japim Opublikowano 11 Kwietnia 2020 Opublikowano 11 Kwietnia 2020 Dostaje już białej gorączki od siedzenia w domu... Postanowiłem że zacznę drukować model od kabiny
RobertK Opublikowano 11 Kwietnia 2020 Opublikowano 11 Kwietnia 2020 Godzinę temu, japim napisał: Dostaje już białej gorączki od siedzenia w domu... Nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło ? Fajnie że się coś dzieje w temacie Bielika.
japim Opublikowano 11 Kwietnia 2020 Opublikowano 11 Kwietnia 2020 No i kij. Jak nie urok to sraczka... Pod koniec druku pierwszego segmentu padł mi wentylator głowicy. Dociągnąłem na ręcznym wspomaganiu. Gdzieś przetarł mi się przewód do wentylatora i łączy/ nie łączy w pewnym konkretnym położeniu i ręką tak trzymałem wiązkę aby więcej łączył niż nie łączył Czeka mnie rozbebeszenie wiązki do karetki i zrobienie jej na nowo A dla wszystkich fanów bielika taka oto grafika:
japim Opublikowano 13 Kwietnia 2020 Opublikowano 13 Kwietnia 2020 Ciąg dalszy monologu czyli drukarka pracuje... Teraz dopiero zaczyna być widać przyszły rozmiar skubanca. Sama kabina jest prawie wielkości TA152 od 3DLabPrint
JacekCichy Opublikowano 13 Kwietnia 2020 Opublikowano 13 Kwietnia 2020 Cytat Ciąg dalszy monologu czyli drukarka pracuje... Spokojnie spokojnie, sprawdzam codziennie Dobrze za kabina w bieliku to ok. polowa długości całego samolotu
japim Opublikowano 13 Kwietnia 2020 Opublikowano 13 Kwietnia 2020 Godzinę temu, JacekCichy napisał: Spokojnie spokojnie, sprawdzam codziennie Dobrze za kabina w bieliku to ok. polowa długości całego samolotu Dzięki - a jak tam Twoja Iskra?
japim Opublikowano 13 Kwietnia 2020 Opublikowano 13 Kwietnia 2020 Pracuję nad statecznikami pionowymi. Gdyby ktoś się kiedyś zastanawiał ile masy dodaje wewnętrzne wzmocnienie: dla tego pomarańczowego odcinka statecznika pionowego wzmocnienie jak na rysunku poniżej (bez otworów ulżeniowych) to całe.... 100mm różnicy w ilości zużytego filamentu - co przekłada się na 0.3g masy. Gdybym zaczął bawić się w wycinanie otworów to pewnie udałoby mi się zredukować to o połowę - czyli 0.15g. Nie mam zamiaru spędzać (akurat na tym detalu) kolejnych godzin tylko po to aby zyskać 0.15g... Do tego druk płaskich odcinków zamiast kółek i mostków jest bezpieczniejszy bo nie ma ryzyka podwijania się plastiku i zaczepienia go dyszą. ALE dodanie 1% domyślnego wypełnienia w Slic3rze dodaje już 2m co daje 6g na stronę - 12g w sumie.
JacekCichy Opublikowano 15 Kwietnia 2020 Opublikowano 15 Kwietnia 2020 U mnie niestety nadal nic nowego. Widze ze zastosowales patent z zawiasem podobny do tych z lab-print czyli jedna czesc "uchwytu" statecznika bedziesz obcinal na goraco?
