mecenas Opublikowano 18 Października 2016 Opublikowano 18 Października 2016 Witam Szanownych Forumowiczów. Impulsem który skłonił mnie do założenia tego tematu stał się Irek który pokazał na forum swój nowy nabytek - Karasia. Pomyślałem, kurcze, to może i ja pokażę nad czym pracuję zwłaszcza że trochę polskich konstrukcji buduje się na forum. Tomek buduje pięknego Łosia, Henio wypuścił ze swoich warsztatów już kilka P-11stek, a i inni koledzy nie próżnują i budują modele Polskich samolotów. No przecież nie można dopuścić aby polskie bombowce latały bez osłony myśliwskiej! Chciałbym dołączyć do towarzystwa, ale z czymś nowym. No i padło na następcę P-11stki, czyli P.50a Jastrząb. Jakiś czas temu (chyba 3 lata) ukazały się sensacyjne zdjęcia tego samolotu i zacny kolega Artur Sudnik, wkładając mnóstwo pracy, odtworzył najbardziej prawdopodobny wygląd tego płatowca w postaci rysunków-rzutów. Mając już bazę czyli rzuty, za pomocą bardzo fajnych programów DevFuse i DevWing, zacząłem projektowanie modelu. Założenia: zbudować model od "zera", czyli od pierwszej kreski na planie, zaprojektowany pod laser, w pełni konstrukcyjny z elementami laminatowymi (maska silnika), rozpiętość 2,25m, waga do lotu-10-11kg, napęd - 60 ccm., gwiazda. Projekt rozpocząłem już jakiś czas temu. Po wielu tygodniach "zabawy" z w/w programami projekt zaczął nabierać kształtów Tyle tytułem wstępu. C.D.N. 3
dukeroger Opublikowano 19 Października 2016 Opublikowano 19 Października 2016 wow pierwszy zajmuje miejsce na widowni!
rafał .k Opublikowano 19 Października 2016 Opublikowano 19 Października 2016 Bardzo ciekawie to wygląda . Czyżby stworzone w profili?
mecenas Opublikowano 19 Października 2016 Autor Opublikowano 19 Października 2016 Rafał, blisko - z tej samej strony, http://www.devcad.com/eng/default.asp Pobrać można za darmo, poćwiczyć a nawet zaprojektować kadłub, skrzydła itd, a jak już się "naumiesz" to wykupić licencję i wtedy możesz eksportować do .dwx lub pod frezarkę .stl. DevWing - tym programem możesz zaprojektować KAŻDE skrzydło ze wszystkimi bajerami! Polecam.
FockeWulf Opublikowano 19 Października 2016 Opublikowano 19 Października 2016 Gratuluję świetnej pracy. Zapowiada się przednie! Wysłane z mojego GT-I9100 przy użyciu Tapatalka
mecenas Opublikowano 20 Października 2016 Autor Opublikowano 20 Października 2016 No to zaczynamy! Na pierwszy ogień poszedł statecznik poziomy. Będzie "dzielony". Trochę to komplikuje konstrukcję (dokłada niestety wagi), ale ma też zalety - łatwiej transportować. Każdy ster wysokości "pędzony" osobnym 6-cio kilowym cyfrowym serwem MIDI, schowanym w każdym stateczniku. Ma to kilka zalet, bezluzowe i pewne połączenie serwo-ster, podwójny system bezpieczeństwa (niezwykle rzadko zdarza się uszkodzenie 2 serw naraz), brak widocznych na zewnątrz popychaczy, cięgien, snapów i "upierdliwe" ich zapinanie na lotnisku, gdzie zawsze można zapomnieć o ich zabezpieczeniu przed lotem. Po wycięciu elementów laserem, skompletowaniu materiałów, zwinięciu rurek przystąpiłem do działania. C.D.N. 1
Lucjan Opublikowano 21 Października 2016 Opublikowano 21 Października 2016 Witaj Wojtku! Powiem krótko - majstersztyk!!!!!! . Pozdrawiam i życzę powodzenia w budowie i w lotach . Lucjan
Andrzej Klos Opublikowano 21 Października 2016 Opublikowano 21 Października 2016 Wojtek, Gratulacje, kolejna Polska maszyna! A
stema Opublikowano 21 Października 2016 Opublikowano 21 Października 2016 No to zaczynamy! C.D.N. Gratuluję wyboru.
