Skocz do zawartości

Messerschmitt Bf 109 dla makieciarzy


jarek_aviatik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Trochę narozrabiałem w jednym z wątków i chcę się jakoś zrewanżować, przynajmniej niektórym kolegom.

Jestem fanem niemieckich samolotów w II WŚ, ale Bf 109 jakoś mnie nie kręci. Z racji zainteresowania aerodynamiką i mechaniką lotu interesują mnie konstrukcje eksperymentalne.

Ale mniejsza o to.

Bf 109 był dość trudnym myśliwcem w pilotażu. Na etapie szkolenia na bardzo wczesnych wersjach ginęło wielu pilotów (nie było wersji dwumiejscowej) - dlatego jeden z szefów pilotów wymyślił automatyczne sloty - z angielska na takie cuda mówi się free-moving devices.

Pierwsze wersje Me 109 były bez slotów.

Pomagały podczas lądowania, ale przeszkadzały czasem w walce kołowej.

 

Dodatkowo Bf 109 posiadał mechanizm trymerowania pochylenia samolotu poprzez przestawianie kąta zaklinowania statecznika poziomego od +3 st. do -6 st.

Mechanizm trymeru najprawdopodobniej był sprzężony z mechanizmem klap - widać to na rysunkach (z racji mojego nijakiego niemieckiego, nie doczytałem tego)

 

Budowane modele często są niezmiernie trudne w pilotażu - pomagałem jednemu z ludzi przeprojektować skrzydło w jego Bf 109G, model prawie 3 m rozpiętości, wg "zacnych" i drogich planów, ale w pilotażu - rakieta.

Zwróciłem mu uwagę na sloty i zrobiliśmy klapy przednie zamiast slotów (dają prawie ten sam efekt a są prostsze w wykonaniu)

Po tym facet napisał - "Jaro, finally I have a fun to flight my Bf!"

Zamieszczam szkic takiej klapy.

 

Sloty w Bf 109 opisane są również tu: http://109lair.hobbyvista.com/techref/systems/control/slats/slats.htm

Niektóre wersje miały połączony wewnętrzny i zewnętrzny mechanizm wysuwania slotów - drążek ten pełnił również rolę tłumika wibracji mechanizmu.

 

Wersja G już tego nie miała.

Zamieszczam jako ciekawostkę dokumenty z wersji Me 109 (tak - takie oznaczenie też jest prawidłowe, jak widać na kopiach z instrukcji)

Jest to wersja usterzeniem V - proszę zwrócić uwagę na polskie nazwisko na pierwszej stronie tej instrukcji.

 

Niemcy używali Bf 109 (wersja) aby im było łatwiej panować w dokumentacji  - i TYLKO dlatego.

Naprawdę mieli usystematyzowaną dokumentację (bardzo podobna funkcjonuje i obecnie)

- katalogi części,

- instrukcję napraw strukturalnych

- instrukcję użytkowania w locie, itp.

 

Dodałem plik z danymi niwelacyjnymi - ale jak widać, mierzyli sporo od szablonów.

 

Ze względu na specyfikę tego samolotu - bardzo jestem ciekaw wyników oblotu tego modelu https://pfmrc.eu/topic/67195-messerschmit-bf109-g-10-k-4-skala-147/page/2/

 

 

 

Bf 109_malowanie.png

Bf-109_sloty_03.png

Bf-109_trymer_02.png

Bf109_trymer.png

IMG_3053,jpg.jpg

klapa_przednia.png

Me 109 mit V-Leitwerk_Strona_01.jpg

Me 109 mit V-Leitwerk_Strona_02.jpg

Me 109 mit V-Leitwerk_Strona_06.jpg

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 16.42.22.png

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 16.43.54.png

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 16.44.15.png

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 16.47.51.png

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 16.48.11.png

BF-109-niwelacja.pdf

  • Lubię to 2
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 73
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

1 godzinę temu, Konrad_P napisał:

Dobre.:D

 

 

Dales sie zlapac Konrad. Jarek znow nas probuje ; zalaczyl kupe szkicow , pisze o Bf 109 , a tak naprawde widac przeciez , ze to FW 190 D ?

 

Co do nazewnictwa , to w sumie ME 109 jest tez poprawne.  Niemcy uzywali Bf 109 , ale alianci prawie tylko ME 109.

