Skocz do zawartości

Spitfire 1:10 z gazety DeAGOSTINI - relacja z budowy


Ładziak

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 489
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Dostosuje sie do porad, jest tylko mało czasu bo za pasem zima. Docierałem na paliwie 10 %, ale silnik na poczatku pracy miał trudnosci przy wkręcaniu sie na obroty, po wypaleniu 2 l paliwa działa dobrze. Pierwszy start i krótki lot zakończył sie upadkiem ze wzgledu na zgasniecie silnika. Naprawiony ster tylny i dalej gotowy do lotu. 70ad6bcf3df84391med.jpg

Opublikowano
...jest tylko mało czasu bo za pasem zima.

Ale po zimie będzie wiosna, a potem lato... w instrukcji nie ma napisane, że model należy ulotnić koniecznie przed TĄ zimą.

Pośpiech jest absolutnie niewskazany!

 

(...) silnik (...) po wypaleniu 2 l paliwa działa dobrze. Pierwszy start i krótki lot zakończył sie upadkiem ze wzgledu na zgasniecie silnika.

Może jednak regulacja nie jest do końca prawidłowa?

 

Zimę poświęć na latanie na symulatorze i budowanie trenerka. Wiosną ulotnij trenerka (frajda gwarantowana) a potem sam dojdziesz do tego, czy nadszedł już czas na tego spita.

Opublikowano
Dostosuje sie do porad, jest tylko mało czasu bo za pasem zima. Docierałem na paliwie 10 %, ale silnik na poczatku pracy miał trudnosci przy wkręcaniu sie na obroty, po wypaleniu 2 l paliwa działa dobrze. Pierwszy start i krótki lot zakończył sie upadkiem ze wzgledu na zgasniecie silnika. Naprawiony ster tylny i dalej gotowy do lotu.

 

Nie wiem czy to widzisz, ale to wypowiedź w sensie "Operacja udana, pacjent zmarł".

 

Pomijając to, że etanol stosuje się w wyrobach monopolowych, a nie w modelarstwie, dobrze działający silnik nie powinien zgasnąć.

Model bez silnika, powininen szybować, a nie spadać. A poprawnie wyważony, powinien raczej spadać na dziób, a nie na ogon.

 

Rada w zasadzie tylko jedna. Poszukaj pomocy doświadczonych modelarzy.

Najlepiej poszukać modelarni i udać się tam na korepetycje w zakresie podstaw regulacji modelu i pilotażu. Możesz też poszukać innych modelarzy, latających spalinami w swojej okolicy i umówić sie z nimi na wspólne wypady na lotnisko. Nawet bez latania - dowiesz się więcej, niż z jakiegoś bardzo podrzędnego pisemka. Jak do tej pory tylko jednemu modelarzowi udało się polecieć i wrócić w całości tym modelem, z fabryczny wyposażeniem.

 

Nie jest więc to model do pierwszej nauki. Raczej wręcz przeciwnie.

Dlatego warto najpierw poćwiczyć na symulatorach - jest w sieci kilka darmowych, wystarczy podpiąć aparaturę do komputera i można trenować na różnych modelach.

Są też komercyjne (drogie), znacznie lepsze.

 

Naukę samego latania zacząć od elektrycznego trenerka. Aparaturę już chyba masz. Odbiornik możesz pożyczyć ze Spita. Pakiet (z łądowarką), silnik i regulator i te kilka serw - kupisz. z 300zł będzie.

 

Plany trenerków są na forum darmowe. Materiał - najlepiej podkłady pod panele (popularnie przezywane depronem, tylko się o depron w sklepie z panelami nie pytaj, bo sprzedawcy tej nazwy nie znają. Pytaj o Izoflor lub Arbitron) Paczka 10 arkuszy - 30zł.

2 arkusze zwykle starczają na model.

 

Elektrykiem polatasz sobie nawet zimą. Nawet lepiej, po powietrze gęściejsze i łatwiej model nosi.

 

Niezależnie od tego, podtrzymuj kontakt z modelarzami z okolicy.

 

A do czasu, aż nauczysz się porządnie latać i regulować model - Powieś go pod sufitem, tak, żeby inspirował, ale nie kusił. :wink:

Opublikowano
Model bez silnika, powininen szybować, a nie spadać. A poprawnie wyważony, powinien raczej spadać na dziób, a nie na ogon.

Warbirdy o dyżym obciążeniu najchętniej nie szybyją (dwa razy próbowałem tego nauczyć Mustanga ale on jak koń pociągowy klapki na oczy i korkiem do matki ziemii ;D ) tymbardziej przy małych prędkościach

Pierwszy start i krótki lot

Nie wiemy co oznacza "krótki lot"

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Pomiar kątów zaklinowania skrzydła względem statecznika poziomego, przy pomocy kątomierza lotniczego:

Na stateczniku poziomym umieściłem kątomierz aby ustawić model w pozycji poziomej podsuwałem płyty CD aby wartość na wskażniku wyniosła 0:

5ec78221db644e0emed.jpg

Po zdjęciu kątomierza z statecznika, kątomierz umieściłem na skrzydle, wartość na kątomierzu powinna wskazywać kąt dodatni w przybliżeniu 1 stopniu w wskazuje 1,2 stopnia można więc uznać że model został prawidłowo zmontowany:

0ee9be0b89e8f6a4med.jpg

Następnie zmierzyłem kąt zaklinowania silnika względem statecznika poziomego, tutaj wskazówka powinna podać wartość dodatnią pomiędzy 0 st. a 1,5 st, jednak wartość tutaj wyszła 3 stopnia a więc trzeba było regulować pozycje silnika podkładając podkładki, po czym kąt wyniósł 0,7 stopnia a więc w granicy normy:

14b46c7a2027bef3med.jpg

Opublikowano
Jaką metodą zrobiłeś "wing fillet", czyli przejścia kadłuba w skrzydło?

