Skocz do zawartości

LOFTY F5J - zapowiedź i przebieg wykonania (3,96m, profil SynerJ)


Góra

Rekomendowane odpowiedzi

Moje to nie pech. One sa do bani i palą sie im silniki. Prędzej gdy wcześniej serwo bywają przeciążone. Np po lądowaniu z trawa między klapami a lotkami. Potem palą sie nawet w locie. Ale sa precyzyjne. I to mi wystarcza.

 

Zauważ ze twórca napisał ze serwa sa sprawdzone. Wiec nie miał z nimi problemów. Zakładam ze doskonale sobie da radę. Sporo lata i tez ma jakieś pojęcie na ten temat.

 

Z doświadczenia wiem, ze serwo raczej samo z siebie sie nie jara. Tym bardziej jesli na początku działa. Trzeba mu pomoc. Albo nieumiejętna budową modelu, albo nieumiejetną eksploatacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiem po kolei:       
@Marku (Kołpak)
Tak Jak cZyNo napisał jest to kołpak Od Vladimira - do dostania u producenta: http://f3j.in.ua/hyper-spinner-30.html lub na stronie hyperflight.co.uk 
Uważam, że jest on stosunkowo tani w porównaniu do konkurencji, ale faktycznie można bez przeszkód do tańszego wyposażenia F5j dodać standardowy kołpak Ø30mm za ok. 30zł.   

Model nie zmierza do Maxa'y - projekt bazuje na profilu SynerJ opracowanym przez Geralda Tylora, nieco zmodyfikowanym po testach w programie XFLR. Powierzchnia stateczników i długość ramienia to też parę moich wyliczeń + otrzymana sugestia by powiększyć statecznik pionowy/ster kierunku.

@Konradzie (Regulator, serwa, Carboline)
Nie miałem dotąd problemu z regulatorami HK, mają też dość dobre opinie w internecie. Warto zauważyć, że silnik będzie pracował max 30sekund i pobór prądu wyniesie max ~25A, dla regulatora 40A przegrzanie nie powinno mieć miejsca. Chyba, że chodzi o jakość lutowania lub niską jakość stabilizatorów napięcia. Jaki inny tani, pewny regulator proponujesz zastosować?      

Tak samo proszę o propozycję serw. 50-100zł więcej na serwa to 300-600 więcej na model  czyli do + 20% całości kosztów. Serwa z przedziału 70-120zł chyba nie będą wyraźnie lepsze od przedstawionych chińskich odpowiedników. Tak, też lubię mieć w modelu dobrze centrujące, mocne serwa np. MKS'y, ale nie w każdym projekcie precyzja i moc jest priorytetem.
Stateczniki węglowe nie są aż tak kosmicznie drogie, ale to fakt, tkanina szklana na stateczniki kosztuje tylko 5zł, a stateczniki prezentują się też dobrze (zdjęcia poniżej).      


Jeszcze tylko słowo o idei przyświecającej LOFTY'iemu... Model ma w zamierzeniu ułatwić, umożliwić starty w F5j bez zostawiania pieniędzy za granicą lub po prostu nieco niższym kosztem. LOFTY może być traktowany jako model do startów, treningowy lub zapasowy. Chcę sprawdzić co w takim modelu da się zrobić tanio i przy tym wystarczająco mocno. Docelowy rezultat powinien pozwolić na przyzwoity występ w zawodach (o ile pilot  będzie podejmował dobre decyzje, a warunki nie faworyzowały mocniejszych modeli czy to przy lądowaniu czy to ze względu na ograniczoną możliwość balastowania).  
P.S. Odnośnie zaawansowanej technologii - po zabawie z pierwszym skrzydłem w technologii VB, stwierdziłem, że powstaną foremniki skrzydła. Testy serw, napędu przeprowadzę na modelu z worka - będzie cała zima na ew. zmianę wyposażenia w docelowej wersji :)       

 

Masy stateczników szklanych:
Pionowy 23g - to będzie ostateczny layup w wersji szklanej,
Poziomy 33g
post-226-0-86752900-1476651551_thumb.jpg

post-226-0-29118500-1476651552_thumb.jpg
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Konradzie (Regulator, serwa, Carboline)

Nie miałem dotąd problemu z regulatorami HK, mają też dość dobre opinie w internecie. Warto zauważyć, że silnik będzie pracował max 30sekund i pobór prądu wyniesie max ~25A, dla regulatora 40A przegrzanie nie powinno mieć miejsca. Chyba, że chodzi o jakość lutowania lub niską jakość stabilizatorów napięcia. Jaki inny tani, pewny regulator proponujesz zastosować?      

