Bartkosz Opublikowano 30 Września 2019 Opublikowano 30 Września 2019 Przedstawiam prototyp modelu zboczowego o rozpiętości 2 metrów. Szybowiec posiada autorskie skrzydła i stateczniki. Kadłub to sprawdzona konstrukcja z modelu Mefisto od Blejzyka.Prototyp lata bardzo obiecująco dobrze zakręca i utrzymuje prędkość w szybkich przelotach.Testowy model posiada lotki i stateczniki w klasycznym usterzeniu.Dane modelu:- rozpiętość 2000mm - długość 937mm - cięciwa skrzydła 200mm - waga 650g - profil skrzydła HN1033a FlederMaus będzie produkowany w dwóch wariantach:MC-1- Lotki- Usterzenie klasyczne bez ruchomego steru kierunkuMC-2- Lotki- Klapy- Usterzenie typu V (Rudlickiego)
rc.fpv.poland Opublikowano 1 Października 2019 Opublikowano 1 Października 2019 Dlaczego akurat ten profil? Opisywany jest jako uniwersalny i termik. Ile ma % ? Skrzydła z formy czy rdzeenie xps oklejane węglem?
Patryk Sokol Opublikowano 1 Października 2019 Opublikowano 1 Października 2019 Raczej szkło na styrodur metodą VB. Dodatkowo widzę, że splot tkaniny ułożony ortogonalnie (0/90st względem osi skrzydła), zamiast diagonalnie (+/-45st). Profil z kolei już nieco archaiczny. Przy zabawie w kompozytu warto pójść w coś nowocześniejszego, inaczej trochę pracy szkoda.
rc.fpv.poland Opublikowano 1 Października 2019 Opublikowano 1 Października 2019 Też zauważyłem splot. Ale widziałem już takie 2 warstwowe, poerwsza warstwa tak jak powinno być a druga tak jak jest ładnie o dziwo całkiem nieźle się to spisywało a sztywność była większa niż 2x diagonalnie.
Bartkosz Opublikowano 1 Października 2019 Autor Opublikowano 1 Października 2019 Dlaczego akurat ten profil? Opisywany jest jako uniwersalny i termik. Ile ma % ? Skrzydła z formy czy rdzeenie xps oklejane węglem? Ponieważ jest dość uniwersalny i daje sporo przyjemności w różnych warunkach. Skrzydło jest wykonane metodą próżniową. Raczej szkło na styrodur metodą VB. Dodatkowo widzę, że splot tkaniny ułożony ortogonalnie (0/90st względem osi skrzydła), zamiast diagonalnie (+/-45st). Profil z kolei już nieco archaiczny. Przy zabawie w kompozytu warto pójść w coś nowocześniejszego, inaczej trochę pracy szkoda. Tkanina jednokierunkowa dwumodułowa na 0/90st i szkło +/-45st, ten egzemplarz jest mułem testowym więc skrzydła i stateczniki robiłem z dość tanich materiałów. Skrzydło jest bardzo bardzo sztywne Model nie był budowany jako model wyczynowy lecz do latania rekreacyjnego w górach.
dellorto Opublikowano 1 Października 2019 Opublikowano 1 Października 2019 Elegancki model. Pewnie jest super sztywny. Rozumiem że bez dźwigara? Tył nie za ciężki, bi chyba widzę jakiś balast z przodu na zdjęciach? Jakieś foto rozwiązania dzielenia skrzydeł? Jaka gramatura tkanin na skrzydło? To jest rurka prowadząca/podpierająca popychacz? To ci się nie blokuje, nie przeciąża serwa wysokości? Jakby za blisko ta prowadnica od serwa, czy może to tylko zgrubienie popychacza, bo do końca nie widać?
Bartkosz Opublikowano 1 Października 2019 Autor Opublikowano 1 Października 2019 Elegancki model. Pewnie jest super sztywny. Rozumiem że bez dźwigara? Tył nie za ciężki, bi chyba widzę jakiś balast z przodu na zdjęciach? Jakieś foto rozwiązania dzielenia skrzydeł? Jaka gramatura tkanin na skrzydło? post-20905-0-23292400-1569868420_thumb.jpg To jest rurka prowadząca/podpierająca popychacz? To ci się nie blokuje, nie przeciąża serwa wysokości? Jakby za blisko ta prowadnica od serwa, czy może to tylko zgrubienie popychacza, bo do końca nie widać? Jest i to bardzo Bez dźwigara Tył trochę waży ale wyważenia jest z 50-60g około, + 10g w kulce gdy wiało mocnej Gramatura wszystkiego około 200g/m^2 Dokładnie tak, nie blokuje jest mały zapas. Sądzę że prędzej te KST coś wyrwie niż się przeciąży na HV Jest dosyć blisko ponieważ niedługo będę montował drugie serwo do Vki. Na zdjęciu wygląda dosyć ciasno ale przy wychyleniach 60% ruch serwa jest dość minimalny.
