Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 7 Marca 2021 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 7 Marca 2021 Witajcie Waszmościowie. W związku z zakończeniem projektu "Jastrząb" podjąłem nieco ambitniejsze wyzwanie, czyli zaprojektowanie i wykonanie kolejnego modelu Polskiego samolotu jakim był "Wilk". Do tego projektu przymierzam się od 12 lat i czas najwyższy go zrealizować bo lata uciekają, a i sił coraz mniej. W zamierzchłych czasach (lata 60, 70-te) mój instruktor śp. Ireneusz Pudełko zbudował makietę tego samolotu na uwięzi w skali 1:7 i startował nim w zawodach z niemałym powodzeniem. Samolot zawsze mi się podobał ze względu na ładną sylwetkę i proporcje. W 1938 r. na wystawie Paryskiej uznano go za najpiękniejszy samolot wystawy. Tyle tytułem wstępu, a teraz konkrety?. Model zaprojektowany w formie konstrukcyjnej z elementami laminatowymi (gondole silników, przód kadłuba) w skali 1:3.8, rozpiętość 2.86m, waga (zakładana) 18 kg, napęd 2x Fiala Motors FM60. Model, podobnie jak "Jastrząb" projektowany w programach DevFuse i DevWing przy wsparciu Jarka Aviatika (dobór profili, kątów i innych zagadnień aerodynamicznych). Dokumentacja to monografia A. Glassa, rysunki J.M. Maciejewskiego z Modelarza '78 oraz grafiki nieocenionego Wojciecha Niewęgłowskiego jak również wsparcie historyka lotnictwa Pana Marka Rogusza. Ponieważ projekt jest wyzwaniem czasowym, a przede wszystkim finansowym, wykonanie przewiduję w na 2-3 lata. Patrząc na samolot, rzuca się w oczy, że najbardziej skomplikowanymi elementami są gondole silników zawierające same silniki ale też mechanizmy podwozia i inny osprzęt. I od tych elementów zacznę budowę czyli wykonania kopyta pod formę laminatową gondoli i zaprojektowanie oraz wykonanie w pełni funkcjonalnego podwozia. Kolejnymi etapami będzie centropłat, końcówki skrzydeł, stateczniki i na deser kadłub. Tyle na razie i jak to mówią "go to work". 13
merlin71 Opublikowano 7 Marca 2021 Opublikowano 7 Marca 2021 Nareszcie! Świetnie! Wspominałeś od czasu do czasu o tym nowym projekcie i niecierpliwie czekałem na jakieś postępy, nie mając pewności czy będzie relacja... A jednak! Bardzo się cieszę i będę śledził uważnie. Twoje projekty zawsze podziwiam, są świetne, a wykonanie zawsze mistrzowskie. Dobrze że można popatrzeć bo jest się od kogo uczyć fachu. Ps. Bardzo ładne grafiki, robią wrażenie.
pepcio Opublikowano 7 Marca 2021 Opublikowano 7 Marca 2021 Gratuluję wyboru! Piękny samolot. Szykuje się następna świetna relacja z budowy. Jestem wiernym kibicem i życzę dużo samozaparcia przy budowie. Oj ! Będzie co podziwiać?.
jędrek Opublikowano 7 Marca 2021 Opublikowano 7 Marca 2021 Wojtek, były w "Modelarzu" jeszcze takie plany. 1
Andrzej Klos Opublikowano 7 Marca 2021 Opublikowano 7 Marca 2021 Gratuluje wyboru! Pewnie bedzie szybciej skonczony od mojego.
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 9 Marca 2021 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 9 Marca 2021 Czołem. Jędruś, to chyba pierwszy rysunek Wilka, oczywiście też posiadam, ma dużo niezgodności. Obrys kadłuba w rzucie z góry jest zupełnie niezgodny. Myślę, że najbliższe prawdy są rysunki z monografii Glassa, chociaż też zawierają kilka błędów. Wojtek N rysując grafiki uwzgędnił to i po konsultacjach z Markiem R. stworzył chyba najbardziej aktualne rzuty wg których projektuję model. Waszmościowie, cieszę się że ktoś bedzie mnie dopingował?. Wracając do projektu, ponieważ model jest słusznych rozmiarów, jak zwykle chodzi o kwestię transportu, podjąłem decyzję iż będzie on "rozbieralny" na elementy. I tak: centropłat będzie w całości, całe gondole będą odpinane od centropłata, do centropłata dokładane będą końcówki skrzydeł, kadłub "nakładany" na centropłat i przykręcany śrubami, zespół stateczników przykręcany też na śrubach. Pozwoli to na dowolne skonfigurowanie modelu do transportu. No i pierwsze prace nad gondolą. Gondola składać się będzie z części konstrukcyjnej i laminatowego poszycia. Część przednia będzie zdejmowana. 5
japim Opublikowano 9 Marca 2021 Opublikowano 9 Marca 2021 Zapowiada się super model. Patrzę co chwilę na Wilka - ale w skali 1:12
mecenas Opublikowano 9 Marca 2021 Autor Opublikowano 9 Marca 2021 Cytat Patrzę co chwilę na Wilka - ale w skali 1:12 To strasznie mały wyjdzie, 900mm rozpiętości, przy 2-ch silnikach, gondolach, to musi ważyć "piórko " żeby to latało. Kilka lat temu odkupiłem takiego, ale 1:9. Konstrukcja balsowa kryta orecoverem, super mi to latało póki nie padło badziewne serwo na lotce. Po wymianie oczywiście nie sprawdziłem wychyleń i skończyło się rumakowanie. Zostało mi całe wyposażenie, motorki, regle, i chowane podwozie. Ktoś nawet coś tam nagrał. 1
paweln7 Opublikowano 9 Marca 2021 Opublikowano 9 Marca 2021 Witam Wojtek będę podglądał temat bo zacząłem lepić PWS 33 w skali 1/3,5 na razie ogarniam podwozie ( i jestem na dobrej drodze )do napędu mam Saito FG30 dwie sztuki planuję zmieścić się w 15-16kg
mecenas Opublikowano 9 Marca 2021 Autor Opublikowano 9 Marca 2021 Cześć Adaś, no i super! Widzę że Cię zmotywowałem?, obiecywałeś od dawna że się weźmiesz za Wyżła. Ale bardzo mnie niepokoi że nie kończysz RWD-25. Myślałem że w tym sezonie polecimy razem.? Tak, podwozie to wyzwanie, coś o tym wiem. FG30 może być trochę mało, no ale zobaczysz ile Ci wyjdzie wagowo model, zawsze można podmienić na FG-40?.