Tak samo proszę o propozycję serw. 50-100zł więcej na serwa to 300-600 więcej na model  czyli do + 20% całości kosztów. Serwa z przedziału 70-120zł chyba nie będą wyraźnie lepsze od przedstawionych chińskich odpowiedników. Tak, też lubię mieć w modelu dobrze centrujące, mocne serwa np. MKS'y, ale nie w każdym projekcie precyzja i moc jest priorytetem.

Stateczniki węglowe nie są aż tak kosmicznie drogie, ale to fakt, tkanina szklana na stateczniki kosztuje tylko 5zł, a stateczniki prezentują się też dobrze (zdjęcia poniżej).      

 

Skoro jesteś pewny tych regulatorów to OK. Mi właśnie chodziło o niską jakość podzespołów wkładanych w tych budżetowych regulatorach. Ja sobie chwaliłem PLUSH mam ich kilka i jestem o dziwo zadowolony. W Falkonie przeżyły sporo kretów i lądowań na dzidę po natarcie i mimo to nic im się nie dzieje. Równie dobrymi z możliwością odczytania logów są Super Brian, też mam kilka i sobie też chwalę. 

Co do serw to nie wiem jakie stosujesz bo pudełka są od góry i nie widzę nazwy. Ja gdybym miał podpowiadać to choć na wysokość dał bym KST 115 na lotki 135 a na klapy wystarczą TYG 778. Tyle że to ciężkie serwa. W takim modelu do 2000g nie ma sensu stosować mocnych serw. To wolnolotka, więc na lotki cyfrowe które będą miały 2kg będą wystarczające.

 

Co do tkaniny to dopiero teraz się dopatrzyłem, że tylko stateczniki są pokryte tą nowa (no może już nie tak nową ;)) tkaniną węglową od Vladimira.

Reszta to chyba szkło wzmacniane rowingiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

taa... ale zapewne zdajesz sobie sprawę, że Twoja propozycja serw jest ani tania ani właściwa do tego modelu. Jak chcesz dobrze, to zaproponuj Piotrowi np 6 serw 10g takich 3-4kg w cenie do 100zł szt. I do tego żeby były HV. Lekko, elegancko i dobrze. Polecam Konradzie Ci poszukać takowych. A wtedy można (ale nie trzeba oczywiście) dać pakiecik 2S 1000-1200mAh, silnik z trochę większym KV (ale wystarczy mniejszy np. 3542) i na koniec można sobie ominąć BEC'a w regulatorze. Od razu z telemetrii dostaniemy napięcie pakietu silnika. No i do tego, wtedy regulator może być byle jaki. Pięknie i bezpiecznie. I całkiem lekko. I nie drogo. A nawet praktycznie. A równie dobrze może pozostać tak jak zaproponował Piotr. Jest lekko i trochę taniej.

I ponawiam - lataj więcej a powściągnij sie w pisaniu. Bo naprawdę czasami wychodzą zabawne rzeczy. Tylko szkoda że to również czytają początkujący adepci, którzy nie otrzymują właściwych informacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wklejam krótki film przedstawiający laminowanie końcówki skrzydła w worku próżniowym. Powstaną 2 pary skrzydeł z worka do testowania serw, przy sprzyjających wiatrach przed nowym sezonem powstanie forma na końcówki skrzydła.

Na filmie widać układanie, przesączanie tkanin oraz efekt końcowy :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

taa... ale zapewne zdajesz sobie sprawę, że Twoja propozycja serw jest ani tania ani właściwa do tego modelu. Jak chcesz dobrze, to zaproponuj Piotrowi np 6 serw 10g takich 3-4kg w cenie do 100zł szt. I do tego żeby były HV. Lekko, elegancko i dobrze. Polecam Konradzie Ci poszukać takowych. A wtedy można (ale nie trzeba oczywiście) dać pakiecik 2S 1000-1200mAh, silnik z trochę większym KV (ale wystarczy mniejszy np. 3542) i na koniec można sobie ominąć BEC'a w regulatorze. Od razu z telemetrii dostaniemy napięcie pakietu silnika. No i do tego, wtedy regulator może być byle jaki. Pięknie i bezpiecznie. I całkiem lekko. I nie drogo. A nawet praktycznie. A równie dobrze może pozostać tak jak zaproponował Piotr. Jest lekko i trochę taniej.

