Skocz do zawartości

Na H2


witold_pi
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

wodoooor z prądu -a prąd z wuuuungla. Dodatkowo sprawność produkcji   taka sobie, sprawność  przechowywania też (wodór ucieka z każdego zbiornika) ....

 

i to co się przemilcza  -czy ten wodór spalany jest w czystym tlenie ?

                    bo jesli nie to jako spaliny nie powstaje czysta woda -tylko masaaa tlenków azotu ( więcej niż przy spalaniu ropy czy benzyny) i zamiast wody do atmosfery silnik emituja kwas azotowy, azotawy ...

silnik wodorowy "czysty" jest tylko na papierze i tylko przy spalaniu wodoru w tlenie

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to jest elementarna chemia poziomu podstawówki i liceum z dawnych dobrych czasów. Do tego przy wodorze nie obędziemy się bez ropy i węgla, i to w sporych ilościach, potrzebnych do produkcji kompozytów na zbiorniki i innych szpejów do zbudowania infrastruktury produkcji, przesyłu i magazynowania. Wodór długo będzie miał ujemny bilans energetyczny. A te złoża we Francji jakimś dziwnym zbiegiem okoliczności niedługo staną się nierentowne jak nasze kopalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, latacz napisał:

 to co się przemilcza  -czy ten wodór spalany jest w czystym tlenie ?

                    bo jesli nie to jako spaliny nie powstaje czysta woda -tylko masaaa tlenków azotu ( więcej niż przy spalaniu ropy czy benzyny) i zamiast wody do atmosfery silnik emituja kwas azotowy, azotawy ...

silnik wodorowy "czysty" jest tylko na papierze i tylko przy spalaniu wodoru w tlenie

Nie jest spalany w "klasycznym" sensie.

W tym samolocie jest ogniwo wodorowe, więc wodór łączy sięz tlenem wprocesie katalitycznym, produkując prąd (co ładnie potwierdza ten byczy silnik BLDC na wieżyczce). Nikt azotu w to nie miesza.

 

Ogólnie, to nie kojarzę od ręki żadnej konstrukcji, gdzie wodór byłby spalany w silniku tłokowym, czy innej turbinie, wszystkie obecne rozwiązania to ogniwa wodorowe.

 

Sam wodór to ciekawy temat, ale nie należy go traktować, moim zdaniem, nie jako źródła energii, a jako akumulator. Jeśli mamy do dyspozycji nadmiar energii elektrycznej, to jest to jakaś opcja magazynowania tego nadmiaru. 

Stąd wniosek ten sam co zwykle - przede wszystkim dekarbonizacja energetyki. Ech, gdyby tylko istniało czyste, niskoemisyjne i bezpieczne źródło energii, ktore mamy opanowane od prawie wieku, a które robi bardzo dużo prądu i które dobrze paruje się z ze źródłami odnawialnymi...

 

Niemniej - akurat co do zastosowania wodoru w lotnictwie, to jestem sceptyczny. Bo o ile gęstośc energii na kilogram, to wodór ma na wypasie (143MJ/kg ma wodór, w porównaniu do 46Mj/kg benzyny), to licząc do objętości już nie jest tak fajnie. Tzn. ciekły wodór (którego raczej nikt nie planuje używać w pojazdach, bo to wredna rzecz w utrzymaniu) ma gęstość 70,8kg/m3. Benzyna ma gęstość 720-775kg/m3. Czyli żeby mieć tyle samo energii w wodorze, co w benzynie, to będziemy mieli wodór prawie 4x lżejszy, ale o 2,5x większej objętości. 

A to powtórzę - dla ciekłego wodoru (czyli de facto - kriogenicznego paliwa rakietowego, który nie ma ochoty się tak utrzymywać w temperaturze pokojowej). Dla gazowego będzie jeszcze gorzej.

