jarek_aviatik Opublikowano 25 Lutego 2020 Opublikowano 25 Lutego 2020 Witam, Trochę narozrabiałem w jednym z wątków i chcę się jakoś zrewanżować, przynajmniej niektórym kolegom. Jestem fanem niemieckich samolotów w II WŚ, ale Bf 109 jakoś mnie nie kręci. Z racji zainteresowania aerodynamiką i mechaniką lotu interesują mnie konstrukcje eksperymentalne. Ale mniejsza o to. Bf 109 był dość trudnym myśliwcem w pilotażu. Na etapie szkolenia na bardzo wczesnych wersjach ginęło wielu pilotów (nie było wersji dwumiejscowej) - dlatego jeden z szefów pilotów wymyślił automatyczne sloty - z angielska na takie cuda mówi się free-moving devices. Pierwsze wersje Me 109 były bez slotów. Pomagały podczas lądowania, ale przeszkadzały czasem w walce kołowej. Dodatkowo Bf 109 posiadał mechanizm trymerowania pochylenia samolotu poprzez przestawianie kąta zaklinowania statecznika poziomego od +3 st. do -6 st. Mechanizm trymeru najprawdopodobniej był sprzężony z mechanizmem klap - widać to na rysunkach (z racji mojego nijakiego niemieckiego, nie doczytałem tego) Budowane modele często są niezmiernie trudne w pilotażu - pomagałem jednemu z ludzi przeprojektować skrzydło w jego Bf 109G, model prawie 3 m rozpiętości, wg "zacnych" i drogich planów, ale w pilotażu - rakieta. Zwróciłem mu uwagę na sloty i zrobiliśmy klapy przednie zamiast slotów (dają prawie ten sam efekt a są prostsze w wykonaniu) Po tym facet napisał - "Jaro, finally I have a fun to flight my Bf!" Zamieszczam szkic takiej klapy. Sloty w Bf 109 opisane są również tu: http://109lair.hobbyvista.com/techref/systems/control/slats/slats.htm Niektóre wersje miały połączony wewnętrzny i zewnętrzny mechanizm wysuwania slotów - drążek ten pełnił również rolę tłumika wibracji mechanizmu. Wersja G już tego nie miała. Zamieszczam jako ciekawostkę dokumenty z wersji Me 109 (tak - takie oznaczenie też jest prawidłowe, jak widać na kopiach z instrukcji) Jest to wersja usterzeniem V - proszę zwrócić uwagę na polskie nazwisko na pierwszej stronie tej instrukcji. Niemcy używali Bf 109 (wersja) aby im było łatwiej panować w dokumentacji - i TYLKO dlatego. Naprawdę mieli usystematyzowaną dokumentację (bardzo podobna funkcjonuje i obecnie) - katalogi części, - instrukcję napraw strukturalnych - instrukcję użytkowania w locie, itp. Dodałem plik z danymi niwelacyjnymi - ale jak widać, mierzyli sporo od szablonów. Ze względu na specyfikę tego samolotu - bardzo jestem ciekaw wyników oblotu tego modelu https://pfmrc.eu/topic/67195-messerschmit-bf109-g-10-k-4-skala-147/page/2/ BF-109-niwelacja.pdf 2 1
Konrad_P Opublikowano 25 Lutego 2020 Opublikowano 25 Lutego 2020 11 minut temu, jarek_aviatik napisał: Witam, Trochę narozrabiałem w jednym z wątków i chcę się jakoś zrewanżować Dobre.
jarek996 Opublikowano 25 Lutego 2020 Opublikowano 25 Lutego 2020 1 godzinę temu, Konrad_P napisał: Dobre. Dales sie zlapac Konrad. Jarek znow nas probuje ; zalaczyl kupe szkicow , pisze o Bf 109 , a tak naprawde widac przeciez , ze to FW 190 D ? Co do nazewnictwa , to w sumie ME 109 jest tez poprawne. Niemcy uzywali Bf 109 , ale alianci prawie tylko ME 109. Jako ciekawostke podam , ze wiekszosc samolotow modernizowanych i budowanych w calosci w zakladach ERLA wyjezdzalo ( wylatywalo ) stamtad jako ME 109 ( Tak byly oznaczone na tabliczkach znamionowych !!! ) , mimo ze ze Luftwaffe uzywalo TYLKO nazwy Bf 109 .
poharatek Opublikowano 25 Lutego 2020 Opublikowano 25 Lutego 2020 Dokumentacja techniczna pisana szwabachą? Ci naziści to jednak zdrowo walnięci byli...
grzegor Opublikowano 25 Lutego 2020 Opublikowano 25 Lutego 2020 cytat: Mechanizm trymeru najprawdopodobniej był sprzężony z mechanizmem klap - widać to na rysunkach Mnie to jako fana F-2, F-4 i G-2 jako konstrukcji zaciekawiło, spróbuję coś znaleźć po angielsku na ten temat. Wg dokumentacji aż do K-4 tak było?
