Jump to content
kszczech

Extra 300 KS - 2,7 m - relacja z budowy

Recommended Posts

Hej

 

Projekt MX2 żyje już swoim życiem, więc czas na następny.

Tym razem narysowałem model jaki zawsze chodził mi po głowie. Czyli rozpiętość 2,7 m - Extra 300, oczywiście 3D.

Model pod silnik od 80 do 150 ccm pojemności.

 

Prototyp, który zrobiłem zeszłej zimy lata już sobie i wygląda tak:

 

post-2220-0-09704600-1537614892_thumb.jpg

 

Kilka osób zakomunikowało, że chce sobie taki model zbudować. I aby uniknąć ciągłego wiszenia na telefonie i ułatwić budowę zakładam tę relację.

 

No to zaczynamy.

Do budowy modelu potrzebny będzie przede wszystkim PROSTY stół. Ja używam kamiennej płyty. Dobrze też aby się zaopatrzyć w laserową poziomicę,  naprawdę warto.

Do sklejania używam żywicę oraz Soudal 66A. No i czasami tzw cyjaka. Soudalem polecam kleić w gumowych rękawicach bo jest "wredny".

 

Pierwsze czynności jakie wykonuję to wycinanie wszystkich elementów z formatek. Każdą część szlifuję delikatnie ścierakiem i je segreguję na odpowiednie elementy samolotu. Skrzydła, kadłub, stery itd. To znacznie ułatwia pracę.

Wygląda to mniej więcej tak:

 

post-2220-0-28146600-1537615320_thumb.jpg

 

Przygotowuję elementy do sklejenia na żywicę. Trochę tego jest i można to zrobić na początku wszystko aby nie marnować żywicy.

Coś takiego:

 

post-2220-0-11990400-1537615994_thumb.jpg

 

post-2220-0-12605100-1537616018_thumb.jpg

 

post-2220-0-12293700-1537616040_thumb.jpg

 

post-2220-0-92624300-1537616079_thumb.jpg

 

post-2220-0-96560300-1537616100_thumb.jpg

 

post-2220-0-25737000-1537616163_thumb.jpg

 

post-2220-0-02920300-1537616195_thumb.jpg

 

post-2220-0-53779000-1537617310_thumb.jpg

 

post-2220-0-55503800-1537617328_thumb.jpg

 

TUTAJ TRZEBA UWAŻAĆ. NIE POMYLIĆ STRON !!!

Doklejone elementy do tych eLek są od środka w modelu.

 

post-2220-0-82603900-1537616228_thumb.jpg

 

Na koniec wygląda to tak:

 

post-2220-0-73290400-1537616323_thumb.jpg

 

post-2220-0-46231900-1537616341_thumb.jpg

 

 

To wszystko powinno zająć jedno lub dwa popołudnia. Kto już ma formatki to życzę powodzenia.

 

Następny wpis wkrótce :)

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widziałem model na żywo, nawet dwa razy :).

Robi wrażenie, bardzo ładny i fajnie lata.

Chodził mi po głowie kiedyś ten model , ale ja to jeszcze nie dorosłem do tej skali.

Ale chętnie będę oglądał relację :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na początek informacja. Kilka osób pytało czy można taki zestaw dostać.

Więc informuję chętnych, żeby zgłaszali się to Graffi_25. Marcin odpowie na wszystkie pytania.

Elementy drewniane wycina Marcin. Podwozie robi Rafał z firmy AluNester a kabinka i maska od Mistrza laminatów - Zbyszka.

 

No dobra, jedziemy dalej.

Przygotowanie boków kadłuba:

 

post-2220-0-84926300-1537731257_thumb.jpg

 

post-2220-0-83559300-1537731284_thumb.jpg

 

post-2220-0-26360700-1537731310_thumb.jpg

 

post-2220-0-15658400-1537731336_thumb.jpg

 

post-2220-0-23343300-1537731365_thumb.jpg

 

post-2220-0-78118900-1537731393_thumb.jpg

 

Dobry moment na wklejenie nakrętek kłowych do podwozia. Potem byłoby trudniej.