 

Podsumowując - polecam dojazdy do pracy rowerem. I zdrowiej, i ekologiczniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Patryk Sokol napisał:

Ogólnie, to nie kojarzę od ręki żadnej konstrukcji, gdzie wodór byłby spalany w silniku tłokowym, czy innej turbinie, wszystkie obecne rozwiązania to ogniwa wodorowe.

Toyota się w takie rzeczy bawi, aczkolwiek pozostaje problem z objętościową gęstością energii i składowaniem, oraz wiadro innych problemów technicznych :(

 

 

Jakieś 10 lat temu brałem udział w projekcie badawczym robionym na ogniwie wodorowym o ok 3kW mocy eklektycznej i mocno odczułem, że nasz najpopularniejszy pierwiastek bardzo lubi uciekać z butli w dość krótkim czasie (butle opróżniały się same przez wakacje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Patryk Sokol napisał:

Ogólnie, to nie kojarzę od ręki żadnej konstrukcji, gdzie wodór byłby spalany w silniku tłokowym, czy innej turbinie, wszystkie obecne rozwiązania to ogniwa wodorowe.

 

Da rade spalac - ale tak jak bylo wspomniane powstawanie tlenkow azotu jest problematyczne:

https://www.ge.com/gas-power/future-of-energy/hydrogen-fueled-gas-turbines

 

https://www.ge.com/content/dam/gepower-new/global/en_US/downloads/gas-new-site/future-of-energy/hydrogen-overview.pdf

 

I podstawowy problem - jak wyprodukować i dostarczyć taką ilość wodoru do elektrowni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, japim napisał:

 

Da rade spalac - ale tak jak bylo wspomniane powstawanie tlenkow azotu jest problematyczne:

https://www.ge.com/gas-power/future-of-energy/hydrogen-fueled-gas-turbines

 

https://www.ge.com/content/dam/gepower-new/global/en_US/downloads/gas-new-site/future-of-energy/hydrogen-overview.pdf

 

I podstawowy problem - jak wyprodukować i dostarczyć taką ilość wodoru do elektrowni...

Oczywiście, że się da.

 

Chodziło mi o to, że nie widziałem nic (do tej pory, teraz widziałem Toyotę), który w ten sposób ma zamiar implementować wodór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtuś a bilans energetyczny coś mówi a jak to Patryk poddany manipulacji odnośnie dekarbonizacji myśli że da się radę bez tego obejść i każe jedzic rowerem lub chodzić piechotką, to listonosze powinni być długowieczni. No i oczywiście strefy czystego powietrza jakby wiatry nie wiały. I najpierw rozłożymy wodę na czynniki pierwsze a potem ją znowu połączymy ... Coraz to dziwniejsze

Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marku! Bilans energetyczny? O czym Ty mówisz. Wszystko masz na rysunku. Serio myślisz, że chodzi o bilans, ochronę powietrza i dziurę ozonową?

Uważasz, że ta zielona plama na kuli Ziemskiej zdoła uratować świat?

Oczywiście są potrzebne alternatywne źródła energii, ale tego się nie da zamienić z dnia na dzień. A gdyby nawet, to uważasz, ze koncerny naftowe tak lekko by to przyjęły? :) 

Bissnes is Bissnes

332105491_681665543756152_5526345834190277308_n.jpg

1501542005_iq77t1_600.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, wojcio69 napisał:

A elektroliza wody coś ci mówi? :D

 

a prąd do prowadzenia elektrolizy skąd ? z czego ten prąd.

6 godzin temu, dariuszj napisał:

 

Przy okazji mamy od razu tlen do spalania i nie ma problemu z tlenkami azotu.

i dodatkowe ciężkie gabarytowo duże butle cisnieniowe z tlenem do wożenia w pojeździe...  gęstość energi dodatkowe 3x w dół (gęstość liczona jako "paliwo (utleniacz) + zbiorniki .

