Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jakby ktoś nabrał ochoty na składanie takiego samolotu to proszę o kontakt z Marcinem. Jest tu pod nazwą Graffi_25. Lub w Internecie builder.rc

Model jest pod silnik od 60 do 80 ccm. Ten w tej relacji będzie śmigał pod GP 61.

 

CD...

Sklejamy na żywicę cały tzw "domek". Wstępnie części podwójne razem.

 

1001.thumb.jpg.362126d902fa0175b8a2e86298ab11c0.jpg

 

Zwrócić należy uwagę na boki domku. Niepoprawne sklejenie znacznie utrudni dalsze składanie. Bo te elementy podwójne wydają się takie same ale są jednak różne. To ważne.

 

Następnie sklejamy boki oraz górę kadłuba przy pomocy specjalnych nakładek. Tak jak poniżej na zdjęciach.

Przyklejamy też wzmocnienia rury i stabilizatorów skrzydła i statecznika.

Te otwory we wzmocnieniach nie są okrągłe, więc aby ułatwić montaż zaprojektowałem takie małe otworki które służą to popranego ułożenia elementów. Widać to na poniższym zdjęciu. Oczywiście po sklejeniu usuwamy te druty/węgle/rurki/czy co tam wykorzystacie.

 

Na zdjęciu elementy nie są przyklejone. To tylko pozowanie do zdjęcia i dlatego wychodzi na to, że są dwa prawe boki :)

 

1002.thumb.jpg.e5d2c2539c29cdc748be5d824d658657.jpg

 

1004.thumb.jpg.f6728d98d5efd41060b09f66c91fcc4e.jpg

 

1005.thumb.jpg.593c9e617f6c8219c148cdc8626ae7ac.jpg

 

1003.thumb.jpg.f342e13e96176fdf6f1ee759d9653404.jpg

 

1006.thumb.jpg.ba7201e98825373b5942e1790e50141a.jpg

 

To wszystko proponuję sklejać żywicą.

 

Na drugi dzień sklejone elementy domku już przedstawiają się jak poniżej.

1007.thumb.jpg.a3c64f2ff62256373d121505caf6043b.jpg

 

Można zacząć składanie.

I TU UWAGA. To jest prototyp i ja to złożyłem. Z małymi problemami ale złożyłem. Marcin jednak stwierdził, że to trudne i lekko zmodyfikował kilka elementów.

Ale dzięki temu będzie dużo łatwiej to złożyć.

 

Przed składaniem przelecieć należy wszystkie wpusty, otwory pilnikiem lub najlepiej papierem ściernym tak aby elementy wchodziły w siebie bez zbędnych oporów.

 

1008.thumb.jpg.53eb9ef35d4f740e993a987aa82bd197.jpg

 

1009.thumb.jpg.72eaf49f6eb3d27b8facfd99bbfeaffd.jpg

 

1010.thumb.jpg.8a3420812e49c8152db5e686b24afe66.jpg

 

1011.thumb.jpg.475d347d7d0e1a019125b78e221e36e4.jpg

 

1012.thumb.jpg.723b1b83adf3fd93fde4ee36ba84e35c.jpg

 

Proponuję aby po złożeniu domku złożyć na sucho boki, dół, górę kadłuba wraz z wręgami. To uniemożliwi ewentualne zwichrowanie konstrukcji domku.

Tak jak tutaj.

1013.thumb.jpg.d0bd8cc71aa47dd476ea75fc63eec79a.jpg

 

1014.thumb.jpg.433ca2c1dde99f3c4f585535606cf540.jpg

 

Dla tych co nie obserwowali moich poprzednich relacji info. Elementy, które nie chcę aby się przykleiły odseparowuję przeważnie papierem do pieczenia. Tego cholerstwa nie ima się żaden klej.

 

Na dzisiaj tyle.

 

CDN...

 

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CD...

Domek zrobiony. Teraz można sklejać resztę kadłuba.

Przerzucam się na klej Soudal 66A. Proponuję używać tego kleju w gumowych rękawiczkach bo cholernie brudzi palce.

