japim Opublikowano 6 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2016 Andrzeju - pisząc wykład miałem jak najlepsze intencje. Z ciekawością czytam tego typu "wykłady" bo sam staram sie projektować moje modele w podobny sposób. Studiowałem na MEL'u to trochę zostało Chodziło mi o to, że nie doczytałem, (może pregapiłem) jasnego sformułowania, że ze względu na właściwości wybierasz na końcówkę profil MVR22... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 6 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2016 Wy naprawde sie na tym znacie , czu improwizujecie ? Jarek, Nie jest to wcale trudne. Polecam ksiazke Martin Simons "Model Aircraft Aerodynamics". Martin (ha, ha moj kolega ale juz sie kiedys tym chwalilem) nie jest wcale techniczny zawodowo, wykladal etyke i filozofie na universytecie. Byc moze dzieki temu ma duzy dar jasnego wyjasniania. Nie znam zadnych obecnych ksiazek Polskich ksiazek na ten temat. Byc moze uda sie kolegom namowic jakiegos Polskiego wydawce na Polska wersje ksiazki. W koncu przetlumaczono ja na wiele jezykow, nawet na Chinski (oczywiscie bez zgody autora ) A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 7 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Andrzej ma rację. Polecam również książkę Pana Simonsa http://www.carafaelino.com.ar/descargas/docs/model.aircraft.aerodynamics.martin.simons.pdf tym bardziej, że brak jest w Polsce wydawnictw tego typu (mam w swojej bibliotece wszystko co się ukazało w kraju po roku 1965). Są tam nieźle wyłożone zagadnienia, które są czasem przedmiotem zażartej dyskusji tutaj zakańczanej czasami kasowaniem komentarzy niezrozumiałych dla osoby zarządzającej tym forum (więc zakwalifikowane przez tę osobę do usunięcia...) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cybuch Opublikowano 7 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Jarek, Nie jest to wcale trudne. Polecam ksiazke Martin Simons "Model Aircraft Aerodynamics". Martin (ha, ha moj kolega ale juz sie kiedys tym chwalilem) nie jest wcale techniczny zawodowo, wykladal etyke i filozofie na universytecie. Byc moze dzieki temu ma duzy dar jasnego wyjasniania. Nie znam zadnych obecnych ksiazek Polskich ksiazek na ten temat. Byc moze uda sie kolegom namowic jakiegos Polskiego wydawce na Polska wersje ksiazki. W koncu przetlumaczono ja na wiele jezykow, nawet na Chinski (oczywiscie bez zgody autora ) A Andrzej czy masz już jakies kakretne propozycje odnosnie profili? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 7 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Sprawdzilem kilka profili w kontekscie uzycia ich do 2.5m dH Mosquito. Wybor Profilu:Zrobilem analize dla nastepujacych profili: NACA 23012 NACA 23015 NACA 2412 NACA 2415 S3016 pogrubiony do 12.5% MVR22 pogrubiony do 12.5% Świetna robota Andrzej. Wyczytałem gdzieś, że Mosquito prawdopodobnie posiadał profil RAF 34. Może warto zrobić symulacje przyjmując właśnie ten do modelu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 7 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Świetna robota Andrzej. Wyczytałem gdzieś, że Mosquito prawdopodobnie posiadał profil RAF 34. Może warto zrobić symulacje przyjmując właśnie ten do modelu? Nie wiem czy swietna, to tylko kilka wykresow. Czekam na model CAD od ludzi z Anglii, ktorzy buduja nastepna replike (chyba latajaca). Podobno facet odpowiedzialny za CAD ma wstawiany rozrusznik serca i sprawa sie przeciaga (??). Zalezy jak dokladnie zrobili ten model CAD (wg orginalnych rysunkow) to moze da sie sprawdzic profile. Malo znanym faktem jest to, ze prototyp mial skrzela (slots), czyli spodziewali sie problemow. Okazalo sie, ze nie bylo tak zle i potem skrzela skasowano. Ponizej zdjecie prototypu ze skrzelami: Czolem A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cybuch Opublikowano 7 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Sprawdzilem kilka profili w kontekscie uzycia ich do 2.5m dH Mosquito. Wpierw sprawdzilem w zakresie jakich predkosci i liczb Reynolds'a bedzie latal model: Rozpietosc 2.5m, waga 9.5kg, powierzchnia skrzydla okolo 96.7dm2 (skalowana). Cieciwa w przy kadlubie Ck~580mm Na koncowce Ct~170mm Typowe modele mniej wiecej lataja (zmierzone App "RC Speed") 60-80km/hr. Zalozmy, ze ten bedzie troche szybszy ~80km/hr = 22.2m/s Gestosc powietrza 1.2kg/m3 Sila nosna => F=ρ v2SCL /2 Wymagany sredni wspolczynnik sily nosnej CL=2F/(Sρv2)=2x9.5x9.81/(0.967x1.2x22.22)=0.326 Dla predkosci powiedzmy 120km/hr=33.33m/s CL=0.144 Reszta na wykresie ponizej: V1.JPG Do ladowania zalozmy, ze bede uzyte klapy, ktore dadza nam sredni CL~1.6 (nalezy sprawdzic pozniej, jak beda juz wybrane profile): Predkosc ladowania v=SQRT(2F/(ρSCL))~10.m/s=36km/hr Predkosc minimalna bez klap (Cl~1) ~12.7m/s=45km/hr Liczby Reynolds'a: Re=69vc Ladowanie/predkosc minimalna z klapami: Rek=69x10x580~400000 Ret=69x10x170~117000 Predkosc minimalna bez klap: Rek=69x12.7x580~510000 Ret=69x12.7x170~150000 "Srednia" predkosc przelotowa 80m/hr Rek=69x22.2x580~890000 Ret=69x22.2x170~260000 Szybki przelot 120km/hr Rek=69x33.3x580~1.33mln Ret=69x33.3x170~0.39mln Jak widac rozklad liczby Re jest duzy i dobrze byloby zastosowac kilka profili. Rozklad wspolczynnika sily nosnej: Skrzydlo Mosquito ma bardzo duza zbieznosc ~0.3 = problemy jesli nie zastosuje sie jakiegos zwichrzenia, geometrycznego lub aerodynamicznego. Rozklad wspoczynnika sily nosnej dla skrzydla niezwichrzonego zalezy od jego ksztalu. Ponizej skan z ksiazki Martin Simons "Model Aircraft Aerodynamics" Motorbooks International, 1987: Czekam na pozwolenie od wydawcy na umieszczenie stron z ksiazki. Zamieszcze pozniej lub sam narysuje. Dla Mosquito wyglada to tak: AG1.JPG AG2.JPG Rozklad wsplczynnika CL wskazuje, ze oderwanie strug bedzie w okolicy lotek, trudno o gorsze miejsce. Jednakze, jesli zastosuje sie zwichrzenie np 3deg, zaczyna wygladac to lepiej: AG3.JPG Klopot pojawia sie tez przy wiekszych predkosciach, kiedy przy kadlubie sila nosna jest caly czas dodatnia a koncowki skrzydla moga nawet wtedy wytwarzac ujemna sile nosna. Podobnie jest gdy zastosujemy profil na koncowce o mniejszej strzalce ugiecia. Aby temu zapobiec nalezy, oprocz zwichrzenia geometrycznego, zastosowac na koncowce skrzydla profil o wiekszej strzalce ugiecia (albo o mniejszym kacie zerowego CL ) . Profile o wiekszej strzalce ugiecia maja na ogol wiekszy wspolczynnik sily nosnej CL a takze wiekszy uzyteczny zakres katow natarcia: Czekam na pozwolenie od wydawcy na umieszczenie stron z ksiazki. Zamieszcze pozniej lub sam narysuje. (Martin Simons "Model Aircraft Aerodynamics" Motorbooks International, 1987) Idealnie bylo by gdyby wymagany kat zwichrzenia byl rowny roznicy pomiedzy sila zerowego CL dla obu profili. W ten sposob cale skrzydlo uzyskuje zerowa sile nosna pod tym samym katem. Natomiast na wiekszych katach natarcia, gdy skrzydlo w okolicy kadluba jest blisko przeciagniecia, zewnetrzna czesc jeszcze "niesie". Wybor Profilu: Zrobilem analize dla nastepujacych profili: NACA 23012 NACA 23015 NACA 2412 NACA 2415 S3016 pogrubiony do 12.5% MVR22 pogrubiony do 12.5% Najpierw profil na koncowke (predkosc minimalna z klapami): M1.JPG M1-1.JPG Widac wyraznie, ze MVR22-12.5% ma