Jump to content

PZL-104 Wilga 2.3m z laminatu


Recommended Posts

Witam

w święta Bożego Narodzenia 2016 wpadłem na pomysł budowy jakiegoś większego modelu i padło na wilgę. Model będzie z laminatu tzn. kadłub będzie robiony z formy, skrzydła będą miały rdzeń ze styropianu oklejone balsą i zalaminowane tkaniną szklaną i węglową. Generalnie wilga ma robić za holówkę trochę mała ale szybowce klasy retro powinna uciągnąć, silnik elektryczny 50cc żeby miała dużo zapasu mocy (wyszło mi że silnik będzie miał 16kg ciągu). Na razie zrobiłem pozytyw do formy na kadłub. Nie wygląda on zachwycająco ale po szpachlowaniu i oszlifowaniu powinien być ładniejszy. No i jeszcze muszę zrobić profil skrzydła który przykleję do kadłuba i statecznik pionowy.

post-13447-0-71391500-1483728533_thumb.jpg

post-13447-0-14525500-1483728534.jpg

post-13447-0-46405400-1483728534_thumb.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Mały postęp prac, przyklejony profil skrzydła. Jeszcze pare godzin szlifowania i kadłub będzie gotowy do pokrywania tkaniną szklaną.Musze jeszcze wyciąć i przykleić statecznik pionowy. Zastanawia mnie może nie tyle brak zainteresowania tematem bo widzę że liczba wyświetleń stale rośnie ale brak odpowiedzi, porad, uwag przez użytkowników tego forum.

post-13447-0-91162200-1484165742_thumb.jpg

post-13447-0-22570700-1484165886_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ciężko na razie się wypowiadać widząc to, co widzimy. Ja czekam aż ten zlepek pianek po szlifowaniu ręką artysty stanie się kadłubem. Zanim to się stanie wolę nie mówić co o tym myślę :-) Sam pomysł i chęć własnoręcznego wykonania modelu warte uwagi i pochwały.

Link to comment
Share on other sites

Kamil - latwiej bedzie wykonac ten model oklejajac rdzen kadluba tkanina, niz bawic sie w forme. Wykonanie formy wymaga duzo miejsca i zaplecza i wczesniejszego doswiadczenia w mniejszych modelach. Trzeba tez popracowac nad technika wycinania w styropianie. Skoro to ma byc tylko holowka stylizowana na Wilge, to w obecna strukture styropianu wkleilbym wregi (do silnika, do mocowania platow, do mocowania usterzenia, do mocowania podwozia. To okleil kilkoma warstwami tkaniny. Efekt moze nie bedzie piorunujacy, ale nabierzesz duzo doswiadczenia bez frustracji wynikajacych z budowy kopyta i formy... Taki zalaminowany kadlub wystarczy odpowiednio wyszpachlowac i bedzie fajny model.

 

Druga mysl - czesci styro lepiej zamowic u ktoregos z kolegow majacych ploter. Bedzie duuuuzo mniej szpachlowania i kadlub bedzie zrobiony na gotowo. Np Joker 2 ma wycinarke i robi swietne modele. Mysle ze nie bedzie to duzo kosztowac.

Link to comment
Share on other sites

Duży ten laminat. Nie znam się na takich modelach więc nie jestem w stanie oszacować masy jaką może osiągnąć. 5-8kg? Może ktoś z koleģów się wypowie.

Zakładam wagę +/- 8kg.

 

Kamil - latwiej bedzie wykonac ten model oklejajac rdzen kadluba tkanina, niz bawic sie w forme. Wykonanie formy wymaga duzo miejsca i zaplecza i wczesniejszego doswiadczenia w mniejszych modelach. Trzeba tez popracowac nad technika wycinania w styropianie. Skoro to ma byc tylko holowka stylizowana na Wilge, to w obecna strukture styropianu wkleilbym wregi (do silnika, do mocowania platow, do mocowania usterzenia, do mocowania podwozia. To okleil kilkoma warstwami tkaniny. Efekt moze nie bedzie piorunujacy, ale nabierzesz duzo doswiadczenia bez frustracji wynikajacych z budowy kopyta i formy... Taki zalaminowany kadlub wystarczy odpowiednio wyszpachlowac i bedzie fajny model.

 

Druga mysl - czesci styro lepiej zamowic u ktoregos z kolegow majacych ploter. Bedzie duuuuzo mniej szpachlowania i kadlub bedzie zrobiony na gotowo. Np Joker 2 ma wycinarke i robi swietne modele. Mysle ze nie bedzie to duzo kosztowac.

 

Zastanawiałem się nad taką opcją. Ale nie wiem jak potem wyjąc takie ilości pianki z środka. Kadłub szlifuję już parę dni i raczej dokończę bo wygląda coraz lepiej. Już parę razy laminowałem części do innych modeli wiec coś nieco wiem. Skończę to kopyto i się zastanowię co dalej, czy forma czy już zalaminowywanie tego kadłuba.

