz pytanie z innej beczki przeglądałem ostatnio sklepy modelarski i niestety nie znalazłem tam zawias odpowiednich do mojego modelu może ktos ma jakiś pomysł jak wykonać je samemu ?? robić je łożyskowane jak w prawdziwym czy panewka z mosiądzu ??
skuter Opublikowano 1 Grudnia 2015 Opublikowano 1 Grudnia 2015 Jeszcze wrócę do tematu wytrzymałości. Wykonywałam kilkakrotnie tłumiki i łoża do silników żarowych. Dural PA 6 i PA7 mimo większej wytrzymałości pękał podczas pracy silnika w każdym przypadku. Kolejne wykonywałam właśnie z PA38 i problemu już nie było. Lepsza odporność na wibracje i ich tłumienie. Aktualnie projektuje coś podobnego do dwóch silników 38ccm z pilarek Macculloch również w układzie inline.
M.Ch. Opublikowano 2 Grudnia 2015 Opublikowano 2 Grudnia 2015 Już zasiadłem do "obserwowania". Niesamowity talent, zaparcie i wysoko postawiona poprzeczka! Ale patrząc na Decathlon'a to tylko kwestia czasu i kolejny piękny zdetalizowany model wzbije się w powietrze!
MareX Opublikowano 13 Grudnia 2015 Opublikowano 13 Grudnia 2015 Adamie! Umieć, a zrobić, to dwie całkiem odmienne kategorie pojęciowe. Można umieć i nigdy nie zrobić, a także zrobić, zupełnie nie umiejąc. Nasz Kolega robi, bo chce, ma możliwości i co najważniejsze - umie. I niechaj tak pozostanie...:-)
herkristo Opublikowano 13 Grudnia 2015 Opublikowano 13 Grudnia 2015 PA38 posiada średnią wytrzymałość zmęczeniową i średnią wytrzymałość na rozciąganie, więc ...raczej średnio nadaje się na łoże silnika spalinowego. Może lepiej wybrać trochę lepszy materiał na ten dość odpowiedzialny element. W końcu od tego może zależeć czyjeś życie, bo chyba zdajesz sobie sprawę co będzie, jak ten motorek w czasie pracy odjedzie? Model ciekawy i chętnie popatrzę na budowę, bo dla mnie Zliny zawsze miały "to coś". Jakie by to nie było PA ? nie ważne. Aluminium z biegiem czasu traci na elastyczności.... Nie spotkalem się w dużym lotnictwie z łożem silnika zrobionego z aluminium? Jestem raczej skłonny do poparcia wnioskow kolegi Kesto. Bezpieczeństwo jest wazniejsze od ładnego wyglądu.
diabolo Opublikowano 13 Grudnia 2015 Opublikowano 13 Grudnia 2015 a mnie zastanawia moc 9ps w modelu niewiele mniejszym od tego z filmiku który ma 35ps na moje oko ten budowany ledwo od ziemi sie oderwie
stan_m Opublikowano 13 Grudnia 2015 Opublikowano 13 Grudnia 2015 Jakie by to nie było PA ? nie ważne. Aluminium z biegiem czasu traci na elastyczności.... Nie spotkalem się w dużym lotnictwie z łożem silnika zrobionego z aluminium? Jestem raczej skłonny do poparcia wnioskow kolegi Kesto. Bezpieczeństwo jest wazniejsze od ładnego wyglądu. A Dromader?.... Łoże silnika to pierścień aluminiowy, który wcale nie pękał. Natomiast pękały stalowe widełki mocujące go do kadłuba... Sprawa z łożem silnika nigdy nie jest jednoznaczna i dotyczy bardzo indywidualnych cech silnika. Wg mnie najgroźniejsze są drgania, niewidoczne dla oka i trudne do przebadania. A kompromisu z bezpieczeństwem zawrzeć nie można.
balcerseb88 Opublikowano 15 Grudnia 2015 Autor Opublikowano 15 Grudnia 2015 Jakie by to nie było PA ? nie ważne. Aluminium z biegiem czasu traci na elastyczności.... Nie spotkalem się w dużym lotnictwie z łożem silnika zrobionego z aluminium? Jestem raczej skłonny do poparcia wnioskow kolegi Kesto. Bezpieczeństwo jest wazniejsze od ładnego wyglądu. Z łożem sie może kolega i nie spotkał ale z konstrukcjami kadłuba skrzydeł pewnie juz tak. Kolego napisz proszę jeśli posiadasz taka wiedze po jakim czasie aluminium straci właściwości (elastyczność) ?? zapewniam Ci ze wiesze prawdopodobieństwo popsucia sie jest w tych serwach które sa produkowane wiadomo gdzie i całej reszty elektronicznej armatury niż spawane solidne polskie łoże a mnie zastanawia moc 9ps w modelu niewiele mniejszym od tego z filmiku który ma 35ps na moje oko ten budowany ledwo od ziemi sie oderwie a na moje oko będzie latał co najmniej jak Citabria czyli bardzo realistycznie a tam patrząc po wielkości modelu tez powinien byc duzo większy silnik co najmniej 150boxer a jest to co jest i uwierz mi ze lata jak prawdziwy samolot nie jak model
diabolo Opublikowano 15 Grudnia 2015 Opublikowano 15 Grudnia 2015 zgadzam sie ze lata tak ociężale ale przez to jest trudniejszy w pilotazu Citabria to calkiem inny samolot zlin nie wybaczy na pewno
Iras 11 Opublikowano 21 Grudnia 2015 Opublikowano 21 Grudnia 2015 Sebastian nie dawno mój kolega z Nowego Sącza zbudował takiego zlina o rozpiętości 5m ale zamontował w nim silnik który mu sprzedałem o pojemności 420 cm był to ZDZ 420 b4 , obawiam się że to co chcesz zamontować może okazać się za małe . Model będzie ważył ponad 40 kg a w związku z tym że jest to akrobat musisz mieć zapas mocy.
Rekomendowane odpowiedzi