Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzień dobry,

 

Zastanawiam się na doborem silników spalinowych do Catalinki. Jej wymiary to:

 

- rozpiętość 243 cm

- powierzchnia skrzydeł 56 dm2

- waga jak na zdjęciu 5450 g. Bez silników będzie ważyła w sumie z 6kg.

- obciążenie powierzchni bez silników zatem to 107 g/dm2

- skala 1:13

 

Zupełnie przypadkiem skala modelu zgadza się z PM 144/1989 Pana Lecha Podgórskiego z Torunia. Przy skali 1:12.8 zastosował On tam dwa silniki Webra 6.5 cm3 i pisze, że " przy takim napędzie i wadze około 6 kg istnieje ogromny nadmiar mocy" i dalej " uważam, że wystarczyłby dwa silniki 3.5 cm3". Nie mogę znaleźć jaką moc na wale miały te Webry 6.5 cm3.

Może ktoś wie?

 

Pozdrawiam Jurek

post-12913-0-93049000-1450455810_thumb.jpg

Opublikowano

W książce Schiera z roku 80 pt "popularne mikrosilniki spalinowe" autor podaje dla Webry 40 RC oraz 40 RCW moc 0,88 KM.

Ja bym nie schodził z tej pojemności dla tej Cataliny z kilku powodów:

 

1) W latach 80-tych modele często latały ze stosunkowo słabymi motorami (marny argument bo wiele latało mimo wszystko dobrze). Moc się przydaje do wychodzenia z sytuacji kryzysowych.

2) silnik 6,5 będzie miał większe śmigło, bardziej sprawne i więcej wystające poza okgrągłe osłony cataliny

3) sam podajesz, że twój model bez silników będzie ważył 6 kg, a ten z opisu Pana Lecha Podgórskiego ważył tyle do lotu. Będziesz potrzebował zatem większej prędkości a zatem i mocy do oderwania się od ziemi (lub wody...)

 

Ja bym dał osobiście dwa czterosuwy, np. ASP052FS lub Saito 6,5 cm czterosuw. Takie silniki będą dawały ok 1,3-1,5 kg ciągu i spokojnie wystarczą do bezpiecznego latania zapewniając dodatkowo piękny dźwięk. Dodatkowo będzie można dać 3 łopatowe śmigła jak w oryginale. Jak dasz dwusuwowe silniczki to 3 łopatowe śmigło może być nieco małe aby sprawnie pracować poza osłoną.

To jest już kawał modelu: 243 cm. Jakoś tego nie widzę z dwoma silnikami po 3,5-4 cm

 

Piękny model będzie.

 

Pozdrawiam, Łukasz

Opublikowano

Dzięki za dane. Celuję już od dawna w Saito FA-56 B 6.2 cm3 dający 2 kg ciągu i 0.9 KM na wale. Waży 450 gramów.

Z czterotaktów są jeszcze te Lasery, powiedzmy 70 ale to jest bydle już, 11 cm3. 

Opublikowano

jak dasz za małe silniki to  bedziesz latał na pełnym gazie i zero zapasu mocy , a na wiekszych to zawsze masz zapas ja osobiście wole mieć zapas na silniku niż niedoststek   Saito FA-56 B 6.2 cm3  piękny silnik

 Piękny model sie szykuje

Opublikowano

Jeszcze raz zważę tą, jak żona nazwała "partaninkę" po zalaminowaniu i malowaniu za miesiąc. FA-56 B - 9.2 cm3 - 414g - 0.9 KM to jest tylko 2% więcej mocy na wale od Webry, a masa modelu będzie większa o 16 % od wzoru z roku PM 144/1989. 

Następny w serii to FA-62B - 10.2 cm3 / 1 KM / 420 g waży prawie tyle samo a jest mocniejszy. To ma większy sens tym bardziej, że różnica w cenie to tylko około 20 zł.  

 

Co prawda to na razie jest w fazie projektu ale też kombinuję, że te silniki starczą też dla tego latawca... ;) 7 kg to on ważyć na pewno nie będzie...  

Opublikowano

Jerzy,

sprawdź czy masz dobrze policzoną powierzchnię skrzydła. Wg mnie 56dm2 to za mało.

Budowany przeze mnie FW-190 o rozp. 175cm ma powierzchnię 51dm2.

Catalina z forum aerodesignworks ma 2.3m i powierzchnię 69dm2.

Oczywiście mam na myśli sam płat.

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Cześć Bartek,

 

Dziękuję za uwagę.

Wszystko rysowałem w cadzie i kompletnie nie wiem skąd się wzięła ta wartość. Przy skali 1:13, powierzchni płata oryginału 130 m2 to powierzchnia płata modelu musi być 0.076exp2 x 130 = 0.769 m2. I tyle jest, co można sprawdzić jedną komendą w sumie.

 

Bez siników i balastu model waży teraz około 5.5 kg. Wstępnie dobieram, dla wagi do lotu około 8 kg, dwa silniki 4-takty 2x10cm3 ze śmigłami 3 łopatowymi 12x6. Te potężne śmigła, bo w końcu to 304 mm, mają dać około 2.5 kg ciągu. Zresztą większe śmigła się już i tak się nie zmieszczą. Przypuszczam że do lotów po okręgu ciąg wynoszący około 62% masy wystarczy. Inna opcja to 2-takty z tymi "torpedami" jako tłumikami.

Opublikowano

Zbudowałem Catalinę o rozp 2,3m i u mnie waga do lotu wraz z akumulatorami (2x4S) wynosi 5,5kg. Tutaj waga wyjdzie spora, więc silniki 6,5 - 10ccm czterotakty będą w sam raz.

Opublikowano

W moim Dual Ace mam 2x asp.46 2t. Model waży niecałe 4.6kg. Zastosowane silniki dają spory nadmiar ciągu. Taki silnik miałem w Decathlonie który ważył 3kg i szalalem tym modelem w każdych warunkach. Potem zastosowałem tam asp.61 4t i model wisiał na smigle.

Wg własnych doświadczeń silnik 4t .61 generują ponad 3kg ciągu.

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Dzień dobry Kolegom,

 

Czas nałożyć jej wiosenny makijaż... poza tym trochę przybrała na wadze.... jak to po zimie.. :)

Potem trochę popływa, a potem może i poleci.

post-12913-0-27431500-1460374818_thumb.jpg

  • 2 tygodnie później...
  • 1 rok później...
Opublikowano

Jakiś czas temu zakupiłem Cataline ARF z zestawu prawdopodobnie L.Podgórskiego.Model ma 2,45m rozpiętości i będzie napędzany silnikami AXi 4120 i lipo 5S

post-3609-0-49728600-1519239375_thumb.jpg

post-3609-0-32880100-1519239404_thumb.jpg

post-3609-0-09803200-1519239448_thumb.jpg

  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano

Swego czasu na zgrupowaniu KN w latach 90' oglądałem loty prototypu modelu L. Podgórskiego napędzanego dwoma silnikami 6,5cm. Model latał raczej jak model samolotu myśliwskiego ze znacznym nadmiarem mocy.

Opublikowano

Może nie z nadmiarem mocy a raczej nadmiarem prędkości.

Problem z modelem Cataliny to blisko siebie umieszczone gondole silnika i konieczne do zastosowania małe śmigła co wymusza większy skok i finalnie nienaturalnie dużą prędkość modelu.

 

ms

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.