 

Link to comment
Share on other sites

Zakładam wagę +/- 8kg.

 

 

Zastanawiałem się nad taką opcją. Ale nie wiem jak potem wyjąc takie ilości pianki z środka. 

Ja wlewałem do środka rozpuszczalnik, ale to był dużo mniejszy kadłub - metoda traconego styropianu.

Link to comment
Share on other sites

A ile wazy teraz ten styropian? Dlaczego chcesz go wyjmowac? Wycina/wydlubuje sie tylko kieszenie na niezbedne wyposazenie, a reszte mozna zostawic. Doda to troche masy, ale ile - 200g? Nie trzeba wyjmowac. Sa modele styro oklejane papierem/tasma pakowa i tez lataja. Styropian (szczegolnie styrodur) w srodku pozwala usztywnic laminat (ten sie nie wybacza) i wbrew pozorom zwieksza jego wytrzymalosc. Cienka powloka laminatowa najczesniej ulega uszkodzeniu na skutek przekroczenia naprezen sciskajacych i wyboczeniu a nie na skutek rozciagania. Zeby nadrobic efekt wzmacniania styropianem musisz dac odpowiednio duzo warstw laminatu aby usztywnic go. Mam kadluby do modeli aircombat, ktore doslownie uginaja sie pod palcami a sa wytrzymale, gdyz tworza ladne tuby, ale to w czesci ogonowej i kadlub jest raczej krepy. Jak dasz skomplikowana geometrie z cienka tkanina to moze byc problem z wytrzymaloscia. Tak jak powiedzialem - trzeba miec duzo doswiadczenia aby wiedziec ile warstw i gdzie trzeba dac.

Link to comment
Share on other sites

Teraz ten kadłub waży 1.4kg. Dojdzie jeszcze statecznik pionowy ale to jakieś 100g pianki. No powiedzmy że mógłbym tak zrobić, jak wyciąć kieszenie na pakiety 10S 4500mah, plus regler 180A, no i jeszcze układ bec plus pakiety do elektroniki  to cza by było jedną wielką komorę wyciąć w tej największej części kadłuba od skrzydłami. No i jeszcze przez rurę ogonową cza by było wyciąć otwór na kable od serw. Hmm trudno to zrobić.  

Link to comment
Share on other sites

No okey w takim razie dam sobie spokój z formą na razie. Dziś szlifowałem kadłub parę godzin i wygląda o wiele lepiej jak na początku jutro dorzucę jakieś fotosy. Myślę że za jakiś tydzień będę laminował kadłub chyba no bo w ten weekend go jeszcze przeszlifuję i trochę poszpachluję i gotowe.

Link to comment
Share on other sites

Możesz po ostatecznym wyszpachlowaniu, a przed laminowaniem rozciąć go na dwie połówki, wyciąć odpowiednie wnęki, wkleić wzmocnienia pod mocowania skrzydeł, podwozia, silnika itp, wkleić rurki do bowdenów. Następnie z powrotem skleić kadłub i dopiero wtedy laminować.

Link to comment
Share on other sites

Bardzo jestem ciekaw jak Tobie wyjdzie budowa kadłuba tym sposobem.Kiedyś można powiedzieć bardzo dawno

temu próbowałem zrobić kadłub w taki sposób, ale im więcej szlifowałem i szpachlowałem

robił się coraz mniej symetryczny. I w końcu mnie pokonał.

Mam nadzieje że masz duże samozaparcie i doprowadzisz ten kadłub do idealnego kształtu.

 

PS.Ja robiłem w styropianie a styrodur to dużo lepszy materiał do obróbki.

Link to comment
Share on other sites

Silnik będzie poza kadłubem styro ale przykryty maską która będzie wydłużała kadłub jeszcze jakieś 20cm na dziób(oddzielnie ją laminuję). Regler będzie pewnie gdzieś przy domku silnika. Zastanawiam się ciągle jak to zrobić chciałbym właśnie wytopić cały styrodur z środka kadłuba a potem ze sklejki powycinać elementy mocowania podwozia wręgę silnika itd.

Link to comment
Share on other sites

Rezultaty dzisiejszych prac, głównie szlifowania. Kadłub już dużo lepiej wygląda, trzeba jeszcze trochę poszpachlować prawą stronę i będzie rewelacyjnie. Uzupełniłem styrodurem obszar za profilem skrzydła żeby już nie było tam takiego rowu mariańskiego :D

post-13447-0-21587300-1484251954_thumb.jpg

post-13447-0-66993000-1484251954_thumb.jpg

post-13447-0-18565000-1484251955.jpg

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.