Skocz do zawartości

Relacja z budowy modelu F2B Stiletto


kszczech
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

CD...

Klapy gotowe. Równiutkie.

 

Powycinałem otwory na zawiasy i podpiłowałem natarcie klap w kąt, który pozwoli na swobodne wychylenia.

Po złożeniu podszlifowałem jeszcze zakończenie klap.

 

Pozostało jeszcze trochę podszpachlować i będzie git.

 

Tak się prezentują szkrzydełka:

 

1100.thumb.jpg.1d1b301b4ecb5be445d9f62503877048.jpg

 

1101.thumb.jpg.2ca0ce91a1890aeb7de364a9090ea8d8.jpg

 

1102.thumb.jpg.29a91546749f3adb0525f465c8974541.jpg

 

No i wklejamy teraz żelastwo. Wcześniej ośki posmarowałem jakimś smarem. Te wpusty poszarpałem trochę dremelkiem i potraktowałem żywicą.

Schnie.

 

Małe skrzydła:

 

1103.thumb.jpg.5a1c4f60123e31bc10038f2b03f3d500.jpg

 

I duże skrzydła.

 

1104.thumb.jpg.bd10395d9e8314bbaf274aa321370990.jpg

 

Jak dobrze pójdzie to jutro czas na kadłub.

 

CDN...

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domyślam się, że otwory w kesonach służą zmniejszeniu ciężaru. Jednak keson musi mieć strukturę zamkniętą i dopiero wtedy spełnia swoja rolę tj. pracuje jak konstrukcja skorupowa.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

4 godziny temu, stan_m napisał:

Domyślam się, że otwory w kesonach służą zmniejszeniu ciężaru. Jednak keson musi mieć strukturę zamkniętą i dopiero wtedy spełnia swoja rolę tj. pracuje jak konstrukcja skorupowa.

 

Masz rację. Zwróć uwagę, że rozpórki międzydźwigarowe też mają ażurowanie.

Szkoda, że współczesna technologia nie pozwala przesłać wrażeń bo bym Ci wysłał jak jest sztywne skrzydło :)

Te otwory są wzmocnione przez listewki i rozpórki. Cofnij się do wcześniejszych zdjęć. Zobaczysz o czym mówię.

 

1 godzinę temu, sylkub napisał:

Ile ważą  kompletne skrzydła i statecznik poziomy ze sterami?

Ja zawiasy i dźwignie wklejam po oklejeniu i pomalowaniu modelu .Jest to jedna z ostatnich czynności do wykonania . 

 

Małe skrzydło waży 80 gramów. Duże 340 gramów. Z całym żelastwem oczywiście.

 

Moim zdaniem robisz bardzo dobrze. Tutaj zawiasy będą wklejane oczywiście po obklejeniu. Dźwignie musiałem wkleić teraz. Zobaczysz później dlaczego.

One nie będą zbytnio przeszkadzać w oklejaniu.

 

Hej

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, kszczech napisał:

...rozpórki międzydźwigarowe też mają ażurowanie.

 ....jak jest sztywne skrzydło :)

Te otwory są wzmocnione przez listewki i rozpórki. Cofnij się do wcześniejszych zdjęć. Zobaczysz o czym mówię

Stanowi chodziło o  cos absolutnie  innego ..."keson musi mieć strukturę zamkniętą i dopiero wtedy spełnia swoja rolę tj. pracuje jak konstrukcja skorupowa." powycinanie  dziur w kesonie  i wyażurowanie  wypełnień  międzydzwigarowych celem zmniejszenia  wagi a jednoczesne  "wzmocnienie" ich  przez listewki i rozpórki jest trochę bez sensu. Z jednej strony osłabiasz  konstrukcję  skorupową  robiąc  ażury aby zmniejszyć wagę a z drugiej  dokładasz wagi  dając listewki i rozpórki.

Chyba nie tędy droga

 

 

6 godzin temu, kszczech napisał:

Małe skrzydło waży 80 gramów.

chyba  to się nazywa statecznik poziomy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem o co Stanowi chodziło. Nie dołożyłem żadnej zbędnej listewki. Ta która jest spełnia podwójną rolę. Zaufaj mi, jest wystarczająco wytrzymałe. 

 

Jedni nazywają statecznik, inni statecznik ze sterem, jeszcze inni ster wysokości. A ja sobie nazwałem małe skrzydło. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, kszczech napisał:

Jedni nazywają statecznik, inni statecznik ze sterem, jeszcze inni ster wysokości. A ja sobie nazwałem małe skrzydło. ?

???

54 minuty temu, kszczech napisał:

jeszcze inni ster wysokości.

chyba nie...ster wysokosci jest częścią statecznika poziomego?

