Skocz do zawartości

Budowa autonomicznego pojazdu latającego


Rekomendowane odpowiedzi

Planujesz, ale pytasz czy to możliwe? Może najpierw zrealizuj coś mniej ambitnego , np. też autonomiczny, ale nawet 3 km będzie OK, jeśli będzie wracał i ogólnie spełniał zaplanowane wymagania. Zdobądź doświadczenie, sprawdź słuszność koncepcji i potem to rozwijaj. To najlepsza droga, nawet chyba jedyna realna, do takiego celu.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki model niestety będzie wymagał uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota UAV, a każdy lot - uzyskania zgody z ULC.

Również niezbędne będzie ubezpieczenie OC (nie samochodowe). Lot na taki dystans będzie też wymagał asekuracji. Czyli samochód śledzący model i kierowca z obserwatorem.

Jeśli coś się stanie, to szukanie modelu kilkadziesiąt kilometrów od miejsca startu może być kłopotliwe - szczególnie z wielogodzinnym dojazdem do rejonu. A wtedy wiele się może zdarzyć.

Choćby pożar uszkodzonych pakietów w modelu. A teraz dopowiedz sobie jak po czymś takim może wyglądać suchy las po kilku godzinach od wybuchu pożaru, albo pole zboża, albo czyjś dom...

 

Zacząć powinieneś od raczkowania.

Czyli po pierwsze: Model testowy. Najlepiej, większy model pod FPV. Np. Talon w wersji 2m lub większej, bądź coś podobnego.

Będziesz potrzebował modelu, do którego da się włożyć sporo wyposażenia i nie przeciążać go przy tym za mocno.

Wybór modelu zdeterminuje wyposażenie podstawowe jak silnik czy zasilanie.

 

Potem loty testowe pod pełną kontrolą - w zasięgu wzroku, z gotowym linkiem RC do przejęcia sterowania, loty na czas po założonej trasie, w różnych warunkach.

Do tego potrzebujesz oczywiście, poza normalnym wyposażeniem, zaawansowany kontroler lotu z szerokim zakresem czujników i zaprogramowany na różne sytuacje awaryjne, link telemetryczny, może FPV do kontroli modelu, wyposażenie awaryjne na wypadek kraksy - jakiś log box, co najmniej wysłanie wiadomości z ostatnią pozycją GPS itd. 

 

Lekko licząc, potrzebujesz co najmniej 3-4 godzinnego lotu. Zależy od prędkości modelu. 

I tu masz wybór - albo ciągły lot na silniku i potężne pakiety z ogromnym zapasem pojemności, albo lot wolniejszy, z wykorzystaniem szybowania, co wydłuży czas lotu. Oczywiście kontroler lotu musi być do tego przystosowany i posiadać odpowiednie oprogramowanie.

 

Jak opanujesz autonomiczne loty w zasięgu wzroku i linku RC, można pomyśleć o wykonaniu nowego modelu docelowego, do bicia zasięgu.

Pewnie będzie to kilkumetrowy motoszybowiec o konstrukcji laminatowej.

 

Autonomiczny lot to trochę mało. Puścisz w kraj model bez nadzoru i się będziesz modlił, żeby za kilka godzin się zameldował z powrotem?

Oczywiście trzeba by być mocno poszkodowanym na główce by tak robić. 

Potrzebny zatem potężny link telemetryczny. I tu może się okazać, że potrzebne są kolejne zgody tym razem na używanie odpowiedniej łączności radiowej.

 

W przypadku amatorskiej konstrukcji, będzie to raczej rozwiązanie pionierskie i wiele aspektów trzeba rozwiązać samemu.

W praktyce wszystkie dostępne amatorsko systemy LR, są na takie dystanse "za cienkie w uszach" i to sporo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W praktyce wszystkie dostępne amatorsko systemy LR, są na takie dystanse "za cienkie w uszach" i to sporo.

 

Adrian, nie przesadzaj. Przecież wiesz dobrze, że na systemie eLeReS ludziska "robią" po kilkadziesiąt kilometrów :)

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Przecież wiesz dobrze, że na systemie eLeReS ludziska "robią" po kilkadziesiąt kilometrów :)

A ilu tych ludzi jest ?

 

Hiro i ......?

 

Na 100mW, to jednak jest dobry wynik. Na przykład taki eLeReS MOD dysponuje magicznym przełącznikiem 100/250/500mW :)

 

Są eleresy i LRS-y na 1 W a przy scalaku motoroli można mieć 10W.

Ale to i tak nic nie daje bo wideo siądzie o wiele wcześniej.

 

Zresztą słowo autonomiczy to znaczy bez udziału pilota z zaprogramowaną  trasą a do tego nie są potrzebne żadne linki.

Sorry, że robię wykopki ale to naprawdę ciekawy temat. 

A z białorusi fajki tanie jak barszcz:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Planuje zbudowanie autonomicznego modelu z zasięgiem 300 km.

 

Czy jest to możliwe, od czego powinienem zacząć, jaką elektronikę zastosować ?

 

Jeśli płatowiec ma być autonomiczny, to problemem nie jest link, tylko napęd i paliwo :-) Taki zasięg tylko na spalinie. Ewentualnie hybryda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kiedyś troszkę o tym locie pisało -sensacja była...

 

-lot nad oceanem -małe ryzyko, ze w przypadku awarii spadnie komuś na głowę lub spowoduje pożar itp...

start  -pilotowane do wybrzeża z jadącego samochodu  -lot nad oceanem -przejecie sterowania przez drugiego pilota i pilotowane od wybrzeża.

 

-silnik spalinowy mocno modyfikowany  chyba żarowy z ciągłym zasilaniem świecy -ale paliwo jak samozapłon -nafta olej.

 

-lot zgodnie z kierunkiem wiatru itp.

 

 

 

 

z zasięgiem lotu dziś spokojnie się da... dobra spalinówka benzyniak lub właśnie żarowy przerabiany na naftę...

albo elektryk i ogniwa słoneczne.   Model o dużej doskonałości -jakiś motoszybowiec.

 

Problemem jest ryzyko takiego lotu.  Ciężki model wysoko na niebie to potencjalny pocisk.

Kilkanaście lat temu  znajomy uderzył spalinówką w samochód...   podobno silnik przebił się przez dach i wyszedł podłogą (osobiście nie widziałem -opowiadało kilku kolegów modelarzy którzy przy tym byli) Kolega miał sprawę sądową i inne atrakcje...

 

zgodnie ze zdrowym rozsądkiem i  prawem latać można nad pustymi terenami, daleko od ludzi i zabudowań -kwestie bezpieczeństwa.

 

Latanie bez widoczności modelu, trasą przebiegającą nad miejscowościami  ludźmi itp -to konieczne zezwolenia, uprawnienia i ryzyko...  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.