Skocz do zawartości

Motoszybowiec Ogar elektryk 2000mm.


Leszek J.
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Tak powiększając z grubsza plany wychodzi że przy rozpiętości modelu 2m zmieści się śmigiełko 6 " ( chyba że się mylę). To ile może ważyć maksymalne taki model żeby napęd sobie poradził ?

Może trzeba zaprojektować specjalne śmigło ? ... albo podnieść mocowanie napędu choćby o 1/2'' lub 1" i zrobić ładny wlot powietrza do chłodzenia silnika. Wszak to nie makieta, a przyrost ciągu może być relatywnie spory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Os ciagu bedzie jeszcze dalej SC.

 

Powoduje to kilka problemow:

1.  Obniza predkosc wznoszenie

2. Trzeba mocna sciagac drazek aby temu zapobiec.  Jesli zalozy sie zbyt mocny silnik i zbyt wysoko moze zabraknac wychylen steru wysokosci.  Zabil sie w ten sposob budowniczy J1 Przasniczka w Hiszpani podczas oblotu.  Ale w tym przypadku niskie polozenie statecznika wysokosci moze tez miec wplyw,

 

Zwroc uwage, ze Przasniczka ma w locie drazek silnie do gory:

 

1299030014_AlejandroEC-ZKB(6).jpg.5847077f1d50d704561a2cb6d7d324d4.jpg

 

1479696211_AlejandroEC-ZKB(7).jpg.2083951402eeef5cc802e3402c1cb204.jpg

 

 

 

3. Nagle dodanie gazu powoduje poczatkowe nurkowanie zanim samolot zaczyna sie wznosic.

 

Leszek, to wszystko powiedziawszy uwazam, ze nadal powinienes srobic Ogar'a bo w koncu latal i byc moze skierowanie osi slnika do gory, tak jak to jest w kilka piankach o takim ukladzie, poprawi sytuacje.

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Andrzej Klos napisał:

Os ciagu bedzie jeszcze dalej SC.

 

Powoduje to kilka problemow:

1.  Obniza predkosc wznoszenie

2. Trzeba mocna sciagac drazek aby temu zapobiec.  Jesli zalozy sie zbyt mocny silnik i zbyt wysoko moze zabraknac wychylen steru wysokosci.  Zabil sie w ten sposob budowniczy J1 

3. Nagle dodanie gazu powoduje poczatkowe nurkowanie zanim samolot zaczyna sie wznosic.

 

Leszek, to wszystko powiedziawszy uwazam, ze nadal powinienes srobic Ogar'a bo w koncu latal i byc moze skierowanie osi slnika do goty, tak jak to jest w kilka piankach o takim ukladzie, poprawi sytuacje.

 

To co opisał Andrzej działa tak jak na rysunku:

468291455_Zrzutekranu2023-05-11o07_59_34.thumb.png.85f79db183f2388d7d898a225275f09f.png

 

Rzeczywiste położenie SC zwłaszcza w pionie, nie jest tam gdzie pokazano na rysunku. Możliwe, że gdzieś w okolicach czerwonej kropki zaznaczonej. 

To można obliczyć / wyznaczyć - jeśli zdecydujesz się na propozycje Partyka (polecam), to Patryk wyznaczy położenie SC w pionie. Poza ty Patryk zrobił już Prząśniczkę.

 

Wektor ciągu daje moment pochylający M = T * a.

Skłon powoduje zmniejszenie ramienia z odległości: a na b, przez co zmniejszenie momentu pochylającego.

Można nie robić skłonu, albo nie duży i dodatkowo zmienić zaklinowanie statecznika poziomego lub jego profil na niesymetryczny odwrócony.

Ale jak napisałem - skorzystaj z propozycji Patryka.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Latałem Volantexem w tym układzie i nie mogę powiedzieć że był „mułowaty”. Oś napędu przechodziła w okolicy SC wyznaczonego na skrzydle. Mułowaty stał się wtedy kiedy po lądowaniu na drzewie i złamaniu wału silnika zastąpiłem go innym z innym śmigłem. Czyli to raczej nie wina układu napędowego a dostarczonego ciągu. Fakt ze trzeba było go zaciągnąć przy wznoszeniu ale to zdawałem na kanwę tego że był mocno pokiereszowany – jako pierwszy model – i geometrię miał „lekko” naruszoną.