Tylko pumeks pomaga. Ale na pierwszy czy drugi dzień. Na trzeci już brakuje skóry :)

 

Sklejam skrzynkę na serwa.

 

2001.thumb.jpg.ce56a12961242649a0c77c4227f32d25.jpg

 

I krzyżyk wzmacniający.

2002.thumb.jpg.94c606ce7d3625b1e9e1b1dcd4326bf7.jpg

 

Końcówki krzyżaka jak widać trzeba podpiłować.

 

Teraz kilka prób na sucho i tak aby się nauczyć co w jakiej kolejności kleić i czegoś nie pominąć. Potem można sklejać.

2004.thumb.jpg.4cb5cb73a5d50e273c0c7bbf766ff898.jpg

 

W tylnej części są otwory o średnicy 10 mm. Będą służyć potem do pozycjonowania statecznika pionowego. A teraz posłużą do sprawdzenia czy nie jest zwichrowany kadłub. Do tego służy metrowa aluminiowa rurka i laser.

2005.thumb.jpg.d815e2cf6571d2204427a5ec429310fb.jpg

 

Następnego dnia przyklejamy tunel z balsy.

2006.thumb.jpg.980da39b814fa33ad8fd28f4caac9706.jpg

 

2007.thumb.jpg.61662f9e22cb0f6d4b5ad7d002c6c2d4.jpg

 

 

 

 

Przygotowujemy teraz elementy jak poniżej. Listewki balsowe 5x5x1500 oraz listwy sosnowe 3x5x1450. No i do tego listwy węglowe 1x5x1000.

Wszytko podwójnie.

Listwy węglowe przyklejamy do sosnowych. Listwa węglowa zaczyna się od wręgi za podwoziem. Na tej listwie ma być połączenie listwy sosnowej. No chyba, że ktoś ma listwę ponad 1000 mm to nie musi tego robić.

W pierwszych wręgach jest wycięcie na te listwy 4x5 mm. A pod koniec są wycięcia 5x3 tak aby ta długa listwa pasowała bez problemów.

Ja to sklejam żywicą.

 

2008.thumb.jpg.b1e7c5044fb977a1c5d5c65f964faa28.jpg

 

No i sklejamy tak jak poniżej. Trochę za dużo pewnie tych zdjęć ale może się przyda.

2009.thumb.jpg.c4b8335ad70daab1074d85386bb0f80c.jpg

 

2010.thumb.jpg.359bd00d9a07b631d957ab0ec74eedf6.jpg

 

2011.thumb.jpg.56e3913fa0980721d8d432861253483c.jpg

 

2014.thumb.jpg.45c4277b9f9e932a633d2b40b1b64ecf.jpg

 

2015.thumb.jpg.65b81b9f25595c169d5d86bcf01592de.jpg

 

2012.thumb.jpg.d0293feb568aee59ba2ef450ee2ebb39.jpg

 

Przy okazji można już wkleić rozpórki jak poniżej. Ja stosuję listwy 10x10 ale tu można zastosować cokolwiek ze starych zapasów, odrzutów. Ale nie mniej niż 8x8.

 

2016.thumb.jpg.952475f53b8d5edd337a87642d02eebb.jpg

 

 

2017.thumb.jpg.f2ef42a218b48009ab46db1df0882d54.jpg

 

2013.thumb.jpg.31e7a97cc72715087f026d2ca3f96154.jpg

 

W międzyczasie przygotowuję pokrycie garbu z balsy 2 mm. Po wyschnięciu kleju spryskuję wodą i wkładam do formy styropianowej jak poniżej. Następnego dnia balsę pokrywam klejem i znowu wkładam do formy styropianowej solidnie przyciskając jak na zdjęciu. To proste czynności więc szkoda miejsca na zdjęcia.

 

2018.thumb.jpg.fe1ca228f3c111af260ba26112aac43a.jpg

 

Można teraz zeszlifować sklejkę mocowania podwozia i dopasować i przykleić listwy z sosny 3x5 w przedniej części przed mocowaniem podwozia.2019.thumb.jpg.9c84566fe909c3644243d20b349f5d17.jpg

 

Zanim przykleimy garbik musimy wkleić kieszenie na rury.

 

2020.thumb.jpg.45bde1da5a9515af54c43a393760f763.jpg

 

2021.thumb.jpg.9ff9040a99f63e60ab551b93e02ef12f.jpg

 

Na dzisiaj wystarczy.

 

CDN...

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

CD...

 

Czas na wklejenie statecznika. Nie jest to jakaś wielka trudność.

Przyklejam na Soudal wkładając rurę 10 mm jako prowadnica, która przechodzi przez kadłub i całość statecznika. To pozwoli na dokładne pozycjonowanie statecznika.

W przedniej części statecznika od spodu jest mały otworek. Można tu wkleić kawałek wykałaczki lub pręcika węglowego.

Taki sam otworek jest w kadłubie, więc montaż statecznika staje się łatwy i nic nie trzeba sprawdzać :)

 

Tak jak poniżej. Tutaj już widać nawet skrzydła i wysokość w czasie sklejania. Ale o tym później.

 

2025.thumb.jpg.217da5aa3d053cf069a21ba947d3e47f.jpg

 

2028.thumb.jpg.f66ab083a417d89a756be96d3de22799.jpg

 

Po zaschnięciu statecznika można wklejać garbik.

Robię to tak jak w poprzednich relacjach. A więc garbik doszlifowuję na odpowiednią wysokość i robię wcięcie na statecznik. Przy robieniu wcięcia na statecznik dobrze jest miejsce gdzie wchodzi natarcie statecznika zabezpieczyć taśmą. Dzięki temu uniknąć można pęknięciu pokrycia garbika.

Następnie przypinam ściskami "prowadnice" z kątowników aluminiowych i wsuwam garbik wcześniej pokrywając miejsca klejenia solidnie Soudalem.

Kątowniki odseparowuję taśmami z papieru do pieczenia. Wiadomo po co.

 

Mniej więcej tak:

 

2026.thumb.jpg.e04b194b9a5d9b5e49a1df807f56201d.jpg

 

2027.thumb.jpg.a66f287ed5376e8d2f862e3a6fa9de6a.jpg

 

2022.thumb.jpg.27b0b323e7d2eea95e2768e3d5ee8fd9.jpg

 

2023.thumb.jpg.485dff6374e877f976901e72f4a6d5d7.jpg

 

2024.thumb.jpg.ec851f030eb0d4c93503fd88d56a5f85.jpg

 

 

Podczas tych prac Konrad projektował w jakichś dziwnych programach 3d maskę. Jeszcze nie opanowałem rysowania w 3d i jest to dla mnie magia. I raczej już nie będę próbować się nauczyć. Wygląda to tak jak poniżej.

2029.thumb.jpg.aed4d2316f8a3538a55b2e350cd3e24a.jpg

 

2030.thumb.jpg.ee72760344e647a40fe01f0bc92e2a0b.jpg

 

Ja przeskoczę w czasie i będę kontynuować relację ze składania kadłuba już po otrzymaniu gotowej maski.

 

Ale to jutro bo muszę poszukać zdjęć. Dużo tego niestety.

 

CDN...

 

 

 

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CD...

Jeszcze powrócę do kierunku aby pokazać jak wykończyć listwami trójkątnymi.

Z poniższych części wybieramy te po lewej. Środkowe będą do skrzydeł a te po prawej z otworkami do wysokości.

 

8001.thumb.jpg.69499d040e9ec8b7ac51e4702de44148.jpg

 

Wklejamy je tam gdzie pasują otworki. Jak poniżej.

 

8002.thumb.jpg.1fe7ade9251e74f64f17d041117b3760.jpg

 

8003.thumb.jpg.342d0c9921842f5c2c377b03e7f638c5.jpg

 

8004.thumb.jpg.3a05fdac265204b4becb041b3c6538c5.jpg

 

8005.thumb.jpg.2c6ae19d31ddde46c9350e4ad3015e1f.jpg

 

Łatwo się domyśleć po co to jest. Można wkleić teraz balsowe listwy i trzeba je doszlifować do tych trójkątów.

Ale, proponuję tutaj oraz później w sterach wysokości i lotkach zrobić taki myk.

Pomiędzy otworami na zawiasy wklejam balsę 1 mm na sztorc używając cyjanoakrylu. A potem po jednej i drugiej stronie wklejam listwy soudalem.

Nie mam zdjęcia jak to robiłem w kierunku ale poniżej zdjęcie wysokości.

 

 

8006.thumb.jpg.98f1523e8fa4f13e6adcd421827724bb.jpg

 

8007.thumb.jpg.8221c192848fc0117e935135edbb09c4.jpg

 

No i zostało podcięcie i zeszlifowanie. To poniżej to również wysokość.

Może jeszcze dzisiaj wstawię relację z budowy wysokości.

 

8008.thumb.jpg.af0a118bed41bf909817b1d8332a73ed.jpg

 

 

CDN...

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CD...

No dobra, nie mam za bardzo czasu ale trzeba działać.

 

Wysokość.

Przygotowujemy takie części.

 

9001.thumb.jpg.7e700a65e788c51806896a63b5f6ff47.jpg

 

Tutaj się właśnie wyjaśni po co te dziwne elementy. Te skrzyneczki nie sklejamy. Wystarczy je złożyć na wcisk bo po złożeniu lewego steru zmieniamy ułożenie na drugą stronę i robimy prawy. Albo na odwrót :)

Zrobiłem to po to aby dokładnie ustalić kąt żebra przykadłubowego. Bo z doświadczenie wiem, że są z tym kłopoty aby idealnie złożyć.

 

9002.thumb.jpg.c021475a4ff0e6b59c9bd9dc5281dfa5.jpg

 

9003.thumb.jpg.28cbc787e1e20d62ca1166bfefec648b.jpg

 

Ustawiam je za pomocą kątownika.

 

9004.thumb.jpg.3f79e582987c140a41da5ef26a9a49f6.jpg

 

Przed sklejaniem jeszcze trzeba przygotować z balsy otworki pod dźwignie. Z tego co pamiętam oznaczyłem je otworkami tak aby zachować kolejność. Coś takiego jak poniżej.

 

9005.thumb.jpg.c796966226422bd68709eba0243617ed.jpg

 

9006.thumb.jpg.223fc6bce67b816d4e52f47eef03f547.jpg

 

Do składania niezbędne będą rurki. Proste rurki. Dwie o średnicy 5 mm i jedna o średnicy 10 mm.

No i można już składać. Oczywiście  na sucho i jak już wszystko będzie pasować to wtedy na klej.

 

9007.thumb.jpg.4ec761207c46f5c291c3ac26f565acc9.jpg

 

9008.thumb.jpg.e1d4f32cb9ef2443780954b9f21cbe79.jpg

 

9009.thumb.jpg.6f295a6d86ad6c8d1af67f78a8fbd3a0.jpg

 

9010.thumb.jpg.a7afa3bb380915538ca4cf7f0380ef4c.jpg

 

 

9011.thumb.jpg.18fdceca7f45f34ee9bdb162619799c8.jpg

 

Przed kesonowaniem nie zapomnieć o wklejeniu kieszeni na rurę. Ja wklejam na żywicę. Uważać trzeba bo żywica przy zasychaniu się obkurcza i może być kłopot z wkładaniem rury.

Więc proponuję włożyć rurę przy zasychaniu kleju. Końcówkę rury po zaschnięciu zeszlifować i nakleić ten elemencik powyżej co leży i czeka sobie. On zabezpiecza rurę przed przesuwaniem.

 

Rura po wklejeniu i zaślepka jak poniżej.

 

9026.thumb.jpg.1be2963b56c959ea935ceb26587f80bd.jpg

 

 

9027.thumb.jpg.0a4acedbc47274391add9e5f6b758893.jpg

 

W międzyczasie wyszukać trzeba pokrycie balsowe. Tam są takie wcięcia, które uniemożliwiają pomyłkę. Skleić na cyjaka i po problemie. Trzeba pamiętać, że góra różni się od dołu poszycia. Bo przewidziałem otwory w poszyciu na dźwignie i na dźwignię serwa.

Po zaschnięciu kleju na wysokości gniazdo na dźwignie obudować ścinkami jakichkolwiek odpadów balsianych. Nie zrobiłem tu zdjęcia ale powyżej przy zdjęciach kierunku i potem na zdjęciach skrzydła będzie to widać.

Obklejamy kesonem na Soudala.

Po zaschnięciu jeszcze przykleić trzeba kawałek balsy 2 mm na spływ i kawałek balsy 5 mm lub 6 mm na natarcie.

Szlifowanie i efekt taki.

 

9012.thumb.jpg.3b82da7cb245b5f0ce8c3ed325f96485.jpg9013.thumb.jpg.bbe49c054682f6106747220898931102.jpg

 

 

Otwór na dźwignię serwa od środka podkleić paskiem ze ścinków balsy 2 mm. Potrzebne bo to się robi delikatnie i można połamać poszycie. Widać to poniżej.

 

Teraz można odciąć ster od statecznika. Tam są specjalne nacięcia, które to ułatwią.

 

9014.thumb.jpg.5c8a0b7669d8595aa878eee3baa28137.jpg

 

I znowu trochę szlifowania.

 

9015.thumb.jpg.b19d86c394d9ffe23c3f9f4690188c13.jpg

 

9016.thumb.jpg.42a27ab34a429c37c73464195b5adde1.jpg

 

Teraz wspomniane powyżej trójkąciki.

 

9017.thumb.jpg.c3d827a8143c4166f3a2111b3cb8fc77.jpg

 

9018.thumb.jpg.8b740d2f791aa220cd684a5445f34dd3.jpg

 

9019.thumb.jpg.b45d9de5c0f30ad5db241dd698c21c85.jpg

 

 

No i teraz te nieszczęsne listwy trójkątne.

Działamy tak jak powyżej w kierunku. Czyli paski z balsy 1 mm i doklejamy listwy z balsy.

 

9020.thumb.jpg.79cecd2d10bf8f3aaa15eb0a3dbd5925.jpg

 

9021.thumb.jpg.d8ef9a4db06c098d595d962fbb912217.jpg

 

Przed obróbką tych listew podkleić stery taśmą coby ich nie uszkodzić.

 

9022.thumb.jpg.2c6404a08baba35136628b5e8030e1f2.jpg

 

Można teraz sprawdzić jak to pasuje.

 

9023.thumb.jpg.bd258820c0fdebd95b5b02c05085d4fc.jpg

 

Jeszcze tylko obróbka zakończeń.

 

9024.thumb.jpg.eafdbd0db18b5111c12a349b3a24f90e.jpg

 

Dokleić kawałek balsy 3 mm, doszlifować i właściwie wysokość gotowa.

 

9025.thumb.jpg.58220b012bbc1a13b47d2c841d84e892.jpg

 

Te listwy trójkątne to pewnie każdy zrobi po swojemu. Toż mamy doczynienia z fachowcami. Ale mi było tak najłatwiej.

Konrad ma fajne maszyny i wycina sobie te listwy na maszynach i ma spokój. Ja niestety zmuszony byłem zrobić to ręcznie.

 

Ufff.

Na dzisiaj tyle.

 

CDN...

 

 

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CD...

Czas na kabinę.

Bardzo prosta sprawa.

Zabezpieczamy przed przyklejeniem kadłub i składamy. Potrzebne listwy balsowe 5x5 mm oraz sosnowe 2x10 mm.

Tak:

9101.thumb.jpg.8696aec01133fb0b5a66d41f8bbff577.jpg

 

9102.thumb.jpg.aec90c6b12b759315e53c2ce8b2e731f.jpg

 

9103.thumb.jpg.165b87ec00102b02a3e617810542f6d5.jpg

 

9104.thumb.jpg.3babe895e27ac473680f235bbfd08597.jpg

 

Po zaschnięciu a przed pokryciem balsą wkleić należy jeszcze uchwyty do mocowania kabinki.

 

9105.thumb.jpg.3dbf968db43caa08d8658d65c09325d9.jpg

 

No i teraz pokrycie balsą 2 mm.

Całą konstrukcję unoszę podkładając listwy 3, 4 lub 5 mm. Nie ma znaczenia. Dokładnie przycisnąć konstrukcję do kadłuba ściskami.

I teraz dla tych co nie robili takich rzeczy uwaga. Proponuję w pierwszej kolejności dociąć paski balsy  (trzy lub pięć) namoczyć wodą i poprzypinać do konstrukcji. Paski dobrze by było aby łączyły się na listwach.

NA RAZIE NICZEGO NIE KLEIMY.

Jeżeli teraz byśmy przykleili to będzie kłopot bo balsa przy wysychaniu kurczy się. I robią się kłopoty.

Po wyschnięciu można już przykleić całe poszycie. Od dołu nie musi być spasowane bo przecież wcześniej podnieśliśmy kabinkę na listwach.

 

9106.thumb.jpg.6687cbd371efe12397b6397761cd7128.jpg

 

Następnego dnia zdejmujmy i przyklejamy paski balsy tak jak poniżej. Na żywicę koniecznie.

 

9107.thumb.jpg.0caf027287c67446ba5608944f5ece4b.jpg

 

Potem jeszcze pozostaje dokleić paski balsy ze ścinków na ostatniej wrędze. I oszlifować wszystko.

 

9108.thumb.jpg.84e60161fd59fcfd7b0d1fdbff780334.jpg

 

 

 

9109.thumb.jpg.b93b9a8c06048995720d4619e5c4877f.jpg

 

Konstrukcja kabinki gotowa. Aha, jeszcze w uchwyty mocujące kabinkę wkleić nakrętki kłowe 4 mm.

 

No i gotowe.

 

Wrócę jeszcze do kadłuba. Bo zapomniałem na początku chyba wspomnieć o wrędze do której mocujemy silnik.

 

W tej wrędze są przygotowane otworki pod różne silniki. W zależności od tego jaki silnik planujecie wstawić należy rozwiercić te otwory.

Czerwono to są otwory pod silniki DLE 61.

Niebiesko to do silników GP61, GP76, DA60.

Tak jak tu:

 

1995416378_Wrga1.thumb.jpg.c507240c20ff9b6708f547b9679945f1.jpg.a656516218a6c57ac7e9903ac12011e8.jpg

 

 

 

Jutro postaram  się wstawić relacje z budowy skrzydeł. I uwagę do kadłuba jeszcze jedną ważną.

 

CDN...

 

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Darek - darkall, który właśnie składa ten zestaw dzwoni od czasu do czasu i zgłasza uwagi do relacji. Nikt nie zgłaszał do tej pory więc sądziłem, że relacja jest w miarę jasna

Nie wiem czemu inni nie dzwonią, nie piszą.

 

Pozwoliłem sobie poprawić parę wpisów poprzednich. Wszystkie poprawki są oznaczone zieloną czcionką.

 

CD...

Skrzydła. Chyba najtrudniejszy etap budowy.

Uwaga, w tym projekcie serwo lotek jest schowane w skrzydle. Trochę inaczej jak w większości konstrukcji, które obserwuje się na lotniskach.

Skrzydło składamy razem z lotkami które potem będą odcinane.

 

Zaczynamy od poszukania wszystkich elementów skrzydła.

 

9506.thumb.jpg.462509380ab5c9a7f645c1511054f4a4.jpg

 

9507.thumb.jpg.1713dfce9d272895fd6f1aeb79827ec9.jpg

 

 

Pozwalam sobie wyedytować ten wpis. Darek Sobaszek, który składa z tej relacji krok po kroku zauważył że brakuje na powyższym zdjęciu kilku ważnych elementów. A mianowicie te poniżej.

To elementy z sklejki 3 mm twardej. Ta deseczka najniżej powinna być podwójnie sklejona. Z sklejki miękkiej 3 mm i sklejki twardej 3 mm.

 

1.thumb.jpg.330cf7e957fa2415983067aecfca6453.jpg

Przygotowujemy listwy sosnowe.

Muszą być trochę dłuższe niż sztandarowe ze sklepów 1000 mmm. Więc trzeba przygotować przedłużki.

Potrzebujemy sosnowe na jedno skrzydło:

2 listwy 3x10x1000

2 listwy 3x5

2 listwy 3x10x400

No i ścinki kilkucentymetrowe do przedłużenia.

 

9503.thumb.jpg.ae81cdeabe45bfcaf2459369d7fc0a00.jpg

 

9504.thumb.jpg.a6bebfc742d4e77d57bec0283247abb8.jpg

 

9505.thumb.jpg.a2f2abbc60170158293030f3832977e0.jpg

 

Wszystkie elementy dokładnie czyścimy papierem ściernym. Listwy również.

9502.thumb.jpg.f5244c5bfba971d021f943c28b68b203.jpg

 

I TERAZ WAŻNA UWAGA!!!

 

Wszystkie żeberka w miejscach gdzie listwy  i tylna rura montażowa  wchodzą pod kątem innym niż 90 stopni należy zrobić podcięcia. To naprawdę ważne.

Podczas podcinania tych elementów pamiętać szczególnie o tych podwójnych. Czyli przykadłubowych i tych które będą trzymać serwa.

Dokładnie to przemyśleć. Żeberko które wzmacnia żebro główne z wycięciem na serwo idą na zewnątrz skrzydła !!!

 

 

9501.thumb.jpg.049b05648c265d2bdcbf4545d6ff46b5.jpg

 

9508.thumb.jpg.d272c2552dab2a7b81f1a7d57efb8442.jpg

 

9512.thumb.jpg.344dc1a25eda180ab7576a90b93ba4b1.jpg

 

Przednią listwę z balsy też przedłużamy tak:

 

9509.thumb.jpg.ad0509891904c83c23ea89859fd9d6dc.jpg

 

Przygotować już teraz warto wpusty na dźwignie.

 

9510.thumb.jpg.572001648d2a5927ad65996ac6611aaa.jpg

 

9511.thumb.jpg.8fee24b0ea949e81f51534aa89d80fe0.jpg

 

9513.thumb.jpg.eb131fdecf97e1898d0eac1b60f35a91.jpg

 

 

No i można składać. Ale w pierwszej kolejności na sucho. Bez kleju.

Potem rozebrać i jeszcze raz złożyć na sucho. Tak aby nabrać wprawy coby potem podczas klejenia klej nie zasechł :)

 

Zwrócić należy uwagę, że żeberka przykadłubowe te podwójne różnią się. Do ich pozycjonowania służą te otworki 3 mm na nich.

 

9514.thumb.jpg.25317b3427f87b50e19fe03e9754cb38.jpg

 

Przygotowujemy rury montażowe i żebra. Żebra oznaczam z jednej strony, np. zewnętrznej flamastrem tak aby przy składaniu nie zastanawiać się w którą stronę je obrócić.

Bo podczas podcinek o których pisałem powyżej już potem nie można ich dowolnie obracać góra-dół.

 

9515.thumb.jpg.5a6edd7ded703db3e1bf6f6503b7d2d5.jpg

 

No i składamy.

 

9516.thumb.jpg.702aa1c37e82a6d3e75473bb10e56c3b.jpg

 

9517.thumb.jpg.93c676b19b1cb526cdb6ac2a93789f7d.jpg

 

9518.thumb.jpg.eeb03605acd166b35aefa5450228530d.jpg

 

9519.thumb.jpg.10a24329a723042f0e420c7adbd35106.jpg

 

9520.thumb.jpg.c79aa83e571e187e104f66743dca26b0.jpg

 

9521.thumb.jpg.09b745cf3fa6bd038abf34d65216438f.jpg

 

9522.thumb.jpg.0e50a4dfb9a5ffe843c61de08cd3424a.jpg

 

9523.thumb.jpg.fa43cae18487b835d51dee85d2d3b9a7.jpg

 

9524.thumb.jpg.e153a478d32a52cacf262596cd0c0c50.jpg

 

9525.thumb.jpg.1e192abe670163267a07db0274acc999.jpg

 

9526.thumb.jpg.eafa5c7134147d90138b38fe8116fb87.jpg

 

 

I TERAZ ZNOWU BARDZO WAŻNA UWAGA. ALE NAPRAWDĘ TO WAŻNE !!!

