songo78 Opublikowano 16 Lutego 2022 Opublikowano 16 Lutego 2022 Cześć, Podpowiedzcie proszę koledzy jak sobie radzicie z odkręcaniem śrub w starych silniczkach? Chciałbym wymienić tuleję i tłok w OS MAX 25FX - ma 7-8 lat, nigdy nie był rozbierany ale nie mogę odkręcić śrub głowicy. Moczyłem silnik kilka dni w paliwie, moczyłem w WD40, podgrzewałem trochę głowicę opalarką i udało mi się odkręcić tylko jedną śrubę. Klucz imbusowy używam ten który był z silnikiem ale przeskakuje, już kilka razy go skracałem odcinając wyrobioną końcówkę. Pozdrawiam, Krzysiek
Paweł Prauss Opublikowano 16 Lutego 2022 Opublikowano 16 Lutego 2022 Zainwestuj w dobre klucze? btw głowicę też warto by wymienić
kulfon250 Opublikowano 16 Lutego 2022 Opublikowano 16 Lutego 2022 Jeśli masz taką możliwość utnij prosty kawałek ampula, wsadź w śrubę i postukaj w niego młotkiem. To często pomaga odkręcić oporne śruby. A potem trzeba ruchami prawo/lewo po kawałku rozruszać śrubę.
jarek996 Opublikowano 16 Lutego 2022 Opublikowano 16 Lutego 2022 26 minut temu, Paweł Praus napisał: Zainwestuj w dobre klucze? btw głowicę też warto by wymienić Glowice mozna posodowac , bedzie jak NOWA ( tyle ze z czasem sie w pyl obroci ) ? Albo dam Ci cynk na nowke sztuke ( 100EUR ) 1
witold_pi Opublikowano 16 Lutego 2022 Opublikowano 16 Lutego 2022 jeśli gniazda w śrubach są wyrobione pozostaje: A - naciąć pod płaski śrubokręt I podgrzać w piekarniku tak na 200 st c, WTEDY STARY RYCYNOWY SYF PUSZCZA (ŁOZYSKA SZLAG TRAFI) B - potraktować wiertłem główki ŚRUB, zdjąć głowicę i wtedy pozbyć się śrub z korpusu podpiłowując pod klucz płaski/PŁASKI SRUBOKRĘT, po wybebeszeniu wszystkiego podgrzać w piekarniku tak na 200 st c, WTEDY STARY RYCYNOWY SYF PUSZCZA. silnik jest po przejściach więc śruby mogą być minimalnie skrzywione co także utrudnia wykręcenie
mar_io Opublikowano 16 Lutego 2022 Opublikowano 16 Lutego 2022 Ja w takich przypadkach nie używam wd-40 ale markowych odrdzewiaczy. Jeśli nie masz nic innego niż wd-40 to potraktuj śrubę mocno tym specyfikiem i spróbuj zrobić taki patent (może pomoże mi kilka razy uratował podobną sytuację). Uderz w śrubę kilka razy młotkiem przez klucz (jeśli używasz zwykłego imbusa to utnij go aby był prosty, nie zagięty) następnie wsadź go do wiertarki z regulacją momentu dokręcania, ustaw lewe obroty i spróbuj zwiększając moment dokręcania (na lewych obrotach) odkręcać. Na niskim momencie będzie Ci sprzęgło się odzywać ale ustawiając coraz większy będziesz działać na śrubę tak jak w przypadku bardzo słabego klucza udarowego, powinno się udać. Oczywiście nie używaj normalnego klucza udarowego bo ukręcisz śrubę. Podobny patent stosuję w motocyklach przy zapieczonych śrubach od zacisków czy np zbiorników płynu hamulcowego, gdzie często dochodzi jakaś korozja od warunków zewn. I jeszcze jedno, nie trać czasu na tanie klucze bo tylko zniszczysz główki śrub.
RomanJ4 Opublikowano 16 Lutego 2022 Opublikowano 16 Lutego 2022 a ja zasyfiony silnik wrzucam do myjki ultradźwiękowej z naftą, podobnej jak ta https://allegro.pl/oferta/myjka-profesjonalna-ultradzwiekowa-wanna-30-50w-11302616313?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_narzedzia_pla_ss&ev_adgr=Narzedzia&ev_campaign_id=14474247596&gclid=Cj0KCQiA3rKQBhCNARIsACUEW_Zd9GHVSpZkcg6kDmtzD5pEHBLl-kvf4MCqBeGQkLD31aiv4f99p4YaAqhUEALw_wcB i po czasie zależnym od stopnia zabrudzenia wyjmuję czyściutki.
Grzesiek Opublikowano 17 Lutego 2022 Opublikowano 17 Lutego 2022 Jak juz masz mocno wyrobione łebki to sprobuj wbić torksa ciut większego.Tak robilem nie raz i działa.
mar_io Opublikowano 17 Lutego 2022 Opublikowano 17 Lutego 2022 8 godzin temu, RomanJ4 napisał: a ja zasyfiony silnik wrzucam do myjki ultradźwiękowej z naftą, podobnej jak ta https://allegro.pl/oferta/myjka-profesjonalna-ultradzwiekowa-wanna-30-50w-11302616313?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_narzedzia_pla_ss&ev_adgr=Narzedzia&ev_campaign_id=14474247596&gclid=Cj0KCQiA3rKQBhCNARIsACUEW_Zd9GHVSpZkcg6kDmtzD5pEHBLl-kvf4MCqBeGQkLD31aiv4f99p4YaAqhUEALw_wcB i po czasie zależnym od stopnia zabrudzenia wyjmuję czyściutki. Też używam tej myjki. Jest niby do biżuterii ale daje radę. Do tego specyfik o nazwie K2 AKRA. Bardzo fajnie radzi sobie z mocnymi zabrudzeniami. Nie wiem tylko dlaczego jest taka droga w tej chwili ta myjka, ja płaciłem coś ok 80zł.
d9Jacek Opublikowano 17 Lutego 2022 Opublikowano 17 Lutego 2022 a ja stosuje sprawdzona już dawno metodę- mikropalnik gazowy i grzanie głowicy i karteru w miejscach gdzie przechodzi śruba. Nic sie nie uszkadza bo grzanie praktycznie miejscowe. Srube daję się bezproblemowo wykręcić
songo78 Opublikowano 17 Lutego 2022 Autor Opublikowano 17 Lutego 2022 Dzięki za informacje. Na razie kupię mocne imbusy i postukam w śruby. Grzanie opalarką próbowałem - tak się robi na przykład żeby wymienić łożysko wału, tutaj z odkręceniem śrub nie pomagało. Głowicy nie wymieniam - silnik lata w kombacie dlatego tak ona wygląda Pozdrawiam, Krzysiek
RomanJ4 Opublikowano 18 Lutego 2022 Opublikowano 18 Lutego 2022 W dniu 17.02.2022 o 13:16, songo78 napisał: Grzanie opalarką próbowałem - tak się robi na przykład żeby wymienić łożysko wału, tutaj z odkręceniem śrub nie pomagało. No i nic dziwnego, trzeba by grzać tak by było prawie czerwone. Najbardziej do tego nadaje się nagrzewnica indukcyjna (np https://tooles.pl/nagrzewnica-indukcyjna-do-srub-1500w-trade-house-50490-war929?gclid=Cj0KCQiApL2QBhC8ARIsAGMm-KHA9TI20iYHPND1-026sMUawJFr0GV-tdlD_9GfXVew454bCum73WIaAjLnEALw_wcB albo przynajmniej podobna mikro https://allegro.pl/oferta/367-grzalka-indukcyjna-tesli-zvs-piec-1000w-9206029793?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_elktrk_komputery_pla_ss&ev_adgr=komputery&ev_campaign_id=14542033157&gclid=Cj0KCQiApL2QBhC8ARIsAGMm-KG6pmud_ZkNXrlqXVzAbwNwTxW3KpoDVHUY5VSw2VnssF_qHt8FZKwaAsXYEALw_wcB ), którą można rozgrzać stal nawet przez aluminium (wkręconą w aluminium). Stal nagrzewając się (alu indukcja praktycznie nie nagrzewa) zwiększa swą objętość "rozpychając" aluminium, a w czasie stygnięcia kurczy i luzuje. Oczywiście do takich śrubek aż taka moc nie jest potrzebna, bo tych kW z linków używa się do grzania (i wykręcania) np świec żarowych, śrub, i tym podobnych zapieczonych części samochodowych, oraz innych podobnych zastosowań. (ja używam do hartowania powierzchniowego małych przedmiotów typu wieniec koła zębatego, wałek, itd)
MASK Opublikowano 18 Lutego 2022 Opublikowano 18 Lutego 2022 Śruby i tak są do wymiany, więc porozwiercaj łby wiertłem 3-3,2 mm. Szpilki, które zostaną odkręcisz palcami. Prościej i szybciej się nie da
songo78 Opublikowano 27 Lutego 2022 Autor Opublikowano 27 Lutego 2022 Cześć, Kupiłem za kilkanaście PLN mocny klucz 2mm i śruby odkręciły się bez problemu. Bardzo fajne narzędzie z portalu aukcyjnego: Silnik miał bardzo dużo nagaru więc wszystko wyczyściłem: Podczas montowania nowego tłoka i tulei trochę się zdziwiłem - ten czpień jest krótszy niż średnica tłoka, a na końcu jest jakby mini uszczelka i kapturek który niczego się nie trzyma - jest tylko wciśnięty. Jeden niestety uszkodziłem wybijając ten trzpień: Pytanie czy te końcówki są potrzebne? Trzpień nie wszedł ciasno, przesuwa się i nie sięga do obrysu tłoka. W dokumentacji do tego silnika nie ma tych końcówek: Dzięki za informacje i pozdrawiam, Krzysiek
Paweł Prauss Opublikowano 27 Lutego 2022 Opublikowano 27 Lutego 2022 1 godzinę temu, songo78 napisał: Cześć, Kupiłem za kilkanaście PLN mocny klucz 2mm i śruby odkręciły się bez problemu. Bardzo fajne narzędzie z portalu aukcyjnego: Silnik miał bardzo dużo nagaru więc wszystko wyczyściłem: Podczas montowania nowego tłoka i tulei trochę się zdziwiłem - ten czpień jest krótszy niż średnica tłoka, a na końcu jest jakby mini uszczelka i kapturek który niczego się nie trzyma - jest tylko wciśnięty. Jeden niestety uszkodziłem wybijając ten trzpień: Pytanie czy te końcówki są potrzebne? Trzpień nie wszedł ciasno, przesuwa się i nie sięga do obrysu tłoka. W dokumentacji do tego silnika nie ma tych końcówek: Dzięki za informacje i pozdrawiam, Krzysiek Dobry zakup, sam też używam wytworów tej firmy :-))) Wkładki z miękkiego tworzywa mają za zadanie zabezpieczyć tuleję przed kontaktem z twardym sworzniem tłokowym...i są nieodzowne jeśli nie chcesz silniczka zniszczyć od razu przy pierwszym uruchomieniu. Czasem takie rozwiązanie jest stosowane, ja osobiście go nie lubię.
czarobest Opublikowano 27 Lutego 2022 Opublikowano 27 Lutego 2022 Nie ma na obrazku, bo to jest jakby jedna cała część, zobacz na przykład tutaj: https://www.ebay.com/itm/233664931951 https://www.ebay.com/itm/251555024038 Pewnie da się to czymś zastąpić, choć ja nie wiem czym - może teflon (?). Albo można nawet zrobić zamiast sworznia pływającego, sworzeń na wcisk - ale to już przeróbki i pewnie prościej kupić nowy sworzeń lub pokombinować z jakimś materiałem - może ktoś podpowie, o ile to nie jest pomysł z czapy .
d9Jacek Opublikowano 27 Lutego 2022 Opublikowano 27 Lutego 2022 28 minut temu, czarobest napisał: może teflon (?). może byś teflon a może być i tarnamid
songo78 Opublikowano 28 Lutego 2022 Autor Opublikowano 28 Lutego 2022 Dzięki za podpowiedzi. Tarnamid ma wiele nazw min. nylon. Spróbuję ze śruby nylonowej zrobić te końcówki. Próbowaliście może taki patent? Pozdrawiam, Krzysiek
RomanJ4 Opublikowano 28 Lutego 2022 Opublikowano 28 Lutego 2022 4 godziny temu, songo78 napisał: Tarnamid ma wiele nazw min. nylon. Spróbuję ze śruby nylonowej zrobić te końcówki. Nie każdy się nadaje, nadałby się do tego PA 6G pod nazwą Erlatron® LFX* lub Boramid 6-G.S.O. https://www.armetpolska.pl/poliamid/?gclid=CjwKCAiAgvKQBhBbEiwAaPQw3KpYwfqjDfKBtHW06LJhT_a9b4lNKjgI6HtkX3FRYfC7Q381IX0tbhoC_GwQAvD_BwE lub https://oferta.grupaazoty.com/tworzywa-sztuczne/tarnamid-pa6-slizgowy * https://media.mcam.com/fileadmin/quadrant/documents/QEPP/EU/Product_Data_Sheets_PDF/GEP/Ertalon_LFX_PDS_E_01042019.pdf https://media.mcam.com/fileadmin/quadrant/documents/QEPP/EU/Material_Safety_Data_Sheets_PDF/GEP/English/Ertalon_LFX_PA6_PHIS_E_01042019.pdf
songo78 Opublikowano 2 Marca 2022 Autor Opublikowano 2 Marca 2022 Dzięki - przydatne info. Ale zanim przeczytałem Twoją wiadomość zrobiłem już jedną końcówkę z twardej śruby nylonowej (druga końcówka jest w dobrym stanie). Mam nadzieje, że silnik z tym pożyje jeszcze trochę, niezbyt się opłaca kupować sworzeń za 15$ + przesyłka do tak starego silnika. Poniżej zdjęcia jak to wyszło: Pozdrawiam, Krzysiek
Rekomendowane odpowiedzi