I ponawiam - lataj więcej a powściągnij sie w pisaniu. Bo naprawdę czasami wychodzą zabawne rzeczy. Tylko szkoda że to również czytają początkujący adepci, którzy nie otrzymują właściwych informacji.

 

Uważasz że 40g które zostaną dodane poprzez, jak się zresztą zastrzegłem i wyraźnie napisałem, ciężkie serwa, które zaproponowałem całkowicie położy ten czy inne projekty F5J i model będzie cegłą nie do latania? I że młodzi adepci  modelarstwa jak przeczytają, że proponuję serwa KST czy TYG777 czy TYG306 będą narażeni na ogromne konsekwencje. Moim zdaniem nie i więcej wyciągną z tego co ja napisałem niż z tego co Ty napisałeś, bo poza tym, że Ci się moje propozycje nie podobają, nic nie zaproponowałeś.

 

Piszesz żeby zaproponować serwa lżejsze takie 9g i tańsze od tych które zaproponowałem. Ja takich nie znam z praktyki, więc nie będę proponował czegoś czego nie znam, bo właśnie taka niesprawdzona informacja może okazać się bardzo zła i nieść za sobą konsekwencje. Poza tym że raptem 20-40zł za 2 serwa lub nawet 120 zł więcej za 6szt za serwa rozwali budżet tego projektu. Ja tego nie wiemy a autor sam zdecyduje. Moja propozycja jest konkretna taka z praktyki. Na takich serwach o dziwo latają ludzie w F5J i sobie chwalą (oczywiście nie zawodnicy a już na pewno nie z najwyższej półki).

Znasz lepsze, tańsze, sprawdzone w boju serwa to zaproponuj. Tak wiem są Corona po 10$. Fajne lekkie i dość tanie, tyle że Stork8 i Infinity poszły do śmietnika, przepraszam na E-Bay. W obu przypadkach poszło ponoć zwarcie w tych Coronach. Pech? Być może. 

 

Autor wątku już o dobrych i lekkich serwach pisał, więc nie było potrzeby powtarzania, że dobre i lekkie serwa to MKS6100 lub MKS6110. Napisałem też wyraźnie, że skoro autor zna, i serwa i regulator, które chce zainstalować i jest ich pewny, to oczywiście że mogą być. Tych serw nie znam a ten regulator spalił mi się po pierwszym włączeniu. (Być może teraz ten regulator jest inny lepszy bo spalił mi się 2 sezony temu)

A co do regulatora to zaproponowany przeze mnie jest świetny, waga to raptem 39g czyli o 3g więcej od tego co zaproponował autor i o 5$ więcej. Za to moim zdaniem jakość o 100% lepsza.

Czy coś znów źle napisałem?

 

 

PS.

Fajny filmik z laminowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konrad, Ty zaproponowałeś jedno rozwiązanie bo je znasz i wsadzasz do każdego szybowca.  A znasz kilka serw. I kręcisz się wokół tego. I doradzasz na lewo i prawo. A według mnie nie tędy droga!

Zauważ, że ja tak z nudów zaproponowałem dość ciekawe (i jak dla mnie właściwe, i wymyślone jak Tobie pisałem poprzednią odpowiedź) kompleksowe rozwiązanie ze względu na wagę, osiągi i bezpieczeństwo modelu tej klasy. Bez zbędnych ceregieli poprzez telemetrie jest informacja o napięciu pakietu (a to jest całkiem przydatna, pożądana informacja), w tej konfiguracji regulator może sie palić i nie powinno mieć to wpływu na awionikę, a zarazem cała elektronika (serwa, regulator, odbiornik, pakiet 850mah) waży ok 275g. A jest to dodatkowo bardzo tanie rozwiązanie.

