Jump to content
japim

Savoia S.21

Recommended Posts

Dokładnie też o tym myślałem. Niestety noski są prawie kuliste - czyli niezależnie jak je przekroje to i tak mam krzywiznę. Włączyłem drukowanie z minimalnym 2% wypełeniem i 3 górnymi warstwami - co daje całkiem niezły efekt i pozwala wydrkować te kopułki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie mam doświadczenia z drukami 3D, ale robią wrażenie, a przygotowanie planow i samego wydruku wyglada mega profesjonalnie i pokazuje jak modelarstwo idzie do przodu. Widać ze poświęcasz temu dużo czasu i suuuper Ci to wychodzi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aż za dużo czasu...

 

Staram się jak mogę, ale chyba Cię nie dogonię. Za dużo rzeczy zostalo do zaprojektowania i wydrukowania. Jutro od rana druk gondoli silnika i zaczynam wycinanie balsowych statecznikòw.

 

Dzisiaj testy szpachli akrylowej...

20201231_214655.jpg

20201231_215450.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie chodzi o to żeby się ścigać ? bawmy się i cieszmy się z tego co robimy ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest i reszta głowy Myszki Mikki.

20210101_184051.jpg

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikny, Panie. jeden z moich ulubionych. Jak będziesz planował rozpowszechnić te pliki to staję w kolejce (napisz tylko za ile.:-).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zobaczymy co z tego wyniknie. Pliki będą dostępne - pewnie w podobnej cenie co Kawasaki - może trochę więcej bo narobiłem sie przy nim od groma. Ale nie będzie manuala. Co najwyżej rozstrzelony obrazek i jakaś dokumentacja fotograficzna. To jest "spory" model i wymaga już umiejętności modelarskich.

 

Widzę też, że model raczej nie będzie pływający.

Bo napęd sterów kierunku i wysokosci "jak w oryginale" (osie obrotu obu połówek steru wysokosci nie są współosiowe) wymaga skomplikowanego mechanizmu i dostępu do niego. To powoduje że model nie będzie szczelny. Do tego w nosie jest dodana klapka na ewentualne wyposażenie/ wyważenie.

 

Wersja pływająca musi mieć lity kadłub (czyli wyważony już na etapie projektu i bez klapki i najlepiej zalaminowany z zewnątrz) z napędem sterów przez bowden a to wymagana aby ster wysokości był uproszczony. Na YT japońskie modele mają właśnie takie uproszczone stateczniki. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak będzie w podobnej cenie to ja już kupiłem. Tylko daj znać kiedy będzie gotowy i gdzie mam przesłać kasę ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Zgodnie z radą Marcina @poharatek zmieniłem cięcie i orientację wydruku. 

 

O ile w przypadku maski pomogło i to znacznie, nie dość ze masa spadła znacząco to jeszcze jakość sie poprawila. Natomiast chłodnica wyszła minimalnie cięższa a jakościowo prawie to samo. Ale klejenie jest latwiejsze.

 

20210101_223103.jpg

20210101_223031.jpg

IMG_20210101_223854.jpg

IMG_20210101_211128.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plasiki kadłubowe wydrukowane w 90% - zostało kilka detali.

 

Pora na skrzydła:

Czerwone - drukowane żebra,

zółte - sosnowe dźwigary 10x3

fioletowe - balsowe natarcie

zielone - lotki i końcówka drukowane (nie muszą być strukturalne, a wychodzą lekko i w 100% odwzorowują kształt).

 

Miałem dzisiaj drukować jeszcze kilka testowych żeberek - w różnych konfiguracjach wypełnienie/ obwódki aby organoleptycznie przekonać się która opcja jest najlepsza.

 

S21_wing.JPG

S21_wing2.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qrde Przemek wykonujesz świetną robotę, dzięki temu mam coraz większą chęć wrócić do modelarstwa.
Od dawna byłem ciekawy tej technologii druk żeberek a dźwigary i listwy klasycznie.
Jeśli zdążę to chyba wystartuję z moim modelem w konkursie ale czy wykorzystanie podpatrzonych u Ciebie rozwiązań nie byłoby źle odebrane.
Rób, a we mnie masz wiernego kibica.


Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Adam za miłe słowa. Chciałem wystartowac Ki61 w tym konkursie ale po konsultacjach z organizatorami wyszło że nie powinienem bo moj model byl w zbyt zaawansowanym stanie.

 

Co do żeberek to po organoleptycznym wymacaniu żeberek dochodzę do wniosku że najlepiej wypada zwykłe drukowane w trybie "wanienki", albo profilu C. Czyli 3 dolne warstwy i po 2 obwódki. Daje to zeberko o grubości ścianki 0.6-0.7mm z 3 stron. A żeberko ma jednocześnie 6mm szerokości która powinna pomóc dobrym klejeniu. 

 

A co do kleju to chyba zostaje mi polimerowy ewentualnie żywica, bo wszystkie kleje do drewna nie mają tutaj zastosowania.

20210104_081824.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

EDIT: jeszcze jeden plus drukowanych żeber - właściwie to każde - absolutnie każde żeberko - może mieć inne właściwości. Potrzebuję punktu mocowania pływaka - będzie 5 obwódek. Pierwsze żebro gdzie będzie wchodziła węglowa rura - może być wydrukowane w całości lite - itd, itp.

 

Pozostało mi opracować metodę montażu (żeberka z odcinanymi nóżkami) aby zbudować je prosto i móc zainstalować pokrycie.

Myślę, że procedura powinna wyglądać tak (klasyczne modelarstwo - dawno go nie uprawiałem :P ):

 

 

1. montuję żebra do góry nogami na desce na drukowanym planie, na nóżkach.

2. wklejam dźwigary sosnowe na dolnej powierzchni

3. doklejam krawędź natarcia

4. Przyklejam dolne pokrycie z podkładów 3mm

5. odczepiam płaty

6. na desce montuję "negatywowe drukowane profile" - kołyskę - myślę, że 5 - 6 szt na rozpiętości wystarczy (co drugie żeberko).

7. Przyklejam górne dźwigary

8. wklejam bloczki mocowania zawiasów lotki z balsy

9. Przyklejam górne pokrycie

10. szlifowanie krawędzi natarcia negatywowym "toolem" z wklejonym papierem ściernym

11. Przyklejam drukowane końcówki płatów

12. wklejam lotki

13. lakierowanie

14. instalacja lotek

15. instalacja pływaków

 

 

1 minutę temu, Marek_Spy napisał:

Jak zawsze super a CA nie sklei ?

 

Druk do sosny i balsy tak - ale pokrycie z depronu 3mm CA wypali.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A w którym punkcie Przemke montujesz serwa lotek?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gdzieś w punkcie 13. 

Serwa będą przykręcone do drukowanych klapek - i następnie przykręcane. Pod pokryciem między żebrami będzie drukowana "ramka" z otworami na wkręty montażowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minut temu, japim napisał:

Gdzieś w punkcie 13. 

Serwa będą przykręcone do drukowanych klapek - i następnie przykręcane. Pod pokryciem między żebrami będzie drukowana "ramka" z otworami na wkręty montażowe.

 

 

Czyli jak w Ki?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, Osa napisał:

 

 

Czyli jak w Ki?

 

 

Dokładnie tak. Z pewnych drukowanych rzeczy mogę zrezygnować na rzecz klasycznego modelarstwa - jak krawędź natarcia, idea żeber czy pokrycie dużej płaskiej powierzchni.

Ale pewne rzeczy po prostu wydają mi się efektywniejsze w formie drukowanej. Gdy można zaoszczędzić dużo roboczogodziny a różnica między klasyczną techniką a drukowaną w końcowym rozrachunku jest niewielka: czyli końcówki, lotki, pudełka na serwa, orczyki - itd itp.

  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podoba mi się ta droga.
Dzięki.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.