Jump to content
Sign in to follow this  
kaczma2

Miernik prądu cążkowy.

Recommended Posts

Przeglądałem dane tych mierników i wygląda na to, że nie mierzą natężenia prądu stałego. Czyli nie zmierzy natężenia na przewodzie między akumulatorem a regulatorem. A czy zmierzy między regulatorem a silnikiem. Prąd z regulatora ma inną charakterystykę. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nawet sa przystawki do multimetrow dedykowane

Wysłane z mojego K6000 Pro przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

niestety prąd między pakietem a regulatorem nie jest stały.jest pulsujący. jakaś wartość główna i cały czas zmiany wokół tej wartości

np skacze pomiędzy 20 i 30A z częstotliwością kilku kHz.

 

zmienny w potocznym rozumieniu też nie jest -natomiast jest zmienny w sensie technicznym.       prąd który nazywamy potocznie  zmiennym -ten z sieci elektrycznej to przemienny sinusoidalny .

 

 

  Typowy  miernik cęgowy  będzie mało dokładny przy pomiarze prądu pobieranego przez napęd.

 

żeby jakoś to mierzyć -miernik cęgowy  musi  mieć pomiar prądu stałego   AC    oraz pomiar przebiegów odkształconych -true RMS . A dalej to kwestia algorytmów zliczających.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale o co ci chodzi?Laboratorium otwierasz ? Kilka A w prawo lub lewo nie zmienia sytuacji.

Przecież nie ożywamy naszych sprzętów w ekstremalnych zakresach. No chyba że.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porównywałem mój miernik z popularnym powermeterem 130A, 60V. Cęgowy zaniżał pomiar w dół o ok 0.5A przy bardzo niskim poborze < 2A - przy 20A było OK. - tzn nie było znaczącej różnicy. Więc albo to nie ma znaczenia albo oba przyrządy się równie mylą :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

różnie się mylą miałem mierni cęgowy który  dobrze mierzył  normalny stały (żarówka) lub zmienny z sieci  

-przy pomiarze między pakietem a reglem pokazywał coś koło 18A gdy prąd wg dobrego powermeter  i z wg tabel silnika było około 35A.  Wiec błąd 50%

 

spaliłem tak kiedyś silnik i regiel.   Mierniki cęgowe baaaardzo różnie radzą sobie z przebiegami odkształconymi.  dopuszczalny prad 35 wg pomiaru 32A -a brało ponad 40A.  obecnie tylko powermeter (amerykaniec firmy astroflight) ewentualnie telemetria -ale telemetria też po porównaniu z powermeter.   bo np hitec czujnik 200A w zestawieniu z modułem  Hitec HSS-SS Blue  fałszuje wręcz strasznie...    nie laboratorium tylko błędy takie, że nic nie wiadomo. dokładniej wróże z fusow niż mierzą tanie cęgi...

 

dość dobrze mierzą mi cęgi uni-t   ut204       ale...     jest to trzeci egzemplarz -    2 oddałem do sklepu z powodu braku dokładności...  (i nie chodziło o modele -używam tego zawodowo)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, kaczma2 napisał:

Przeglądałem dane tych mierników i wygląda na to, że nie mierzą natężenia prądu stałego

wybierz coś z tego:

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-dc-clamp-meter.html

 

"miernik cęgowy" albo "clamp meter",

przy wyszukiwaniu trzeba znaleźć frazę "DC current meter" w odróżnieniu od tańszych, które mają DC/AC Voltage i AC current..

czyli:

DC voltage :yes
AC voltage :yes
AC current :yes
DC current :yes

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj lataczu. Chciałeś mądrzrej niż inni, ale przestrzeliłeś, nawet nie trochę. Różnice w pobieranym prądzie na regulatorze, mierzone amperomierzem DC (nie AC, jak napisałeś, ) niewiele się różnią od rzeczywistej wartości. Zauważ, jaka jest częstotliwość pracy regulatora i rodzaj prądu. To nie prąd przemienny AC, 50 HZ, a stały. Zresztą to nie miejsce na takie dysputy. Kolega powinien kupić tam gdzie podaliśmy, i będzie miał to czego potrzebuje, a nie umiał znaleźć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie pisałem o amperomierzu. Pisałem o tanich miernikach cęgowych  - mierzą  ampery  ale....    DOKŁADNOŚĆ ŻADNA. zwłaszcza jeśli prąd nie jest albo stały  albo przemienny sinusoidalny.

 

Tani    miernik cęgowy zazwyczaj ani pomiarem AC ani DC nie jest w stanie ogarnąć tego co idzie do regla.. nakładające  się na składową stałą  impulsy  powodują , że mierniki cęgowe często wariują.  wykres tego "prądu stałego" wcale nie jest linią prostą. jest poszarpany . 

    A same z siebie te tańsze mierniki -co drugi egzemplarz cuda pokazuje.    Weź 3 szt  i zmierz nimi jednocześnie  nawet prosty przypadek - typowy prąd między gniazdkiem 230V 50Hz  i czajnikiem  -każdy da inny wynik czasem mocno inny... 

 

częstotliwość regla -podstawowa zazwyczaj  kilkuset Hz. lub wyżej          PWM  kilku tysięcy Hz  

Share this post


Link to post
Share on other sites

około +/-5%              średnio  co trzeci -co piaty egzemplarz wadliwy  błędy rzędu 25%.              podobnie   wypadają     uni-t t203,  uni-t t204. 

gorzej  uni-t t201, uni-t t202,  Wg mnie najdokładniej chodzą 203 -ale może trafiłem na lepsze egzemplarze.  

 

Nie wiem jak jest aktualnie -ale na przestrzeni kilku lat jakość wyraźnie spadła.

     Przy zakupie włączyć pomiar cęgami. jeśli się nie zeruje -bez żadnych prądów na najmniejszym zakresie  pokazuje  1 czy 2A to brać inny egzemplarz.

 

    To wiadomości z używania pojedynczych sztuk, trochę mało doświadczeń żeby uogólniać jednak jakieś wnioski można wyciągnąć.  Jeśli ja lub koledzy kupiliśmy około 10sztuk różnych typów uni-t i z tego 4 były zwracane /wymieniane   na inne egzemplarze bo wyraźnie źle wskazywały...

 

I dodam, że zetknąłem się też  z kilkoma tanimi egzemplarzami mastech (typów nie pamiętam)  -totalna beznadzieja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po włączeniu zakresu 2A i przełączeniu na DC przed skasowaniem pokazuje najczęściej 0.015 do 0.068 A. W zależności w pobliżu jakich urządzeń się znajduje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

to dość  dobrze pokazuje. takie niewielkie błędy to pola magnetyczne od urządzeń w pobliżu.

Jakby pokazywał 0,2 czy 0,5A  i nie dawało się ustawić zera -to przy nowym wymiana przy używanym kosz. oczywiście tyczy zakresu 2A.

 

przy zakresach 20A lub 40A jeśli bez żadnych prądów  jest wskazanie  poniżej 0,5A to dość normalne. Jeśli błędy sięgają 1A lub kilka to jak wyżej wymiana lub kosz.

Edited by latacz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 20A pokazuje 0.03 - 0.05 a na 100A 0.1

 

Wierzyć mu? :) Musze odkopać mój przemysłowy wskazówkowy amperomierz i porównać. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

dobry pomysł.

 

Ja mam dostęp do kilku cęgowych -przy trochę ważniejszych pomiarach mierzę kilkoma i jeśli któryś wynik mocno się różni -to cęgi do sprawdzenia lub kasacji. W modelarstwie mam naprawdę  porządny  wattmeter . 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.