grzegor Opublikowano 29 Lutego 2020 Opublikowano 29 Lutego 2020 Jednak były to mechanizmy oddzielne ( zmiana kąta statecznika poziomego i klapy ). Obsługiwane przez pilota osobno, choć koła blisko siebie umiejscowione. 1
jarek_aviatik Opublikowano 29 Lutego 2020 Autor Opublikowano 29 Lutego 2020 3 godziny temu, kesto napisał: W instrukcji obsługi jest podana procedura startu i lądowania z użyciem trymera statecznika i klap. Do startu trymer na -1 i klapy na 20. Lądowanie - trymer na +3 i klapy 40. Trochę trwało ale znalazłem rysunek, co prawda nie Bf 109 a Foka, ale chcę pokazać (bo pewnie nie wszyscy wiedzą) co oznacza trymer na "+" a co na " -" Zasada stosowana i obecnie w trymowaniu np. samolotów pasażerskich i nie tylko (zdjęcie). Trymer na "-" to unoszenie nosa w górę i odwrotnie. Czyli tu trzeba było pochylić nos na klapach 40. Jeśli to prawda co napisał kesto, to bardzo ciekawe trymowanie zwłaszcza, że lądowanie przeważnie na oparach. NIE ZALECAM TRYMOWAĆ TAK MODELU!! Niektórzy twierdzą, że "model dziedziczy cechy oryginału" - tak, ale pod warunkiem, że spełnione jest ileś tam procent kryteriów podobieństw. Sądzę, że to trymowanie +3 do klap 40 miało związek ze slotami, które powodują duży przyrost siły nośnej i krytycznego kąta natarcia. Nie mam w kompie analiz, które robiłem z tą kalpą przednią zamiast slotów, aby sprawdzić i potwierdzić moją teorię.
jarek996 Opublikowano 29 Lutego 2020 Opublikowano 29 Lutego 2020 8 minut temu, jarek_aviatik napisał: NIE ZALECAM TRYMEROWAĆ TAK MODELU Absolunie zebym sie czepial , ale czy prawidlowo nie uzywa sie slowa TRYMOWAC ???
jarek_aviatik Opublikowano 29 Lutego 2020 Autor Opublikowano 29 Lutego 2020 38 minut temu, jarek996 napisał: Absolunie zebym sie czepial , ale czy prawidlowo nie uzywa sie slowa TRYMOWAC ??? OK - PRZEPRASZAM, będę się starał pilnować! Już tak mam używam na zmianę tak i tak - od tego nie zależy moje życie ? A Ci (piloci), którzy dbają o życie swoje i innych - myślę, że stosują właściwą nomenklaturę i działają jak trzeba. EDIT - poprawiłem, boję się, że może Twoje życie od tego zależy ? no i może dostanę bana za błędną nomenklaturę ?
jarek996 Opublikowano 29 Lutego 2020 Opublikowano 29 Lutego 2020 40 minut temu, jarek_aviatik napisał: OK - PRZEPRASZAM, będę się starał pilnować! Już tak mam używam na zmianę tak i tak - od tego nie zależy moje życie ? A Ci (piloci), którzy dbają o życie swoje i innych - myślę, że stosują właściwą nomenklaturę i działają jak trzeba. EDIT - poprawiłem, boję się, że może Twoje życie od tego zależy ? no i może dostanę bana za błędną nomenklaturę ? Nie ; moje zycie NIE zalezy od tego , ale rzucilo mi sie to zwyczajnie w oczy ( jestem wzrokowcem ) ?
jarek_aviatik Opublikowano 29 Lutego 2020 Autor Opublikowano 29 Lutego 2020 5 minut temu, jarek996 napisał: Nie ; moje zycie NIE zalezy od tego , ale rzucilo mi sie to zwyczajnie w oczy ( jestem wzrokowcem ) ? ?? To był żart Jarek - wbrew pozorom lubię żartować ?