Czaro Opublikowano 1 Października 2019 Opublikowano 1 Października 2019 Też zauważyłem splot. Ale widziałem już takie 2 warstwowe, poerwsza warstwa tak jak powinno być a druga tak jak jest ładnie o dziwo całkiem nieźle się to spisywało a sztywność była większa niż 2x diagonalnie. Mówisz o sztywności na zginanie?
Bartkosz Opublikowano 1 Października 2019 Autor Opublikowano 1 Października 2019 Całkiem ładny wynalazek na początek . Sam zaczynałem od podobnych konstrukcji jakieś 25 lat temu . Warto zrobić motylka zamiast układu klasycznego bo na zboczu sprawdza się lepiej . Poza tym z czasem dojdziesz do wniosku że 2m to troszkę mała rozpiętość i może kolejna konstrukcja będzie miała między 2,7 a 3 m rozpiętości i zdecydowanie będzie posiadała klapy i lotki na skrzydłach bo znacząco poprawia to komfort lądowania i startu , ale daje również możliwość dodatkowych manipulacji profilem w zależności od warunków . Za kilka tygodni wracam w to samo miejsce i planuję zrobić klapy + motylek, skrzydło było przygotowane pod klapy (zawias jest na całej długości skrzydła) lecz chciałem na początku zobaczyć jak model zachowuje się przy samych lotkach i sterze wysokości. Kolejny model będzie na pewno na 3 metrowym skrzydle, tworzenie 2 metrowego skrzydła bardziej traktowałem jako zebranie doświadczenia w budowie jak i lataniu.
rc.fpv.poland Opublikowano 1 Października 2019 Opublikowano 1 Października 2019 Mówisz o sztywności na zginanie? Na wyginanie góra-dół wydawało się podobnie (ale nie robiłem żadnych testów w laboratoriach nasa), za to na skręcanie czuło się że lepsza
Patryk Sokol Opublikowano 1 Października 2019 Opublikowano 1 Października 2019 Model nie był budowany jako model wyczynowy lecz do latania rekreacyjnego w górach. Ale to nie zmienia, że kiedy już bawisz się w VB to możesz zrobić dowolne profile (na tym skrzydle co najmniej 2). Tu już nie ma dyskusji na temat tego, czy można odwzorować profil czy nie. Tak samo grubość nie jest problemem. Wrzuć na nasadę AG40d, na końcówkę AG42d i uzyskasz znacznie lepsze osiągi, lepszą charakterystykę przeciągnięcia oraz sporo lepszą reakcję na klapy. Nie zmieni to trudności wykonania, nie kosztuje nic, a uzyskasz model który po prostu lata lepiej, bez żadnych negatywnych efektów. A co do rozmiaru - fakt, że 3m lata zwyczajnie lepiej, ale 2m to bardzo lubiany przeze mnie rozmiar. Targanie 3m kloców na wyprawę w góry z rowerem jest dosyć upierdliwe, a 2m można z sukcesem przyczepić rozłożonego do plecaka i wtargać w różne dziwne miejsca. Ogólnie - odkąd mój Hammer na customowym profilu został w górach (przedwczoraj ) to chętnie bym przygarnął jakąś dwumetrówkę.
Bartkosz Opublikowano 1 Października 2019 Autor Opublikowano 1 Października 2019 Ale to nie zmienia, że kiedy już bawisz się w VB to możesz zrobić dowolne profile (na tym skrzydle co najmniej 2). Tu już nie ma dyskusji na temat tego, czy można odwzorować profil czy nie. Tak samo grubość nie jest problemem. Wrzuć na nasadę AG40d, na końcówkę AG42d i uzyskasz znacznie lepsze osiągi, lepszą charakterystykę przeciągnięcia oraz sporo lepszą reakcję na klapy. Nie zmieni to trudności wykonania, nie kosztuje nic, a uzyskasz model który po prostu lata lepiej, bez żadnych negatywnych efektów. A co do rozmiaru - fakt, że 3m lata zwyczajnie lepiej, ale 2m to bardzo lubiany przeze mnie rozmiar. Targanie 3m kloców na wyprawę w góry z rowerem jest dosyć upierdliwe, a 2m można z sukcesem przyczepić rozłożonego do plecaka i wtargać w różne dziwne miejsca. Ogólnie - odkąd mój Hammer na customowym profilu został w górach (przedwczoraj ) to chętnie bym przygarnął jakąś dwumetrówkę. Oczywiście worek pod tym względem daje duże możliwości. Wybór w moim wypadku padł na profil z którym miałem już wcześniej styczność i byłem bardzo zadowolony. Powiem że stworzyłem już ponad 50 różnych skrzydeł w tej technologi więc wiem o co chodzi Zapewne będę tworzył różne skrzydła do tego modelu ponieważ mnie to mało kosztuje. Tak model 2 metrowy to najlepsze rozwiązanie do transportu. Zajmuje mniej miejsca niż składane pełnowymiarowe DLG Chętnie wykonam kształt czy ilość profili (trapezów) nie są dla mnie problemem. Powstaje drugi model w wersji z silnikiem.