Jako ciekawostke podam , ze wiekszosc samolotow modernizowanych i budowanych w calosci w zakladach ERLA wyjezdzalo

( wylatywalo ) stamtad jako ME 109 ( Tak byly oznaczone na tabliczkach znamionowych !!! ) , mimo ze ze Luftwaffe uzywalo TYLKO nazwy Bf 109 .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cytat: Mechanizm trymeru najprawdopodobniej był sprzężony z mechanizmem klap - widać to na rysunkach

Mnie to jako fana F-2, F-4 i G-2 jako konstrukcji zaciekawiło, spróbuję coś znaleźć po angielsku na ten temat. Wg dokumentacji aż do K-4 tak było?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, jarek996 napisał:

Dales sie zlapac Konrad

Jarek mi przede wszystkim chodziło o to narozrabianie. Dobry dowcip napisał Twój imiennik czyli autor wątku to raz, dwa że ja znam w zasadzie ten samolot tylko pod nazwą ME 109 no ale do fanów się nie zaliczam więc proszę mi darować, a po trzecie to co i Kamil zauważył też mnie zwaliło z nóg. Pierwszy raz słyszę czytaj widzę że miały usterzenie typu "V". To dla mnie osobiście jest rewelacją.

 

PS.Teraz już chyba rozumiem dlaczego modelarze niemieccy przede wszystkim chcą, preferują szybowce właśnie z takim usterzeniem.:D;)

Oczywiście żart.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, grzegor napisał:

cytat: Mechanizm trymeru najprawdopodobniej był sprzężony z mechanizmem klap - widać to na rysunkach

Mnie to jako fana F-2, F-4 i G-2 jako konstrukcji zaciekawiło, spróbuję coś znaleźć po angielsku na ten temat. Wg dokumentacji aż do K-4 tak było?

Wg tego co mam - a mam sporo w K-4 też tak było.

Do K-4 mam nawet jakieś manuale po rosyjsku. Kilka screenów w załączeniu - na jednym jest pokazane połączone oba układy.

 

1 godzinę temu, jarek996 napisał:

 

Dales sie zlapac Konrad. Jarek znow nas probuje ; zalaczyl kupe szkicow , pisze o Bf 109 , a tak naprawde widac przeciez , ze to FW 190 D ?

No cóż imienniku - zarzuciłem wędkę na jedną rybę, a złapałem kilka ?

 

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 22.08.29.png

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 22.08.43.png

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 22.10.32.png

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 22.18.47.png

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 22.19.02.png

Zrzut ekranu 2020-02-25 o 22.20.10.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, mr.jaro napisał:

 

To nie do konca tak. Wedlug konwencji nadawania oznaczen samolotom niemieckim "tamtego okresu", powinny one zawierac skrot nazwy firmy, w ktorej konstrukcja zostala opracowana (nie produkowana).

 

Natomiast konstrukcja Bf 109 zostala opracowana w czasie, kiedy biuro konstrukcyjne Messerschmitt Flugzeugbau GmbH nalezalo do Bayerische Flugzeugwerke AG i dokladnie stad pochodzi skrotowe oznaczenie tej maszyny - Bf. Potem Bayerische Flugzeugwerke AG splajtowala, Messerschmitt Flugzeugbau GmbH przetrwala wskutek zastrzykow finansowych, stala sie niezalezna i Willy Messerschmitt przemianowal ja na Messerschmitt AG. Dlatego w niektorych, pozniej drukowanych dokumentach Bf-109, byc moze nawet na tabliczkach znamionowych, mozna spotkac oznaczenie Me 109. Ale bylo tak nie we wszystkich dokumentach. Oznaczenie Me 109 szczegolnie intensywnie wystepowalo w nomenklaturze alianckiej. Ale to jeszcze dlugo nie musi oznaczac, ze jest wlasciwe.

 

Ja tlumacze to sobie tak, ze w pozniejszych okresach produkcji stodziewiatki po prostu nie zawsze zwracano na to nalezna uwage, kierujac sie tym, ze skoro w chwili redagowania dokumentu konstrukcja platowca nalezy (nie mylic z "zostala opracowana) do Messerschmitt AG, to  oznaczenie powinno automatycznie brzmiec Me. Od kilkudziesieciu lat pracuje tutaj jako konstruktor i niemal kazdy dzien dostarcza mi dowodow, ze Niemcy wcale nie sa tacy porzadni, jakby sie moglo wydawac. Czlowiek jest czlowiekiem i moze sie mylic. Ale to tylko moje zdanie.

 

Zupelnie inaczej przedstawia sie sprawa pozniejszych konstrukcji Messerschmitta. Tam juz panuje wylacznie oznaczenie Me.

 

 

 

Taka dygresja z mojej strony - zawsze fascynują mnie takie dyskusje, np. dotyczące oznaczeń, czy malowania. Które i tak nic nie wnoszą, gdyż nie wiemy bez twardego dowodu czym się kierowano.