Konrad_P Opublikowano 25 Lutego 2020 Opublikowano 25 Lutego 2020 21 minut temu, jarek996 napisał: Dales sie zlapac Konrad Jarek mi przede wszystkim chodziło o to narozrabianie. Dobry dowcip napisał Twój imiennik czyli autor wątku to raz, dwa że ja znam w zasadzie ten samolot tylko pod nazwą ME 109 no ale do fanów się nie zaliczam więc proszę mi darować, a po trzecie to co i Kamil zauważył też mnie zwaliło z nóg. Pierwszy raz słyszę czytaj widzę że miały usterzenie typu "V". To dla mnie osobiście jest rewelacją. PS.Teraz już chyba rozumiem dlaczego modelarze niemieccy przede wszystkim chcą, preferują szybowce właśnie z takim usterzeniem. Oczywiście żart.
jarek_aviatik Opublikowano 25 Lutego 2020 Autor Opublikowano 25 Lutego 2020 Godzinę temu, grzegor napisał: cytat: Mechanizm trymeru najprawdopodobniej był sprzężony z mechanizmem klap - widać to na rysunkach Mnie to jako fana F-2, F-4 i G-2 jako konstrukcji zaciekawiło, spróbuję coś znaleźć po angielsku na ten temat. Wg dokumentacji aż do K-4 tak było? Wg tego co mam - a mam sporo w K-4 też tak było. Do K-4 mam nawet jakieś manuale po rosyjsku. Kilka screenów w załączeniu - na jednym jest pokazane połączone oba układy. 1 godzinę temu, jarek996 napisał: Dales sie zlapac Konrad. Jarek znow nas probuje ; zalaczyl kupe szkicow , pisze o Bf 109 , a tak naprawde widac przeciez , ze to FW 190 D ? No cóż imienniku - zarzuciłem wędkę na jedną rybę, a złapałem kilka ?
grzegor Opublikowano 25 Lutego 2020 Opublikowano 25 Lutego 2020 Jest taka instrukcja w sieci: http://www.avia-it.com/act/profili_daerei/libretti_velivolo/PA_libretti_tedeschi_PDF/Bf-109K-4.pdf
jarek_aviatik Opublikowano 26 Lutego 2020 Autor Opublikowano 26 Lutego 2020 10 minut temu, mr.jaro napisał: To nie do konca tak. Wedlug konwencji nadawania oznaczen samolotom niemieckim "tamtego okresu", powinny one zawierac skrot nazwy firmy, w ktorej konstrukcja zostala opracowana (nie produkowana). Natomiast konstrukcja Bf 109 zostala opracowana w czasie, kiedy biuro konstrukcyjne Messerschmitt Flugzeugbau GmbH nalezalo do Bayerische Flugzeugwerke AG i dokladnie stad pochodzi skrotowe oznaczenie tej maszyny - Bf. Potem Bayerische Flugzeugwerke AG splajtowala, Messerschmitt Flugzeugbau GmbH przetrwala wskutek zastrzykow finansowych, stala sie niezalezna i Willy Messerschmitt przemianowal ja na Messerschmitt AG. Dlatego w niektorych, pozniej drukowanych dokumentach Bf-109, byc moze nawet na tabliczkach znamionowych, mozna spotkac oznaczenie Me 109. Ale bylo tak nie we wszystkich dokumentach. Oznaczenie Me 109 szczegolnie intensywnie wystepowalo w nomenklaturze alianckiej. Ale to jeszcze dlugo nie musi oznaczac, ze jest wlasciwe. Ja tlumacze to sobie tak, ze w pozniejszych okresach produkcji stodziewiatki po prostu nie zawsze zwracano na to nalezna uwage, kierujac sie tym, ze skoro w chwili redagowania dokumentu konstrukcja platowca nalezy (nie mylic z "zostala opracowana) do Messerschmitt AG, to oznaczenie powinno automatycznie brzmiec Me. Od kilkudziesieciu lat pracuje tutaj jako konstruktor i niemal kazdy dzien dostarcza mi dowodow, ze Niemcy wcale nie sa tacy porzadni, jakby sie moglo wydawac. Czlowiek jest czlowiekiem i moze sie mylic. Ale to tylko moje zdanie. Zupelnie inaczej przedstawia sie sprawa pozniejszych konstrukcji Messerschmitta. Tam juz panuje wylacznie oznaczenie Me. Taka dygresja z mojej strony - zawsze fascynują mnie takie dyskusje, np. dotyczące oznaczeń, czy malowania. Które i tak nic nie wnoszą, gdyż nie wiemy bez twardego dowodu czym się kierowano. Przypomina mi się dyskusja z forum modeli plastikowych o wymiarach pasów inwazyjnych - owszem, miały jakieś wymiary, ale w praktyce malowano je na chybcika, metodą CRD.
