Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. japim Opublikowano 23 Kwietnia 2020 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 23 Kwietnia 2020 Bielik sie powoli finalizuje. Dostał przednie drukowane podwozie - zamówiłem drut 4mm - jak przyjdzie to zrobię test z mechanizmami. Zacząłem też powoli drukować kadłub - aby zobaczyć czy wszystko jest OK. Doszły też 2 rolki PETG - jakiś Specrum Silver i Nebula Arctic Silver 4 1
japim Opublikowano 26 Kwietnia 2020 Opublikowano 26 Kwietnia 2020 Wczoraj ciąg dalszy zabawy z podwoziem. Wydrukowałem główną goleń i 'zmontowałem'. Dla porównania z golenami od Su35. Niestety są tez cięższe. Sama goleń z amortyzatorem ale bez śrub i pręta waży 44g a cały mechanizm z metalowym (ale krótkim ) podwoziem i piankowym kołem waży 77g. Jest opcja na dodatkowe oszczędności : może z 5-10 g urwe z wydruku bo to co mam jest bardzo solidne. Niestety amortyzator jest wiotki- zaczyna się uginac przy 2.7kg nacisku i jest stały - tzn nie zmienia prawie wartości sprezynowania. To przez to jak poprowadzona jest geometria wahacza. FIrmowy sprezynowy ugina sie dopiero przy 3.2kg i przy maksymalnym skoku przekracza 5kg. Tak więc jest trochę do poprawy. Wydrukowane tez 3 segment kadłuba - na razie testów aby sprawdzić czy zastosowane wzmocnienie jest: a) drukowane b) wytrzymałe c) czy mechanizm pasuje d) czy cięgno do kierunku jest tam gdzie powinno e) czy wkręty do drewna zdadzą egzamin w plastiku Dobrze że drukowalem taki mały segment (połowa całości ) bo po 3 godzinach wiem ze jest kilka drobnych rzeczy do poprawy. Ale wzmocnienie wewnętrzne działa jak trzeba a i odstępy są wystarczające do montażu i działania wszystkiego. Teraz wiem ze identyczne rozwiązania mogę wykorzystać do montażu głównego podwozia. Wczoraj zacząłem prace wykanczajace nad segmentem nr 4. Tu będzie zabawa z serwem do kółka przedniego. Dam znać jak poszło.
Granacik Opublikowano 26 Kwietnia 2020 Opublikowano 26 Kwietnia 2020 7 godzin temu, japim napisał: Niestety amortyzator jest wiotki- zaczyna się uginac przy 2.7kg nacisku i jest stały - tzn nie zmienia prawie wartości sprezynowania. Można utwardzić dając podkładki pomiędzy górny kielich i sprężynę. Tak się robi w modelach aut. A jak za miękko to można poszukać twardszych sprężyn. Wiesz od jakiego modelu te amorki?
japim Opublikowano 26 Kwietnia 2020 Opublikowano 26 Kwietnia 2020 43 minuty temu, Granacik napisał: Można utwardzić dając podkładki pomiędzy górny kielich i sprężynę. Tak się robi w modelach aut. A jak za miękko to można poszukać twardszych sprężyn. Wiesz od jakiego modelu te amorki? Hihi. Wiem. Moi synowie przez przez 3 lata ścigali się samochodami 1:10. Jak myślisz skąd mam te amorki? Niestety nie ma takich dlugich podkładek. Ja i tak zamocowalem po 2 najmocniejsze sprężyny na każdy. Jakimś cudem cudem je tam upchnalem ze teraz nie mogę rozebrać Edit: ale faktycznie danie 1 sprężyny mocniej scisnietej da lepszy efekt. No cóż. Będę musiał rozebrać i wydrukować odpowiednie tuleje. A amorki są od Tamiya TT01. Starałem się aby projekt był uniwersalny i staram się korzystać z powszechnie dostępnych i tanich rozwiązań. 1
Granacik Opublikowano 26 Kwietnia 2020 Opublikowano 26 Kwietnia 2020 Hmm. A może przypasowały by od Revo 3.3? one są stosunkowo krótkie ale bardzo twarde. W zawiasie jest system dźwigni dający bardzo duży skok kołu przy małym ugięciu amortyzatora.
japim Opublikowano 26 Kwietnia 2020 Opublikowano 26 Kwietnia 2020 Te moje mają 62mm między środkami otorów montażowych. Średnica całkowita 17mm. A widziałeś cenę tych amorków do Revo 3.3?