najbardziej lagodne przeciagniecie. Predkosc przelotowa ~80km/hr (i jej okolice): M3.JPG M4.JPG M2.JPG Profile NACA2412 & S3016-12.5 maja zdecydawana przewage nad pozostalymi profilami w tym zakresie CL a takze przy wiekszych predkosciach: M6.JPG Do tego modelu wybralbym profil glowny S3016-12.5 (lub NACA2412), na koncowke MVR22-12.5; liniowa zmiana profilu. Liniowe zwichrzenia od 0 do -3 deg na koncowce. Programy np Profili wydrukuja wszystkie posrednie profile lub po prostu ciety styropian. Dobrze byloby dobrac profil na koncowke o nieco mniejszym wspolczynniku oporu. Jednakze, wazny jest nie tyle sam wspolczynnik oporu co iloraz wspoczynnika oporu x lokalna powierzchnia skrzydla (= calkowity opor). Wsporzedne profili sa tutaj: MVR22 3%-10%-mod 13% thk.doc S3016-095-87-mod 13%.doc Uwagi: Nie jest to moja metoda. Stosuje ja od prawie 20 lat i dobrze dziala. To samo podejscie jest pokazane na stronie Piotr P, ale uwazam z pomoca wykresow z ksiazki Martin'a jest to latwiej zrozumiec: http://www.piotrp.de/MIX/profile.htm Wybor profili byl wynikiem mojej subiektywnej oceny; jest duzo innych i pewnie koledzy znajda inne; mnie chodzilo o zaprezentowanie metody. Jestem pewien, ze przedstawione rozwiazanie jest lepsze od zwyklego geometrycznego skrecenia. Metoda i wybor profil zalezy od ksztaltu skrzydla, liczb Re, etc. Nalezy podejsc indywidualnie do kazdego przypadku. Przedstawiona analiza jest dosyc skrocona (sorry, nie mam czasu) ale wystarczajaca aby uwypuklic podstawowe problemy. Komputerowa metoda liczenia charakterystyki profili nie zawsze zgadza sie z wynikami z tunelu ale to zawsze lepsze niz zrobienie niczego. Czolem Andrzej Andrzeju , dzięki za zaangażowanie. Nie jestem aerodynamikiem i potrzebuję kawę na ławę. Czy przy zastosowaniu zaproponowanych profili stosować jeszcze skręcenie płata?. Kwestia druga , jakie katy klap do lądowania i startu?. Pozdrawiam Cybuch. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 7 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Panowie nie chce was poganiać ale już 6 stron na forum , a Wy jeszcze profilu nie wybraliście.... Bardzo mi się podoba sylwetka tego samolotu i z chęcią bym już zobaczył zdjęcia z budowy modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cybuch Opublikowano 7 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Panowie nie chce was poganiać ale już 6 stron na forum , a Wy jeszcze profilu nie wybraliście.... Bardzo mi się podoba sylwetka tego samolotu i z chęcią bym już zobaczył zdjęcia z budowy modelu. Tomku, to wszystko moja wina. Zadając pytanie o fakturze krycia samolotu nie spodziewałem się takiej dyskusji. Miło mi , że jest takie zainteresowanie tym samolotem. Mam jeszcze czas wiec nie poganiam chłopaków i jestem wdzięczny za każdą sugestie - mądrych warto posłuchać. W tej chwili jest na ukończeniu SBACH 342 2,2m -jesienią chyba obloty a ja już myślę o innym. To zdrada albo jakieś chore co ?. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 7 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Andrzeju , dzięki za zaangażowanie. Nie jestem aerodynamikiem i potrzebuję kawę na ławę. Czy przy zastosowaniu zaproponowanych profili stosować jeszcze skręcenie płata?. Kwestia druga , jakie katy klap do lądowania i startu?. Pozdrawiam Cybuch. Cybuch, Odpowiedz byla w tekscie, powtarzam ponizej. Do tego modelu wybralbym profil glowny S3016-12.5 (lub NACA2412), na koncowke MVR22-12.5; liniowa zmiana profilu. Liniowe zwichrzenia od 0 do -3 deg na koncowce. Programy np Profili wydrukuja wszystkie posrednie profile lub po prostu ciety styropian. Uwagi: Nie jest