55 minut temu, kszczech napisał:

Wiem o co Stanowi chodziło

sądzę,  że jednak nie wiesz 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, d9Jacek napisał:

Stanowi chodziło o  cos absolutnie  innego ..."keson musi mieć strukturę zamkniętą i dopiero wtedy spełnia swoja rolę tj. pracuje jak konstrukcja skorupowa." powycinanie  dziur w kesonie  i wyażurowanie  wypełnień  międzydzwigarowych celem zmniejszenia  wagi a jednoczesne  "wzmocnienie" ich  przez listewki i rozpórki jest trochę bez sensu. Z jednej strony osłabiasz  konstrukcję  skorupową  robiąc  ażury aby zmniejszyć wagę a z drugiej  dokładasz wagi  dając listewki i rozpórki.

Chyba nie tędy droga

 

 

chyba  to się nazywa statecznik poziomy

Każdy sposób jest dobry kiedy jest skuteczny. Kesony nie muszą być zamknięte na całej rozpiętości skrzydła  a czasami nie mogą bo przy zastosowaniu regulowanego wyjścia  linek regulacja będzie ograniczona właśnie przez wypełnienie .miedzy dźwigarami. Ja w swoich modelach zamykałem kesony poprzez wypełnienie pomiędzy dźwigarami z  basy  w centropłacie  na około 1/2  połowy rozpiętości skrzydła . Jak przedobrzyłem z doborem basy na dźwigary( zbyt miękka) wtedy skrzydło mi się złożyło podczas lotu w silnej turbulencji. Złamanie nastąpiło w centropłacie a nie   w miejscu gdzie są  wyażurowane  kesony. Tak, że wszystko jest ok. Jak zwykle są różne szkoły , falenicka i otwocka . chodzi oto aby działało i było skuteczne. 

Hejka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CD...

 

Przygotowania do składania kadłuba.

Ale wcześniej zarobiłem końcówki linek. Ciekawym Waszego zdania czy tak jak ja robię jest ok.

Do linek zawsze stosuję taki sposób, że dobieram igłę do zastrzyków tak aby linka ciasno wchodziła. Nigdy taki sposób mnie nie zawiódł a jest szybki i prosty do zrobienia.

I robię tak.

W pierwszej kolejności wykorzystuję otwór, który zaprojektowałem nad i pod dźwignią do zablokowania orczyka. Jeżeli popychacz na dźwigni będzie z drutu a nie zakończony snapem tak jak u mnie to ten mniejszy otworek będzie lepszy.

 

1105.thumb.jpg.bdf943e77757055f9a2bec4c6087ab89.jpg

 

 

Nakładam termokurczkę i rurkę a na koniec igłę.

 

1106.thumb.jpg.9cf9907faa02995a2465482cf62942ac.jpg

 

I po zaciśnięciu rurki i podgrzaniu termokurczek wychodzi coś takiego.

1107.thumb.jpg.8ed0e66be1417f2af48f6cd2e4863f30.jpg

 

 

 

Pozostałości linek posłużyły mi do sprawdzenia wytrzymałości tych linek bo mnie przestraszył trochę Grzegorz.

W dniu 1.03.2021 o 06:03, Grzesiek napisał:

Jeżeli to jest linka jubilerska ,a na taką wygląda to sprawdz na rozciąganie wytrzymałość.Mialem taką i urwalem w dwóch rękach.

 

Przy 26 kg zerwały się zakończenia linek. Za słabo to zrobiłem. Ale linka przy tej sile wytrzymała. Będzie ok?

 

 

No dobra, teraz kadłub. Przygotowuję wcześniej posklejane wręgi i boki kadłuba. I doszlifowuję belki bukowe zgodnie z rysunkiem poniżej.

belki.thumb.jpg.69e770ec820363ce42d2e14ec7c28d5d.jpg

 

1108.thumb.jpg.09cd87b894b80bd8decb43f1ae2e095c.jpg

 

1109.thumb.jpg.f97b191de8d4ab0eac63a75490ecdced.jpg

 

I składam na sucho czy wszystko pasuje. Być może trzeba będzie doszlifować miejsce gdzie będą skrzydła.

 

1110.thumb.jpg.b105605abd34609507f3874fbdb1989f.jpg

 

1111.thumb.jpg.9e532d5d06611bb297e2377e603d4588.jpg

 

1112.thumb.jpg.9468c2a76d03e42c74d1bfee1ee236cc.jpg

 

Pierwszy raz zaprojektowałem model z tymi uchwytami ustalającymi. Okazuje się, że to naprawdę fajne rozwiązanie. Nie muszę się martwić o odpowiedni kąt. I to w każdą stronę.

