Jump to content

ToTo 0 problemy


CryFlay

Recommended Posts

Skończyłem swój pierwszy model ToTo 0. Dzisiaj poszedłem na pierwsze loty, model po rzucie poszybował kilka metrów i lądował. Mimo że przepustnica ustawiona na maksa model nie chciał się wznieś, jak by brakowało mu mocy.

Wyposażenie modelu:

https://allegro.pl/oferta/redox-1500-mah-7-4v-20c-pakiet-akumulator-lipo-7975560682

 

https://allegro.pl/oferta/silnik-a2212-1000kv-2-3s-135w-ciag-820g-8461171450

 

https://allegro.pl/oferta/esc-abc-power-air-30a-2-3s-bec-1a-prosty-regulator-8947886898

 

https://allegro.pl/oferta/smiglo-abc-power-8x4-orange-wkladka-redukcyjna-8958445056

Masa modelu to 503g z wyposażeniem, model był prawidłowo wyważony.

Jak rozwiązać ten problem?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Śmigło co najmniej 10x6 albo pakiet 3s, choć dla 3s też by się przydało większe śmigło :)

Na stronie z ofertą silnika jest tabelka z pomiarami silnika dla różnych śmigieł i zasilania..

Dla tego śmigła które użyłeś silnik pobiera 32W i ma 280g ciągu- to nie dziwne, że nie chce lecieć..

1 minutę temu, CryFlay napisał:

Mam w tym modelu zamontowane serwa Tower Pro SG90, czy nic się nie stanie jeżeli zamontuje w nim pakiet 3s

to w niczym nie przeszkadza, serwa zasilane są ze stabilizatora (bec) wbudowanego w regulator obrotów. One przy zasilaniu z 2s też by zostały uszkodzone, gdyby nie bec który obniża napięcie z aku(z 8,4 czy 12,6V) na 5-5,5V

w opisie regulatora masz: 2s/3s bec 1A tz. można zasilać z aku 2s/3s i ma stabilizator 1A do zasilania odbiornika i serw.

Pełne napięcie z baterii podawane jest z regulatora na silnik..

Link to comment
Share on other sites

Przy wyborze 3s zwróć uwagę, że przy tej samej pojemności i wydajności prądowej pakiet będzie ok. 30% cięższy niż 2s(co nie jest dobre dla sterowności modelu - cięższy tego typu model lata gorzej niż lżejszy)

Czyli może 3s ale 1300mAh lub 1200mAh

Do 3s wziąłbym śmigło 9x5, próbując oczywiście jak poleci z tym co już masz.

Kupił bym też śmigło 10x6, żeby wypróbować z pakietem 2s

Te śmigła są na tyle tanie, że możesz kupić kilka różnych rozmiarów i zrobić próby..

 

Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem koniecznie, chyba rozmiar nie ma nic do rzeczy, choć nigdy nie latałem takim modelem (z nieskładanym śmigłem)

- to też pokazuje, że pierwszy model lepiej gdy ma napęd pchający.. chronione jest śmigło i silnik w przypadku twardego lądowania.

Przy takiej konstrukcji(bez podwozia) propsaver jest chyba niezbędny.

Z tego co widzę Motylasty zastosował śmigło składane - jak dobierzesz sobie odpowiednie(o odpowiednim rozmiarze) to pomyśl nad zmianą na składane - mniejsze opory w szybowaniu i nie ma obawy, że w czasie (normalnego) lądowania się połamie :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mam jeszcze jedno pytanie, jakie ustawić:

- Niskie napięcie 

- Alarmowe napięcie 

- Wysokie napięcie 

Na aparaturze? Chodzi mi o funkcje "RX battery" na aparaturze  FlySky FS - i6x.

Link to comment
Share on other sites

W twoim przypadku napięcie RX battery to napięcie z BECa  regla i powinno pokazywać 5V przy prawidłowej pracy BECa i napięciu pakietu. Wcześniej regulator powinien odciąć silnik aby nie uszkodzić pakietu i zostało tyle energii aby BEC miał 5V i można było bezpiecznie wylądować.

Możesz ustawić sobie np. tak aby mieć kontrolę napięcia 5V z BECa:

1. Wysokie np. 6 V - sygnalizuje uszkodzenie BECa  ( zwarcie układu)

2. Alarmowe np. 4,5 V - sygnalizuje uszkodzenie, przeciążenie BECa , uszkodzenie serwa( napięcie będzie spadać przy pracy uszk. serwa) , bardzo niskie napięcie pakietu.

3. Niskie  np. 4 V - jak wyżej.

 

Link to comment
Share on other sites

17 godzin temu, CryFlay napisał:

Chodzi mi o funkcje "RX battery" na aparaturze  FlySky FS - i6x.

Przy zasilaniu z bec (czyli stabilizatora napięcia wbudowanego w regulator silnika) napięcie "RX battery" nie ma wielkiego zastosowania. To napięcie będzie cały czas takie samo (bo jest właśnie podawane z tego stabilizatora) do całkowitego rozładowania pakietu (chyba, że nastąpi uszkodzenie - to co opisał Andrzej powyżej)

 

Funkcja "RX battery" ma sens przy zasilaniu szybowca (czyli bez silnika, tylko odbiornik i serwa) bezpośrednio za pomocą 4x aku MiMh - daje znać kiedy trzeba lądować, bo monitoruje to obniżające się napięcie z tych akumulatorków.