Przypomina mi się dyskusja z forum modeli plastikowych o wymiarach pasów inwazyjnych - owszem, miały jakieś wymiary, ale w praktyce malowano je na chybcika, metodą CRD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, mr.jaro napisał:

 

Rowniez pozwole sobie na dygresje.

Jakimi zasadami nadawania oznaczen sie wowczas kierowano, jest dokladnie wiadomo. Wedlug tych zasad stodziewiatka powinna nosic oznaczenie Bf, a nie Me.

Natomiast nie wiadomo, skad sie wzielo to nieszczesne Me, przeczace ogolnie obowiazujacym zasadom i to jedynie w niektorych dokumentach (szczegolnie pochodzenia nie niemieckiego). Dokladnie dlatego bylbym ostrozny w uznawaniu tego oznaczenia za prawidlowe.

 

?????

44317432_180711662842009_4255649760918110208_o.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, mr.jaro napisał:

 

Rowniez pozwole sobie na dygresje.

Jakimi zasadami nadawania oznaczen sie wowczas kierowano, jest dokladnie wiadomo. Wedlug tych zasad stodziewiatka powinna nosic oznaczenie Bf, a nie Me.

Natomiast nie wiadomo, skad sie wzielo to nieszczesne Me, przeczace ogolnie obowiazujacym zasadom i to jedynie w niektorych dokumentach (szczegolnie pochodzenia nie niemieckiego). Dokladnie dlatego bylbym ostrozny w uznawaniu tego oznaczenia za prawidlowe.

OK - nie będę za to umierał ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"referent" Jacek się spiera?

Tu się nie ma co spierać, tu jest jasno napisane.

Godzinę temu, mr.jaro napisał:

 

Ja tez nie. ?

 

@Stema

Ty czytac nie potrafisz, czy jak zwykle, jedynie zaczepki szukasz?

Co ja wczesniej pisalem? Oznaczenie Me wystepuje jedynie w niektorych, pozniejszych dokumentach.

 

Ty czytac nie potrafisz, czy jak zwykle, jedynie zaczepki szukasz???

 Odniosłem się do:  (szczegolnie pochodzenia nie niemieckiego).

 

 Bez względu co teraz napiszesz nie  będę dalej z tobą polemizował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, mr.jaro napisał:

 

 

Zupelnie inaczej przedstawia sie sprawa pozniejszych konstrukcji Messerschmitta. Tam juz panuje wylacznie oznaczenie Me.

 

 

 

 

Z pozniejszymi konstrukcjami to sprawa jest oczywista . Bf uzywano do modelu Bf 163 wlacznie ( nie mylic z Kometem ; to byl taki STORCHopodobny samolocik ) , a Me od Me 163 KOMET 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.02.2020 o 18:01, jarek_aviatik napisał:

Bf 109 był dość trudnym myśliwcem w pilotażu.

 

Dodatkowo Bf 109 posiadał mechanizm trymerowania pochylenia samolotu poprzez przestawianie kąta zaklinowania statecznika poziomego od +3 st. do -6 st.

 

 

W instrukcji obsługi jest podana procedura startu i lądowania z użyciem trymera statecznika i klap.

Do startu trymer na -1 i klapy na 20. Lądowanie - trymer na +3 i klapy 40.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.02.2020 o 12:14, jarek996 napisał:

 

Z pozniejszymi konstrukcjami to sprawa jest oczywista . Bf uzywano do modelu Bf 163 wlacznie ( nie mylic z Kometem ; to byl taki STORCHopodobny samolocik ) , a Me od Me 163 KOMET 

 

Coś kręcisz. ? Bf 163  był oblatany w 1938.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, stema napisał:

 

Coś kręcisz. ? Bf 163  był oblatany w 1938.

 

Co to ma za znaczenie ? 

Mozna w sumie liczyc jeszcze Bf 165 , ale w sumie to byl tylko ( wg zrodel ) model badany w tunelu aerodynamicznym i pokazany pozniej komisji lotniczej.

 

No i jest jeszcze TAKIE "cos" With this run of incredible achievements, the management of BFW saw an opportunity to maximize on the positive publicity surrounding the achievements of their designer, and on 11 July 1938 incorporated the company as Messerschmitt AG (Aktien Gesellschaft), and Dr. Ing. Willy Messerschmitt was made Chairman and Managing Director.(3)  This is a significant turning point in our story of "Bf vs. Me"... heretofore, all aircraft designed under the auspices of the Bayerische Flugzeugwerke carried the prefix "Bf" before the type number to indicate the origin of the aircraft.  After the incorporation of Messerschmitt AG, all aircraft designed by the firm carried the prefix "Me", indicating the Messerschmitt factory (e.g. Me 210, Me 323, Me 262, etc).

