witold_pi Opublikowano 17 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2023 https://zielona.interia.pl/eko-technologie/czysty-transport/news-polacy-zbudowali-ekologiczny-samolot-na-wodor-uziemily-go-pr,nId,7214877 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
young Opublikowano 17 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2023 Nic nowego - znaną J 1 Przāśniczkę też wiele lat nie chcieli dopuścić . Natomiast na Litwie w miesiąc uzyskała dopuszczenie. Nich politechnika zrobi to samo np w Czechach szybko to zrobią. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek_Spy Opublikowano 17 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2023 A wodór skąd ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Andrzej68IX Opublikowano 17 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2023 7 minut temu, Marek_Spy napisał: A wodór skąd ? A wodór z Ziemi - https://tech.wp.pl/najwieksze-zloze-wodoru-jest-w-europie-francuzi-odkryli-je-przypadkowo,6958195786746400a Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Granacik Opublikowano 17 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2023 28 minut temu, Marek_Spy napisał: A wodór skąd ? A pewnie z prądu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
latacz Opublikowano 17 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2023 wodoooor z prądu -a prąd z wuuuungla. Dodatkowo sprawność produkcji taka sobie, sprawność przechowywania też (wodór ucieka z każdego zbiornika) .... i to co się przemilcza -czy ten wodór spalany jest w czystym tlenie ? bo jesli nie to jako spaliny nie powstaje czysta woda -tylko masaaa tlenków azotu ( więcej niż przy spalaniu ropy czy benzyny) i zamiast wody do atmosfery silnik emituja kwas azotowy, azotawy ... silnik wodorowy "czysty" jest tylko na papierze i tylko przy spalaniu wodoru w tlenie 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
young Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 7 godzin temu, latacz napisał: to co się przemilcza -czy ten wodór spalany jest w czystym tlenie Ciekawe spostrzeżenie, muszę poczytać dalej . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Granacik Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 Ale to jest elementarna chemia poziomu podstawówki i liceum z dawnych dobrych czasów. Do tego przy wodorze nie obędziemy się bez ropy i węgla, i to w sporych ilościach, potrzebnych do produkcji kompozytów na zbiorniki i innych szpejów do zbudowania infrastruktury produkcji, przesyłu i magazynowania. Wodór długo będzie miał ujemny bilans energetyczny. A te złoża we Francji jakimś dziwnym zbiegiem okoliczności niedługo staną się nierentowne jak nasze kopalnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 11 godzin temu, latacz napisał: to co się przemilcza -czy ten wodór spalany jest w czystym tlenie ? bo jesli nie to jako spaliny nie powstaje czysta woda -tylko masaaa tlenków azotu ( więcej niż przy spalaniu ropy czy benzyny) i zamiast wody do atmosfery silnik emituja kwas azotowy, azotawy ... silnik wodorowy "czysty" jest tylko na papierze i tylko przy spalaniu wodoru w tlenie Nie jest spalany w "klasycznym" sensie. W tym samolocie jest ogniwo wodorowe, więc wodór łączy sięz tlenem wprocesie katalitycznym, produkując prąd (co ładnie potwierdza ten byczy silnik BLDC na wieżyczce). Nikt azotu w to nie miesza. Ogólnie, to nie kojarzę od ręki żadnej konstrukcji, gdzie wodór byłby spalany w silniku tłokowym, czy innej turbinie, wszystkie obecne rozwiązania to ogniwa wodorowe. Sam wodór to ciekawy temat, ale nie należy go traktować, moim zdaniem, nie jako źródła energii, a jako akumulator. Jeśli mamy do dyspozycji nadmiar energii elektrycznej, to jest to jakaś opcja magazynowania tego nadmiaru. Stąd wniosek ten sam co zwykle - przede wszystkim dekarbonizacja energetyki. Ech, gdyby tylko istniało czyste, niskoemisyjne i bezpieczne źródło energii, ktore mamy opanowane od prawie wieku, a które robi bardzo dużo prądu i które dobrze paruje się z ze źródłami odnawialnymi... Niemniej - akurat co do zastosowania wodoru