 

Jeżeli posłuchaliście wcześniej i zrobiliście podcięcia w żeberkach to nie będzie problemu.

Dokładnie ustawić kąt prosty pomiędzy dźwigarami a żebrami. Jak to będzie ok to żebro przykadłubowe będzie idealnie przylegać do kadłuba.

 

 

9527.thumb.jpg.f3a0634ff6f56f043afc3284ce4c7c9d.jpg

 

9528.thumb.jpg.8ab6844c7cf5aeca9e6a049237829668.jpg

 

9529.thumb.jpg.246cf10fb2b8beb5f8aa0f85f5ea5ee1.jpg

 

9530.thumb.jpg.7dccac095446c391ebfbeb5f76334ebb.jpg

 

 

No i właściwie skrzydło sklejone.

Ale dla pewności wstawiam jeszcze zdjęcia z motażu drugiego skrzydła. Może się przyda.

 

9531.thumb.jpg.58ee0fba64839fe4eaf479bbfed9d5fe.jpg

 

9532.thumb.jpg.d04d47e5b1d0938a2d0811579778b532.jpg

 

9533.thumb.jpg.7cddc79555811393bf3744e094c71943.jpg

 

9534.thumb.jpg.343d79ffe618ff784591a0595ff64fae.jpg

 

9535.thumb.jpg.31541df41a6073768f60427bdb0c1d66.jpg

 

9536.thumb.jpg.7d88cf07bf9580f9b3e18b5b44ff19c3.jpg

 

 

Zwróćcie uwagę, że tutaj poniżej wkładam kawałek balsy 2 mm bez kleju jako separacja skrzydła od lotek. Potem to wyrzucimy i zostanie piękna szczelina pomiędzy lotką i skrzydłem.

 

 

9537.thumb.jpg.b320ab99adb13f0608d009d1ab012501.jpg

 

9538.thumb.jpg.7506d0f8c6d1f88683887f4746cfc66e.jpg

 

9539.thumb.jpg.d919dc9909dcf9ce59e07a5021cd5113.jpg

 

9540.thumb.jpg.725d862ba9ae9bcb6c005988421411a5.jpg

 

9541.thumb.jpg.3158246d6f9c43529ca7d1c78b2aadc2.jpg

 

9542.thumb.jpg.6124795a830e53467902362dd2e3e857.jpg

 

Jak jeszcze macie siłę to można wkleić wzmocnienia pod zawiasy. Ale uwaga aby nie zrobić tak jak jeden z kolegów. I wkleił zamiast od środka to w miejscu gdzie będą listwy trójkątne :)

 

I to na dzisiaj tyle.

 

 

Skrzydło powinno też mieć wzmocnienia  ze sklejki 3 mm wyżej pokazane tak jak to zrobił Darek.

 

2.thumb.jpg.e2667a2d8375a7a2b0292c24666f669d.jpg

 

3.thumb.jpg.dec2c93693bf1d26ada1a634be35374f.jpg

 

4.thumb.jpg.f7a855dc1b295bfe393659162984c198.jpg

 

 

 

 

 

CDN...

 

 

  • Lubię to 3
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj nie dam rady wstawić dalszej relacji.

Ale dzięki Wiesiowi znalazłem szczegół z którym mógłby być kłopot. Jemu sprawił :)

Wyedytowałem część poświęconą kierunkowi. Jest tam opis  (na zielono) i zdjęcie. Ta przeróbka ułatwi wam składanie.

 

Jutro postaram się wstawić następny etap.

 

Hej

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 2 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.