Radek Oleksy Opublikowano 21 Października 2016 Opublikowano 21 Października 2016 Jaki majstersztyk ??? Wojtek to znany KASZANIARZ z Karkowa ...w/g mnie będzie to jakiś GLUT ! :-) hihihihihi
Tomek Opublikowano 22 Października 2016 Opublikowano 22 Października 2016 Ban Radkowi i to podwójny! Gratuluje wyboru modelu!!!
piotr jet Opublikowano 22 Października 2016 Opublikowano 22 Października 2016 Witaj Wojtku! Gratulacje Super Modelik! Wreszcie wywlokłeś z "dziupli" pozdrawiam Piotrek
mecenas Opublikowano 22 Października 2016 Autor Opublikowano 22 Października 2016 Jaki majstersztyk ??? Wojtek to znany KASZANIARZ z Karkowa ...w/g mnie będzie to jakiś GLUT ! :-) hihihihihi No uderz w stół, a Radziu z Pyrlandii zaraz się odezwie!!! Tomku, spoko, to głos zabrał największy prześmiewca, kabareciarz i Prezes "Polskiej Loży Szyderców" w towarzystwie "makieciarzy" w Polsce . Doskonale znam jego żarty i drwiny, dlatego nie czuję się urażony, Na zawodach zawsze jest "duszą" towarzystwa , przez to atmosfera jest super. Drania nie da się nie lubić, mimo jego szydzenia! A swoją drogą - KASZĘ bardzo lubię, z gulasikiem...... i ogórkiem kiszonym . Wreszcie wywlokłeś z "dziupli" Cześć Piotrze! A naszła mnie jakaś nostalgia jesienna i postanowiłem podzielić się na forum nad czym pracuję od 3 lat. Mam nadzieję ukończyć model do przyszłego roku, bo Twoja "ISKRA" czeka w następnej kolejności . Właśnie dzisiaj docierałem motorek do Jastrzębia i muszę powiedzieć - szacun dla firmy Saito! "Chodzi" przepięknie! A tłumik mojej koncepcji dodaje mu niesamowitego brzmienia. Przez to że jest dużej pojemności, gang jest bardziej basowy, zwłaszcza na niskich obrotach. Docierałem wg wskazówek Chuck'a Yeager'a z wątku http://pfmrc.eu/index.php?/topic/56495-saito-fg60r3/ i oryginalnej instrukcji.
Grifon Opublikowano 22 Października 2016 Opublikowano 22 Października 2016 Fajnie,) że budujesz Polski samolot, zaglądam do tematu regularnie. Co to za materiał na tłumik i jakiej grubości,spawany tigiem?