 

Model Name First flight Remarks
M17   January, 1925 sports aircraft
M18   1926 passenger transport
M19   1927 sports aircraft
M20   1928 passenger transport
M21   1928 prototype biplane trainer
M22   1928 prototype biplane medium bomber
M23   early 1928 sports aircraft
M24   1929 passenger transport
M25   not built sports aircraft
M26   1930 prototype light aircraft
M27   1930 sports aircraft
M28   January, 1931 prototype mail-plane
M29   1932 sports/racing aircraft
M31   1932 sports aircraft
M33   not built ultra-light parasol-wing single-seat monoplane
M35   1933 sports aircraft developed from M23
M36   1934 passenger transport
Bf 108 Taifun (Typhoon) 1934 trainer & transport
Bf 109   September, 1935 fighter, bomber interceptor; later versions sometimes mistakenly marked as "Me 109" on subcontractor's dataplates
Bf 110   12 May, 1936 twin-engine heavy fighter, night fighter
Me 155   not built high-altitude fighter, developed from Bf 109; not built, project transferred to Blohm + Voss as the Bv 155
Bf 161   1938 reconnaissance aircraft; prototype
Bf 162 Jaguar 1937 schnellbomber (fast bomber) based on Bf 110
Bf 163   19 February, 1938 STOL reconnaissance aircraft; prototype built by Weserflug AG, lost military contact to Fieseler Fi 156 Storch
Me 163 Komet (Comet) early 1941 rocket-powered interceptor
Bf 165   1937 long-range bomber project
Me 208     improved and enlarged version of Bf 108
Me 209   1 August, 1938 designed to break world air speed record; attempted fighter conversion failed
Me 209-II   1943 fighter; update to Bf 109, never produced
Me 210   September, 1939 twin-engine heavy fighter; also used for reconnaissance
Me 261 Adolfine 1941 designed as long-range record-setter; three built and used for reconnaissance
Me 262 Schwalbe (Swallow) 18 July, 1942 twin-engine fighter & attack aircraft; first operational jet-powered fighter
Me 263   never flown rocket-powered interceptor; advanced development of Me 163
Me 264 Amerika (America) 23 December, 1942 strategic bomber, developed under Amerika Bomber program in competition against Ju 390 and unbuilt He 277
Me 265   not built attack aircraft, proposed
Me 309   July, 1942 fighter; advanced but underperforming design meant to replace Bf 109
Me 310   1 built pressurized Me 210 development, proposed
Me 321   7 March, 1941 large transport glider
Me 323 Gigant (Giant) Fall, 1941 large transport aircraft; powered development of Me 321
Me 328   Fall, 1943 pulsejet-powered selbstopfer or parasite fighter
Me 329   not built heavy fighter-bomber; unpowered glider only
Me 334     tailless fighter, similar to Me 163 (development abandoned)
Me 362     3-turbojet passenger aircraft (development abandoned)
Me 409     High-altitude fighter project; evolved into Bv 155
Me 410 Hornisse (Hornet) 1943 twin-engine heavy fighter and fast bomber; development of Me 210
Me 509   not built fighter, based on Me 309, with engine located behind cockpit as in P-39 Airacobra
Me 510     twin-engine fighter-bomber (not built)
Me 609     heavy fighter; combined two Me 309 fuselages into one airframe, as with Bf 109Z and Me 409 (development abandoned)
P.08-01   not flown 1941 flying wing strategic bomber project
P.1079   not flown 1939 long-range pusher bomber design
P.1092   not flown prototype
P.1095   not flown prototype multi-role aircraft
P.1099   not flown prototype multi-role aircraft, intended improvement of Me 262
P.1100   not flown tactical bomber design[4][5]
P.1101   not flown prototype swing-wing jet interceptor; later inspired Bell X-5
P.1102   not flown swing wing bomber/heavy fighter
P.1103   not flown rocket-powered interceptor[6][7]
P.1104   not flown rocket-powered interceptor[8][9]
P.1106   not flown intended improvement of P.1101
P.1107   not flown jet bomber design[10][11]
P.1109   not flown oblique wing fighter design[12]
P.1110   not flown high altitude interceptor prototype
P.1111   not flown fighter/interceptor prototype
P.1112   not flown prototype tailless jet fighter; later inspired Vought F7U Cutlass

Other types of aircraft

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.