RobRoy Opublikowano 9 Maja 2023 Opublikowano 9 Maja 2023 Tak powiększając z grubsza plany wychodzi że przy rozpiętości modelu 2m zmieści się śmigiełko 6 " ( chyba że się mylę). To ile może ważyć maksymalne taki model żeby napęd sobie poradził ? Może trzeba zaprojektować specjalne śmigło ? ... albo podnieść mocowanie napędu choćby o 1/2'' lub 1" i zrobić ładny wlot powietrza do chłodzenia silnika. Wszak to nie makieta, a przyrost ciągu może być relatywnie spory.
Andrzej Klos Opublikowano 10 Maja 2023 Opublikowano 10 Maja 2023 2 godziny temu, RobRoy napisał: ... ... albo podnieść mocowanie napędu choćby o 1/2'' lub 1" i zrobić ładny wlot powietrza do chłodzenia silnika. Wszak to nie makieta, a przyrost ciągu może być relatywnie spory. To tylko pogorszy problem.
RobRoy Opublikowano 10 Maja 2023 Opublikowano 10 Maja 2023 Miałem na myśli podniesienie napędu tak żeby zamiast 6'' zmieściło się śmigło 8".
Andrzej Klos Opublikowano 10 Maja 2023 Opublikowano 10 Maja 2023 1 godzinę temu, RobRoy napisał: Miałem na myśli podniesienie napędu... Ja tez ?.
RobRoy Opublikowano 10 Maja 2023 Opublikowano 10 Maja 2023 9 godzin temu, Andrzej Klos napisał: To tylko pogorszy problem. Dlaczego?
Andrzej Klos Opublikowano 11 Maja 2023 Opublikowano 11 Maja 2023 Os ciagu bedzie jeszcze dalej SC. Powoduje to kilka problemow: 1. Obniza predkosc wznoszenie 2. Trzeba mocna sciagac drazek aby temu zapobiec. Jesli zalozy sie zbyt mocny silnik i zbyt wysoko moze zabraknac wychylen steru wysokosci. Zabil sie w ten sposob budowniczy J1 Przasniczka w Hiszpani podczas oblotu. Ale w tym przypadku niskie polozenie statecznika wysokosci moze tez miec wplyw, Zwroc uwage, ze Przasniczka ma w locie drazek silnie do gory: 3. Nagle dodanie gazu powoduje poczatkowe nurkowanie zanim samolot zaczyna sie wznosic. Leszek, to wszystko powiedziawszy uwazam, ze nadal powinienes srobic Ogar'a bo w koncu latal i byc moze skierowanie osi slnika do gory, tak jak to jest w kilka piankach o takim ukladzie, poprawi sytuacje. 1
jarek_aviatik Opublikowano 11 Maja 2023 Opublikowano 11 Maja 2023 5 godzin temu, Andrzej Klos napisał: Os ciagu bedzie jeszcze dalej SC. Powoduje to kilka problemow: 1. Obniza predkosc wznoszenie 2. Trzeba mocna sciagac drazek aby temu zapobiec. Jesli zalozy sie zbyt mocny silnik i zbyt wysoko moze zabraknac wychylen steru wysokosci. Zabil sie w ten sposob budowniczy J1 3. Nagle dodanie gazu powoduje poczatkowe nurkowanie zanim samolot zaczyna sie wznosic. Leszek, to wszystko powiedziawszy uwazam, ze nadal powinienes srobic Ogar'a bo w koncu latal i byc moze skierowanie osi slnika do goty, tak jak to jest w kilka piankach o takim ukladzie, poprawi sytuacje. To co opisał Andrzej działa tak jak na rysunku: Rzeczywiste położenie SC zwłaszcza w pionie, nie jest tam gdzie pokazano na rysunku. Możliwe, że gdzieś w okolicach czerwonej kropki zaznaczonej. To można obliczyć / wyznaczyć - jeśli zdecydujesz się na propozycje Partyka (polecam), to Patryk wyznaczy położenie SC w pionie. Poza ty Patryk zrobił już Prząśniczkę. Wektor ciągu daje moment pochylający M = T * a. Skłon powoduje zmniejszenie ramienia z odległości: a na b, przez co zmniejszenie momentu pochylającego. Można nie robić skłonu, albo nie duży i dodatkowo zmienić zaklinowanie statecznika poziomego lub jego profil na niesymetryczny odwrócony. Ale jak napisałem - skorzystaj z propozycji Patryka.