10 godzin temu, Patryk Sokol napisał:

co do zastosowania wodoru w lotnictwie, to jestem sceptyczny. Bo o ile gęstośc energii na kilogram,

 

10 godzin temu, Patryk Sokol napisał:

W tym samolocie jest ogniwo wodorowe, więc wodór łączy sięz tlenem wprocesie katalitycznym, produkując prąd

czyli dochdzą  ogniwa paliwowe -w stosunku do mocy ani lekkie ani tanie....  w sumie na papierze fajny czysty napęd "zjada się sam" wożac wielkie cięzkie zbiorniki,ogniwa --zostaje mało miejsca na ładunek uzyteczny....

 

 

 

"bajeczki Babci Pimpusiowej" -cytat przybliżony  z pamięci.

 

"zrobił wilk elektrownię,

elektrownia cały węgiel z kopalni od liska spalała,

Kopalnia cały prąd z elektrowni zżerała...

pytacie gdzie sens -nieważne -grunt, że system działa"

 

8 godzin temu, mihu napisał:

Jakieś 10 lat temu brałem udział w projekcie badawczym robionym na ogniwie wodorowym o ok 3kW mocy eklektycznej

Michał -jaką wielkość i wagę orientacyjnie miało to ogniwo 3kW ? 

 

  kilka kg ? kilkanaście kg ? 

objętość paczki papierosów-pudełka od butów -pudła po telewizorze ?

 

 

 

 

porównanie wagi i objętości razem z koniecznymi zbiornikami dla  różnych paliw -ilość energi zblizona. cytat z artykułu   "Wodór_jako_paliwo_przyszłośc" -to dość stary artykuł -pewnie zbiorniki są obecnie trochę lżejsze -technologia materiałów sie poprawiła. ale... czy kilka lub nawet kilkanascie % wagi coś tu zmieni ?

20231218_173800.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkość całego zespołu ogniwa to była wtedy szafa elektryczna 600x400x2000. Ale to było daaawno temu i dałoby się to upchnąć do połowy tej objętości.
Zakładam i mam nadzieję (od 10 lat nie śledzę miarodajnie tematu), że technologia poszła do przodu bo szkopuł jest w technologii materiałowej samego złącza elektrochemicznego. Cała reszta to proste czujniki, zawory i sterowanie... i trochę rurek... i ta cholerna butla z której gaz ucieka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziekuję.

                    czyli wynika, że skromne 3kW mocy  nawet biorąc pod uwagę postęp to jest jednak rozmiar pudła od telewizora/lub połowy bagażnika.

 

w przeciętnym samochodzie benzynowym siedzi silnik rzędu 100koni czyli jakieś 70kilka kW.    dawałoby to zapotrzebowanie na ogniwa paliwowe o wielkości garażu na taki samochod.

 

ogniwa paliwowe w pewnych zastosowaniach są super (np kosmos -i prąd i produkt uboczny -jak się miesiąc pije oczyszczone siki to szklanka wody z ogniwa ma wartość 30letniej whisky...)

ale do zastosowań  mobilnych o dużym zapotrzebowaniu mocy to nie do końca optymalne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, wojcio69 napisał:

Marku! Bilans energetyczny? O czym Ty mówisz. Wszystko masz na rysunku. Serio myślisz, że chodzi o bilans, ochronę powietrza i dziurę ozonową?

Uważasz, że ta zielona plama na kuli Ziemskiej zdoła uratować świat?

Oczywiście są potrzebne alternatywne źródła energii, ale tego się nie da zamienić z dnia na dzień. A gdyby nawet, to uważasz, ze koncerny naftowe tak lekko by to przyjęły? :) 

Bissnes is Bissnes

332105491_681665543756152_5526345834190277308_n.jpg

1501542005_iq77t1_600.jpg

A ja z tym si8e zgadzam co napisałeś, ogólnie tak ale to co wymyślają ekoświry ... rowerem panie ... to kolarze by byli super zdrowi i długowieczni ze takie coś pokutuje w społeczeństwie to jak jedzenie jarzyn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.