Jump to content

Extra 300 KS - 2,7 m - relacja z budowy


Recommended Posts

Hej

 

Projekt MX2 żyje już swoim życiem, więc czas na następny.

Tym razem narysowałem model jaki zawsze chodził mi po głowie. Czyli rozpiętość 2,7 m - Extra 300, oczywiście 3D.

Model pod silnik od 80 do 150 ccm pojemności.

 

Prototyp, który zrobiłem zeszłej zimy lata już sobie i wygląda tak:

 

post-2220-0-09704600-1537614892_thumb.jpg

 

Kilka osób zakomunikowało, że chce sobie taki model zbudować. I aby uniknąć ciągłego wiszenia na telefonie i ułatwić budowę zakładam tę relację.

 

No to zaczynamy.

Do budowy modelu potrzebny będzie przede wszystkim PROSTY stół. Ja używam kamiennej płyty. Dobrze też aby się zaopatrzyć w laserową poziomicę,  naprawdę warto.

Do sklejania używam żywicę oraz Soudal 66A. No i czasami tzw cyjaka. Soudalem polecam kleić w gumowych rękawicach bo jest "wredny".

 

Pierwsze czynności jakie wykonuję to wycinanie wszystkich elementów z formatek. Każdą część szlifuję delikatnie ścierakiem i je segreguję na odpowiednie elementy samolotu. Skrzydła, kadłub, stery itd. To znacznie ułatwia pracę.

Wygląda to mniej więcej tak:

 

post-2220-0-28146600-1537615320_thumb.jpg

 

Przygotowuję elementy do sklejenia na żywicę. Trochę tego jest i można to zrobić na początku wszystko aby nie marnować żywicy.

Coś takiego:

 

post-2220-0-11990400-1537615994_thumb.jpg

 

post-2220-0-12605100-1537616018_thumb.jpg

 

post-2220-0-12293700-1537616040_thumb.jpg

 

post-2220-0-92624300-1537616079_thumb.jpg

 

post-2220-0-96560300-1537616100_thumb.jpg

 

post-2220-0-25737000-1537616163_thumb.jpg

 

post-2220-0-02920300-1537616195_thumb.jpg

 

post-2220-0-53779000-1537617310_thumb.jpg

 

post-2220-0-55503800-1537617328_thumb.jpg

 

TUTAJ TRZEBA UWAŻAĆ. NIE POMYLIĆ STRON !!!

Doklejone elementy do tych eLek są od środka w modelu.

 

post-2220-0-82603900-1537616228_thumb.jpg

 

Na koniec wygląda to tak:

 

post-2220-0-73290400-1537616323_thumb.jpg

 

post-2220-0-46231900-1537616341_thumb.jpg

 

 

To wszystko powinno zająć jedno lub dwa popołudnia. Kto już ma formatki to życzę powodzenia.

 

Następny wpis wkrótce :)

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

Na początek informacja. Kilka osób pytało czy można taki zestaw dostać.

Więc informuję chętnych, żeby zgłaszali się to Graffi_25. Marcin odpowie na wszystkie pytania.

Elementy drewniane wycina Marcin. Podwozie robi Rafał z firmy AluNester a kabinka i maska od Mistrza laminatów - Zbyszka.

 

No dobra, jedziemy dalej.

Przygotowanie boków kadłuba:

 

post-2220-0-84926300-1537731257_thumb.jpg

 

post-2220-0-83559300-1537731284_thumb.jpg

 

post-2220-0-26360700-1537731310_thumb.jpg

 

post-2220-0-15658400-1537731336_thumb.jpg

 

post-2220-0-23343300-1537731365_thumb.jpg

 

post-2220-0-78118900-1537731393_thumb.jpg

 

Dobry moment na wklejenie nakrętek kłowych do podwozia. Potem byłoby trudniej.

 

post-2220-0-87800500-1537731514_thumb.jpg

 

I dół kadłuba.

 

post-2220-0-66304300-1537731533_thumb.jpg

 

Może trochę za dużo tych zdjęć ale sądzę, że dla budowniczych będzie to jakieś ułatwienie.

 

Hej

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

No dobra, jedziemy dalej.

 

W bokach kadłuba można już przykleić nakrętki kłowe M3 do mocowania stateczników.

Jak już jest kupione podwozie ogonowe to można wywiercić otwory i również w te otwory wkleić nakrętki. Można też później ale będzie trudniej.

 

W wolnych chwilach trzeba też przygotować listewki do kadłuba - długości podane już z małym zapasem.

Coś takiego:

- 2 listwy z dość twardej balsy ( jak są braki to może być i miękka, później opiszę co z tym zrobić) 1840x6x6

- 2 listwy balsa 1720x5x5

- 2 listwy balsa 490x5x5

- 2 listwy sosna 140x5x3

- 2 listwy składanka sosna 1610x6x3 sklejona z listwą węglową 930x6x3. Listwa węglowa przyklejona 120 mm od końca listwy sosnowej jak poniżej na obrazku

- 2 listwy składanka balsa 960x5x5 sklejona z listwą sosnową 940x5x3. Listwa sosnowa 20 mm od końca listwy balsowej.