japim Opublikowano 15 Kwietnia 2020 Opublikowano 15 Kwietnia 2020 34 minuty temu, JacekCichy napisał: U mnie niestety nadal nic nowego. Widze ze zastosowales patent z zawiasem podobny do tych z lab-print czyli jedna czesc "uchwytu" statecznika bedziesz obcinal na goraco? Stosuję kąty mniejsze niż 45st aby wszystkie wnęki drukowały się bez problemów - czasami można uciec od tego np korzystając z faktu, ze akurat wypada podział elementów. Ale niestety takie podejście czasami wymaga to olbrzymich wcięć - bo te skosy... Pracuje teraz nad mechanizacją - serwa, stery itd. i mam dylemat gdzie schować serwo od steru kierunku - od zewnątrz - czy od środka kadłuba między statecznikami. Między statecznikami jest 30cm odstępu i jest garb kadłuba. Przykręcanie dolnych śrubek pokrywki może być utrudnione... Jest na to myk - np na zatrzask + 2 śrubki, ale akurat serwa wolałbym mocować pewnie i bez oszczędności. Z serwami do sterolotek problemu nie ma. Tak to się prezentuje na dzień dzisiejszy: Tak wygląda rozkład wnęki:
japim Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Opublikowano 16 Kwietnia 2020 A co mi tam walec... pooglądałem sobie jeszcze F86 Miga 15 od 3D lab print i stwierdziłem, że Bielik dostanie też hamulec - ale to już jako opcja...
RAFALR30 Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Kawał dobrej roboty ??. Widzę, że na statecznikach pionowych są montowane serwomechanizmy - na jednym od strony zewnętrznej a na drugim od strony wewnętrznej. Tak będzie?
japim Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Opublikowano 16 Kwietnia 2020 14 godzin temu, japim napisał: Pracuje teraz nad mechanizacją - serwa, stery itd. i mam dylemat gdzie schować serwo od steru kierunku - od zewnątrz - czy od środka kadłuba między statecznikami. Rafale - własnie mam dylemat - czy od srodka czy od zewnatrz? Ale chyba jednak od środka - będzie ładniej (czysciej) się prezentował.
robertus Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Od środka a jak Ci się nudzi to pomyśl o czymś takim. Przedłuż oś obrotu steru w dół, bezpośrednio na oś zamontuj dźwigienkę i serwo zrób z drugiej strony kadłuba za ta brzechwą a dole.
japim Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Na pewno jest jeden "problem" - podwozie które mam od Piotra jest bardzo szczególne. 2 główne golenie są od Su35 a goleń przednia od EF2000... i takiego kombo w sklepie raczej nie uwidzisz. Prototyp powstanie jednak z takim układem. A potem się przeprojektuje na uniwersalne podwozie - np od Yaka130, Bae Hawk lub Futura - lub jakes dowolne. Ewentualnie wnęki zrobię odpowiednio duże aby mogły przyjąć prawie każde podwozie. 10 minut temu, robertus napisał: Od środka a jak Ci się nudzi to pomyśl o czymś takim. Przedłuż oś obrotu steru w dół, bezpośrednio na oś zamontuj dźwigienkę i serwo zrób z drugiej strony kadłuba za ta brzechwą a dole. Tam jest już serwo od sterolotek. No i modele plastikowe mają raczej inną filozofię - w sensie im mniej skomplikowanych elementów tym lepiej. I otworów na mocowanie np giętego drutu z dźwigni nie da się bezkarnie drukować w każdej orientacji. No i zarówno dolna brzechwa jak i część statecznika pionowego będzie wstępnie "wdrukowany" w element kadłuba - aby uprościć montaż i wzajemne pozycjonowanie komponentów.
