JNAW Opublikowano 18 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2015 Dzień dobry, Zastanawiam się na doborem silników spalinowych do Catalinki. Jej wymiary to: - rozpiętość 243 cm - powierzchnia skrzydeł 56 dm2 - waga jak na zdjęciu 5450 g. Bez silników będzie ważyła w sumie z 6kg. - obciążenie powierzchni bez silników zatem to 107 g/dm2 - skala 1:13 Zupełnie przypadkiem skala modelu zgadza się z PM 144/1989 Pana Lecha Podgórskiego z Torunia. Przy skali 1:12.8 zastosował On tam dwa silniki Webra 6.5 cm3 i pisze, że " przy takim napędzie i wadze około 6 kg istnieje ogromny nadmiar mocy" i dalej " uważam, że wystarczyłby dwa silniki 3.5 cm3". Nie mogę znaleźć jaką moc na wale miały te Webry 6.5 cm3. Może ktoś wie? Pozdrawiam Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Irek M Opublikowano 18 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2015 Kolega ma zamiar zastosować właśnie 2x 3,5cm lub 4cm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Chuck Yeager Opublikowano 18 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2015 W książce Schiera z roku 80 pt "popularne mikrosilniki spalinowe" autor podaje dla Webry 40 RC oraz 40 RCW moc 0,88 KM. Ja bym nie schodził z tej pojemności dla tej Cataliny z kilku powodów: 1) W latach 80-tych modele często latały ze stosunkowo słabymi motorami (marny argument bo wiele latało mimo wszystko dobrze). Moc się przydaje do wychodzenia z sytuacji kryzysowych. 2) silnik 6,5 będzie miał większe śmigło, bardziej sprawne i więcej wystające poza okgrągłe osłony cataliny 3) sam podajesz, że twój model bez silników będzie ważył 6 kg, a ten z opisu Pana Lecha Podgórskiego ważył tyle do lotu. Będziesz potrzebował zatem większej prędkości a zatem i mocy do oderwania się od ziemi (lub wody...) Ja bym dał osobiście dwa czterosuwy, np. ASP052FS lub Saito 6,5 cm czterosuw. Takie silniki będą dawały ok 1,3-1,5 kg ciągu i spokojnie wystarczą do bezpiecznego latania zapewniając dodatkowo piękny dźwięk. Dodatkowo będzie można dać 3 łopatowe śmigła jak w oryginale. Jak dasz dwusuwowe silniczki to 3 łopatowe śmigło może być nieco małe aby sprawnie pracować poza osłoną. To jest już kawał modelu: 243 cm. Jakoś tego nie widzę z dwoma silnikami po 3,5-4 cm Piękny model będzie. Pozdrawiam, Łukasz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JNAW Opublikowano 18 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2015 Dzięki za dane. Celuję już od dawna w Saito FA-56 B 6.2 cm3 dający 2 kg ciągu i 0.9 KM na wale. Waży 450 gramów. Z czterotaktów są jeszcze te Lasery, powiedzmy 70 ale to jest bydle już, 11 cm3. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sebka34 Opublikowano 18 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2015 jak dasz za małe silniki to bedziesz latał na pełnym gazie i zero zapasu mocy , a na wiekszych to zawsze masz zapas ja osobiście wole mieć zapas na silniku niż niedoststek Saito FA-56 B 6.2 cm3 piękny silnik Piękny model sie szykuje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JNAW Opublikowano 19 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Grudnia 2015 Jeszcze raz zważę tą, jak żona nazwała "partaninkę" po zalaminowaniu i malowaniu za miesiąc. FA-56 B - 9.2 cm3 - 414g - 0.9 KM to jest tylko 2% więcej mocy na wale od Webry, a masa modelu będzie większa o 16 % od wzoru z roku PM 144/1989. Następny w serii to FA-62B - 10.2 cm3 / 1 KM / 420 g waży prawie tyle samo a jest mocniejszy. To ma większy sens tym bardziej, że różnica w cenie to tylko około 20 zł. Co prawda to na razie jest w fazie projektu ale też kombinuję, że te silniki starczą też dla tego latawca... 7 kg to on ważyć na pewno nie będzie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 20 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2015 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 20 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2015 Jerzy, sprawdź czy masz dobrze policzoną powierzchnię skrzydła. Wg mnie 56dm2 to za mało. Budowany przeze mnie FW-190 o rozp. 175cm ma powierzchnię 51dm2. Catalina z forum aerodesignworks ma 2.3m i powierzchnię 69dm2. Oczywiście mam na myśli sam płat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JNAW Opublikowano 12 Stycznia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2016 Cześć Bartek, Dziękuję za uwagę. Wszystko rysowałem w cadzie i kompletnie nie wiem skąd się wzięła ta wartość. Przy skali 1:13, powierzchni płata oryginału 130 m2 to powierzchnia płata modelu musi być 0.076exp2 x 130 = 0.769 m2. I tyle jest, co można sprawdzić jedną komendą w sumie. Bez siników i balastu model waży teraz około 5.5 kg. Wstępnie dobieram, dla wagi do lotu około 8 kg, dwa silniki 4-takty 2x10cm3 ze śmigłami 3 łopatowymi 12x6. Te potężne śmigła, bo w końcu to 304 mm, mają dać około 2.5 kg ciągu. Zresztą większe śmigła się już i tak się nie zmieszczą. Przypuszczam że do lotów po okręgu ciąg wynoszący około 62% masy wystarczy. Inna opcja to 2-takty z tymi "torpedami" jako tłumikami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 12 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2016 Zbudowałem Catalinę o rozp 2,3m i u mnie waga do lotu wraz z akumulatorami (2x4S) wynosi 5,5kg. Tutaj waga wyjdzie spora, więc silniki 6,5 - 10ccm czterotakty będą w sam raz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 12 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2016 W moim Dual Ace mam 2x asp.46 2t. Model waży niecałe 4.6kg. Zastosowane silniki dają spory nadmiar ciągu. Taki silnik miałem w Decathlonie który ważył 3kg i szalalem tym modelem w każdych warunkach. Potem zastosowałem tam asp.61 4t i model wisiał na smigle. Wg własnych doświadczeń silnik 4t .61 generują ponad 3kg ciągu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JNAW Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Dzień dobry Kolegom, Czas nałożyć jej wiosenny makijaż... poza tym trochę przybrała na wadze.... jak to po zimie.. Potem trochę popływa, a potem może i poleci. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
majula7 Opublikowano 21 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 21 Kwietnia 2016 Wybierz najpierw jakie silniki chcesz 4t czy 2t Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
semp Opublikowano 21 Lutego 2018 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2018 Jakiś czas temu zakupiłem Cataline ARF z zestawu prawdopodobnie L.Podgórskiego.Model ma 2,45m rozpiętości i będzie napędzany silnikami AXi 4120 i lipo 5S Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GUMIŚ Opublikowano 3 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2019 Swego czasu na zgrupowaniu KN w latach 90' oglądałem loty prototypu modelu L. Podgórskiego napędzanego dwoma silnikami 6,5cm. Model latał raczej jak model samolotu myśliwskiego ze znacznym nadmiarem mocy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 Może nie z nadmiarem mocy a raczej nadmiarem prędkości. Problem z modelem Cataliny to blisko siebie umieszczone gondole silnika i konieczne do zastosowania małe śmigła co wymusza większy skok i finalnie nienaturalnie dużą prędkość modelu. ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 8 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2019 Można dać śmigła wielopłatowe jak w oryginale. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi