Jump to content

ZLIN 526F Gigant RC


balcerseb88
 Share

Recommended Posts

Witam wszystkich ponownie

Po pomyślnym ukończeniu projektu Citabria-Decathalon Gigant RC przyszedł czas na ambitniejszy projekt

Poprzeczka została ustawiona nieco wyżej wybór padł na Zlina 526F dlaczego Zawsze podobał mi sie ten samolot ciężko spotkać go jako model rc na lotnisku a co najważniejsze stacjonuje w aerclubie do którego należę. Chciał bym skorzystać z okazji i podziękować pracownikom AZM Płock za pozwolenie zrobienia szczegółowych fotografii oraz udostępnienie kserokopii rysunków jeszcze raz serdecznie dziękuje

post-158-0-85156600-1448787910_thumb.jpg

A teraz do rzeczy Zakładane dane modelu

Rozpiętość 4.8m

Długość 3.6m

Waga ?? ?? nieznana

Budowe jak zawsze zacząłem od silnika jednoska napędową będzie Silnik wykonany z dwóch pilarek spalinowych Dolpima ps 180

Do budowy zespołu użyłem dwóch takich pilarek. Każda o mocy 4.5 KM i 77 CC pojemności. silniki te ustawione są rzędowo i połączone sprzęgłem metalowo-gumowym a odpalane starterem elektrycznym.
Łączna moc zespołu to ok. 9 KM
Pojemność całkowita wynosi 154 CC.
Szacowana masa silnika to ok. 5 kg wraz z rozrusznikiem.
Niebawem cała relacja z budowy w miesięczniku RC Przegląd Modelarski.
post-158-0-76775100-1448786307_thumb.jpg

 

W najbliższych dniach zostaną wykonane pierwsze próby silnika

W chwili obecnej rozrysowuje plany modelu w CAD

Pozdrawiam, Sebastian Balcerowski

 

 

 

    ok.gif
  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

PA38 posiada średnią wytrzymałość zmęczeniową i średnią wytrzymałość na rozciąganie, więc ...raczej średnio nadaje się na łoże silnika spalinowego.

Może lepiej wybrać trochę lepszy materiał na ten dość odpowiedzialny element. W końcu od tego może zależeć czyjeś życie, bo chyba zdajesz sobie sprawę co będzie, jak ten motorek w czasie pracy odjedzie?

Model ciekawy i chętnie popatrzę na budowę, bo dla mnie Zliny zawsze miały "to coś".

Link to comment
Share on other sites

PA38 posiada średnią wytrzymałość zmęczeniową i średnią wytrzymałość na rozciąganie, więc ...raczej średnio nadaje się na łoże silnika spalinowego.

Może lepiej wybrać trochę lepszy materiał na ten dość odpowiedzialny element. W końcu od tego może zależeć czyjeś życie, bo chyba zdajesz sobie sprawę co będzie, jak ten motorek w czasie pracy odjedzie?

Model ciekawy i chętnie popatrzę na budowę, bo dla mnie Zliny zawsze miały "to coś".

To prawda ale o wiele ważniejsza jest w tym wypadku wysoka wytrzymałość mechaniczna PA38 (rury łączeniowe do skrzydeł są robione przeważnie z tego materiału) oraz dobra podatność na spawanie co umożliwia uzyskanie mocnych i prawidłowych spawów w węzłach ramy nośnej silnika. Dobrze zaprojektowana i wykonana rama silnika ( a tę Sebastian wykonał bardzo poprawnie i rzetelnie o czym świadczą spawy ) zapewni właściwą wytrzymałość zmęczeniową elementu mimo średnich parametrów materiału. Zaś rozciąganie w tym układzie  (zespół silnika z ramą) nie będzie narażeniem niszczącym...Moim zdaniem należałoby się zająć drganiami tak skonstruowanego silnika, gdyż mogą być niespodzianki. Przypomnę młodszym Kolegom o wymyślonym kilkadziesiąt lat temu przez Toniego Clarka urządzeniu pt. "Hydro-Mount", które służyło do tłumienia drgań ciężkich silników benzynowych z magnetem...

Link to comment
Share on other sites

To prawda ale o wiele ważniejsza jest w tym wypadku wysoka wytrzymałość mechaniczna PA38 (rury łączeniowe do skrzydeł są robione przeważnie z tego materiału) oraz dobra podatność na spawanie co umożliwia uzyskanie mocnych i prawidłowych spawów w węzłach ramy nośnej silnika. Dobrze zaprojektowana i wykonana rama silnika ( a tę Sebastian wykonał bardzo poprawnie i rzetelnie o czym świadczą spawy ) zapewni właściwą wytrzymałość zmęczeniową elementu mimo średnich parametrów materiału. Zaś rozciąganie w tym układzie  (zespół silnika z ramą) nie będzie narażeniem niszczącym...Moim zdaniem należałoby się zająć drganiami tak skonstruowanego silnika, gdyż mogą być niespodzianki. Przypomnę młodszym Kolegom o wymyślonym kilkadziesiąt lat temu przez Toniego Clarka urządzeniu pt. "Hydro-Mount", które służyło do tłumienia drgań ciężkich silników benzynowych z magnetem...