Czaro Opublikowano 5 Października 2019 Opublikowano 5 Października 2019 Na wyginanie góra-dół wydawało się podobnie (ale nie robiłem żadnych testów w laboratoriach nasa), za to na skręcanie czuło się że lepsza To jakieś dziwy nad dziwami. Nie ma fizycznej możliwości, żeby dwie tkaniny ułożone x i + dawały większą sztywność skrętną, niż dwie położone na x. Chyba, że nie są to takie same tkaniny.
rc.fpv.poland Opublikowano 5 Października 2019 Opublikowano 5 Października 2019 (edytowane) Skręcając działa siła rozciągająca niejako po przekątnej. Co pradwa proces nie jest idealny i spokojnie wpływ na to mogły mieć inne czynniki, ilość żywicy (przesycenie) itp. A tkaniny ułożone były tak + + + X Tak samo w flefdermouse płat nie będzie odporny aż tak na wygięcie góra dół. A kierunek wzmocnienia będzie inny. Weź kawałek poanki, oklej folią, wykręć, wyprostuj i sprawdź gdzie działała siła rozciągająca. Edytowane 5 Października 2019 przez rc.fpv.poland
Patryk Sokol Opublikowano 5 Października 2019 Opublikowano 5 Października 2019 E nie, tu nie ma co dyskutować. To tak jakby twierdzić, że wypełnienie balowe między pasami dźwigara ma mieć słoje równolegle do pasów, a nie prostopadłe do nich. Jak się ma jakąś wiedzę w temacie to się z tym nie dyskutuje i nikt nigdy nie dyskutował, prawda? Tkanina z włóknami ortogonalnie nie będzie lepsza na zginanie niż tkanina z włóknami ułożonymi diagonalnie, a jedynie gorsza na skręcanie. Kiedy masz układ ortogonalny to pół włókien nie robi nic, a pół niesie ściskanie na górze skrzydła i rozciąganie skrzydła. Kiedy masz diagonalny to oba kierunki w tkaninie pracują po równo. Będąc precyzyjnym to tkanina ściskana diagonalnie ma sztywność jak 2^-2 w osi włókien, ale liczysz ich dwa razy więcej, względem orientacji ortogonalnie, bo wszystkie pracują. Ogólny wniosek jest zaś taki, że wszystko poza dźwigarem powinno mieć włókna skośne. Traktowanie też całego poszycia jako dźwigara jest mało rozsądne, bo poza najgrubszą częścią skrzydła włókna ułożone wzdłuż osi skrzydła niespecjalnie pracują, bo warstwy są za mało odsunięte od siebie. PS. I nie wyjeżdżaj z oklejanie pianki folią, to nie jest rozsądne. PS. 2 wiem, że przyjąłem sztywność w kontekście wytrzymałości skrzydła, ale to wynika z tego, że poszycie na skrzydłach VB nie niszczy się od przekroczenia wytrzymałości na ściskanie/rozciąganie, a przez wyboczenie i utratę stabilności na piance.
rc.fpv.poland Opublikowano 5 Października 2019 Opublikowano 5 Października 2019 Ale kolega nie zastosował dźwigara ... W takim razie kolega fleddermausa okleja dobrze czy źle?
Patryk Sokol Opublikowano 5 Października 2019 Opublikowano 5 Października 2019 Źle. I wcześniej już napisał dlaczego (ten kawałek w tekście z potęgą liczby 2)
Czaro Opublikowano 5 Października 2019 Opublikowano 5 Października 2019 Skoro tak "oklejony" model lata i nie łamie się, to znaczy, że jest zrobiony "dobrze dość". Co nie znaczy, że mogło być lepiej. W przypadku rekreacyjnego modelu, robionego na próbę jestem w stanie zrozumieć takie uproszczenie. Układając formatki na prosto łatwiej się laminuje i mniej się tkaniny zużywa, więc mniejsze są koszta. Przy czym trzeba być świadomym, że część masy kompozytu lata za darmo, robiąc wyłącznie za użytkowe opancerzenie
Bartkosz Opublikowano 6 Października 2019 Autor Opublikowano 6 Października 2019 Nie rozumiem o jakieś części kompozytu dyskutujemy Na skrzydle wierzchnia warstwa (szkło +-45 stopni) i węgiel jednokierunkowy wzdłuż skrzydła. Wszystko pracuje w taki sposób że model nie jest wcale za ciężki a jest bardzo odporny na uderzenia przy szalonym lataniu.
Czaro Opublikowano 7 Października 2019 Opublikowano 7 Października 2019 Sędzia się znalazł. Pokaż cwaniaku cokolwiek, co sam zbudowałeś, bo jak na razie od lat tylko się wymądrzasz.
Rekomendowane odpowiedzi