 

post-2220-0-87800500-1537731514_thumb.jpg

 

I dół kadłuba.

 

post-2220-0-66304300-1537731533_thumb.jpg

 

Może trochę za dużo tych zdjęć ale sądzę, że dla budowniczych będzie to jakieś ułatwienie.

 

Hej

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Im więcej zdjęć tym lepiej, im więcej opisów tym lepiej - może kiedyś jakiś latacz jak ja porwie się z motyką na Słońce ;)

 

pozdrowienia z Siedlec :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ma jak dobra drewutnia na długie jesienne wieczory...poczekam jeszcze na kilka fotek i odpalam swojego kita :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

No dobra, jedziemy dalej.

 

W bokach kadłuba można już przykleić nakrętki kłowe M3 do mocowania stateczników.

Jak już jest kupione podwozie ogonowe to można wywiercić otwory i również w te otwory wkleić nakrętki. Można też później ale będzie trudniej.

 

W wolnych chwilach trzeba też przygotować listewki do kadłuba - długości podane już z małym zapasem.

Coś takiego:

- 2 listwy z dość twardej balsy ( jak są braki to może być i miękka, później opiszę co z tym zrobić) 1840x6x6

- 2 listwy balsa 1720x5x5

- 2 listwy balsa 490x5x5

- 2 listwy sosna 140x5x3

- 2 listwy składanka sosna 1610x6x3 sklejona z listwą węglową 930x6x3. Listwa węglowa przyklejona 120 mm od końca listwy sosnowej jak poniżej na obrazku

- 2 listwy składanka balsa 960x5x5 sklejona z listwą sosnową 940x5x3. Listwa sosnowa 20 mm od końca listwy balsowej.

 

post-2220-0-55948900-1537905821_thumb.jpg

 

post-2220-0-65753900-1537905841_thumb.jpg

 

Sklejone boki kadłuba sprawdzamy czy są proste, oczyszczamy z pozostałości kleju i możemy na sucho próbować składać kadłub.

 

post-2220-0-93818100-1537906130_thumb.jpg

 

Po dopasowaniu wszystkiego, jeszcze bez listewek powinno się wszystko trzymać kupy. No może z użyciem kilku ścisków :)

 

post-2220-0-58639600-1537906364_thumb.jpg

 

post-2220-0-24069500-1537906386_thumb.jpg

 

Rozebrać wszystko i zapamiętać jak to było.

 

No i można sklejać. Cała przednia część kadłuba na żywicę.

 

post-2220-0-17791100-1537907298_thumb.jpg

 

post-2220-0-40077800-1537907345_thumb.jpg

 

post-2220-0-21202300-1537907376_thumb.jpg

 

post-2220-0-42054600-1537907445_thumb.jpg

 

post-2220-0-35815200-1537907466_thumb.jpg

 

post-2220-0-79437200-1537907562_thumb.jpg

 

post-2220-0-25749600-1537907589_thumb.jpg

 

post-2220-0-18939000-1537907941_thumb.jpg

 

post-2220-0-63947400-1537907970_thumb.jpg

 

post-2220-0-05288000-1537908026_thumb.jpg

 

No dobra, teraz BEZ KLEJU przykładamy boki kadłuba i wszystkie pozostałe elementy kadłuba wcześniej składanego na sucho. Koniecznie na idealnie płaskim stole. To uniemożliwi skręcenie, zwichrowanie czy inne niedociągnięcia sklejonego przodu kadłuba.

 

CDN...

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No dobra, jedziemy

- 2 listwy składanka sosna 1610x6x3 sklejona z listwą węglową 930x6x3. Listwa węglowa przyklejona 120 mm od końca listwy sosnowej jak poniżej na obrazku

attachicon.gifKadłub_037.jpg

 

wkradł się błąd w opis z 930x6x 3       czy będziesz doklejać więcej węgla do tej listwy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Maciej za czujność. Już późno wczoraj było i pewnie stąd ta pomyłka.