RobRoy Opublikowano 11 Maja 2023 Opublikowano 11 Maja 2023 Latałem Volantexem w tym układzie i nie mogę powiedzieć że był „mułowaty”. Oś napędu przechodziła w okolicy SC wyznaczonego na skrzydle. Mułowaty stał się wtedy kiedy po lądowaniu na drzewie i złamaniu wału silnika zastąpiłem go innym z innym śmigłem. Czyli to raczej nie wina układu napędowego a dostarczonego ciągu. Fakt ze trzeba było go zaciągnąć przy wznoszeniu ale to zdawałem na kanwę tego że był mocno pokiereszowany – jako pierwszy model – i geometrię miał „lekko” naruszoną. Szkoda modelu konstrukcyjnego na eksperymenty. Może warto by było zbudować wersję ze styro może trochę mniejszą, bez bajerów, malowania …. - i poeksperymentować z napędem .
Patryk Sokol Opublikowano 11 Maja 2023 Opublikowano 11 Maja 2023 Godzinę temu, RobRoy napisał: Latałem Volantexem w tym układzie i nie mogę powiedzieć że był mułowaty I to jest clue. To znaczy - tak ten układ jest jaki jest, śmigło wchodzi małe,pochyla nos, etc. Ale - obecnie ładujemy tak potężne silniki, że nie widzę powodu, żeby się tym przejmować. Ja bym był spokojny A co do profili - prawie gotowe były, ale wpadła mi szybka robota. W weekend wrzucę (publicznie, każdy kto będzie chcjał to pobierze)
RobRoy Opublikowano 11 Maja 2023 Opublikowano 11 Maja 2023 Pytanie do której wersji profile- do tej oryginalnej , czy o poszerzonych końcówkach skrzydeł. Zbieżność skrzydeł jest dosyć spora i tu pewnie będą różnice. Licząc na palcach powierzchnia skrzydeł to ok 24 dcm2. Gdyby model zrobić super lekko to masa do lotu wyjdzie poniżej 1000g ....to może śmigiełko 6 " da rade popchnąć. Jedynie ze startem z ziemi może być problem. Przyglądałem się temu modelowi tylko nie wiedziałem jak go ugryźć ... dlatego mnie to interesuje.
Ares Opublikowano 11 Maja 2023 Opublikowano 11 Maja 2023 9 godzin temu, RobRoy napisał: Zbieżność skrzydeł jest dosyć spora i tu pewnie będą różnice. Dlatego , najlepiej robić model jak największy: tak aby na końcówkach było duże Re. Zresztą poczekamy na propozycję Patryka , on z pewnością wszystko przeliczył i przemyślał. 1
RobRoy Opublikowano 11 Maja 2023 Opublikowano 11 Maja 2023 2 godziny temu, Ares napisał: Dlatego , najlepiej robić model jak największy: tak aby na końcówkach było duże Re. Zresztą poczekamy na propozycję Patryka , on z pewnością wszystko przeliczył i przemyślał. Na to liczę ... Zgłosiło się kilku chętnych na budowę tego modelu. Pytanie tylko czy będą budować od razu kilka modeli, czy po kolei ... i poprawiać ewentualne problemy...
Patryk Sokol Opublikowano 14 Maja 2023 Opublikowano 14 Maja 2023 Takie profile Ci zmontowałem Powinny być bardzo wybaczające w pilotażu, a z naprawdę fajnymi osiągami 1 montujesz przy nasadzie, 2kę na końcówce. Jeśli jesteś w stanie podołać z tym wykonawczo to skręć końcówkę z 1st do dołu. Ale jeśli nie to spokojnie też będzie dobrze. Na ogon wrzuć HT 14 na pionowy i HT 13 przechodzący na HT 12 na statecznik poziomy (HT 13 u nasady). Lata ją po internecie, ale żebyś nie szukał to dorzucam do postu. Wrzuć jeszcze wymiary w ten arkusz: http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip I pokaż co wychodzi. Zobaczymy czy nie trzeba stateczników powiększyć PS-52-2 (Ogar).dat PS-52-1 (Ogar).dat ht13.dat HT 12.dat ht14.dat 2
Leszek J. Opublikowano 14 Maja 2023 Autor Opublikowano 14 Maja 2023 Dziękuję Ci bardzo za trud , ale jest problem bo ja nie specjalnie wiem jak otworzyć te pliki i jak z tego korzystać . Otwierają mi się w notatnik a to tylko rzędy liczb. W ogóle ten arkusz mi się nie otwiera. Jak byś jeszcze przeprowadził mnie przez drogę zrozumienia tego i użycia poprawnego programu , był bym wdzięczny. Niestety kuleję troche w informatyce. Dla mnie rysunek techniczny zawsze starczał za wszystko , prosto ale skutecznie.?
kulfon250 Opublikowano 14 Maja 2023 Opublikowano 14 Maja 2023 26 minut temu, Patryk Sokol napisał: http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip Jak by Wam ten link nie poszedł to dwie opcje: 1 - http://www.tailwindgliders.com/Files.html#:~:text= Sailpane-,Calc,-Cruciform Tail 2 - http://www.tailwindgliders.com/Files.html i ręczny wybór
Patryk Sokol Opublikowano 14 Maja 2023 Opublikowano 14 Maja 2023 To się otwiera w notatniku, bo to współrzędne są Ale w czym to ludzie otwierają to nie wiem, ja używam do tego CADa. Jutro Ci mogę z tego PDFy zrobić, to już je sobie wydrukujesz
Leszek J. Opublikowano 14 Maja 2023 Autor Opublikowano 14 Maja 2023 1 minutę temu, Patryk Sokol napisał: To się otwiera w notatniku, bo to współrzędne są Ale w czym to ludzie otwierają to nie wiem, ja używam do tego CADa. Jutro Ci mogę z tego PDFy zrobić, to już je sobie wydrukujesz Teraz, Leszek J. napisał: Dziękuje bardzo. tak było by najlepiej. Bo tak nic nie kumam, a tak wydrukuje i na balse... W dniu 12.05.2023 o 01:18, RobRoy napisał: Na to liczę ... Zgłosiło się kilku chętnych na budowę tego modelu. Pytanie tylko czy będą budować od razu kilka modeli, czy po kolei ... i poprawiać ewentualne problemy... Ja powoli zabieram się do jego budowy , bo chciałbym jak najwięcej informacji zgromadzić , by nie zrobić poważnych błędów. Wcześniej budowałem od podstaw proste modele górnopłat itd...
Andrzej Klos Opublikowano 15 Maja 2023 Opublikowano 15 Maja 2023 11 godzin temu, Patryk Sokol napisał: Takie profile Ci zmontowałem Powinny być bardzo wybaczające w pilotażu, a z naprawdę fajnymi osiągami 1 montujesz przy nasadzie, 2kę na końcówce. Jeśli jesteś w stanie podołać z tym wykonawczo to skręć końcówkę z 1st do dołu. Ale jeśli nie to spokojnie też będzie dobrze. Na ogon wrzuć HT 14 na pionowy i HT 13 przechodzący na HT 12 na statecznik poziomy (HT 13 u nasady). Lata ją po internecie, ale żebyś nie szukał to dorzucam do postu. Wrzuć jeszcze wymiary w ten arkusz: http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip I pokaż co wychodzi. Zobaczymy czy nie trzeba stateczników powiększyć PS-52-2 (Ogar).dat 6.54 kB · 13 pobrań PS-52-1 (Ogar).dat 3.82 kB · 6 pobrań ht13.dat 3.7 kB · 6 pobrań HT 12.dat 3.17 kB · 4 pobrania ht14.dat 3.7 kB · 6 pobrań Patryk, Dobre profile, szybsze od LHK 512! Gratulacje! Ale czy nie za cienkie na tego Ogar'a dla Leszka? Dlaczego uwazasz, ze zwichrzenie nie jest potrzebne?
Patryk Sokol Opublikowano 15 Maja 2023 Opublikowano 15 Maja 2023 5 minut temu, Andrzej Klos napisał: Patryk, Dobre profile, szybsze od LHK 512! Gratulacje! Ale czy nie za cienkie na tego Ogar'a dla Leszka? Szybkie, jak szybkie patrz na charakterystykę przeciągnięcia No odwieczne pytanie z tą cienkością, ale ja jestem dobrej myśli - tzn. ostatnimi czasy nawet cieńsze profile w kontrukcji robiłem i bez problemu wysżło. Oczywiście porządne kesony i dźwigar z wypełnieniem to mus. Ale jak kolega uzna, że za cienkie, to się pogrubi (znaczy nie, że przesunie się suwak od grubości, po prostu da się je pogrubić) 5 minut temu, Andrzej Klos napisał: Dlaczego uwazasz, ze zwichrzenie nie jest potrzebne? Nie tyle, że uważam, że nie jest potrzebne, co nie jest niezbędne. A że zwichrzenie łatwo popsuć przy konstrukcji, to preferowałbym jego brak niż krzywe skrzydła. Uznaję więc, że z taką charakterystyką przeciągnięcia profilu to tragedia się nie stanie, jak go nie będzie.
Andrzej Klos Opublikowano 15 Maja 2023 Opublikowano 15 Maja 2023 26 minut temu, Patryk Sokol napisał: Szybkie, jak szybkie patrz na charakterystykę przeciągnięcia Patrzylem, wyglada dobrze? 26 minut temu, Patryk Sokol napisał: No odwieczne pytanie z tą cienkością, ale ja jestem dobrej myśli - tzn. ostatnimi czasy nawet cieńsze profile w kontrukcji robiłem i bez problemu wysżło. Oczywiście porządne kesony i dźwigar z wypełnieniem to mus. Ale jak kolega uzna, że za cienkie, to się pogrubi (znaczy nie, że przesunie się suwak od grubości, po prostu da się je pogrubić) Moze nie za cienki dla Ciebie.. Ale chyba racja, trzeba robic postep! Zawsze mozna zrobic polki dzwigara z gotowych paskow weglowych.
Rekomendowane odpowiedzi