jarek996 Opublikowano 29 Lutego 2020 Opublikowano 29 Lutego 2020 16 minut temu, jarek_aviatik napisał: ?? To był żart Jarek - wbrew pozorom lubię żartować ? Ja tez ! Dla mnie cale zycie , to jest jeden wielki zart ? 1
mecenas Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 Wtrącę swoje 3 grosze..... pomimo iż nie specjalnie lubię niemców ( z wiadomych powodów), to darzę ich szacunkiem za to co zrobili dla rozwoju lotnictwa. Kto wie?...... gdyby nie ich projekty, to może dzisiaj latalibyśmy dalej dwupłatami.? 1
grzegor Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 Większość naszych pilotów akrobacyjnych lata teraz ich samolotami, lekkie i ekonomiczne w spalaniu ( ekonomiczne jak na akrobaty ). Choć z drugiej strony to może też byśmy mieli jakieś sensowne swoje samoloty obecnie.
stema Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 46 minut temu, mecenas napisał: ...... gdyby nie ich projekty, to może dzisiaj latalibyśmy dalej dwupłatami.? Odejście od wielopłatów umożliwiły lepsze silniki, nie projektanci.
grzegor Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 Dzięki duramelinium i wytrzymalszej konstrukcji skrzydeł. Możliwości zastosowania skrzydeł wolnonośnych.
jarek996 Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 2 godziny temu, mecenas napisał: pomimo iż nie specjalnie lubię niemców ( z wiadomych powodów), Moglbys rozwinac Wojtek ???
mecenas Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 Nie, nie będę rozwijał. Dopowiedz sobie sam. https://www.tvp.info/46968694/nagrala-antypolskie-wypowiedzi-hansa-g-sad-naruszyla-jego-dobra-osobiste-wieszwiecej 1
stema Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 1 godzinę temu, grzegor napisał: Dzięki duramelinium i wytrzymalszej konstrukcji skrzydeł. Możliwości zastosowania skrzydeł wolnonośnych. też, bo Mosquito, Cant...
motfil Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 3 godziny temu, mecenas napisał: Wtrącę swoje 3 grosze..... pomimo iż nie specjalnie lubię niemców ( z wiadomych powodów), to darzę ich szacunkiem za to co zrobili dla rozwoju lotnictwa. Kto wie?...... gdyby nie ich projekty, to może dzisiaj latalibyśmy dalej dwupłatami.? No tak ale polscy projektanci już w latach dwudziestych projektowali jednopłaty . 1
Bacacyl Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 2 godziny temu, stema napisał: też, bo Mosquito, Cant... sugerujesz ,że budowa samolotu w czasie wojny ze sklejki i balsy była przejawem postępu?
grzegor Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 Oczywiście przy odpowiednio wytrzymałym drewnianym dźwigarze, kesonach można zrobić bardzo dobre skrzydła wolnonośne. Polskie szybowce powojenne konstrukcji drewnianej miały nawet nieco większe dopuszczalne obciążenia ( G ) niż późniejsze konstrukcje laminatowe. Jednak postęp i odejście od drucianych dwupłatów dokonał się dzięki duralowi ( lekkim dźwigarom ), wolnonośnym skrzydłom o grubszych profilach niż te z czasów I wojny.
d9Jacek Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 z Bf 109 przechodzimy do DR I, zajmowałem sie dośc dokładnie tym płatowcem , ( DR I) paręnaście lat temu.... no i ten samolot nie miał wolnonośnych płatów...Wiki tworzą internauci , a jak to z wiedzą - róznie bywa 1
d9Jacek Opublikowano 5 Marca 2020 Opublikowano 5 Marca 2020 temat brzmi "Messerschmitt Bf 109 dla makieciarzy "....ja uciekam , nie kopię się z koniem??
kesto Opublikowano 6 Marca 2020 Opublikowano 6 Marca 2020 W dniu 25.02.2020 o 18:01, jarek_aviatik napisał: Budowane modele często są niezmiernie trudne w pilotażu - pomagałem jednemu z ludzi przeprojektować skrzydło w jego Bf 109G, model prawie 3 m rozpiętości, wg "zacnych" i drogich planów, ale w pilotażu - rakieta. Zwróciłem mu uwagę na sloty i zrobiliśmy klapy przednie zamiast slotów (dają prawie ten sam efekt a są prostsze w wykonaniu) Po tym facet napisał - "Jaro, finally I have a fun to flight my Bf!" Zamieszczam szkic takiej klapy. 847 kB · 4 pobrania Nie wiem jaki profil miał prawdziwy samolot, ale wielu modelarzy w swoich makietach stosuje stary i sprawdzony profil NACA 2415. Czy w tych "zacnych" planach też taki był?
Rekomendowane odpowiedzi