 

Oczywiście powinno być
- 2 listwy składanka sosna 1610x6x3 sklejona z listwą węglową 930x6x1 zamiast 930x6x3.

 

Hej

Share this post


Link to post
Share on other sites

CD..

 

Teraz wklejamy wewnętrzny tunel na rury wydechowe. Nie powinno być z tym problemu.

Coś takiego:

 

post-2220-0-45635500-1538333560_thumb.jpg

 

post-2220-0-67117700-1538333590_thumb.jpg

 

Po sklejeniu tunelu przyklejamy dolną część kadłuba:

 

post-2220-0-83845900-1538333763_thumb.jpg

 

Potem wklejamy wcześniej przygotowane listewki, boki kadłuba i część ogonową.

Niestety bez zdjęć bo paluchy w kleju a futerał telefonu i tak już ze śladami kleju po wcześniejszych zdjęciach.

 

Po zaschnięciu kleju wklejamy rozpórki z listew balsowych 10x10:

 

post-2220-0-16037700-1538334350_thumb.jpg

 

post-2220-0-50516000-1538334383_thumb.jpg

 

Jutro ciąg dalszy bo teraz zaczyna się mecz. Mam nadzieję, że Brazylia nie da nam rady.

 

Hej

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

CD..

 

Nie wiem czy tu ktoś zagląda, ale skoro zacząłem to kontynuuję.

 

W poprzednim wpisie zapomniałem wspomnieć, że w części ogonowej są dwa otwory o średnicy 10 mm. Jeżeli kadłub jest składany na wypoziomowanej desce to w te otwory należy włożyć rurkę (z jakiejś Mrówki czy innej Kastoramy za kilka zł) i przy pomocy poziomicy laserowej ustawić idealnie pion. Ta rurka jeszcze potem się przyda.

 

No dobra, kadłub sklejony. Na razie nic nie szlifujemy, mimo że korci :)

 

Takie proste rzeczy acz konieczne.

Przygotować i wkleić takie prostokąty z odpadów sklejki. Gdzieś mi uciekło zdjęcie jak przykleić. To wklejamy pod otworem na wpusty do mocowania kabinki. Wkleić pod przednimi i środkowymi otworami na wpusty. Po wyschnięciu ten otwór poniżej na zdjęciu 4 mm przewiercamy w przyklejonej części.

post-2220-0-75135800-1538425042_thumb.jpg

 

Potem to z balsy 2 mm:

 

post-2220-0-36510600-1538425311_thumb.jpg

 

W międzyczasie przygotowujemy kieszenie na rury skrzydła i stateczników.

I tu UWAGA. Jeżeli ktoś zechce zamówić wycinanki to niech poda jakiej średnicy rury chce zastosować.

W tym projekcie średnica rury skrzydeł to 38 mm i stateczników 16 mm.

 

Na tym forum było kilka ciekawych tematów jak zrobić takie kieszenie. Ja mam fajnie, bo jadąc do pracy zostawiam rury u kolegi a na drugi dzień odbieram gotowe :)

 

Wklejam kieszenie. Uprzednio ustawiam wszystkie za pomocą poziomicy laserowej.

Wszystkie, czyli rura skrzydeł, rura 10 mm przez otwory na stabilizatory skrzydeł, rura stateczników i rura 10 mm stabilizatorów statecznika. Wszystkie idealnie w poziomie. No i rura wcześniej używana w stateczniku pionowym. To ważne czynności i warto tu poświęcić dużo czasu.

 

Jak już wszystko wyschnie to zaczynam stelaż kabinki. Ale tylko przednią część. Potrzebne będzie do dopasowania maski. Ale o tym później.

 

post-2220-0-49390800-1538426662_thumb.jpg

 

 

CDN...