robertus Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Ok każda technologia ma swoje wymagania
japim Opublikowano 16 Kwietnia 2020 Opublikowano 16 Kwietnia 2020 OK. Namierzylem komplet podwozia - kompatybilny w 90% z tym co mam: Machanizm składania: https://pl.aliexpress.com/item/32813474803.html (wygląda na PZ-15090) Golenie: https://pl.aliexpress.com/item/32815703554.html No i koła trzeba jakieś większe - główne 65 - 70mm, a przednie może być takie bo większe chyba nie wjedzie w widelec. A tu golenie od Su35: https://pl.aliexpress.com/item/976754128.html Celuje powoli pod mocniejszy napęd: Napęd FMS 6s: https://pl.aliexpress.com/item/4000185307988.html
japim Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Dzisiaj wydrukował się jeden statecznik pionowy aby sprawdzić czy się dobrze składa i jak się drukują elementy. Jest do poprawy kilka rzeczy ale ogólnie nie jest źle - tak z 95% i można wprowadzać do projektu Fotki mam w telefonie - wrzucę jutro. W programie 3D natomiast próbowałem zamodelować podwozie w stylu EL39 pewnego Norwega. Dlaczego? Bo po ponownej przymiarce wychodzi mi, że główne golenie które mam to może się zgadzają z tym co znalazłem na aliexpress - ale nie zgadzaja się z tym co wrzuciłem sobie do modelu. W modelu golenie mam 130mm od mocowania do osi koła, a w rzeczywistości mam 90mm - czyli o 40mm za mało. Szukałem na Ali takich dłuższych - i owszem są - ale po pierwsze na średnicę montażową drutu 5mm (mechanizmy mają 4mm), a po drugie drogo... W ruch pójdą amorki od modelu 1:10 lub 1:18. Na chwilę obecną zamodelowane są w pozycji odciążonej. Jak model stanie na kołach to trochę siądą. https://pl.aliexpress.com/item/4000375241345.html
japim Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Tak wygląda sytuacja ze statecznikiem pionowym - złożony bez kleju - tylko na pręt szklany 2mm. Do poprawy jest właściwie tylko jeden element - ten największy. Widać na zdjęciu takie zapdnięcie. Trzeba albo wprowadzić podział statecznika a pół i na tej wysokości powstanie dodatkowe żebro poziome, którego nie da się wydrukować w powietrzu. Albo dodać jeszcze jedno pionowe wewnętrzne wzmocnienie. Po prostu odstęp między wewnętrznymi uzebrowaniami jest za duży i powierzchnia PLA zapada się od skurczu.
JacekCichy Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Statecznik bardzo fajny, a co do tego zapadnięcia to wydaje mi sie ze jak przetniesz w polowie i drukniesz na dwa razy to powinno byc ok - poziome zebro raczej nie potrzebne. Po prostu w tym miejscu jest prawie dwa razy wieksza niepodparta powierzchnia stad i jest najmniej sztywna i najbardziej podatna ale jak podzielisz na dwa to powinno byc raczej ok (W sumie to samo napisales )
japim Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Poziomego żebra nie da się prosto dodać. Można uzyskać poziome żebro poprzez rozcięcie modelu i wydrukowanie go w tym miejscu np z 3 obrysami. Statecznik wydrukował się bardzo dobrze z jednego ustawienia i nie ma sensu dokładać części - niech się drukuje za jednym zamachem cały. Dodałem ukośne żebro - wzmocni cały statecznik i jednocześnie zmniejszy niepodparty obszar o połowę i to nie tylko lokalnie jak poziome żebro ale na całej wysokości - czyli zgodnie z orientacją druku - myślę, że powinno dać lepszy efekt. Oczywiście podpatrzyłem pewny trick u Norwega i dodałem "stabilizatory" co by nie stracić wydruku przez jakiś głupi błąd. I jeszcze jedna kombinacja tricków dlaczego drukuje w takiej orientacji a nie innej (tak sobie obmyśliłem - jeżeli ktoś ma inne pomysły to chętnie posłucham. Trochę podpatrzona w 3D lab print): 1. stosuję metodę łączenia na wpust całego (albo większości) przekroju. 2. do tego celu potrzebne są zakładki. 3. zakładka jest częścią wspólną kawałka segmentu o wysokości 3mm, ale oddalona od zewnętrznej powierzchni o 0.5 - 0.6mm - co daje ok 0.1mm luzu na klej. 4. Na samym końcu dodaję ukosowanie o wartości 0.4mm - aby wyeliminować problem ze słoniową nogą. 5. pozwala to na zastosowanie dodatkowego mocowania w postaci brim - wystarczy obciąć zgrubnie nożem do tapet a i tak funkcjonalność jest zachowana. 6. przy tej orientacji z ustawieniem "zero top layers" na górze zawsze tworzy się "kieszonka" która może przyjąć wypust. 7. są różne szkoły ( u mnie trochę takich trochę takich) - mianowicie wpusty mogą być na całej "cięciwie" albo lawirować między wewnętrznymi wzmocnieniami - to zależy od tego jak sobie projektant upatrzy. W okolicach mocowania serwa wypust byłby bardzo cienki - może by wyszedł a może nie - więc jest bez 1
Rekomendowane odpowiedzi