Jump to content
Artur Lis

Mój początek z F5J BRUKS

Recommended Posts

W jakiej technologii planujesz laminować belki ogonowe? Dmuchane balonikiem, czy na luźno?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planuje od samego początku , dmuchanym balonikiem .

 

Tylko będą jeszcze, dorobione dwie wstawki zakańczające  na początku i końcu foremnika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć,

 

Zrobiłem próbę z oklejenia kawałka rdzenia w celu upewnienia się  czy wyjdzie mi założona waga .

 

Rdzeń po oklejeniu wyszedł bardzo dobrze  waga 40gram po obliczeniu założonej rozpiętości wyjdzie to co mam na celu sobie postanowione ,ok 700gram samo skrzydło do tego dojdą  jeszcze serwa itp. spokojnie do 900gram się zamknę .

 

Można było zrobić to bez takich prób , obliczając wszystko ale chciałem upewnić się ile żywicy zużyje .

 

 Mogę tylko powiedzieć z  10gram rozrobione żywicy , jeszcze trochę zostało po rozprowadzeniu wałeczkiem na fornirze .

post-1873-0-48334700-1527685552_thumb.jpg

post-1873-0-21277400-1527685576_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć,

 

    Wykonanie foremnika kabinki .

 

Okleiłem model kadłuba taśmą pakową  dokoła  , aby nie za bardzo pobrudzić szpachlówką

 

 kabinka została wklejona  jako wzornik po czym ,  aby wyrównać wszelkie nierówności trochę szpachli trzeba było  użyć

post-1873-0-17730800-1529691431_thumb.jpg

post-1873-0-92497000-1529691854_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć Wszystkim  :)

 

Przygotowując foremkę kabinki .

 

Używam od bardzo dawna wysłużonej suszarki  do ciuchów  jako stojak pod detale .

 

Natryskując farbę na kadłub kabinki , postanowiłem od razu  prysnąć formy przy jednym malowaniu , formy zostały wcześniej już pokryte woskiem formierskim tak ze wszystko było już przygotowane  . 

 

Następnym razem laminowanie , pierwszy wyrób z tej formy  :D

post-1873-0-14581100-1530299301_thumb.jpg

post-1873-0-97731100-1530299316_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, :) roboty cd,

 

Foremka kabinki wylaminowana , w tej chwili się "dotwardza".

 

Następnie wykonałem kadłub metoda laminowania ręcznego .

 

natrysk to farba akrylowa 2k

 

Model kadłuba powstał na żywicy L285 + tkaniny szklane +rowing węglowy .

 

Po 24h forma został otwarta , wyszedł gotowy kadłuba , drobne nadlewki co widać to jest normalne przy odformowaniu gotowych elementów

 

 

 

 

post-1873-0-81763700-1531307992_thumb.jpg

post-1873-0-08843500-1531308156_thumb.jpg

post-1873-0-15778500-1531308539_thumb.jpg

post-1873-0-04447600-1531308615_thumb.jpg

post-1873-0-24518000-1531308710_thumb.jpg

post-1873-0-71887600-1531308727_thumb.jpg

post-1873-0-14945500-1531309062_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć , 

 

Czas wrócić po długiej przerwie  :D  letni sezon za nami .

 

Wykonałem szablony stalowe  o grubości 3mm , będą na wieki ,profil na którym będzie opierał sie model 

 

Profil to AG 25 cięciwa 250mm

 

żeberka  balsowe , balsowo +sklejka 3mm

post-1873-0-90882400-1540119059_thumb.jpg

post-1873-0-06597800-1540119084_thumb.jpg

post-1873-0-71602900-1540119113_thumb.jpg

post-1873-0-39063600-1540119181_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć,

 

Wracając do kadłuba , a dokładnie do gniazda belki postanowiłem wydłużyć dla wzmocnienia połączenia klejonego kadłub +belka 

 

Poprzez  wydłużenie  końcówki z 2cm do 8cm  w kopycie modelu .

 

Powstanie w ten sposób, drugi foremnik który będzie dokręcany do formy śrubami 

post-1873-0-59941400-1540719953_thumb.jpg

post-1873-0-43007400-1540719971_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Część, :)

 

Przez ostatnie dni wycinałem , komplet skrzydeł  cała rozpiętość modelu będzie miała 4m , połowa to 2m 

 

Rdzenie będą oklejone fornirem topolowym .

post-1873-0-03462500-1542533639_thumb.jpg

post-1873-0-34899700-1542533660_thumb.jpg

post-1873-0-71415800-1542533691_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy będziesz kleił fornir topolowy z użyciem pompy próźniowej? Jeżeli nie to jak planjesz odwzorowanie wklęsłego profilu skrzydła po stronie spływu?

Ambitne wyzwanie :) Trzymam kciuki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Część , 

 

Tomku słuszna uwaga  :) Dziękuje

Na wpływ odwzorowania profilu mają  w dużej mierze negatywy które zostają po wycięciu rdzenia .