Gość horn3t Opublikowano 22 Października 2016 Opublikowano 22 Października 2016 Zapowiada się ładnie , napęd extra trzymam kciuki za następce P.11
mecenas Opublikowano 23 Października 2016 Autor Opublikowano 23 Października 2016 Tłumik to było wyzwanie. Miałem do wyboru - oryginalny wydech proponowany przez Saito (zupełnie mnie to nie zadowala, 3 perforowane rurki, silnik jakoś tak "pierdzi" i nie ma odpowiedniego "gangu" jaki powinna mieć gwiazda). Druga opcja - kupić tłumik KELEO - 185$ + cło + przesyłka - a i tak musiałbym przerabiać (zaspawać wylot w dół, dospawać wyloty na boki jak miał oryginał) koszty ok 1000pln i tak dodatkowa robota - no trochę za drogo! Wybrałem opcję trzecią - czyli zbudowanie tłumika od zera (a kto powiedział że ma być łatwo?), takiego jak ma być i żeby spełniał moje oczekiwania. Zakupiłem więc kolanka alu http://fmic.pl/kolanka-alu-180-/1010-kolanko-180-102mm-60cm.html , wytoczyłem rurki dolotowe z cylindrów (zachowując odpowiednie średnice) i nakrętki. Całość wraz z silnikiem zawiozłem do znajomego spawacza i tam pospawaliśmy tigiem. Najwięcej "zabawy" było z samymi wylotami. Są one odkręcane od rur wylotowych, bo inaczej nie mógłbym zdjąć maski silnika. Wyloty wykonane są z profilu Al. 20x40mm, wyfrezowany został odpowiedni otwór i wlutowane zostały kierownice spalin. Całość została poczerniona (anodowana) galwanicznie. No nie mogę powiedzieć, trochę to trwało i kosztowało pracy i zdrowia, ale jest tak jak zaplanowałem i jestem zadowolony. Co prawda kompletny tłumik waży 400g, ale wolę wozić użyteczną rzecz, niż ołów na wyważenie modelu.
Marcin_Matejko Opublikowano 24 Października 2016 Opublikowano 24 Października 2016 Świetny projekt modelarski. Jedna z moich ulubionych polskich konstrukcji lotniczych i do tego tak tajemnicza. Będę gorąco kibicował w budowie modelu tego pięknego samolotu. Widzę że model będzie przedstawiał wersje późniejszą z wysokim tyłem kadłuba i krótkimi rurami wydechowymi. Mi osobiście bardziej podobał się w pierwotnej wersji z krótką owiewką kabiny (pokazanej hrabiemu Ciano podczas wizyty w Polsce w 1939r), ale to rzecz gustu. Wiadomo był to prototyp więc usprawniali co trzeba. Model na pewno będzie latał lepiej niż oryginał
mecenas Opublikowano 24 Października 2016 Autor Opublikowano 24 Października 2016 Cześć Marcin, W 1-szej wersji miałem zamiar projektować właśnie wersję z "garbatą" kabiną, czyli "Jastrząb I", tylko po przeanalizowaniu różnic pomiędzy "I" a wersją "a", doszedłem do wniosku, iż wer. "a" powinna lepiej latać. Ma dłuższy kadłub, m.in. przód -co ma znaczenie przy wyważaniu modelu- i większą powierzchnię nośną. Ponieważ to pierwszy model tego samolotu, czyli prototyp, nie wiadomo do końca jak model będzie się zachowywał w powietrzu. Z dostępnych materiałów wynika, że "Jastrząb I" miał być myśliwcem pościgowym, czyli głównym atutem miała być prędkość. Niestety, przy tak słabym silniku nie był w stanie dorównać oczekiwaniom. Dlatego też zmieniono koncepcję płatowca, wydłużono kadłub, poprawiono przejście kadłub-skrzydło i przebudowano końcówki skrzydeł i przeznaczono go do walki manewrowej. Po tych przeróbkach samolot w nazwie dostał "a". Poza tym ogólnie wer. "a" jakoś tak bardziej wygląda "rasowo". Wiedzę na temat tego samolotu czerpałem ze wszystkich dostępnych źródeł. Bardzo ciekawa dyskusja toczyła się tu: http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/115-lotnictwo_wojskowe_do_ii_wojny_swiatowej_wlacznie/55564-dokumentacja_samolotow_pzl.html No to robimy dalej. Pora na statecznik pionowy i ster kierunku. C.D.N.
RomanJ4 Opublikowano 26 Października 2016 Opublikowano 26 Października 2016 Powstaje świetna konstrukcja, gratuluję koledze! Aż zżera mnie ciekawość jak sobie burczy z tym tłumikiem, zwłaszcza na wolnych...
mecenas Opublikowano 26 Października 2016 Autor Opublikowano 26 Października 2016 No dobra! Tylko słuchać w słuchawkach! 1
Rekomendowane odpowiedzi