Szkoda modelu konstrukcyjnego na eksperymenty. Może warto by było zbudować wersję ze styro może   trochę mniejszą, bez bajerów, malowania …. - i poeksperymentować z napędem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Godzinę temu, RobRoy napisał:

Latałem Volantexem w tym układzie i nie mogę powiedzieć że był mułowaty

I to jest clue. 

To znaczy - tak ten układ jest jaki jest, śmigło wchodzi małe,pochyla nos, etc. 

Ale - obecnie ładujemy tak potężne silniki, że nie widzę powodu, żeby się tym przejmować. 

Ja bym był spokojny :)

 

A co do profili - prawie gotowe były, ale wpadła mi szybka robota. W weekend wrzucę (publicznie, każdy kto będzie chcjał to pobierze) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do której wersji profile- do tej oryginalnej , czy o poszerzonych końcówkach skrzydeł. Zbieżność skrzydeł jest dosyć spora i tu pewnie będą różnice.

Licząc na palcach powierzchnia skrzydeł to ok 24 dcm2. Gdyby model zrobić super lekko to masa do lotu wyjdzie poniżej 1000g ....to może śmigiełko 6 " da rade popchnąć. Jedynie ze startem z ziemi może być problem.

Przyglądałem się temu modelowi tylko nie wiedziałem jak go ugryźć ... dlatego mnie to interesuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, RobRoy napisał:

Zbieżność skrzydeł jest dosyć spora i tu pewnie będą różnice.

Dlatego , najlepiej robić model jak największy: tak aby na końcówkach było duże Re.

Zresztą poczekamy na propozycję Patryka , on z pewnością wszystko przeliczył i przemyślał.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Ares napisał:

Dlatego , najlepiej robić model jak największy: tak aby na końcówkach było duże Re.

Zresztą poczekamy na propozycję Patryka , on z pewnością wszystko przeliczył i przemyślał.

Na to liczę ...  Zgłosiło się kilku chętnych na budowę tego modelu.

Pytanie tylko czy będą  budować od razu kilka modeli, czy po kolei ... i  poprawiać ewentualne problemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie profile Ci zmontowałem :)

 

Powinny być bardzo wybaczające w pilotażu, a z naprawdę fajnymi osiągami

1 montujesz przy nasadzie, 2kę na końcówce.

Jeśli jesteś w stanie podołać z tym wykonawczo to skręć końcówkę z 1st do dołu. Ale jeśli nie to spokojnie też będzie dobrze.

Na ogon wrzuć HT 14 na pionowy i HT 13 przechodzący na HT 12 na statecznik poziomy (HT 13 u nasady). Lata ją po internecie, ale żebyś nie szukał to dorzucam do postu.

 

Wrzuć jeszcze wymiary w ten arkusz:
http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip

 

I pokaż co wychodzi. Zobaczymy czy nie trzeba stateczników powiększyć :)

 

PS-52-2 (Ogar).dat PS-52-1 (Ogar).dat ht13.dat HT 12.dat ht14.dat

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Ci bardzo za trud , ale jest problem bo  ja nie specjalnie wiem jak otworzyć te pliki i jak z tego korzystać . Otwierają mi się w notatnik a to tylko rzędy liczb. W ogóle  ten arkusz mi się nie otwiera. Jak byś jeszcze przeprowadził mnie przez drogę zrozumienia tego i użycia poprawnego programu , był bym wdzięczny. Niestety kuleję troche w informatyce. Dla mnie rysunek techniczny zawsze starczał za wszystko , prosto ale skutecznie.😊

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Patryk Sokol napisał:

To się otwiera w notatniku, bo to współrzędne są :)

 

Ale w czym to ludzie otwierają to nie wiem, ja używam do tego CADa.