To właśnie od nich zależy profil wraz z rdzeniem  , pompa próżniowa tylko stanowi docisk ale cała rzecz polega właśnie na negatywach .

Tak używam worka i pompy próżniowej , zresztą nie lubię nosić ciężarów przy oklejaniu, jak to dawniej miało  miejsce w modelarstwie.

post-1873-0-61017300-1542653903_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Część Wszystkim  :)

 

Na tygodniu, powstał kolejny szablon do wykonania żeberek nasadowych o cięciwie 200mm .

 

Po pomniejszeniu o o grubość forniru 0,6mm wydrukowałem profil , który później nakleiłem na płaskownik stalowy 3mm 

 

para szablonów powstała poprzez  połączenie nitem aluminiowym , który można później łatwo rozłączyć poprzez przewiercenie .

 

 

post-1873-0-41516400-1543141326_thumb.jpg

post-1873-0-05856700-1543141344_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć,

 

Roznitowałem szablony  :) rozpoczynam produkcje seryjną  :rolleyes:

Wykonałem  następnie, żeberka z balsy 10mm jako nasadowe .

 

Szablony metalowe sprawiają się w tym przykładzie  rewelacyjnie .

post-1873-0-69904600-1543516479_thumb.jpg

post-1873-0-43302800-1543516496_thumb.jpg

post-1873-0-39939300-1543516513_thumb.jpg

post-1873-0-78361400-1543516539_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć, 

 

Ciąg dalszy foremnika,

 

Wydłużenie gniazda do 80mm  dla mocniejszego złącza klejonego  :)

 

Jak na foto , podstawa wycięta jako kołnierz formy.

Mocowana na dwóch, kątownikach stalowych przykręconych do boków formy .

 

W tej chwili ,nakładam pastę rozdzielczą , jutro laminowanie :) tz, nakładanie żelkotu  i po czterech godzinach laminowanie 

 

 

 

post-1873-0-64685000-1543860286_thumb.jpg

post-1873-0-17525000-1543860302_thumb.jpg

post-1873-0-22050800-1543860323_thumb.jpg

post-1873-0-31478500-1543860342_thumb.jpg

post-1873-0-29572400-1543860385_thumb.jpg

post-1873-0-44777700-1543860410_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By kielonnn
      Witam.
      Wystawiam na sprzedaż mojego Jantara F5J o rozpiętości 3.5m. Model z pakietem 1300 mAh waży do lotu 1340 g , w zestawie silnik Mega oraz regulator Jeti, kołpak oraz składane śmigło VitaProp sprzedaję bez serw i akumulatorów. 
       
      Po włożeniu serw i akumulatora gotowy do lotu. Więcej info na priv.
       
      Cena 3650 zl + wysyłka 
       
       
      Pozdrawiam 
      Marcin
       


    • By Góra
      Witam,
      mam na sprzedaż stateczniki do modelu f5j. Oryginalnie powstały do modelu f5j Lofty, wykonane w technologi: rdzeń sytordurowy laminowany tkaniną węglową 39g/m2. statecznik poziomy ma natarcie szklane, pionowy natarcie węglowe.

      Statecznik pionowy:
      Masa                   27g
      Powierzchnia    ~5,3dm2
      Cięciwa max     195mm
      Wysokość          350mm
      grubość max     6mm
      Statecznik poziomy:
      Masa                40g
      powierzchnia    ~8,5dm2
      cięciwa max     135mm
       
      Cena za oba stateczniki: 200zł+koszt przesyłki
      Po uzgodnieniu mogę wykonać kadłub taki jak w modelu Lofty F5j przedstawiony na forum: Lofty_pfmrc


    • By TommyTom
      Cześć, otwieram temat związany z modelami, ustawieniami, regulaminem i tym co jest związane lataniem w konkurencji F5J - motoszybowce z napędem elektrycznym -
       
      Zasadniczo, konkurencja oparta jest na zadanym maksymalnym czasie lotu - 600 sekund oraz lądowaniu w zadany punkt dokładnie w ostatniej sekundzie określonego czasu oraz limitowanym użyciem silnika - max 30 sekund wraz z limitowaną max wysokością wyłączenia silnika.
       
      Brzmi ciekawie
       
      Modelowy lot, punktowany maksymalnie powinien wyglądać tak:
       
      - start na sygnał - wcześniejsze uruchomienie silnika - pkt karne
      - maksymalny czas uruchomionego silnika - 30 sekund
      - po wyłączeniu silnika i upływie 10 sekund pułap nie może być wyższy niż 200 m - za każdy metr pow 200 m pkt karne.
      - utrzymanie sie w powietrzu do 10 minuty od startu
      - lądowanie dokładnie w 600-tej sekundzie od staru.
      - ładowanie jak najbliżej markera - każdy centymetr odległości od markera - pkt karne.
       