Granacik Opublikowano 26 Kwietnia 2020 Opublikowano 26 Kwietnia 2020 11 minut temu, japim napisał: A widziałeś cenę tych amorków do Revo 3.3? tanio bardzo to nie jest. Kpl 4 sztuki, lekko używane w UK za 19.99. Jak chcesz mogę ściągnąć. Za to same sprężyny w Riku za pare 25-30pln. Zadzwoń niech Ci dokładnie zmierzą. Revo w zasadzie to model pomiędzy 1:10 a 1:9. W żadnym wypadku nie jest w skali 1:8.
japim Opublikowano 27 Kwietnia 2020 Opublikowano 27 Kwietnia 2020 Usunąłem cały zbędny plastik. Odchudzilem co się dało. Zaoszczędzilem bagatela 6 gramów. SZEŚĆ!!!! Z modelu który ważyć będzie ok 3kg... Iteracja 3 prawie idealna. Gorzej jak cały model będzie wymagał tylu prób... amortyzator przesunięty zaraz nad kolo. Teraz zaczyna uginac się przy 3.2kg i dochodzi do 5 przy wymaksowaniu ugiecia i to jeszcze przed montażem tulei skracajacych najtwardszą spręzynę. Miał przyjść drut 4mm ale dostawa nie zostala zrealizowana. Czy teraz trzeba potwierdzać u kuriera dostawę? Z dodatkowych newsów wykorzystałem jakieś punkty na BG i dorwalem turbine FMS V2 pro 70mm z silnikiem 3060 1900kv na 6s za 193zl z wysyłka.
japim Opublikowano 3 Maja 2020 Opublikowano 3 Maja 2020 Bielik się dalej rysuje. Udało się wyważyć model w excelu. Na chwilę obecną przekroczyłem założone 2.7kg o 40gramów. ALE kadłub ma na razie założone tylko 10% na wewnętrzne wzmocnienia. Np segment skrzydła goły i w wersji full wypas ze wzmocnieniami w stylu 3Dlab z FW152H różni się 5metrami filamentu między 11m (wersja goła) a 16m(wersja ze wzmocnieniami) dla całego wydruku. Pobawiłem się trochę przy podwoziu (udało się go jeszcze odchudzić). Koła też są 3D i można drukować felgę + opona + amortyzator w postaci ścięgna z TPU. Pierwszy wydruk koła wyszedł super - ale wcale nie jest jakoś super elastyczne - mimo, że drukowane z TPU. Mam kilka pomysłów jak to rozwiązać - jutro testy. Poprawiłem trochę wlot i kanał powietrza - aby przekroje były w miarę równe. Teraz już wiem, czemu oryginalny bielik - ten który poleciał - ma taki brzydki, kwadratowy wlot- bo ten z prototypu statycznego jest za mały. W tym modelu też musiałem go powiększyć. EDF wylądował na samej dupce - będzie bardzo prosty dostęp jedną małą klapką. Hamulec na chwilę zniknął - ale wróci. Natomiast Bielik dostał "skrzela" do chłodzenia pakietu. Nie wiem jeszcze gdzie unieścić regulator. Może właśnie jak dam okienko z hamulcem i mocowanie serwa to obok tuż przy powierzchni wlotu będzie sobie leżał i chłodził się ESC. Pytanie czy powietrze chłodzące pakiet wyprowadzić na zewnątrz - np szczeliną pod hamulcem, czy wprowadzić do kanału dolotowego? Skrzydło jest właściwie gotowe do druku - brakuje tylko prowadzenia i wzmocneinia dla rury węglowej 8mm. Pozostało zrobić wewnętrzne wzmocnienia kałuba i można drukować. Wydrukowałem też 2 stateczniki poziome - jutro wrzucę fotki. 1
pietka Opublikowano 3 Maja 2020 Autor Opublikowano 3 Maja 2020 No, ja tu siedzę w nocy i cytom se to i owo a tu taka niespodzianka:-) Dziś porobiłem trochę przy depronowym Bieliku. Może za parę dni poleci.
japim Opublikowano 3 Maja 2020 Opublikowano 3 Maja 2020 Piotrze. Zauważyłem ze w środku nocy jak jest zupełnie cicho pracuje mi się najlepiej. Statecznik poziomy. Waga 49gramów. 1
japim Opublikowano 3 Maja 2020 Opublikowano 3 Maja 2020 Dwie sterolotki. Klapa lewego skrzydła. I trochę zabawy z gumą - tfu z TPU . Opona przedniego kółka. Średnica 65mm, szerokość 15mm. Pierwsza drukowana z 3 obwódkami i stałym 5% wypełnieniem szesciokąknym 4/5 lite górne warstwy - masa 12g. Druga opona ma środkowe 10mm szerokości drukowane 1 obwódką i zero wypełnienia - masa 6g. Redukcja fajna ale teraz jest miękka jak... chyba za bardzo pojechałem po bandzie i wrócę do 2 obwòdek i zero wypełnienia w środkowej części.