 

post-2220-0-55948900-1537905821_thumb.jpg

 

post-2220-0-65753900-1537905841_thumb.jpg

 

Sklejone boki kadłuba sprawdzamy czy są proste, oczyszczamy z pozostałości kleju i możemy na sucho próbować składać kadłub.

 

post-2220-0-93818100-1537906130_thumb.jpg

 

Po dopasowaniu wszystkiego, jeszcze bez listewek powinno się wszystko trzymać kupy. No może z użyciem kilku ścisków :)

 

post-2220-0-58639600-1537906364_thumb.jpg

 

post-2220-0-24069500-1537906386_thumb.jpg

 

Rozebrać wszystko i zapamiętać jak to było.

 

No i można sklejać. Cała przednia część kadłuba na żywicę.

 

post-2220-0-17791100-1537907298_thumb.jpg

 

post-2220-0-40077800-1537907345_thumb.jpg

 

post-2220-0-21202300-1537907376_thumb.jpg

 

post-2220-0-42054600-1537907445_thumb.jpg

 

post-2220-0-35815200-1537907466_thumb.jpg

 

post-2220-0-79437200-1537907562_thumb.jpg

 

post-2220-0-25749600-1537907589_thumb.jpg

 

post-2220-0-18939000-1537907941_thumb.jpg

 

post-2220-0-63947400-1537907970_thumb.jpg

 

post-2220-0-05288000-1537908026_thumb.jpg

 

No dobra, teraz BEZ KLEJU przykładamy boki kadłuba i wszystkie pozostałe elementy kadłuba wcześniej składanego na sucho. Koniecznie na idealnie płaskim stole. To uniemożliwi skręcenie, zwichrowanie czy inne niedociągnięcia sklejonego przodu kadłuba.

 

CDN...

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

CD..

 

Teraz wklejamy wewnętrzny tunel na rury wydechowe. Nie powinno być z tym problemu.

Coś takiego:

 

post-2220-0-45635500-1538333560_thumb.jpg

 

post-2220-0-67117700-1538333590_thumb.jpg

 

Po sklejeniu tunelu przyklejamy dolną część kadłuba:

 

post-2220-0-83845900-1538333763_thumb.jpg

 

Potem wklejamy wcześniej przygotowane listewki, boki kadłuba i część ogonową.

Niestety bez zdjęć bo paluchy w kleju a futerał telefonu i tak już ze śladami kleju po wcześniejszych zdjęciach.

 

Po zaschnięciu kleju wklejamy rozpórki z listew balsowych 10x10:

 

post-2220-0-16037700-1538334350_thumb.jpg

 

post-2220-0-50516000-1538334383_thumb.jpg

 

Jutro ciąg dalszy bo teraz zaczyna się mecz. Mam nadzieję, że Brazylia nie da nam rady.

 

Hej

 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

CD..

 

Nie wiem czy tu ktoś zagląda, ale skoro zacząłem to kontynuuję.

 

W poprzednim wpisie zapomniałem wspomnieć, że w części ogonowej są dwa otwory o średnicy 10 mm. Jeżeli kadłub jest składany na wypoziomowanej desce to w te otwory należy włożyć rurkę (z jakiejś Mrówki czy innej Kastoramy za kilka zł) i przy pomocy poziomicy laserowej ustawić idealnie pion. Ta rurka jeszcze potem się przyda.

 

No dobra, kadłub sklejony. Na razie nic nie szlifujemy, mimo że korci :)

 

Takie proste rzeczy acz konieczne.

Przygotować i wkleić takie prostokąty z odpadów sklejki. Gdzieś mi uciekło zdjęcie jak przykleić. To wklejamy pod otworem na wpusty do mocowania kabinki. Wkleić pod przednimi i środkowymi otworami na wpusty. Po wyschnięciu ten otwór poniżej na zdjęciu 4 mm przewiercamy w przyklejonej części.

post-2220-0-75135800-1538425042_thumb.jpg

 

Potem to z balsy 2 mm:

 

post-2220-0-36510600-1538425311_thumb.jpg

 

W międzyczasie przygotowujemy kieszenie na rury skrzydła i stateczników.

I tu UWAGA. Jeżeli ktoś zechce zamówić wycinanki to niech poda jakiej średnicy rury chce zastosować.

W tym projekcie średnica rury skrzydeł to 38 mm i stateczników 16 mm.

 

Na tym forum było kilka ciekawych tematów jak zrobić takie kieszenie. Ja mam fajnie, bo jadąc do pracy zostawiam rury u kolegi a na drugi dzień odbieram gotowe :)

 

Wklejam kieszenie. Uprzednio ustawiam wszystkie za pomocą poziomicy laserowej.

Wszystkie, czyli rura skrzydeł, rura 10 mm przez otwory na stabilizatory skrzydeł, rura stateczników i rura 10 mm stabilizatorów statecznika. Wszystkie idealnie w poziomie. No i rura wcześniej używana w stateczniku pionowym. To ważne czynności i warto tu poświęcić dużo czasu.

 

Jak już wszystko wyschnie to zaczynam stelaż kabinki. Ale tylko przednią część. Potrzebne będzie do dopasowania maski. Ale o tym później.

 

post-2220-0-49390800-1538426662_thumb.jpg

 

 

CDN...

 

Hej

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.