W Twojej "koncepcji" uzupełniającej wyposażenie Piotrka ten sam zestaw waży ok 400g. Rożnica ponad 120g w modelu termicznym nie jest istotna? A większe bezpieczeństwo na które tak kładłeś wagę? I cena, która w Twoim zestawie jest również większa. Czyli zaproponowałeś klasykę, droższą i do tego cięższą. A na dodatek wcale nie bezpieczniejszą. Czyli dobrze? Mi sie wydaje że nie bardzo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z niedrogich regulatorów polecam Dualsky w wersji "Lite" http://www.nastik.pl/dualsky-xc45lite-p-4103.html przetestowałem kilkanaście sztuk w przedziale 22 do 45 i 65. Te słabsze testowane w ESAch gdzie model często lata na pełnym gazie do wyczerpania akumulatora czyli 5-7 minut na prądach bliskich standardowej wydajności regulatora. Regulatory w konfiguracji w kałdubie z EPP bez otworów wentylacyjnych i na zewnątrz przyklejone do kadłuba, czyli chłodzenie od kiepskiego do dobrego. Zero problemów. Testy udarowe też znoszą dobrze.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam to co pisze Piotrek - Dualsky z serii Lite to fajne, tanie  regulatory,  "jadę" na nich cały czas (22 i 45), nigdy mnie nie zawiodły.

Z minusów - obsługuje baterie max 3s, no i ma słabszego BECa niż Hobbykingowy (3A).

Ale z drugiej strony - w jednym z moich parkjetów BEC ten obsługuje 6 serw, w tym 4 cyfrowe (TP MG92B - http://www.nastik.pl/towerpro-mg92b-digital-p-5673.html , w sumie też fajna alternatywa dla hobbykingowskich),- nie było najmniejszego problemu, a w czasie szaleństw na niebie dosyć intensywnie się macha drągami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...

Dzięki Piotrze za zainteresowanie i propozycję regulatora, odpisałem Ci w tej sprawie na PW, tutaj też kilka słów:

Regulator Castle Creations, ma bardzo wydajny układ BEC i jest przy tym stosunkowo lekki - jest to bardzo dobry sprzęt do modelu F5J. Chętnie wykorzystam taki regulator, jednak dopiero po przetestowaniu tańszej wersji regulatora z HobbyKing.

Brak informacji o postępach przy modelu podyktowany jest zmianą sposobu wykonania form - wzorce do ściągnięcia form elementów kadłuba jednak poszły do frezowania, podobny los czeka końcówki skrzydeł :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Przepraszam za OT. Czy znacie jakąś stronę kompendium wiedzy o F5J i F3J (sprzęt, zawody, od czego i jak zacząć)? Nie chciałbym zaśmiecać forum zanim się trochę w tym temacie nie douczę

tu jest fajnie opisane po prawej stronie masz translator kliknij na polski 

                          http://www.f5j-fliegen.de/

Kołpak kołpakiem, ale jak dobrze widzę to tkanina z najwyższej półki.

Nie będę ukrywał, że nie rozumiem za bardzo tego projektu.

Wykonanie i materiału użyte do budowy są z najwyższej półki, niektóre podzespoły - patrz kołpak również a wstawiasz taką nędzę jak regulator i serwa. Jeszcze serwa to pół biedy, ale regulator ! Nie szkoda Ci modelu?

 

Co do podobieństw do Maxy to ich niewiele :) ale gdyby nawet to było by nawet dobrze, bo jak równać to do najlepszych Jantar, Stork8, Pike itp.

 

Gratuluje wykonania sobie modelu.

Patrzę z niekłamaną zazdrością bo nie mam ani takich warunków ani umiejętności choć chętnie bym sobie sam robił modele. :D  :ph34r:

Swiete slowa Dobrodzieju

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Faktycznie chyba się wypisał. Szkoda bo zapowiadało się bardzo dobrze.

Cześć,

Nie wypisałem się z forum, a zostałem nie wiedzieć czemu usunięty. Dostęp do konta już odzyskałem.

 

LOFTY Lata już od początku maja, niestety opis modelu na forum nie jest obecnie moim priorytetem w wolnym czasie :D 

Jeśli są chętni na info to się sprężę i pokażę coś więcej, póki co tylko fotki:

post-20274-0-51340200-1498248586_thumb.jpg

post-20274-0-72781900-1498248589_thumb.jpg

post-20274-0-51761700-1498248588_thumb.jpg

post-20274-0-81461900-1498248590_thumb.jpg

 

 

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.