Skocz do zawartości

Rozkręcanie starego silnika


songo78
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Podpowiedzcie proszę koledzy jak sobie radzicie z odkręcaniem śrub w starych silniczkach? Chciałbym wymienić tuleję i tłok w OS MAX 25FX - ma 7-8 lat, nigdy nie był rozbierany ale nie mogę odkręcić śrub głowicy. Moczyłem silnik kilka dni w paliwie, moczyłem w WD40, podgrzewałem trochę głowicę opalarką i udało mi się odkręcić tylko jedną śrubę. Klucz imbusowy używam ten który był z silnikiem ale przeskakuje, już kilka razy go skracałem odcinając wyrobioną końcówkę.

 

20220216_192741.jpg

Pozdrawiam,

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

jeśli gniazda w śrubach są wyrobione pozostaje:

A - naciąć pod płaski śrubokręt I podgrzać w piekarniku tak na 200 st c, WTEDY STARY RYCYNOWY SYF PUSZCZA (ŁOZYSKA SZLAG TRAFI)

B - potraktować wiertłem główki ŚRUB, zdjąć głowicę i wtedy pozbyć się śrub z korpusu podpiłowując pod klucz płaski/PŁASKI SRUBOKRĘT, po wybebeszeniu wszystkiego podgrzać w piekarniku tak na 200 st c, WTEDY STARY RYCYNOWY SYF PUSZCZA. 

silnik jest po przejściach więc śruby mogą być minimalnie skrzywione co także utrudnia wykręcenie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w takich przypadkach nie używam wd-40 ale markowych odrdzewiaczy. Jeśli nie masz nic innego niż wd-40 to potraktuj śrubę mocno tym specyfikiem i spróbuj zrobić taki patent (może pomoże mi kilka razy uratował podobną sytuację).
Uderz w śrubę kilka razy młotkiem przez klucz (jeśli używasz zwykłego imbusa to utnij go aby był prosty, nie zagięty) następnie wsadź go do wiertarki z regulacją momentu dokręcania, ustaw lewe obroty i spróbuj zwiększając moment dokręcania (na lewych obrotach) odkręcać. Na niskim momencie będzie Ci sprzęgło się odzywać ale ustawiając coraz większy będziesz działać na śrubę tak jak w przypadku bardzo słabego klucza udarowego, powinno się udać. Oczywiście nie używaj normalnego klucza udarowego bo ukręcisz śrubę. 

Podobny patent stosuję w motocyklach przy zapieczonych śrubach od zacisków czy np zbiorników płynu hamulcowego, gdzie często dochodzi jakaś korozja od warunków zewn.

 

I jeszcze jedno, nie trać czasu na tanie klucze bo tylko zniszczysz główki śrub.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, RomanJ4 napisał:

Też używam tej myjki. Jest niby do biżuterii ale daje radę. Do tego specyfik o nazwie K2 AKRA. Bardzo fajnie radzi sobie z mocnymi zabrudzeniami. 

Nie wiem tylko dlaczego jest taka droga w tej chwili ta myjka, ja płaciłem coś ok 80zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informacje. Na razie kupię mocne imbusy i postukam w śruby. Grzanie opalarką próbowałem - tak się robi na przykład żeby wymienić łożysko wału, tutaj z odkręceniem śrub nie pomagało.

Głowicy nie wymieniam - silnik lata w kombacie dlatego tak ona wygląda ;)

 

Pozdrawiam,

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.02.2022 o 13:16, songo78 napisał:

Grzanie opalarką próbowałem - tak się robi na przykład żeby wymienić łożysko wału, tutaj z odkręceniem śrub nie pomagało.

No i nic dziwnego,  trzeba by grzać tak by było prawie czerwone. Najbardziej do tego nadaje się nagrzewnica indukcyjna (np  https://tooles.pl/nagrzewnica-indukcyjna-do-srub-1500w-trade-house-50490-war929?gclid=Cj0KCQiApL2QBhC8ARIsAGMm-KHA9TI20iYHPND1-026sMUawJFr0GV-tdlD_9GfXVew454bCum73WIaAjLnEALw_wcB

albo przynajmniej podobna mikro https://allegro.pl/oferta/367-grzalka-indukcyjna-tesli-zvs-piec-1000w-9206029793?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_elktrk_komputery_pla_ss&ev_adgr=komputery&ev_campaign_id=14542033157&gclid=Cj0KCQiApL2QBhC8ARIsAGMm-KG6pmud_ZkNXrlqXVzAbwNwTxW3KpoDVHUY5VSw2VnssF_qHt8FZKwaAsXYEALw_wcB ), którą można rozgrzać stal nawet przez aluminium (wkręconą w aluminium). Stal nagrzewając się (alu indukcja praktycznie nie nagrzewa) zwiększa swą objętość "rozpychając" aluminium, a w czasie stygnięcia kurczy i luzuje.

Oczywiście do takich śrubek aż taka moc nie jest potrzebna, bo tych kW z linków używa się do grzania (i wykręcania) np świec żarowych, śrub, i tym podobnych zapieczonych części samochodowych, oraz innych podobnych zastosowań. (ja używam do hartowania powierzchniowego małych przedmiotów typu wieniec koła zębatego, wałek, itd)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Cześć,

Kupiłem za kilkanaście PLN mocny klucz 2mm i śruby odkręciły się bez problemu. Bardzo fajne narzędzie z portalu aukcyjnego:

20220227_113515.jpg

Silnik miał bardzo dużo nagaru więc wszystko wyczyściłem:

20220227_113501.jpg

Podczas montowania nowego tłoka i tulei trochę się zdziwiłem - ten czpień jest krótszy niż średnica tłoka, a na końcu jest jakby mini uszczelka i kapturek który niczego się nie trzyma - jest tylko wciśnięty. Jeden niestety uszkodziłem wybijając ten trzpień:

20220227_120849.jpg

Pytanie czy te końcówki są potrzebne? Trzpień nie wszedł ciasno, przesuwa się i nie sięga do obrysu tłoka.

W dokumentacji do tego silnika nie ma tych końcówek:

piston_pin.JPG

 

Dzięki za informacje i pozdrawiam,

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, songo78 napisał:

Cześć,

Kupiłem za kilkanaście PLN mocny klucz 2mm i śruby odkręciły się bez problemu. Bardzo fajne narzędzie z portalu aukcyjnego:

20220227_113515.jpg

Silnik miał bardzo dużo nagaru więc wszystko wyczyściłem:

20220227_113501.jpg

Podczas montowania nowego tłoka i tulei trochę się zdziwiłem - ten czpień jest krótszy niż średnica tłoka, a na końcu jest jakby mini uszczelka i kapturek który niczego się nie trzyma - jest tylko wciśnięty. Jeden niestety uszkodziłem wybijając ten trzpień:

20220227_120849.jpg

Pytanie czy te końcówki są potrzebne? Trzpień nie wszedł ciasno, przesuwa się i nie sięga do obrysu tłoka.

W dokumentacji do tego silnika nie ma tych końcówek:

piston_pin.JPG

 

Dzięki za informacje i pozdrawiam,

Krzysiek

Dobry zakup, sam też używam wytworów tej firmy :-)))

Wkładki z miękkiego tworzywa mają za zadanie zabezpieczyć tuleję przed kontaktem z twardym sworzniem tłokowym...i są nieodzowne jeśli nie chcesz silniczka zniszczyć od razu przy pierwszym uruchomieniu.

Czasem takie rozwiązanie jest stosowane, ja osobiście go nie lubię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma na obrazku, bo to jest jakby jedna cała część, zobacz na przykład tutaj: 

https://www.ebay.com/itm/233664931951

https://www.ebay.com/itm/251555024038
image.png.e8f4b1ef5e1d1d8ef189b9c63418e92d.png

 

Pewnie da się to czymś zastąpić, choć ja nie wiem czym - może teflon (?). Albo można nawet zrobić zamiast sworznia pływającego, sworzeń na wcisk - ale to już przeróbki i pewnie prościej kupić nowy sworzeń lub pokombinować z jakimś materiałem - może ktoś podpowie, o ile to nie jest pomysł z czapy ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki - przydatne info. Ale zanim przeczytałem Twoją wiadomość zrobiłem już jedną końcówkę z twardej śruby nylonowej :) (druga końcówka jest w dobrym stanie). Mam nadzieje, że silnik z tym pożyje jeszcze trochę, niezbyt się opłaca kupować sworzeń za 15$ + przesyłka do tak starego silnika. Poniżej zdjęcia jak to wyszło:

20220301_183929.jpg

20220301_184520.jpg

Pozdrawiam,

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.