to moja metoda. Stosuje ja od prawie 20 lat i dobrze dziala. To samo podejscie jest pokazane na stronie Piotr P, ale uwazam z pomoca wykresow z ksiazki Martin'a jest to latwiej zrozumiec: http://www.piotrp.de/MIX/profile.htm Wybor profili byl wynikiem mojej subiektywnej oceny; jest duzo innych i pewnie koledzy znajda inne; mnie chodzilo o zaprezentowanie metody. Jestem pewien, ze przedstawione rozwiazanie jest lepsze od zwyklego geometrycznego skrecenia. Metoda i wybor profil zalezy od ksztaltu skrzydla, liczb Re, etc. Nalezy podejsc indywidualnie do kazdego przypadku. Przedstawiona analiza jest dosyc skrocona (sorry, nie mam czasu) ale wystarczajaca aby uwypuklic podstawowe problemy. Komputerowa metoda liczenia charakterystyki profili nie zawsze zgadza sie z wynikami z tunelu ale to zawsze lepsze niz zrobienie niczego. Czolem Andrzej Ja bardzo lubie modele z klapami, ktore zwalniaja predkosc i w duzym stopniu ulatwiaja ("uprzyjemniaja") ladowanie. Nie wiem czy dobrze zrozumialem pytanie ale roznica w klapach do startu i ladowania to tylko wielkosc ich wychylenia; na ogol niewiele klap potrzeba do startu, duzo wiecej do ladowania. Mam dwie niesmiale sugestie: a. kup/sciagnij jakis plany i jesli trzeba zaadoptuj do swoich potrzeb b. mozna tez kupic wycinanki laserem, jest kilka na calym swiecie Panowie nie chce was poganiać ale już 6 stron na forum , a Wy jeszcze profilu nie wybraliście.... Bardzo mi się podoba sylwetka tego samolotu i z chęcią bym już zobaczył zdjęcia z budowy modelu. Tomek, Masz racje bo jak zawsze dyskusja poszla po stycznej. Na innych stronach (po Angielsku) jest podobnie. No moze prawie.. Chcialem dodac (znowu po stycznej ), ze tak bardzo lubie klapy w modelach, ze chyba dorobie je do mojej PZL P11c (jeszcze projekt). Wtedy dopiero bedzie dyskusja!! Czolem A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cybuch Opublikowano 7 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Cybuch, Odpowiedz byla w tekscie, powtarzam ponizej. Ja bardzo lubie modele z klapami, ktore zwalniaja predkosc i w duzym stopniu ulatwiaja ("uprzyjemniaja") ladowanie. Nie wiem czy dobrze zrozumialem pytanie ale roznica w klapach do startu i ladowania to tylko wielkosc ich wychylenia; na ogol niewiele klap potrzeba do startu, duzo wiecej do ladowania. Mam dwie niesmiale sugestie: a. kup/sciagnij jakis plany i jesli trzeba zaadoptuj do swoich potrzeb b. mozna tez kupic wycinanki laserem, jest kilka na calym swiecie Tomek, Masz racje bo jak zawsze dyskusja poszla po stycznej. Na innych stronach (po Angielsku) jest podobnie. No moze prawie.. Chcialem dodac (znowu po stycznej ), ze tak bardzo lubie klapy w modelach, ze chyba dorobie je do mojej PZL P11c (jeszcze projekt). Wtedy dopiero bedzie dyskusja!! Czolem A Wycinanki robiłem w podstawówce. Ze , odpowiedz była to wiem , ale ja pytałem czy stosować jeszcze skręcenie płata. Cybuch, Odpowiedz byla w tekscie, powtarzam ponizej. Ja bardzo lubie modele z klapami, ktore zwalniaja predkosc i w duzym stopniu ulatwiaja ("uprzyjemniaja") ladowanie. Nie wiem czy dobrze zrozumialem pytanie ale roznica w klapach do startu i ladowania to tylko wielkosc ich wychylenia; na ogol niewiele klap potrzeba do startu, duzo wiecej do ladowania. Mam dwie niesmiale sugestie: a. kup/sciagnij jakis plany i jesli trzeba zaadoptuj do swoich potrzeb b. mozna tez kupic wycinanki laserem, jest kilka na calym swiecie Tomek, Masz racje bo jak zawsze dyskusja poszla po stycznej. Na innych stronach (po Angielsku) jest podobnie. No moze prawie.. Chcialem dodac (znowu po stycznej ), ze tak bardzo lubie klapy w modelach, ze chyba dorobie je do mojej PZL P11c (jeszcze projekt). Wtedy dopiero bedzie dyskusja!! Czolem A No chyba napisałem jaki kat klap-start ladowanie prawda?. A jak startujesz z pełnym obciążeniem , mowa o prawdziwych . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 7 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Wycinanki robiłem w podstawówce. Ze , odpowiedz była to wiem , ale ja pytałem czy stosować jeszcze skręcenie płata. No chyba napisałem jaki kat klap-start ladowanie prawda?. A jak startujesz z pełnym obciążeniem , mowa o prawdziwych . Cybuch, OK, tym razem wezykiem: Do tego modelu wybralbym profil glowny S3016-12.5 (lub NACA2412), na koncowke MVR22-12.5; liniowa zmiana profilu. Liniowe zwichrzenia od 0 do -3 deg na koncowce. Programy np Profili wydrukuja wszystkie posrednie profile lub po prostu ciety styropian. Teraz to ja nie zajarzylem jesli chodzi o klapy: takie jak byly w orginale, trzeba sprawdzic na planach. Ja w moim radiu mam klapy podlaczone na "suwaku" wiec mam "nieskonczona" ilosc polozen klap pomiedzy 0 i max. Ale tak naprawde to starcza 2 polozenia max i 1/2. A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cybuch Opublikowano 7 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Cybuch, OK, tym razem wezykiem: Do tego modelu wybralbym profil glowny S3016-12.5 (lub NACA2412), na koncowke MVR22-12.5; liniowa zmiana profilu. Liniowe zwichrzenia od 0 do -3 deg na koncowce. Programy np Profili wydrukuja wszystkie posrednie profile lub po prostu ciety styropian. Teraz to ja nie zajarzylem jesli chodzi o klapy: takie jak byly w orginale, trzeba sprawdzic na planach. Ja w moim radiu mam klapy podlaczone na "suwaku" wiec mam "nieskonczona" ilosc polozen klap pomiedzy 0 i max. Ale tak naprawde to starcza 2 polozenia max i 1/2. A Jasna sprawa , ale ja nie mam ochoty manipulować klapami jak sterem wysokości. Trochę latałem w realu i tam katy są stałe , tj. ladowanie , start. Andrzej dostosuje się do Twoich rozwiązań. A to skręcenie to 1,5 czy 2 stopnie, jak sugerujesz?. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 7 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 Jasna sprawa , ale ja nie mam ochoty manipulować klapami jak sterem wysokości. Trochę latałem w realu i tam katy są stałe , tj. ladowanie , start. Andrzej dostosuje się do Twoich rozwiązań. A to skręcenie to 1,5 czy 2 stopnie, jak sugerujesz?. 3⁰ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cybuch Opublikowano 7 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2016 3⁰ OK dotarło , i oto chodzi kakrety. Dzięki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 11 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Maja 2016 Dostalem od Martin Simons pozwolenie na umieszczenie scan'ow z jego ksiazki. Poprawilem post na str 5. A Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 15 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2016 Andrzeju ? Czytam, czytam, coś tam sobie odświeżam, zawsze znajdę coś nowego albo inne podejście do tematu. Jedna rzecz trochę mnie nurtuje... Przy kadłubie profil znany - z grubsza wiemy czego się spodziewać; na końcu - identycznie. A co jest pośrodku ? A co jest 10cm dalej ? Jak się to coś pośredniego zachowa w naszym modelu ? Skąd pewność, że to pośrodku będzie miało pośrednie zachowanie ? Próbowałeś kiedyś wyciągnąć taki przejściowy profil i popatrzeć na rozkład ciśnień ? Czego z grubsza można się spodziewać ? Nurtuje mnie to pod kątem obserwacji jak niewielkie zmiany w powierzchni (przekroju) znanego profilu powodują drastyczne czasami zmiany w znanych charakterystykach na których