 

Jutro Ci mogę z tego PDFy zrobić, to już je sobie wydrukujesz

 

Teraz, Leszek J. napisał:

 

Dziękuje bardzo. tak było by najlepiej. Bo tak nic nie kumam, a tak wydrukuje i na balse...

W dniu 12.05.2023 o 01:18, RobRoy napisał:

Na to liczę ...  Zgłosiło się kilku chętnych na budowę tego modelu.

Pytanie tylko czy będą  budować od razu kilka modeli, czy po kolei ... i  poprawiać ewentualne problemy...

Ja powoli zabieram się do jego budowy , bo chciałbym jak najwięcej informacji zgromadzić , by nie zrobić poważnych błędów. Wcześniej budowałem od podstaw proste modele górnopłat itd...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Patryk Sokol napisał:

Takie profile Ci zmontowałem :)

 

Powinny być bardzo wybaczające w pilotażu, a z naprawdę fajnymi osiągami

1 montujesz przy nasadzie, 2kę na końcówce.

Jeśli jesteś w stanie podołać z tym wykonawczo to skręć końcówkę z 1st do dołu. Ale jeśli nie to spokojnie też będzie dobrze.

Na ogon wrzuć HT 14 na pionowy i HT 13 przechodzący na HT 12 na statecznik poziomy (HT 13 u nasady). Lata ją po internecie, ale żebyś nie szukał to dorzucam do postu.

 

Wrzuć jeszcze wymiary w ten arkusz:
http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip

 

I pokaż co wychodzi. Zobaczymy czy nie trzeba stateczników powiększyć :)

 

PS-52-2 (Ogar).dat 6.54 kB · 13 pobrań PS-52-1 (Ogar).dat 3.82 kB · 6 pobrań ht13.dat 3.7 kB · 6 pobrań HT 12.dat 3.17 kB · 4 pobrania ht14.dat 3.7 kB · 6 pobrań

Patryk,

Dobre profile, szybsze od LHK 512! Gratulacje!

Ale czy nie za cienkie na tego Ogar'a dla Leszka?

 

Dlaczego uwazasz, ze zwichrzenie nie jest potrzebne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Andrzej Klos napisał:

Patryk,

Dobre profile, szybsze od LHK 512! Gratulacje!

Ale czy nie za cienkie na tego Ogar'a dla Leszka?

 

Szybkie, jak szybkie patrz na charakterystykę przeciągnięcia :)

No odwieczne pytanie z tą cienkością, ale ja jestem dobrej myśli - tzn. ostatnimi czasy nawet cieńsze profile w kontrukcji robiłem i bez problemu wysżło.

Oczywiście porządne kesony i dźwigar z wypełnieniem to mus.

Ale jak kolega uzna, że za cienkie, to się pogrubi (znaczy nie, że przesunie się suwak od grubości, po prostu da się je pogrubić) :)

5 minut temu, Andrzej Klos napisał:

Dlaczego uwazasz, ze zwichrzenie nie jest potrzebne?

Nie tyle, że uważam, że nie jest potrzebne, co nie jest niezbędne.

A że zwichrzenie łatwo popsuć przy konstrukcji, to preferowałbym jego brak niż krzywe skrzydła.

Uznaję więc, że z taką charakterystyką przeciągnięcia profilu to tragedia się nie stanie, jak go nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Patryk Sokol napisał:

 

Szybkie, jak szybkie patrz na charakterystykę przeciągnięcia :)

Patrzylem, wyglada dobrze😁

 

26 minut temu, Patryk Sokol napisał:

No odwieczne pytanie z tą cienkością, ale ja jestem dobrej myśli - tzn. ostatnimi czasy nawet cieńsze profile w kontrukcji robiłem i bez problemu wysżło.

Oczywiście porządne kesony i dźwigar z wypełnieniem to mus.

Ale jak kolega uzna, że za cienkie, to się pogrubi (znaczy nie, że przesunie się suwak od grubości, po prostu da się je pogrubić) :)

 

 

Moze nie za cienki dla Ciebie..

Ale chyba racja, trzeba robic postep!  Zawsze mozna zrobic polki dzwigara z gotowych paskow weglowych.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.