      Łatwe? Łatwe. Spróbujcie sami
       
      Im niżej rozpoczynamy lot już bez silnika i im bliżej wyładujemy markera i im bliżej momentu lądowania od 600 tej sekundy zakończenia rundy tym bliżej wygranej !
       
      Problemy:
      Łatwo przekroczyć pułap 200 metrów - jak używa sie mocnego silnika
      Strategia szybkiego wyłączenia silnika lub wożenia sie na włączonym silniku w poszukiwaniu noszenia - może zabraknąć noszenia na 10 min lotu
      Lądowanie w zadanym punkcie dokładnie w zadanej chwili
      Niedobór lub przelot markera w ostatniej sekundzie rundy
       
      Dalej łatwe? Teraz już mniej...
       
      Szybowce do tej konkurencji - głównie termiki 3,5 - 4,0 metra rozpiętości z napędem elektrycznym
      Wymagany logger wysokości - najpopularniejszy Altis V4 - logger odcina zasilanie silnika w 30 sekundzie od uruchomienia i nie pozwala uruchomić silnika ponownie, mierzy maksymalną wysokość po 10 sek od wyłączenia silnika.
       
      Konkurencja fajna - róžnorodnošć zadań i wymagań.
       
      Zacząłem treningi - moje spostrzeżenia:
      Latam Jantarem Themisto 3,5 m
      Ciężko w danych warunkach uzyskać powtarzalne czasy lotu modelem ok 10 minut.
      Lądowanie w punkcie w danej chwili - tu wymagany poważny trening
       
      Pytania:
      Czy dopuszczone przekroczenie pułapu 200 m po wyłączeniu silnika i upływie 10 sek - moment pomiaru loggera, innymi słowy czy w przypadku dobrego noszenia można utrzyma sie na wysokim pułapie celem dolatania reg. 10 minut?
       
      Chętnie poznam Wasze obserwacje w tym temacie.
    • By Japidan
      Witajcie
       
      Ja również wrzucę swoje 3 grosze do tematu F5J.
       
      Chwilę temu strasznie spodobała mi się AVA. Piękny duży drewniak. Powstał pierwszy prototyp jako składak z kupionego kadłuba i rurki wędkowej. Trochę nim polataliśmy i stwierdziłem, że zrobię kolejną wersję PRO.
       
      Po kilku mocno przepracowanych miesiącach powstała ZECCORA.
       

       
       
       
      Pierwsza sztuka ulotniona. Oblot możecie zobaczyć tutaj:
      https://www.facebook.com/aviarcplanes/

       
      Trochę danych
      Profil AG35-37 Długość skrzydła 3661mm Cięciwa 266mm Węglowy keson Węglowy dźwigar Waga skrzydła do lotu 812g (z serwami) Klapy + lotki Nakładki węglowe na żebrach
        Kadłub węglowy z formy Kadłub pusty 115g Waga kadłuba do lotu 685g Razem na gotowo: 1497g
       
      Model w fazie testowej - trzeba by było zaliczyć jakieś zawody
       
      Trochę fotek w ramach relacji z budowy latadła
       
      Zaczęło się od próchna

       
      I przygotowania stołu ze wzniosami.
      Niestety przez warunki panujące w modelarni dechy wygięły się w lekkiego banana, co skutkowało lekkim bananem na uszach. Różnica około 3-5 mm pomiędzy końcówkami uszu.
      Na szczęście modelarnia zmieniona, stół naprawiony i ustawiony do porządku.


       
      Ustawianie żeberek. 

       
      Jak widać dźwigar po całości mocno skręcony i dociśnięty po klejeniu.


       
      Posklejane skrzydełko (a w tle napompowana rura )

       
      Jest i kadłub


       
       
      I spasowany kadłub

       
      Rura również powstała 


       
      Próby kesonowe 

       
      Wklejanie i docinanie kesonu


       
      Łączenie skrzydeł


       
      Gdzieś w międzyczasie powstał statecznik


       
      Klejenie folii - Oracover forever


       
      I tak w skrócie powstał pierwszy zestaw ZECCORA...

       
      ...a po jego zbudowaniu SATYSFAKCJA
       
      Dzięki za uwagę i w razie czego zapraszam.
      Daniel
       
       
       
       
    • By mmarkow
      Od chwili złożenia zamówienia do dnia dzisiejszego upłynęło dokładnie 16 dni.
       
      Nie sądziłem, że w tak krótkim czasie uda mi się ogarnąć temat i kupić model.
       
      Nie sądziłem również, że będzie to model nowy.
       
       
      W tym miejscu chciałbym bardzo serdecznie podziękować naszemu forumowemu koledze z Monachium za pomoc w wyborze i późniejszym zakupie.
       
      Dzięki Piotr   
       
       
       
       
      UNBOXING
       
      Nie będę się w tym miejscu za bardzo rozpisywał. Napiszę jedynie, że model dotarł w całości bez najmniejszych uszkodzeń.
       
       
      Profesjonalne zabezpieczenie godne zawartości 
       

       

       

       

       

       

       
       
      CDN.
       
       
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.