 

to był gotowy element plastikowy który wklejało się w kadłub

tu masz zdjęcie poglądowe:

f2fee90a2e7d9606med.jpg

  • 2 miesiące temu...
  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano

Model oblatany ... :jupi:

Pierońsko trudny w pilotażu nie dla początkujących modelarzy !!! ... :D

Wściekle szybki i toporny !!! ... :|

No ale poleciał - świadomość że kosztował ponad 1,700,- telepotała moje palce z nerwów ,

pierwszy lot udany , start, lot i lądowanie bez strat ... :rotfl:

Kilka fotek przed startem :D

 

08631a3ab2e87a23med.jpg

 

6c482b06ca2e287dmed.jpg

 

a96b1040b90f412dmed.jpg

 

8bbbb38fc2d392c5med.jpg

 

Tak pracuje w nim silnik :D

 

http://www.youtube.com/watch?v=c9P-v4PO5kU

 

I próba krótkiego kołowania Spitfire ... :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=vqAvvtEPhU4

Opublikowano
Model oblatany ... :jupi:

Pierońsko trudny w pilotażu nie dla początkujących modelarzy !!! ... :D

Wściekle szybki i toporny !!! ... :|

No ale poleciał - świadomość że kosztował ponad 1,700,- telepotała moje palce z nerwów ,

Moje gratulacje za doprowadzenie projektu do szczęśliwego końca, model jak to model- różnie bywa, ale ważne że budowniczy/pilot się sprawdził (a doświadczenie jest bezcenne).

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam. Kolega zakupił całą kolekcję części do budowy modelu, zbudował część kadłuba i tak model czeka na swoją chwile. Padło na mnie by dokonczyc i ulotnic model z racji ze on dopiero stawia pierwsze kroki w lataniu.

Jakos tak nie podoba mi sie zeby to mialo stale podwozie tak wiec jakie zastosować składane? Doświadczenia z pneumatycznym nie mam tak wiec to bedzie trudny temat ale go nie wykluczam. Tylko potrzebował bym do niego dużej instrukcji użytkowania.

Co polecacie by bylo dobre i dalo rade z tym modelem?

Opublikowano

Ma to dwie wady:

1) Ich drut jest za miękki. W prawdzie piszą .60, ale 3,5mm będzie się giął przy każdym lądowaniu, tuż przy miejscu osadzenia w "housingach". Do modelu .60, to i 5mm bywa za mało, więc szukaj co najmniej 4,5mm. Dużo zależy od gładkości lądowiska, ale wiadomo, z tym różnie, czasami musimy lądować w trawie.

2) Najgorsze. Oni około dwóch lat temu posłali w świat partię z wadliwego tworzywa. W efekcie, bardzo mocne jako nowe "housingi", za pół roku pękały na drobne części same, od wiszenia pod sufitem. A jak znam ten sklep, to zaraz po aferze wzięli to wszystko od GP i TF za bezcen albo wręcz z dopłatą utylizacyjną i teraz handlują to po 100zł.

W każdym razie bardzo uważaj na te czarne, plastikowe (poliamid ze szkłem albo jawnie nylon ze szkłem) "housingi" od GP i TF. Powinny być matowe i nie czarne, tylko bardzo ciemnoszare. Z plastikowych najpewniejszy będzie oczywiście Robart:

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXMJK0&P=7

Na metalowe też trzeba uważać, bo "housingi" są robione przeważnie z aluminiowych kątowników i też się bardzo gną i luzują.

Jeśli masz dostęp do obrabiarek, to najlepiej byłoby chyba kupić tanie chińskie aluminiowe, ale co najmniej 4,5mm i wtedy dorobić im stalowe boki "housingów". Należałoby też zrezygnować z wkładanych tam tych nylonowych 'kapturków' redukcyjnych, bo są za słabe i się luzują.

Możesz też się szarpnąć na takie:

http://www.rc4max.com/chowane_podwozie_elektro_kl__15-25_85%C2%B0_2-punktowe,1494,19272.html

Ale cena też powala. Ciekawe jak z jakością itd...

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

Taki niewielki odkop ale jestem właśnie na kończeniu spita i na razie model niewiele przekracza 2kg żywej wagi(zastosowałęm oryginalne, stałe podwozie). Zostało mi do zrobienia montaż silnika, zbiornik paliwa, serwo od gazu, i kilka naklejek. Licze że w 2.8kg się zmieszczę. Jaką wage osiągneliście RTF? bez plaliwa oczywiście :)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Hej,

Ja właśnie kończę skrzydła i się zastanawiam - dawałeś osobne serwa do lotek, a jeśli tak to jakie?

 

Dzięki za info,

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.