 

Hej

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zagląda, zagląda :)

i się ślini i kombinuje jak taki model zmieścić do samochodu, skąd wziąć kasę, czas itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By kossimon
      Cześć,
       
      Nie miałem kompletnie czasu na początku roku, a leżał mi kupiony jeszcze w 2016 kit: http://mirekgal.pl/portfolio-posts/extra-300/ 
      Gdzieś w połowie sierpnia zacząłem na spokojnie budowę ale jakoś nie mogłem się zebrać do napisania na pełnej relacji.
      Rozpiętość realna wyszła 112, bo dodałem dodatkowe "żeberka" balsowe na końcach skrzydeł - te oryginalne wydawały mi się zbyt delikatne (po dodaniu kesonu konstrukcja była sztywna wystarczająco, ale 
      Moje wrażenia odnośnie kitu:
      - elementy bardzo dobrze do siebie pasują
      - cięcie laserem też dobre 
      - przydało by się oznaczenie części też wypalone - ułatwiło by to znacznie budowę
      - średnio trudny zestaw
      - instrukcja - tutaj niestety mam dużo zastrzeżeń - najwięcej jest zdjęć w instrukcji (zresztą można ją pobrać ze strony) i co prawda metodą eliminacji da się dojść co do czego tak w 90% to kilka elementów dokładałem na końcu.
       
      Budowa:
      Starałem się budować dokładnie i ładnie (wiadomo - ładny w środku - ładnie lata ) Wyszło na ten moment jak na mnie całkiem przyzwoicie - nie jest to ideał ale jestem zadowolony.
       

      Tartak (tam gdzie się dało kleiłem na styk):
      Kadłub - dwie zmiany:
      1. Kabinkę zabudowałem, bo w oryginale była konstrukcyjna z widokiem do środka, a tego chciałem uniknąć
      2. Nie miałem magnesów to zrobiłem na wcisk z kołkami węglowymi - trzyma bardzo mocno - raczej nie odleci samoistnie


       
      Dodałem wzmocnienie stopki SK z kawałka pręta stalowego

       
      Całość:

       
      I oklejanie (nie wyszło do końca tak jak chciałem z tymi "skrzydłami" ale też nie jest tragicznie ):

    • By M.Ch.
      Witajcie,
       
      może komuś się przyda, zmotywuje do naprawy modelu.
       
      W ubiegłoroczny upalny sierpniowy dzień miałem trochę pecha... Moje podczaszkowe CPU się przegrzało lub nie dało rady z mocą obliczeniową, źle oceniłem dystans i wpakowałem mój ulubiony model na drzewo... na wysokości ok. 8m... Ja blady zielony, nogi jak z waty.... Chwila niepewności i model  z gałęzi na gałąź podąża ku ziemi. Spadł. Po wstępnej ocenie strat  byłem całkiem zadowolony... jak na scrashowanie modelu... Skrzydła z drobnymi wgnieceniami na natarciu, kadłub geometrycznie cały, kabinka do wymiany, maska, domek, śmigło ,podwozie całe. Wyrwany z kadłuba statecznik poziomy i ster wysokości. sporo pojedynczych rys i dziur w poszyciu.
      Jako, że lubię jak modele dobrze latają i wyglądają  postanowiłem zmierzyć  się z jego odbudową. To pierwsza w mojej karierze modelarza tak zaawansowana operacja.
      Naprawiłem/ przefoliowałem:
      jedną lotkę statecznik poziomy  ster wysokości skrzydło lewe skrzydło prawe wzmocniłem mocowania zawiasów lotek. kupiłem kabinkę kadłub Jako, że mocowanie statecznika poziomego w kadłubie mocno ucierpiało - straciłem kąt zaklinowania SP. Pomocny okazał się producent (podał wartość) oraz urządzenie do pomiaru kąta zaklinowania np. płata czy statecznika.
      Cała odbudowa zajęła mi  czas od 04.12.2016 do 18.02.2017. Obecnie model jest RTF i czeka aż wlatam się w nowy sezon. W ciągu 2 tygodni będę  chciał go oblatać.
       