japim Opublikowano 4 Maja 2020 Opublikowano 4 Maja 2020 Projekt skrzydła skończony to trzeba było wydrukować. To co widać waży 105g. Brakuje mocowania serwa, pokrywki oraz zebra u nasady skrzydła które posłuży do mocowania skrzydła do kadłuba. W ostatniej chwili zmieniłem uzebrowanie wewnętrzne na takie jak w ta152h- wcześniej było trochę bardziej masywne i wygladalo zbyt masywnie oraz zmniejszyłem średnicę otworów na bagnety z 8mm na 6mm. Ten największy element nie wchodzi na drukarkę 200x200. Wymagana jest minimum 205x200. Alternatywą jest odciecie i wydruk samego noska u nasady. A sam wlwment waży 52g i drukował się u mnie 7.5godziny.
japim Opublikowano 5 Maja 2020 Opublikowano 5 Maja 2020 Absolutnie nie lubię wklejenia serw bo to powoduje że model jest swego rodzaju jednorazowego użytku. Tak więc skrzydło dostało wklejanie mocowanie serwa i klapkę. Mocowanie jest do odchudzania bo niepotrzebnie tyle plastiku jest w miejscach gdzie go nie potrzeba...
japim Opublikowano 13 Maja 2020 Opublikowano 13 Maja 2020 Bielik rysuje się dalej. W tym tygoniu powstało wewnętrzne "użebrowanie" Chyba sobie za bardzo pofolgowałem. Zrobię kilka testowych wydruków i w finalnym wydruku użyję tylko to co jest istotnie potrzebne...
Rob Mc Fly Opublikowano 13 Maja 2020 Opublikowano 13 Maja 2020 W widoku z pierwszego obrazka wygląda, jakby się komuś rozwaliło pudło wypełnione krzywikami kreślarskimi...? 4
japim Opublikowano 16 Maja 2020 Opublikowano 16 Maja 2020 Robię drugie podejście do wewnętrznego wzmocnienia. Postanowiłem też wprowadzić dodatkowy podział segmentów kadłuba do "racjonalnego" poziomu. Pierwotnie miało być ich tylko 7 na dlugości - ale czas druku jednego segmentu to od 7 do 14 godzin. No i niestety długości segmentów wyszły mi dokładnie 203 mm (3mm na zakładkę) co oznacza, że na większości małych drukarek tego nie da się wydrukować. Wydrukowałem jeden z przednich segmentów (zielony) w całości - wyszło fajnie, ale po wprowadzeniu powyższego będzie jeszcze fajniej. Muszę uporać się też z kanałem na przewody do serw oraz do ESC i silnika w EDF. Ten drukowany elemen - upraszcza prowadzenie przewodów - ale taki element ciągnący się przez pół kałuba waży 12g a takie kanały są w sumie 4 (2 sterolotki, 2 stery kierunku) co daje 50g właściwie zbędnej masy. Myślę czy nie zintegrować ich z żebrami i zrobić z nich "element" nośny to może to miałoby jakiś sens. Albo wykorzystać pustą przestrzeń w kałubie i bawić się w "łowienie". Na dzień dzisiejszy Bielik jest "rozgrzebany"... Z newsów to zakupiłem pakiety 6S 4000, a turbinka nadal gdzieś plynie.
japim Opublikowano 17 Maja 2020 Opublikowano 17 Maja 2020 Sprzątanie Bielika - te segmenty są w 95% gotowe do druku. Brakuje: cech do mocowania pakietu - będzie szczelina jak w TA152. otworu mocującego skrzydło do kadłuba - skrzydło nasuwa się na rurkę 6mm i do kałuba wchodzi "języczek" który trzeba złapać śrubką lub inną zawleczką... "linie podziałowe" na chwilę obecną są chyba ciut za głębokie i prawdopodobnie się nie wydrukują dobrze - jutro test to zobaczę czy jest OK czt jednak trzeba poprawić powiękrzyć kanał na przewód serwa do sterowania kółkiem przednim (bo po przenosinach jest odrobinę za mały). EDIT: mowa oczywiście o kadłubie - bo skrzydła i stateczniki są już gotowe i wydrukowane 2
japim Opublikowano 21 Maja 2020 Opublikowano 21 Maja 2020 Bielik powoli się drukuje. Sekcje od 1 do 6 ( z 15) gotowe. Turbina już jest w Europie. Jutro muszę kupić wtyczki Xt90, bo inaczej nie będę miał jak jej przetestować jak przyjdzie w przyszłym tygodniu. 3 1
jetfan Opublikowano 22 Maja 2020 Opublikowano 22 Maja 2020 Tak sobie czytam, oglądam i naprawdę podziwiam, super robota! Ja już raczej do takiego poziomu projektów nie dojdę. Naprawdę jestem pod dużym wrażeniem. BTW: sądzisz, że ten model będzie mieć szanse latać z trawiastego lotniska tzn jakiej wielkości koła będzie posiadał i jaką mniej-więcej prędkość lądowania przewidujesz? Pozdrawiam, Z
Rekomendowane odpowiedzi