Aż mi się gęba śmiała jak to składałem.

 

Teraz przygotowuję deskę montażową. Pokrywam papierem do pieczenia i można sklejać.

1113.thumb.jpg.9d4c0410f6313bb3536900d4a6f5a07f.jpg

 

1114.thumb.jpg.d57d4ab6bb6f9efd2688b8a286b78d2f.jpg

 

I jeszcze kontrola laserem czy wyszło prosto. Wyszło !!!

 

1115.thumb.jpg.74aaa496323cf785e1d01c93a9d47c99.jpg

 

No i jeszcze pytanie do kolegów. Czy popychacz pomiędzy klapami a sterem wysokości będzie dobry z rury węglowej 5x3 mm?

Z góry dziękuję za podpowiedź.

 

CDN...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakończenie linek ok, ja zamiast zagniatania rurek ( prawdopodobnie dlatego się zerwało przy końcówce ) stosuję owijanie nitką węglową stosowaną w wędkarstwie i zaklejam klejem cjanoakrylowym. Jedna uwaga  do rurki, obcinam ostry koniec. Zakończenie linek robię na końcu po sprawdzeniu ustawienia klap i sterów i ich wklejeniu .Mam wtedy możliwość korekty bez konieczności gięcia już klejonych powierzchni sterowych. na popychacz pomiędzy klapami i sterami stosuję rurkę węglową 7x6 mm. w moim przypadku mam dostęp do układu sterującego i mam możliwość regulacji ,stosuję specjalne, mocne snapy  na popychaczu klap i na popychaczu sterów na jednym jego końcu.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też tak robiłem do tej pory, że końcówki linek robiłem na końcu. Ale tu chciałem sprawdzić to rozwiązanie z blokadą dźwigni poprzez te otwory co pokazywałem. W dźwigni też są takie otwory więc jak przełożę drut to mam pewność, że dźwignia jest ustawiona w pozycji zero.

Muszę przemyśleć i przetestować to Twoje rozwiązanie z nitką węglową. Ciekawe to.

Nie widziałem nigdy takiej rurki 7x6. Poszukam.

U mnie też będą snapy. Poza sterem wysokości. Ale może tam też wymienię na snapa jeżeli jeszcze znajdę z jednego.

 

Dzięki za podpowiedzi, Sylwester.

 

Dzisiaj przykleiłem statecznik. Jutro pokażę jak to wyszło.

Mogę tylko potwierdzić, że te wypusty montażowe to naprawdę fajna sprawa :)

 

Hej

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Sławek napisał coś takiego:

W dniu 2.04.2021 o 08:33, FockeWulf napisał:

Pętelka powinna być podwójna na igle. Będzie brzydko odstawać ale nie puści.

 

Się zastanawiałem o co chodzi. Ale albo ja nie zrozumiałem Sławka albo on mnie.

W igłę wchodzi linka i tam już nie da się nic zrobić podwójnie. Prawdopodobnie chodzi o tę rurkę mosiężną bo tam linka przechodzi w tę i z powrotem.

 

Też tak kiedyś robiłem. Zresztą z tego co widzę na lotniska większość modelarzy tak robi oplatając jedną pętlę na zewnątrz rurki. Ale to błąd.

Powinno być tak:

 

1214558301_Montarurki.thumb.jpg.d0a20f1d96125a9a01d33a18d76e53c9.jpg

 

 

CD...

 

Przygotowuję statecznik do wklejenia. Nawiercam otwory w uchwytach tak aby było to łatwo wyłamać. Wcześniej nie zostały wycięte aby uniknąć wyłamania uchwytu przy obróbce statecznika.

Mi niestety pękł uchwyt. I musiałem go wzmocnić sklejką. Widać na zdjęciu.

 

1116.thumb.jpg.867bf82c9d37d8c3862c71152dc893ab.jpg

 

Docinam też rozpórki balsiane i sklejam wszystko na Soudal. Ogon jak widać na zdjęciu wystaje poza stół montażowy.  Laserem sprawdzam czy jest równoległość skrzydeł i statecznika. Jest!!! :)

 

1117.thumb.jpg.942da80ea10fd0a14e2271c3d57fcc83.jpg

 

1118.thumb.jpg.8db8c6bbc6e63f08ef1dd585c45ea7ef.jpg

 

Przy okazji doklejam też takie pogrubienia na przedłużeniu klap. To jest teraz zrobione tak aby potem nie kombinować z ustawianiem klap.

 

1119.thumb.jpg.e2a315f7f822f77e21f17099e9a77955.jpg

 

 

Całość dociskam i ponownie sprawdzam poziomicą laserową.

 

 

 

1120.jpg

 

CDN...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kszczech napisał:

Witam

Sławek napisał coś takiego:

 

Się zastanawiałem o co chodzi. Ale albo ja nie zrozumiałem Sławka albo on mnie.

W igłę wchodzi linka i tam już nie da się nic zrobić podwójnie. Prawdopodobnie chodzi o tę rurkę mosiężną bo tam linka przechodzi w tę i z powrotem.

 

Też tak kiedyś robiłem. Zresztą z tego co widzę na lotniska większość modelarzy tak robi oplatając jedną pętlę na zewnątrz rurki. Ale to błąd.

Powinno być tak:

 

1214558301_Montarurki.thumb.jpg.d0a20f1d96125a9a01d33a18d76e53c9.jpg

 

 

CD...

 

Przygotowuję statecznik do wklejenia. Nawiercam otwory w uchwytach tak aby było to łatwo wyłamać. Wcześniej nie zostały wycięte aby uniknąć wyłamania uchwytu przy obróbce statecznika.

Mi niestety pękł uchwyt. I musiałem go wzmocnić sklejką. Widać na zdjęciu.

 

1116.thumb.jpg.867bf82c9d37d8c3862c71152dc893ab.jpg

 

Docinam też rozpórki balsiane i sklejam wszystko na Soudal. Ogon jak widać na zdjęciu wystaje poza stół montażowy.  Laserem sprawdzam czy jest równoległość skrzydeł i statecznika. Jest!!! :)

 

1117.thumb.jpg.942da80ea10fd0a14e2271c3d57fcc83.jpg

 

1118.thumb.jpg.8db8c6bbc6e63f08ef1dd585c45ea7ef.jpg

 

Przy okazji doklejam też takie pogrubienia na przedłużeniu klap. To jest teraz zrobione tak aby potem nie kombinować z ustawianiem klap.

 

1119.thumb.jpg.e2a315f7f822f77e21f17099e9a77955.jpg

 

 

Całość dociskam i ponownie sprawdzam poziomicą laserową.

 

 

 

1120.jpg

 

CDN...

Rozumiem ,  że sprawdziłeś odległości od krawędzi spływu skrzydła do krawędzi spływu statecznika poziomego oraz kąt zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sylwester, sprawdzałem. Nie ukrywam, że to w budowaniu samolotów  sprawia mi zawsze duży problem. Nie jest to proste wbrew pozorom. Dlatego zaprojektowałem to tak aby zminimalizować błędy o które pytasz. Te wypusty, o których wspominałem ustawiają wszystko prawie idealnie. To naprawdę trudno zepsuć.

Ale zaintrygowałeś mnie i wykorzystując chwilową  nieobecność żony zaimprowizowałem sobie układ pomiarowy :) W domu, bo w modelarni trochę za mało miejsca.

 

Jest lepiej niż się spodziewałem.

 

1121.thumb.jpg.e7c0b2cde3e5857b1963bb079062ced7.jpg

 

1122.thumb.jpg.e32765fe523de3cea1370494e6cc0393.jpg

 

Jutro postaram się zamknąć z góry i z dołu kadłub. Czyli zbliżam się do końca budowy.

 

Dzięki za Twoje pytanie bo zachęciło mnie do sprawdzenia.

 

Hej

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof, brak mi odpowiedzi na drugą część pytania. Czy sprawdzałeś kąt zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego patrząc z boku kadłuba ,po cięciwie profilu skrzydła i statecznika poziomego . Kąty zaklinowania wg mnie są bardziej istotne niż odlegółści , które pokazaeś na załączonych fotkach.

S

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat o to najmniej się martwiłem. Nie da się zrobić złego zaklinowania w tej konstrukcji. Te poprzednie kąty to mogłyby jeszcze się lekko popsuć. Chociaż trzeba by się starać.

Nie wyniosłem jeszcze układu pomiarowego więc w pierwszej kolejności ustawiłem kadłub idealnie płasko patrząc z boku. Potem idealnie  z przodu. Tak:

1123.thumb.jpg.9d9ccb4feabd1748959e8bd79efc6fb8.jpg

 

A tak wygląda z boku. Zrobiłem kilkadziesiąt pomiarów. Nie zauważyłem najmniejszego odchylenia.

Chyba, że podpowiesz jak to jeszcze sprawdzić to chętnie skorzystam z Twojego doświadczenia.

 

1124.thumb.jpg.5cf0d85e03ea60fc0a22b1d067fd9c04.jpg

 

1125.thumb.jpg.d78ae2746a71eaf04bde01eec8d77b8c.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.