stema Opublikowano 26 Lutego 2020 Opublikowano 26 Lutego 2020 8 minut temu, mr.jaro napisał: Rowniez pozwole sobie na dygresje. Jakimi zasadami nadawania oznaczen sie wowczas kierowano, jest dokladnie wiadomo. Wedlug tych zasad stodziewiatka powinna nosic oznaczenie Bf, a nie Me. Natomiast nie wiadomo, skad sie wzielo to nieszczesne Me, przeczace ogolnie obowiazujacym zasadom i to jedynie w niektorych dokumentach (szczegolnie pochodzenia nie niemieckiego). Dokladnie dlatego bylbym ostrozny w uznawaniu tego oznaczenia za prawidlowe. ?????
jarek_aviatik Opublikowano 26 Lutego 2020 Autor Opublikowano 26 Lutego 2020 8 minut temu, mr.jaro napisał: Rowniez pozwole sobie na dygresje. Jakimi zasadami nadawania oznaczen sie wowczas kierowano, jest dokladnie wiadomo. Wedlug tych zasad stodziewiatka powinna nosic oznaczenie Bf, a nie Me. Natomiast nie wiadomo, skad sie wzielo to nieszczesne Me, przeczace ogolnie obowiazujacym zasadom i to jedynie w niektorych dokumentach (szczegolnie pochodzenia nie niemieckiego). Dokladnie dlatego bylbym ostrozny w uznawaniu tego oznaczenia za prawidlowe. OK - nie będę za to umierał ?
d9Jacek Opublikowano 26 Lutego 2020 Opublikowano 26 Lutego 2020 39 minut temu, stema napisał: ????? referent Kalinowski sie pomylił? i znów spór o pietruszkę ( nać )
stema Opublikowano 26 Lutego 2020 Opublikowano 26 Lutego 2020 "referent" Jacek się spiera? Tu się nie ma co spierać, tu jest jasno napisane. Godzinę temu, mr.jaro napisał: Ja tez nie. ? @Stema Ty czytac nie potrafisz, czy jak zwykle, jedynie zaczepki szukasz? Co ja wczesniej pisalem? Oznaczenie Me wystepuje jedynie w niektorych, pozniejszych dokumentach. Ty czytac nie potrafisz, czy jak zwykle, jedynie zaczepki szukasz??? Odniosłem się do: (szczegolnie pochodzenia nie niemieckiego). Bez względu co teraz napiszesz nie będę dalej z tobą polemizował.
jarek996 Opublikowano 26 Lutego 2020 Opublikowano 26 Lutego 2020 2 godziny temu, mr.jaro napisał: Zupelnie inaczej przedstawia sie sprawa pozniejszych konstrukcji Messerschmitta. Tam juz panuje wylacznie oznaczenie Me. Z pozniejszymi konstrukcjami to sprawa jest oczywista . Bf uzywano do modelu Bf 163 wlacznie ( nie mylic z Kometem ; to byl taki STORCHopodobny samolocik ) , a Me od Me 163 KOMET
kesto Opublikowano 29 Lutego 2020 Opublikowano 29 Lutego 2020 W dniu 25.02.2020 o 18:01, jarek_aviatik napisał: Bf 109 był dość trudnym myśliwcem w pilotażu. Dodatkowo Bf 109 posiadał mechanizm trymerowania pochylenia samolotu poprzez przestawianie kąta zaklinowania statecznika poziomego od +3 st. do -6 st. W instrukcji obsługi jest podana procedura startu i lądowania z użyciem trymera statecznika i klap. Do startu trymer na -1 i klapy na 20. Lądowanie - trymer na +3 i klapy 40. 1
stema Opublikowano 29 Lutego 2020 Opublikowano 29 Lutego 2020 W dniu 26.02.2020 o 12:14, jarek996 napisał: Z pozniejszymi konstrukcjami to sprawa jest oczywista . Bf uzywano do modelu Bf 163 wlacznie ( nie mylic z Kometem ; to byl taki STORCHopodobny samolocik ) , a Me od Me 163 KOMET Coś kręcisz. ? Bf 163 był oblatany w 1938.