Nic dodać nic ując :) przynajmniej tak mi sie wydaje...

A teraz pytanie z innej beczki przeglądałem ostatnio sklepy modelarski i niestety nie znalazłem tam zawias odpowiednich do mojego modelu może ktos ma jakiś pomysł jak wykonać je samemu ?? robić je łożyskowane jak w prawdziwym czy panewka z mosiądzu ??

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze wrócę do tematu wytrzymałości. Wykonywałam kilkakrotnie tłumiki i łoża do silników żarowych. Dural PA 6 i PA7 mimo większej wytrzymałości pękał podczas pracy silnika w każdym przypadku. Kolejne wykonywałam właśnie z PA38 i problemu już nie było. Lepsza odporność na wibracje i ich tłumienie. Aktualnie projektuje coś podobnego do dwóch silników 38ccm z pilarek Macculloch również w układzie inline.

Link to comment
Share on other sites

Już zasiadłem do "obserwowania". Niesamowity talent, zaparcie i wysoko postawiona poprzeczka!

Ale patrząc na Decathlon'a to tylko kwestia czasu i kolejny piękny zdetalizowany model wzbije się w powietrze!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Adamie! Umieć, a zrobić, to dwie całkiem odmienne kategorie pojęciowe. Można umieć i nigdy nie zrobić, a także zrobić, zupełnie nie umiejąc. Nasz Kolega robi, bo chce, ma możliwości i co najważniejsze - umie. I niechaj tak pozostanie...:-)

Link to comment
Share on other sites

PA38 posiada średnią wytrzymałość zmęczeniową i średnią wytrzymałość na rozciąganie, więc ...raczej średnio nadaje się na łoże silnika spalinowego.

Może lepiej wybrać trochę lepszy materiał na ten dość odpowiedzialny element. W końcu od tego może zależeć czyjeś życie, bo chyba zdajesz sobie sprawę co będzie, jak ten motorek w czasie pracy odjedzie?

Model ciekawy i chętnie popatrzę na budowę, bo dla mnie Zliny zawsze miały "to coś".

Jakie by to nie było PA ?  nie ważne. Aluminium z biegiem czasu traci na elastyczności.... Nie spotkalem się w dużym lotnictwie z łożem silnika zrobionego z aluminium? Jestem raczej skłonny do poparcia wnioskow kolegi Kesto. Bezpieczeństwo jest wazniejsze od ładnego wyglądu.

Link to comment
Share on other sites

Jakie by to nie było PA ?  nie ważne. Aluminium z biegiem czasu traci na elastyczności.... Nie spotkalem się w dużym lotnictwie z łożem silnika zrobionego z aluminium? Jestem raczej skłonny do poparcia wnioskow kolegi Kesto. Bezpieczeństwo jest wazniejsze od ładnego wyglądu.

A Dromader?....

Łoże silnika to pierścień aluminiowy, który wcale nie pękał. Natomiast pękały stalowe widełki mocujące go do kadłuba...

Sprawa z łożem silnika nigdy  nie jest jednoznaczna i dotyczy bardzo indywidualnych cech silnika. Wg mnie najgroźniejsze są drgania, niewidoczne dla oka i trudne do przebadania. A kompromisu z bezpieczeństwem zawrzeć nie można.

Link to comment
Share on other sites

Jakie by to nie było PA ?  nie ważne. Aluminium z biegiem czasu traci na elastyczności.... Nie spotkalem się w dużym lotnictwie z łożem silnika zrobionego z aluminium? Jestem raczej skłonny do poparcia wnioskow kolegi Kesto. Bezpieczeństwo jest wazniejsze od ładnego wyglądu.

 

Z łożem sie może kolega i nie spotkał ale z konstrukcjami kadłuba skrzydeł pewnie juz tak. Kolego napisz proszę jeśli posiadasz taka wiedze po jakim czasie aluminium straci właściwości (elastyczność) ?? zapewniam Ci ze wiesze prawdopodobieństwo popsucia sie jest w tych serwach które sa produkowane wiadomo gdzie i całej reszty elektronicznej armatury niż spawane solidne polskie łoże

a mnie zastanawia moc

9ps w modelu niewiele mniejszym od tego z filmiku który ma 35ps

na moje oko ten budowany ledwo od ziemi sie oderwie

a na moje oko będzie latał co najmniej jak Citabria czyli bardzo realistycznie a tam patrząc po wielkości modelu tez powinien byc duzo większy silnik co najmniej 150boxer a jest to co jest i uwierz mi ze lata jak prawdziwy samolot nie jak  model 

Link to comment
Share on other sites

Sebastian nie dawno mój kolega z Nowego Sącza zbudował takiego zlina o rozpiętości 5m ale zamontował w nim silnik który mu sprzedałem o pojemności 420 cm był to ZDZ 420 b4 , obawiam się że to co chcesz zamontować może okazać się za małe . Model będzie ważył ponad 40 kg a w związku z tym że jest to akrobat musisz mieć zapas mocy.


Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.