w lotnictwie, to jestem sceptyczny. Bo o ile gęstośc energii na kilogram, to wodór ma na wypasie (143MJ/kg ma wodór, w porównaniu do 46Mj/kg benzyny), to licząc do objętości już nie jest tak fajnie. Tzn. ciekły wodór (którego raczej nikt nie planuje używać w pojazdach, bo to wredna rzecz w utrzymaniu) ma gęstość 70,8kg/m3. Benzyna ma gęstość 720-775kg/m3. Czyli żeby mieć tyle samo energii w wodorze, co w benzynie, to będziemy mieli wodór prawie 4x lżejszy, ale o 2,5x większej objętości. A to powtórzę - dla ciekłego wodoru (czyli de facto - kriogenicznego paliwa rakietowego, który nie ma ochoty się tak utrzymywać w temperaturze pokojowej). Dla gazowego będzie jeszcze gorzej. Podsumowując - polecam dojazdy do pracy rowerem. I zdrowiej, i ekologiczniej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mihu Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 Godzinę temu, Patryk Sokol napisał: Ogólnie, to nie kojarzę od ręki żadnej konstrukcji, gdzie wodór byłby spalany w silniku tłokowym, czy innej turbinie, wszystkie obecne rozwiązania to ogniwa wodorowe. Toyota się w takie rzeczy bawi, aczkolwiek pozostaje problem z objętościową gęstością energii i składowaniem, oraz wiadro innych problemów technicznych Jakieś 10 lat temu brałem udział w projekcie badawczym robionym na ogniwie wodorowym o ok 3kW mocy eklektycznej i mocno odczułem, że nasz najpopularniejszy pierwiastek bardzo lubi uciekać z butli w dość krótkim czasie (butle opróżniały się same przez wakacje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 2 godziny temu, Patryk Sokol napisał: Ogólnie, to nie kojarzę od ręki żadnej konstrukcji, gdzie wodór byłby spalany w silniku tłokowym, czy innej turbinie, wszystkie obecne rozwiązania to ogniwa wodorowe. Da rade spalac - ale tak jak bylo wspomniane powstawanie tlenkow azotu jest problematyczne: https://www.ge.com/gas-power/future-of-energy/hydrogen-fueled-gas-turbines https://www.ge.com/content/dam/gepower-new/global/en_US/downloads/gas-new-site/future-of-energy/hydrogen-overview.pdf I podstawowy problem - jak wyprodukować i dostarczyć taką ilość wodoru do elektrowni... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 2 minuty temu, japim napisał: Da rade spalac - ale tak jak bylo wspomniane powstawanie tlenkow azotu jest problematyczne: https://www.ge.com/gas-power/future-of-energy/hydrogen-fueled-gas-turbines https://www.ge.com/content/dam/gepower-new/global/en_US/downloads/gas-new-site/future-of-energy/hydrogen-overview.pdf I podstawowy problem - jak wyprodukować i dostarczyć taką ilość wodoru do elektrowni... Oczywiście, że się da. Chodziło mi o to, że nie widziałem nic (do tej pory, teraz widziałem Toyotę), który w ten sposób ma zamiar implementować wodór. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojcio69 Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 15 godzin temu, Marek_Spy napisał: A wodór skąd ? A elektroliza wody coś ci mówi? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 29 minut temu, wojcio69 napisał: A elektroliza wody coś ci mówi? Przy okazji mamy od razu tlen do spalania i nie ma problemu z tlenkami azotu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek_Spy Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 Wojtuś a bilans energetyczny coś mówi a jak to Patryk poddany manipulacji odnośnie dekarbonizacji myśli że da się radę bez tego obejść i każe jedzic rowerem lub chodzić piechotką, to listonosze powinni być długowieczni. No i oczywiście strefy czystego powietrza jakby wiatry nie wiały. I najpierw rozłożymy wodę na czynniki pierwsze a potem ją znowu połączymy ... Coraz to dziwniejsze Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wojcio69 Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 Marku! Bilans energetyczny? O czym Ty mówisz. Wszystko masz na rysunku. Serio myślisz, że chodzi o bilans, ochronę powietrza i dziurę ozonową? Uważasz, że ta zielona plama na kuli Ziemskiej zdoła uratować świat? Oczywiście są potrzebne alternatywne źródła energii, ale tego się nie da zamienić z dnia na dzień. A gdyby nawet, to uważasz, ze koncerny naftowe tak lekko by to przyjęły? Bissnes is Bissnes 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
latacz Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 6 godzin temu, wojcio69 napisał: A elektroliza wody coś ci mówi? a prąd do prowadzenia elektrolizy skąd ? z czego ten prąd. 6 godzin temu, dariuszj napisał: Przy okazji mamy od razu tlen do spalania i nie ma problemu z tlenkami azotu. i dodatkowe ciężkie gabarytowo duże butle cisnieniowe z tlenem do wożenia w pojeździe... gęstość energi dodatkowe 3x w dół (gęstość liczona jako "paliwo (utleniacz) + zbiorniki . 10 godzin temu, Patryk Sokol napisał: co do zastosowania wodoru w lotnictwie, to jestem sceptyczny. Bo o ile gęstośc energii na kilogram, 10 godzin temu, Patryk Sokol napisał: W tym samolocie jest ogniwo wodorowe, więc wodór łączy sięz tlenem wprocesie katalitycznym, produkując prąd czyli dochdzą ogniwa paliwowe -w stosunku do mocy ani lekkie ani tanie.... w sumie na papierze fajny czysty napęd "zjada się sam" wożac wielkie cięzkie zbiorniki,ogniwa --zostaje mało miejsca na ładunek uzyteczny.... "bajeczki Babci Pimpusiowej" -cytat przybliżony z pamięci. "zrobił wilk elektrownię, elektrownia cały węgiel z kopalni od liska spalała, Kopalnia cały prąd z elektrowni zżerała... pytacie gdzie sens -nieważne -grunt, że system działa" 8 godzin temu, mihu napisał: Jakieś 10 lat temu brałem udział w projekcie badawczym robionym na ogniwie wodorowym o ok 3kW mocy eklektycznej Michał -jaką wielkość i wagę orientacyjnie miało to ogniwo 3kW ? kilka kg ? kilkanaście kg ? objętość paczki papierosów-pudełka od butów -pudła po telewizorze ? porównanie wagi i objętości razem z koniecznymi zbiornikami dla różnych paliw -ilość energi zblizona. cytat z artykułu "Wodór_jako_paliwo_przyszłośc" -to dość stary artykuł -pewnie zbiorniki są obecnie trochę lżejsze -technologia materiałów sie poprawiła. ale... czy kilka lub nawet kilkanascie % wagi coś tu zmieni ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mihu Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 Wielkość całego zespołu ogniwa to była wtedy szafa elektryczna 600x400x2000. Ale to było daaawno temu i dałoby się to upchnąć do połowy tej objętości. Zakładam i mam nadzieję (od 10 lat nie śledzę miarodajnie tematu), że technologia poszła do przodu bo szkopuł jest w technologii materiałowej samego złącza elektrochemicznego. Cała reszta to proste czujniki, zawory i sterowanie... i trochę rurek... i ta cholerna butla z której gaz ucieka... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
latacz Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 dziekuję. czyli wynika, że skromne 3kW mocy nawet biorąc pod uwagę postęp to jest jednak rozmiar pudła od telewizora/lub połowy bagażnika. w przeciętnym samochodzie benzynowym siedzi silnik rzędu 100koni czyli jakieś 70kilka kW. dawałoby to zapotrzebowanie na ogniwa paliwowe o wielkości garażu na taki samochod. ogniwa paliwowe w pewnych zastosowaniach są super (np kosmos -i prąd i produkt uboczny -jak się miesiąc pije oczyszczone siki to szklanka wody z ogniwa ma wartość 30letniej whisky...) ale do zastosowań mobilnych o dużym zapotrzebowaniu mocy to nie do końca optymalne... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek_Spy Opublikowano 18 Grudnia 2023 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2023 3 godziny temu, wojcio69 napisał: Marku! Bilans energetyczny? O czym Ty mówisz. Wszystko masz na rysunku. Serio myślisz, że chodzi o bilans, ochronę powietrza i dziurę ozonową? Uważasz, że ta zielona plama na kuli Ziemskiej zdoła uratować świat? Oczywiście są potrzebne alternatywne źródła energii, ale tego się nie da zamienić z dnia na dzień. A gdyby nawet, to uważasz, ze koncerny naftowe tak lekko by to przyjęły? Bissnes is Bissnes A ja z tym si8e zgadzam co napisałeś, ogólnie tak ale to co wymyślają ekoświry ... rowerem panie ... to kolarze by byli super zdrowi i długowieczni ze takie coś pokutuje w społeczeństwie to jak jedzenie jarzyn Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi