Skocz do zawartości

Motoszybowiec Ogar elektryk 2000mm.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tak powiększając z grubsza plany wychodzi że przy rozpiętości modelu 2m zmieści się śmigiełko 6 " ( chyba że się mylę). To ile może ważyć maksymalne taki model żeby napęd sobie poradził ?

Może trzeba zaprojektować specjalne śmigło ? ... albo podnieść mocowanie napędu choćby o 1/2'' lub 1" i zrobić ładny wlot powietrza do chłodzenia silnika. Wszak to nie makieta, a przyrost ciągu może być relatywnie spory.

Opublikowano
2 godziny temu, RobRoy napisał:

...

 ... albo podnieść mocowanie napędu choćby o 1/2'' lub 1" i zrobić ładny wlot powietrza do chłodzenia silnika. Wszak to nie makieta, a przyrost ciągu może być relatywnie spory.

 

To tylko pogorszy problem.

Opublikowano

Os ciagu bedzie jeszcze dalej SC.

 

Powoduje to kilka problemow:

1.  Obniza predkosc wznoszenie

2. Trzeba mocna sciagac drazek aby temu zapobiec.  Jesli zalozy sie zbyt mocny silnik i zbyt wysoko moze zabraknac wychylen steru wysokosci.  Zabil sie w ten sposob budowniczy J1 Przasniczka w Hiszpani podczas oblotu.  Ale w tym przypadku niskie polozenie statecznika wysokosci moze tez miec wplyw,

 

Zwroc uwage, ze Przasniczka ma w locie drazek silnie do gory:

 

1299030014_AlejandroEC-ZKB(6).jpg.5847077f1d50d704561a2cb6d7d324d4.jpg

 

1479696211_AlejandroEC-ZKB(7).jpg.2083951402eeef5cc802e3402c1cb204.jpg

 

 

 

3. Nagle dodanie gazu powoduje poczatkowe nurkowanie zanim samolot zaczyna sie wznosic.

 

Leszek, to wszystko powiedziawszy uwazam, ze nadal powinienes srobic Ogar'a bo w koncu latal i byc moze skierowanie osi slnika do gory, tak jak to jest w kilka piankach o takim ukladzie, poprawi sytuacje.

 

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
5 godzin temu, Andrzej Klos napisał:

Os ciagu bedzie jeszcze dalej SC.

 

Powoduje to kilka problemow:

1.  Obniza predkosc wznoszenie

2. Trzeba mocna sciagac drazek aby temu zapobiec.  Jesli zalozy sie zbyt mocny silnik i zbyt wysoko moze zabraknac wychylen steru wysokosci.  Zabil sie w ten sposob budowniczy J1 

3. Nagle dodanie gazu powoduje poczatkowe nurkowanie zanim samolot zaczyna sie wznosic.

 

Leszek, to wszystko powiedziawszy uwazam, ze nadal powinienes srobic Ogar'a bo w koncu latal i byc moze skierowanie osi slnika do goty, tak jak to jest w kilka piankach o takim ukladzie, poprawi sytuacje.

 

To co opisał Andrzej działa tak jak na rysunku:

468291455_Zrzutekranu2023-05-11o07_59_34.thumb.png.85f79db183f2388d7d898a225275f09f.png

 

Rzeczywiste położenie SC zwłaszcza w pionie, nie jest tam gdzie pokazano na rysunku. Możliwe, że gdzieś w okolicach czerwonej kropki zaznaczonej. 

To można obliczyć / wyznaczyć - jeśli zdecydujesz się na propozycje Partyka (polecam), to Patryk wyznaczy położenie SC w pionie. Poza ty Patryk zrobił już Prząśniczkę.

 

Wektor ciągu daje moment pochylający M = T * a.

Skłon powoduje zmniejszenie ramienia z odległości: a na b, przez co zmniejszenie momentu pochylającego.

Można nie robić skłonu, albo nie duży i dodatkowo zmienić zaklinowanie statecznika poziomego lub jego profil na niesymetryczny odwrócony.

Ale jak napisałem - skorzystaj z propozycji Patryka.

 

Opublikowano

Latałem Volantexem w tym układzie i nie mogę powiedzieć że był „mułowaty”. Oś napędu przechodziła w okolicy SC wyznaczonego na skrzydle. Mułowaty stał się wtedy kiedy po lądowaniu na drzewie i złamaniu wału silnika zastąpiłem go innym z innym śmigłem. Czyli to raczej nie wina układu napędowego a dostarczonego ciągu. Fakt ze trzeba było go zaciągnąć przy wznoszeniu ale to zdawałem na kanwę tego że był mocno pokiereszowany – jako pierwszy model – i geometrię miał „lekko” naruszoną.

Szkoda modelu konstrukcyjnego na eksperymenty. Może warto by było zbudować wersję ze styro może   trochę mniejszą, bez bajerów, malowania …. - i poeksperymentować z napędem .

Opublikowano

 

Godzinę temu, RobRoy napisał:

Latałem Volantexem w tym układzie i nie mogę powiedzieć że był mułowaty

I to jest clue. 

To znaczy - tak ten układ jest jaki jest, śmigło wchodzi małe,pochyla nos, etc. 

Ale - obecnie ładujemy tak potężne silniki, że nie widzę powodu, żeby się tym przejmować. 

Ja bym był spokojny :)

 

A co do profili - prawie gotowe były, ale wpadła mi szybka robota. W weekend wrzucę (publicznie, każdy kto będzie chcjał to pobierze) 

Opublikowano

Pytanie do której wersji profile- do tej oryginalnej , czy o poszerzonych końcówkach skrzydeł. Zbieżność skrzydeł jest dosyć spora i tu pewnie będą różnice.

Licząc na palcach powierzchnia skrzydeł to ok 24 dcm2. Gdyby model zrobić super lekko to masa do lotu wyjdzie poniżej 1000g ....to może śmigiełko 6 " da rade popchnąć. Jedynie ze startem z ziemi może być problem.

Przyglądałem się temu modelowi tylko nie wiedziałem jak go ugryźć ... dlatego mnie to interesuje.

Opublikowano
9 godzin temu, RobRoy napisał:

Zbieżność skrzydeł jest dosyć spora i tu pewnie będą różnice.

Dlatego , najlepiej robić model jak największy: tak aby na końcówkach było duże Re.

Zresztą poczekamy na propozycję Patryka , on z pewnością wszystko przeliczył i przemyślał.

  • Lubię to 1
Opublikowano
2 godziny temu, Ares napisał:

Dlatego , najlepiej robić model jak największy: tak aby na końcówkach było duże Re.

Zresztą poczekamy na propozycję Patryka , on z pewnością wszystko przeliczył i przemyślał.

Na to liczę ...  Zgłosiło się kilku chętnych na budowę tego modelu.

Pytanie tylko czy będą  budować od razu kilka modeli, czy po kolei ... i  poprawiać ewentualne problemy...

Opublikowano

Takie profile Ci zmontowałem :)

 

Powinny być bardzo wybaczające w pilotażu, a z naprawdę fajnymi osiągami

1 montujesz przy nasadzie, 2kę na końcówce.

Jeśli jesteś w stanie podołać z tym wykonawczo to skręć końcówkę z 1st do dołu. Ale jeśli nie to spokojnie też będzie dobrze.

Na ogon wrzuć HT 14 na pionowy i HT 13 przechodzący na HT 12 na statecznik poziomy (HT 13 u nasady). Lata ją po internecie, ale żebyś nie szukał to dorzucam do postu.

 

Wrzuć jeszcze wymiary w ten arkusz:
http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip

 

I pokaż co wychodzi. Zobaczymy czy nie trzeba stateczników powiększyć :)

 

PS-52-2 (Ogar).dat PS-52-1 (Ogar).dat ht13.dat HT 12.dat ht14.dat

  • Lubię to 2
Opublikowano

Dziękuję Ci bardzo za trud , ale jest problem bo  ja nie specjalnie wiem jak otworzyć te pliki i jak z tego korzystać . Otwierają mi się w notatnik a to tylko rzędy liczb. W ogóle  ten arkusz mi się nie otwiera. Jak byś jeszcze przeprowadził mnie przez drogę zrozumienia tego i użycia poprawnego programu , był bym wdzięczny. Niestety kuleję troche w informatyce. Dla mnie rysunek techniczny zawsze starczał za wszystko , prosto ale skutecznie.?

Opublikowano

To się otwiera w notatniku, bo to współrzędne są :)

 

Ale w czym to ludzie otwierają to nie wiem, ja używam do tego CADa.

 

Jutro Ci mogę z tego PDFy zrobić, to już je sobie wydrukujesz

Opublikowano
1 minutę temu, Patryk Sokol napisał:

To się otwiera w notatniku, bo to współrzędne są :)

 

Ale w czym to ludzie otwierają to nie wiem, ja używam do tego CADa.

 

Jutro Ci mogę z tego PDFy zrobić, to już je sobie wydrukujesz

 

Teraz, Leszek J. napisał:

 

Dziękuje bardzo. tak było by najlepiej. Bo tak nic nie kumam, a tak wydrukuje i na balse...

W dniu 12.05.2023 o 01:18, RobRoy napisał:

Na to liczę ...  Zgłosiło się kilku chętnych na budowę tego modelu.

Pytanie tylko czy będą  budować od razu kilka modeli, czy po kolei ... i  poprawiać ewentualne problemy...

Ja powoli zabieram się do jego budowy , bo chciałbym jak najwięcej informacji zgromadzić , by nie zrobić poważnych błędów. Wcześniej budowałem od podstaw proste modele górnopłat itd...

Opublikowano
11 godzin temu, Patryk Sokol napisał:

Takie profile Ci zmontowałem :)

 

Powinny być bardzo wybaczające w pilotażu, a z naprawdę fajnymi osiągami

1 montujesz przy nasadzie, 2kę na końcówce.

Jeśli jesteś w stanie podołać z tym wykonawczo to skręć końcówkę z 1st do dołu. Ale jeśli nie to spokojnie też będzie dobrze.

Na ogon wrzuć HT 14 na pionowy i HT 13 przechodzący na HT 12 na statecznik poziomy (HT 13 u nasady). Lata ją po internecie, ale żebyś nie szukał to dorzucam do postu.

 

Wrzuć jeszcze wymiary w ten arkusz:
http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip

 

I pokaż co wychodzi. Zobaczymy czy nie trzeba stateczników powiększyć :)

 

PS-52-2 (Ogar).dat 6.54 kB · 13 pobrań PS-52-1 (Ogar).dat 3.82 kB · 6 pobrań ht13.dat 3.7 kB · 6 pobrań HT 12.dat 3.17 kB · 4 pobrania ht14.dat 3.7 kB · 6 pobrań

Patryk,

Dobre profile, szybsze od LHK 512! Gratulacje!

Ale czy nie za cienkie na tego Ogar'a dla Leszka?

 

Dlaczego uwazasz, ze zwichrzenie nie jest potrzebne?

Opublikowano
5 minut temu, Andrzej Klos napisał:

Patryk,

Dobre profile, szybsze od LHK 512! Gratulacje!

Ale czy nie za cienkie na tego Ogar'a dla Leszka?

 

Szybkie, jak szybkie patrz na charakterystykę przeciągnięcia :)

No odwieczne pytanie z tą cienkością, ale ja jestem dobrej myśli - tzn. ostatnimi czasy nawet cieńsze profile w kontrukcji robiłem i bez problemu wysżło.

Oczywiście porządne kesony i dźwigar z wypełnieniem to mus.

Ale jak kolega uzna, że za cienkie, to się pogrubi (znaczy nie, że przesunie się suwak od grubości, po prostu da się je pogrubić) :)

5 minut temu, Andrzej Klos napisał:

Dlaczego uwazasz, ze zwichrzenie nie jest potrzebne?

Nie tyle, że uważam, że nie jest potrzebne, co nie jest niezbędne.

A że zwichrzenie łatwo popsuć przy konstrukcji, to preferowałbym jego brak niż krzywe skrzydła.

Uznaję więc, że z taką charakterystyką przeciągnięcia profilu to tragedia się nie stanie, jak go nie będzie.

Opublikowano
26 minut temu, Patryk Sokol napisał:

 

Szybkie, jak szybkie patrz na charakterystykę przeciągnięcia :)

Patrzylem, wyglada dobrze?

 

26 minut temu, Patryk Sokol napisał:

No odwieczne pytanie z tą cienkością, ale ja jestem dobrej myśli - tzn. ostatnimi czasy nawet cieńsze profile w kontrukcji robiłem i bez problemu wysżło.

Oczywiście porządne kesony i dźwigar z wypełnieniem to mus.

Ale jak kolega uzna, że za cienkie, to się pogrubi (znaczy nie, że przesunie się suwak od grubości, po prostu da się je pogrubić) :)

 

 

Moze nie za cienki dla Ciebie..

Ale chyba racja, trzeba robic postep!  Zawsze mozna zrobic polki dzwigara z gotowych paskow weglowych.

 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.