      Czy można to lepiej zrobić - na pewno. Najgorzej wyszła mi naprawa lotki - pierwsze foliowanie od dawna. Reszta z coraz większą pewnością. Ja jestem zadowolony z efektu pracy w połączeniu z nakładem czasu (wolna chwila wieczorem czy w weekend)
       
      Podziękowania dla mojej Żony, Piotrka SGM, Damiana i Tomka z poza PFM-RC za doping, kibicowanie, wiarę w moje siły i dobre słowo przy każdym postępie.










































































































    • By Klos27
      Siemka, chciałbym zbudować swój pierwszy samolot RC. Jako, że jestem zielony w aerodynamice oraz budowie modeli postanowiłem kupić na alledrogo jakąś podstawę i znalazłem dość tanio 2 opcje:
      1) Extra 300 MINI CNC:
      http://allegro.pl/extra-300-mini-cnc-nowosc-i4967658008.html
      2) Raven zestaw CNC:
      http://allegro.pl/raven-zestaw-cnc-promocja-i4966109048.html
       
      Moje pytanie: opłaca się kupić ten zestaw? Który lepszy? W samolocie Raven jest coś dziwnego na górze takie   -.__/   do czego to jest?
      Nie chciałbym inwestować za dużo na początek, tak żeby tylko latało, żeby nie było szkoda jak walnie o ziemię. Od czegoś trzeba zacząć
       
      Dzięki!
    • By dukeroger
      Witam
      W watku tym przyblize testowa budowe modelu opracowanego przez naszego forumowego kolege Slawka.
       
      Docelowo model bedzie mial:
       
      - Rozpietosc 1030mm
      - Waga do lotu 620-650g
      - Pow nośna (realna) 18,6dm2
      - Serwa - myslimy - albo Hitec 65HB/MG albo cos innego
      - Silnik - Dualsky XM2834CA9
      - Regulator - Turnigy Plush 25
      - Pakiet - 11,1V 3S 1300-1500mAh 30C
      - Śmigło- podróbka APC 11x5E
       
      Malowanie: hmmm.... chodzi mi po glowie cos takiego:

       
      wiecej fotek moze jeszcze dzis wieczorem
       
      Zapraszam do kibicowania.
    • By jakubk
      Witam,
      Zastępując Pan Tomka z Gdyni, doskonałego Pilota rc, zapraszam do obejrzenia lotów nowej Extry 330 SC (2014) produkcji Pilot-rc, z najnowszym silnikiem DLE-120.
      Poniżej treść Jego maila do mnie :
       
      "W dniu wczorajszym wykonałem sześć lotów i jestem pod dużym wrażeniem, tak fajnym modelem jeszcze nie latałem . Model w zawisie jest bardzo stabilny , przy podejściu do lądowania utrzymuje równe tępo opadania . Niektóre modele potrafią sporo tąpnąć-opaść gdy ich prędkość jest za mała ,a tu czysta rozkosz i spokój . Wykręca dość
      ostre i ciasne snapy . Koledzy pokazywali mi z niedowierzaniem kępkę trawy przy której model wystartował . Jest potrzebny bardzo krótki rozbieg do startu .Coś genialnego jest w tej konstrukcji , lot Harrierem to dopiero wisienka na torcie . Podczas Harriera pomimo sporo przelanego silnika można robić ostre zwroty praktycznie na niewielkich obrotach silnika ,model doskonale słucha sterów .Podczas lotu wydaje się że prawie nic nie waży to jest boskie uczucie. Wygłupiałem się już różnymi samolotami, ale ta EXTRA 330 to jest prawdziwa petarda !!!
       
      Relację z budowy modelu można obejrzeć na stronie http://www.rctom.pl/

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.