jarek996 Opublikowano 29 Lutego 2020 Opublikowano 29 Lutego 2020 21 minut temu, stema napisał: Coś kręcisz. ? Bf 163 był oblatany w 1938. Co to ma za znaczenie ? Mozna w sumie liczyc jeszcze Bf 165 , ale w sumie to byl tylko ( wg zrodel ) model badany w tunelu aerodynamicznym i pokazany pozniej komisji lotniczej. No i jest jeszcze TAKIE "cos" : With this run of incredible achievements, the management of BFW saw an opportunity to maximize on the positive publicity surrounding the achievements of their designer, and on 11 July 1938 incorporated the company as Messerschmitt AG (Aktien Gesellschaft), and Dr. Ing. Willy Messerschmitt was made Chairman and Managing Director.(3) This is a significant turning point in our story of "Bf vs. Me"... heretofore, all aircraft designed under the auspices of the Bayerische Flugzeugwerke carried the prefix "Bf" before the type number to indicate the origin of the aircraft. After the incorporation of Messerschmitt AG, all aircraft designed by the firm carried the prefix "Me", indicating the Messerschmitt factory (e.g. Me 210, Me 323, Me 262, etc). Model Name First flight Remarks M17 January, 1925 sports aircraft M18 1926 passenger transport M19 1927 sports aircraft M20 1928 passenger transport M21 1928 prototype biplane trainer M22 1928 prototype biplane medium bomber M23 early 1928 sports aircraft M24 1929 passenger transport M25 not built sports aircraft M26 1930 prototype light aircraft M27 1930 sports aircraft M28 January, 1931 prototype mail-plane M29 1932 sports/racing aircraft M31 1932 sports aircraft M33 not built ultra-light parasol-wing single-seat monoplane M35 1933 sports aircraft developed from M23 M36 1934 passenger transport Bf 108 Taifun (Typhoon) 1934 trainer & transport Bf 109 September, 1935 fighter, bomber interceptor; later versions sometimes mistakenly marked as "Me 109" on subcontractor's dataplates Bf 110 12 May, 1936 twin-engine heavy fighter, night fighter Me 155 not built high-altitude fighter, developed from Bf 109; not built, project transferred to Blohm + Voss as the Bv 155 Bf 161 1938 reconnaissance aircraft; prototype Bf 162 Jaguar 1937 schnellbomber (fast bomber) based on Bf 110 Bf 163 19 February, 1938 STOL reconnaissance aircraft; prototype built by Weserflug AG, lost military contact to Fieseler Fi 156 Storch Me 163 Komet (Comet) early 1941 rocket-powered interceptor Bf 165 1937 long-range bomber project Me 208 improved and enlarged version of Bf 108 Me 209 1 August, 1938 designed to break world air speed record; attempted fighter conversion failed Me 209-II 1943 fighter; update to Bf 109, never produced Me 210 September, 1939 twin-engine heavy fighter; also used for reconnaissance Me 261 Adolfine 1941 designed as long-range record-setter; three built and used for reconnaissance Me 262 Schwalbe (Swallow) 18 July, 1942 twin-engine fighter & attack aircraft; first operational jet-powered fighter Me 263 never flown rocket-powered interceptor; advanced development of Me 163 Me 264 Amerika (America) 23 December, 1942 strategic bomber, developed under Amerika Bomber program in competition against Ju 390 and unbuilt He 277 Me 265 not built attack aircraft, proposed Me 309 July, 1942 fighter; advanced but underperforming design meant to replace Bf 109 Me 310 1 built pressurized Me 210 development, proposed Me 321 7 March, 1941 large transport glider Me 323 Gigant (Giant) Fall, 1941 large transport aircraft; powered development of Me 321 Me 328 Fall, 1943 pulsejet-powered selbstopfer or parasite fighter Me 329 not built heavy fighter-bomber; unpowered glider only Me 334 tailless fighter, similar to Me 163 (development abandoned) Me 362 3-turbojet passenger aircraft (development abandoned) Me 409 High-altitude fighter project; evolved into Bv 155 Me 410 Hornisse (Hornet) 1943 twin-engine heavy fighter and fast bomber; development of Me 210 Me 509 not built fighter, based on Me 309, with engine located behind cockpit as in P-39 Airacobra Me 510 twin-engine fighter-bomber (not built) Me 609 heavy fighter; combined two Me 309 fuselages into one airframe, as with Bf 109Z and Me 409 (development abandoned) P.08-01 not flown 1941 flying wing strategic bomber project P.1079 not flown 1939 long-range pusher bomber design P.1092 not flown prototype P.1095 not flown prototype multi-role aircraft P.1099 not flown prototype multi-role aircraft, intended improvement of Me 262 P.1100 not flown tactical bomber design[4][5] P.1101 not flown prototype swing-wing jet interceptor; later inspired Bell X-5 P.1102 not flown swing wing bomber/heavy fighter P.1103 not flown rocket-powered interceptor[6][7] P.1104 not flown rocket-powered interceptor[8][9] P.1106 not flown intended improvement of P.1101 P.1107 not flown jet bomber design[10][11] P.1109 not flown oblique wing fighter design[12] P.1110 not flown high altitude interceptor prototype P.1111 not flown fighter/interceptor prototype P.1112 not flown prototype tailless jet fighter; later inspired Vought F7U Cutlass Other types of aircraft
Rekomendowane odpowiedzi