 

W Twoim przypadku, przydało by się zastosować czujnik napięcia lipo z alarmem (lipo low voltage alarm) - daje on głośny sygnał(słyszany na ziemi), gdy napięcie na którejkolwiek celi spadnie poniżej 3,3-3,5V. Podłączany jest do portu balansera baterii i monitoruje w czasie lotu stan każdej z cel aku osobno.

voltage indicator.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mam problem z modelem, mianowicie nie radzi sobie z nawet ze słabym wiatrem a przy spadku napięcia do 7,60v ma problem ze startem. Przy pierwszym locie z śmigłem 10x6 na maksymalnym gazie  "miotało nim jak szatan" a teraz na pełnym gazie ma problem z lekkim wiatrem.  Według opisów na stronie producenta to ten silnik powinien mieć ciąg 526g przy tym śmigle i przy napięciu 7,9v. Model gotowy do lotu waży 530g więc spokojnie powinien być zapas mocy.

Jak sprawdzić co działa nie tak w elektronice?

Link to comment
Share on other sites

Być może zły SG. Przesuń do przodu i zobacz efekt. Ja dalej będzie stał a nie leciał to znów przesuń do przodu.

Przesuwaj o 0,5cm no maksymalnie o 1 cm. 

Pakiet do wymiany prawdopodobnie. No chyba że śmigło założyłeś odwrotnie. Będzie mieliło powietrze a model nie będzie leciał.

Link to comment
Share on other sites

Napięcie na pakiecie nigdy nie spadło poniżej 3.6 V na cele więc tą opcję wykluczam. Model ma przesunięty środek ciężkości o 0,5 cm do przodu względem planów od początku i przy pierwszym locie dobrze sobie radził a teraz ma problemy. Śmigło jest dobrze zamontowane.

Link to comment
Share on other sites

Sorry ale ja w cuda nie wierzę, nie ma opcji że było dobrze - nic nie zrobiłem a teraz jest źle.

Jest coś źle i sam musisz dojść lub nam powiedzieć co zrobiłeś.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sam nie wiem co się stało model przez tydzień leżał nieużywany bo podczas jednego nieudanego ładowania złamałem skrzydło i robiłem nowe, po tym czasie zaczął mieć problemy. Wydaje mi się że to jest problem w elektronice bo czasami na pełnym gazie czuję że ma mniejszy ciąg a jak dam na zero i znowu na maksa to z powrotem ma większy ciąg ale i tak mniejszy niż przy pierwszym locie.

Link to comment
Share on other sites

Wyjmij z modelu elektronikę czyli silnik+ regulator+odbiornik.

Potestuj to na stole a nie w powietrzu. Popatrz czy kable są nadal dobrze przylutowane. Poruszaj nimi i sprawdź czy silnik nie zmienia swoich obrotów jak ruszasz. Jak masz zapasowy regulator to podepnij silnik do nowego regulatora i sprawdź czy z nowym też będzie tak samo. 

Musi coś być skoro silnik tak nieprzewidywalnie działa. Może silni się uszkodził, choć po mojemu to ostatni element który może być winny. Wygięta ośka, odklejony magnes to tak ale jak chodzi to nie wiem co.

Stawiam na regulator, potem odbiornik a w pierwszej kolejności na kabelki.

Link to comment
Share on other sites

Sprawdź z innym pakietem. Jeśli masz na pakiecie za małe C w porównaniu do tego ile prądu pobiera napęd, to i tak mogłeś go zakatować. Pakiet mógł być stary, wadliwy, mieć zawyżone parametry. W to, że napięcie nie spadało poniżej 3.6V na celę to też trochę dziwne, bo zazwyczaj lata się do końca pakietu. Napięcie sprawdzasz po wylądowaniu, czy w trakcie lotu? To kolosalna różnica. Pakiet pod obciążeniem nie powinien spadać poniżej 3.3V, ale już bez obciążenia nie powinien spadać poniżej 3.7V, a przechowywany powinien być przy napięciu 3.82V. Tak sobie wyobrażam, ze jeśli masz zakatowany pakiet, to przy gazie na maksa napięcie mocno spada i zauważasz brak mocy. Kiedy dajesz gaz na zero, pakiet łapie oddech, potem na chwilę daje więcej prądu i następnie znowu moc stopniowo spada.

 

Ogólnie tak jak mówi Konrad, coś się musiało zmienić, cudów nie ma. Po kolei krok po kroku, sprawdzaj wszystkie scenariusze, za każdym razem sprawdzając jedną rzecz, żeby wyizolować przyczynę i dojdziesz do źródła problemu.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Mój najdłuższy lot bez LiPo alarmu trwał 2 min i napięcie ledwo spadło poniżej 4V na celę (po wylądowaniu). Potem latałem z alarmem więc miałem pewność że nie spada poniżej 3,7V. Innego pakietu nie mam bo to dopiero mój pierwszy model. Pakiet ma 20C jest link do niego w pierwszym poście, według danych na stronie producenta silnika powinien przy śmigle 10x6 pobierać nie całe 9A więc jest zapas. Może rzeczywiście to wina pakietu, sprawdziłem kable i wszystko działa dobrze.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.