paweln7 Opublikowano 9 Marca 2021 Opublikowano 9 Marca 2021 Polecimy jeszcze z tydzień i skończę wszystkie naprawy i zaczęte modele i biorę się za 25 praktyczni trzeba troszkę pogłaskać tu i tam i jest gotowa do malowania
stema Opublikowano 9 Marca 2021 Opublikowano 9 Marca 2021 W dniu 7.03.2021 o 17:50, jędrek napisał: Wojtek, były w "Modelarzu" jeszcze takie plany. Kiedyś już o tym pisałem, ale z obowiązku przypomnę i tu. Na tych planach jest błąd. Wilk miał oznaczenie PZL 38 bez P. ( nie miał nic wspólnego z Puławskim.)
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 13 Marca 2021 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 13 Marca 2021 Cześć. Prace nad kopytem pod formę gondoli trwają. Kopyto składa się z 4-ech części, część przednia z dwóch połówek i tylna podobnie. W tak zwanym międzyczasie projektuję w programie FreeCad elementy podwozia gł. które będą frezowane na CNC z lotniczego duraluminium. Na razie tyle. 5
japim Opublikowano 13 Marca 2021 Opublikowano 13 Marca 2021 W dniu 9.03.2021 o 20:23, mecenas napisał: To strasznie mały wyjdzie, 900mm rozpiętości, przy 2-ch silnikach, gondolach, to musi ważyć "piórko " żeby to latało. Kilka lat temu odkupiłem takiego, ale 1:9. Konstrukcja balsowa kryta orecoverem, super mi to latało póki nie padło badziewne serwo na lotce. Po wymianie oczywiście nie sprawdziłem wychyleń i skończyło się rumakowanie. Zostało mi całe wyposażenie, motorki, regle, i chowane podwozie. Ktoś nawet coś tam nagrał. Prezentuje sie pięknie i dostojnie. 1/9 to już właściwy rozmiar. Oprócz składanego podwozia miał tez ster kierunku? Pamiętasz ile ważył do lotu? Ja planuję ok 1kg na 2 silniczki 2830 i śmigła 7x5. Bez podwozia (chyba ze druciane) 2
bobik Opublikowano 13 Marca 2021 Opublikowano 13 Marca 2021 W MAN Mar 1999 opublikowano plany PZL 38 Wilk opracowane przez Roy Day. Plany poniżej.. Wilk kadlub.tif Wilk skrzydlo.tif
Andrzej Klos Opublikowano 13 Marca 2021 Opublikowano 13 Marca 2021 8 godzin temu, mecenas napisał: Cześć. Prace nad kopytem pod formę gondoli trwają. Kopyto składa się z 4-ech części, część przednia z dwóch połówek i tylna podobnie. W tak zwanym międzyczasie projektuję w programie FreeCad elementy podwozia gł. które będą frezowane na CNC z lotniczego duraluminium. Na razie tyle. Bedzie co ogladac i podziwiac!
mecenas Opublikowano 14 Marca 2021 Autor Opublikowano 14 Marca 2021 Cytat Oprócz składanego podwozia miał tez ster kierunku? Pamiętasz ile ważył do lotu? Tak, posiadał stery kierunku pędzone jednym serwem z kadłuba poprzez zestaw dźwigni kątowych. Ze względu na brak wzniosu, tzn jest ok. 0.5 st. model nie chciał poprawnie wykonywać zakrętów i kierunek musi być używany. Całość do lotu ważyła lekko ponad 1350g.
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 21 Marca 2021 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 21 Marca 2021 Cześć. W ciagu tego tygodnia kopyto gondoli zostało zalaminowane, wyszlifowane, wyszpachlowane, powtórnie wyszlifowane i pomalowane podkładem epoksydowym. A dzisiaj pierwsza przymiarka do wykonania detali na kopycie. 11
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 24 Marca 2021 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 24 Marca 2021 Cześć. Równolegle do prac nad gondolą projektują się skrzydła. W najnowszej wersji programu DeWing jest fajna funkcja budowy podstawy pod montaż skrzydła. Super sprawa jeśli skrzydło posiada wznios i skręcenie geometryczne, A tu już sam centropłat. 9
Rekomendowane odpowiedzi