się opieramy podczas projektowania modelu. Sam przećwiczyłem wielokrotnie np: zmianę grubości czy ugięcia środkowej. Bardzo często z zupełnie mizernym skutkiem, lub totalną porażką. Żeby coś porównywać - robiłem zawsze identyczne w obrysie skrzydło. Np: słynny Clark pocieniony do 6% - to była tragedia. Panowało powszechne przekonanie, że S-3021 to pocieniony E-205. Ale jeśli przekonwertuje się E-205 do grubości S-3021, to okazuje się, że przestał mieć płaski spód. Trzeba jeszcze trochę zmodyfikować ugięcie. Ale kiedy nałożyłem szablony - okazało się, że pocieniony E-205 to jednak nie to samo, co S-3021. Różnice wręcz mikroskopijne. Czyli prof. Selig wiedział co i jak zmodyfikować w rozkładzie ciśnień ? Identyczne skrzydełka, bardzo zbliżone obciążenie a zmodyfikowany E-205 latał więcej niż marnie ! Podobne zmiany (geometryczne) muszą się przecież pojawić na profilach przejściowych ? Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 16 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2016 Od tego są właśnie takie programy jak XFLR lub inne (np AVL) oparte o metody panelowe które dają odpowiedz co dzieje się pomiędzy. Tak na prawdę to rozważania o profilu jako takiego kończą się na skrzydle o nieskończonym wydłużeniu (czyli w teorii). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej Klos Opublikowano 16 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2016 Andrzeju ? Czytam, czytam, coś tam sobie odświeżam, zawsze znajdę coś nowego albo inne podejście do tematu. Jurek ? (??), Odpowiem szybko bo nie chce zabierac Cybuch'wi jego postu (w koncu czekamy na relacje z budowy). Masz racje powinien byl sprawdzic profil posredni, wiec jest tutaj: Nie widze zadnych problemow ale tak, powinienem byl sprawdzic. Mozna to zrobic za pomoca Profili, XFLR5 etc samemu, zaden problem. Rzadko patrze na rozklad cisnienia raczej na koncowy wynik, ktory mnie interesuje np mniejszy opor, wiekszy CL , mniejszy wplyw babli laminarnych. Projektowanie profili uzywajac rozkladu cisnienia to wyzsza szkola jazdy. S3021/ 3014/3016 etc sa wzorowane na E205 ale zostaly tak zaprojektowane aby jak najbardziej obnizyc wplyw babli laminarnych. W obecnych czasach trzymalbym sie z daleka od profili Eppler; byl to duzy skok do przodu w porownaniu z tradycyjnymi profilami ale jego model babla laminarnego nie za bardzo dziala. Nie uzywam zadnego profilu bez sprawdzenia go na komputerze; podobnie jak skrzydla czy calego modelu. Podobnie nie buduje modelu bez sprawdzenia go uzywajac XFLR5 lub kiedys mojego programu. W dzisiejszych czasach nie potrzeba budowac wielu prototypow, do tego sa komputery i buduje sie prototypy wirtualne, tak jak to stwierdzil juz Przemek. Dotyczy to zarowno aerodynamiki (CFD - Computational Fluid Dynamics) jak i wytrzymalosci materialow (FEA- Finite Element Method - Metoda Elementow Skonczonych). Dlatego polecam zainteresowanym kolegom zapoznanie sie programami typu XFLR5 etc. Nie jest to zajecie dla kazdego, nie kazdy lubi matematyke i wykresy ale bez symulacji komputerowej nie wiele mozna osiagnac w tej dziedzinie. Czolem A 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 16 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2016 Dzięki Andrzeju ! XFLR5 - poza moim zasięgiem... Patrzę, patrzę - i fajne te obrazki ?... Zostawiam to mądrzejszym od siebie ! Eksperymenty, o których wyżej, robiłem w czasach, w których o XFLR słyszała garstka ( w Stanach). Z czystej ciekawości - co pokaże Profili dla 6% Clarka? Mam nadzieję, że Irek wybaczy jeszcze tę dygresję ? Pozdrawiam - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi