Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Wszystkich !

W zeszłym roku w kwietniu naszła mnie wena twórcza i wystartowałem z budową łodzi przeznaczonej do napędu parowego. :)

Jednocześnie chciałem sprawdzić, jak można wykorzystać technologię  "szycia miedzianym drutem i laminowania" stosowaną w amatorskiej budowie dużych łodzi żaglowych do zastosowań modelarskich. Płat sklejki pozostały po takiej właśnie budowie od dawna kusił stojąc sobie niewinnie w kącie ....... :rolleyes:

W końcu zostałem pokonany przez to natrętne drzewsko i zabrałem się do roboty !! B)

Powstała z tego w mocno rozciągnięta w czasie relacja w innym wątku ( pływanie Bydgoszcz i Okolice), poprzeplatana innymi tematami i trochę trudna w ogarnięciu całości.

Po namowach kilku kolegów postanowiłem zebrać to wszystko w jedną całość i przedstawić w bardziej skondensowanej, fotograficznej formie monografii  .

Może się komuś przyda i wykorzysta informacje do budowy swojej łódki przedstawioną metodą !

Łódź wzorowana jest na kształtach amerykańskich łodzi typu "dory" które cechowała prostota budowy i duża dzielność morska . 

Jako napęd posłużyła siłownia parowa Saito z silnikiem T1DR-L i kotłem BT1. Sruba ,Raboesch fi 65.

Zapraszam do przejrzenia zebranej w całość relacji.

Poniżej opis , fotki i filmy z okresu budowy .

Pozdrowienia !

 

Potrzeba 6 pasków zwykłej, liściastej (lepsza) lub iglastej sklejki wodoodpornej grubości  3 - 4 mm o szerokości 50 mm i długości ok 1000mm , kawałek sklejki 6 mm na pawęż i dziobnicę , kawałek sklejki 4mm na dno , trochę drutu miedzianego 1,5mm2 , żywica poliestrowa, trochę tkaniny szklanej . Dla mniejszych łódek może być też średnia lub twardsza balsa ale wtedy trzeba delikatnie wiązać cienkim drutem lub żeglarskim juzingiem aby nie uszkodzić - o czym później  !!

Burty z pasków sklejki składamy na zakładkę jak to widać na zdjęciach ( uwaga na lustrzane odbicia aby nie zrobić sobie np. dwóch prawych burt  !!!  :unsure: )- minimalne zakładki ok 10 - 15 mm - i kleimy cyjanoakrylem prowadząc spoinę wzdłuż zakładki  "wężykiem"  ( ważne  dla późniejszego etapu prac !!  ) . Sklejone pasy tworzą jednocześnie na klejeniu grubsze wzdłużniki znakomicie usztywniające konstrukcję . Wycinamy pawęż i dziobnicę, dla chętnych można podciąć nieco pas rufowy burty przy pawęży ok 1/3 długości  od strony dna oraz wciąć "siodełko" na całej długości  górnej krawędzi burty ( widać to na zdjęciach - dodaje lekkości kształtowi łodzi - ale niekoniecznie - łódź będzie wtedy bardziej płaska ) . Kleimy dziobnicę i pawęż do burt cyjanoakrylem jak widać na zdjęciu , tworząc "płaszczaka".  :)

Wiercimy po sklejeniu burt, pawęży i dziobnicy otwory montażowe fi 2,5mm wzdłuż krawędzi pawęży i dziobnicy oraz burt- ważne - nie za blisko krawędzi bo można rozerwać sklejkę przy dalszym montażu !! Odizolowany wcześniej drut miedziany tniemy na odcinki ok 60 - 70 mm . Przeciągamy przez wykonane wcześniej otwory montażowe, "szyjemy "sklejkę i skręcamy jak na fotce szczypcami ściągając "z czuciem "aby nie ukręcić ale dość mocno.DRUTY SĄ KONIECZNE - BEZ NICH KONSTRUKCJA NA SAMYM KLEJU SIĘ ROZJEDZIE NA DALSZYM ETAPIE PRAC !!  :rolleyes: Metoda jest skuteczna także do budowy normalnych łodzi - uszyłem sobie taką łódkę żaglową ze sklejki 6 i 8 mm dla 4 osób  !  Wycinamy szablon wręgi środkowej ( szerszy od planowanej szerokości łodzi ok 10 - 15% z uwagi na odsprężynowanie materiału !!) z występami do pochwycenia burt. Teraz kąpiel "płaszczaka" w wannie z gorącą wodą , wstawienie wręgi środkowej " z czuciem" po przynajmniej 10 min moczenia - potrzebna druga osoba ! - ustawienie kadłuba i wręgi i znowu na 10 minut do wanny . Tu uwaga - klejenia krawędzi dziobnicy i pawęży z uwagi na występujące naprężenia mogą zacząć miejscami  puszczać, ale tym się nie przejmujemy - miały tylko znaczenie pomocnicze na etapie przygotowania  montażu - teraz funkcję wytrzymałościową i kształtującą przejmują miedziane szycia drutem !! Wstawienie środkowego szablonu elegancko podnosi i wygina linię burty,  dna  oraz  kształtuje łódź - po namoczeniu szablon nawet nie wymaga mocowania, pamiętać należy tylko o symetrycznym ustawieniu rozporu i innych elementów aby nie zwichrować kadłuba łodzi !!! Tak są do dzisiaj wykonywane amerykańskie "dory" które cechowała duża dzielność morska ( rybacy musieli na nich wytrzymać na wzburzonym  morzu po 10 - 12 godzin łowiąc na haki dorsza , zanim zebrał ich statek baza  :blink:  !! ). Teraz suszenie przed dalszym procesem technologicznym - minimum 24 godziny, można 48 ( lepiej ) - w tym czasie dłubiemy co innego  :D  ! Jeszcze tylko info po co spoina zakładek wężykiem - bo nie pęka przy dość mocnym wygięciu i rozchyleniu burt - sprawdzone i przetrenowane !!

Technologia , niezbędne narzędzia , kleje oraz wspomagające dzieło tworzenia płyny energetyczne na fotkach poniżej , ciąg dalszy nastąpi ....  :D   :D   :D   

Czas trwania poniższego etapu - 2 wieczory po 1,5 - 2 godziny - nie bujam !!!  B)


Część 2. :)

Ciąg dalszy prac przy kadłubie ! 


Część 3 . :D

Wytrzymujecie ? :P

Obróbka kadłuba !


Część 4 . :rolleyes:

Idziemy do przodu !


Część 5 ! ;)

Coś zaczyna się wyłaniać !


Część 6 . :unsure:

Zamykamy kadłub !


Część 7. -_-

Kadłuba ciąg dalszy !

post-3419-0-02499600-1491325697_thumb.jpg

post-3419-0-03782100-1491326073_thumb.jpg

post-3419-0-57247800-1491326084_thumb.jpg

post-3419-0-89229600-1491326098_thumb.jpg

post-3419-0-63088000-1491326114_thumb.jpg

post-3419-0-48285800-1491326132_thumb.jpg

post-3419-0-05749500-1491326147_thumb.jpg

post-3419-0-98410900-1491326167_thumb.jpg

post-3419-0-05443900-1491326180_thumb.jpg

post-3419-0-72832100-1491326222_thumb.jpg

post-3419-0-84387600-1491326237_thumb.jpg

post-3419-0-00008900-1491326260_thumb.jpg

post-3419-0-01225500-1491326295_thumb.jpg

post-3419-0-73262200-1491326332_thumb.jpg

post-3419-0-27089400-1491326361_thumb.jpg

post-3419-0-85278300-1491326379_thumb.jpg

post-3419-0-26883700-1491326401_thumb.jpg

post-3419-0-93462600-1491326426_thumb.jpg

post-3419-0-15544000-1491326446_thumb.jpg

post-3419-0-23851200-1491326467_thumb.jpg

post-3419-0-59529500-1491326791_thumb.jpg

post-3419-0-89602900-1491326810_thumb.jpg

post-3419-0-78387600-1491326829_thumb.jpg

post-3419-0-31606100-1491326847_thumb.jpg

post-3419-0-09058300-1491326875_thumb.jpg

post-3419-0-38197200-1491326898_thumb.jpg

post-3419-0-64139900-1491326916_thumb.jpg

post-3419-0-55603700-1491326933_thumb.jpg

post-3419-0-42857000-1491326952_thumb.jpg

post-3419-0-36092900-1491326968_thumb.jpg

post-3419-0-91673900-1491326989_thumb.jpg

post-3419-0-35573100-1491327010_thumb.jpg

post-3419-0-46336500-1491327026_thumb.jpg

post-3419-0-64336000-1491327047_thumb.jpg

post-3419-0-79829500-1491327074_thumb.jpg

post-3419-0-04755900-1491327093_thumb.jpg

post-3419-0-60782100-1491327148_thumb.jpg

post-3419-0-37506800-1491327165_thumb.jpg

post-3419-0-35534800-1491327182_thumb.jpg

post-3419-0-67884100-1491327201_thumb.jpg

post-3419-0-42283400-1491327304_thumb.jpg

post-3419-0-55105900-1491327325_thumb.jpg

post-3419-0-53892800-1491327352_thumb.jpg

post-3419-0-77471000-1491327370_thumb.jpg

post-3419-0-87723800-1491327394_thumb.jpg

post-3419-0-19046800-1491327413_thumb.jpg

post-3419-0-54811000-1491327434_thumb.jpg

post-3419-0-49374500-1491327455_thumb.jpg

post-3419-0-47273700-1491327470_thumb.jpg

post-3419-0-47627100-1491327487_thumb.jpg

post-3419-0-22169200-1491327506_thumb.jpg

post-3419-0-69648900-1491327529_thumb.jpg

post-3419-0-71538600-1491327547_thumb.jpg

post-3419-0-32887900-1491327570_thumb.jpg

post-3419-0-54199400-1491327587_thumb.jpg

post-3419-0-72405500-1491327606_thumb.jpg

post-3419-0-13701100-1491327628_thumb.jpg

post-3419-0-49473100-1491327653_thumb.jpg

post-3419-0-73135200-1491327679_thumb.jpg

post-3419-0-92758200-1491327803_thumb.jpg

post-3419-0-97329700-1491327828_thumb.jpg

post-3419-0-00345100-1491327847_thumb.jpg

post-3419-0-47258900-1491327905_thumb.jpg

post-3419-0-74442500-1491327931_thumb.jpg

post-3419-0-15630000-1491327954_thumb.jpg

post-3419-0-79079100-1491327979_thumb.jpg

post-3419-0-59856100-1491328002_thumb.jpg

post-3419-0-88628000-1491328023_thumb.jpg

post-3419-0-50970200-1491328041_thumb.jpg

post-3419-0-32756600-1491328060_thumb.jpg

post-3419-0-32787900-1491328085_thumb.jpg

post-3419-0-08737700-1491328116_thumb.jpg

post-3419-0-80148400-1491328138_thumb.jpg

post-3419-0-55930300-1491328152_thumb.jpg

post-3419-0-25669400-1491328186_thumb.jpg

post-3419-0-95694800-1491328212_thumb.jpg

post-3419-0-68631900-1491328233_thumb.jpg

post-3419-0-11173200-1491328256_thumb.jpg

post-3419-0-51395100-1491328276_thumb.jpg

post-3419-0-66104100-1491328442_thumb.jpg

post-3419-0-33632000-1491328461_thumb.jpg

post-3419-0-27365600-1491328480_thumb.jpg

post-3419-0-33218500-1491328683_thumb.jpg

post-3419-0-70661400-1491328709_thumb.jpg

post-3419-0-71392300-1491328729_thumb.jpg

post-3419-0-69204000-1491328752_thumb.jpg

post-3419-0-89764400-1491328774_thumb.jpg

post-3419-0-99623800-1491328794_thumb.jpg

post-3419-0-17916000-1491328817_thumb.jpg

post-3419-0-23853400-1491328838_thumb.jpg

post-3419-0-77365400-1491328852_thumb.jpg

post-3419-0-38878700-1491328872_thumb.jpg

post-3419-0-79470200-1491328925_thumb.jpg

post-3419-0-26424600-1491328946_thumb.jpg

post-3419-0-22582100-1491328962_thumb.jpg

post-3419-0-95197300-1491328984_thumb.jpg

post-3419-0-76326200-1491329008_thumb.jpg

post-3419-0-03096200-1491329027_thumb.jpg

post-3419-0-91380900-1491329054_thumb.jpg

post-3419-0-79470500-1491329103_thumb.jpg

post-3419-0-86771200-1491329117_thumb.jpg

post-3419-0-18960100-1491329134_thumb.jpg

post-3419-0-50097600-1491329148_thumb.jpg

post-3419-0-80758600-1491329167_thumb.jpg

post-3419-0-84488900-1491329191_thumb.jpg

post-3419-0-17521500-1491329212_thumb.jpg

post-3419-0-99658300-1491329261_thumb.jpg

post-3419-0-37779700-1491329626_thumb.jpg

post-3419-0-17251700-1491329642_thumb.jpg

post-3419-0-83235400-1491329661_thumb.jpg

post-3419-0-36901700-1491329695_thumb.jpg

post-3419-0-85727000-1491329715_thumb.jpg

post-3419-0-69893400-1491329737_thumb.jpg

post-3419-0-80527000-1491329754_thumb.jpg

post-3419-0-68880100-1491329772_thumb.jpg

post-3419-0-27097400-1491329809_thumb.jpg

post-3419-0-99159700-1491329832_thumb.jpg

post-3419-0-96555500-1491329898_thumb.jpg

post-3419-0-38726000-1491329944_thumb.jpg

post-3419-0-71444200-1491329962_thumb.jpg

post-3419-0-67329400-1491329988_thumb.jpg

post-3419-0-31974100-1491330008_thumb.jpg

post-3419-0-75744200-1491330030_thumb.jpg

post-3419-0-06461900-1491330046_thumb.jpg

post-3419-0-64459900-1491330067_thumb.jpg

post-3419-0-73553400-1491330738_thumb.jpg

post-3419-0-63285800-1491330763_thumb.jpg

post-3419-0-56108200-1491330775_thumb.jpg

post-3419-0-92139400-1491330795_thumb.jpg

post-3419-0-31221500-1491330819_thumb.jpg

post-3419-0-00185100-1491330840_thumb.jpg

post-3419-0-90867000-1491330866_thumb.jpg

post-3419-0-46767500-1491330897_thumb.jpg

post-3419-0-02101200-1491330916_thumb.jpg

post-3419-0-81906900-1491330946_thumb.jpg

post-3419-0-31649200-1491330978_thumb.jpg

post-3419-0-72434100-1491331001_thumb.jpg

post-3419-0-22356500-1491331015_thumb.jpg

post-3419-0-75363900-1491331039_thumb.jpg

post-3419-0-40704500-1491331051_thumb.jpg

post-3419-0-41658500-1491331067_thumb.jpg

post-3419-0-78356700-1491331100_thumb.jpg

post-3419-0-95272200-1491331120_thumb.jpg

post-3419-0-36028300-1491331141_thumb.jpg

post-3419-0-41231600-1491331169_thumb.jpg

post-3419-0-40919500-1491331198_thumb.jpg

post-3419-0-69450800-1491331214_thumb.jpg

post-3419-0-77993900-1491331242_thumb.jpg

post-3419-0-02743300-1491331270_thumb.jpg

post-3419-0-30549200-1491331287_thumb.jpg

post-3419-0-13381500-1491331307_thumb.jpg

post-3419-0-07616300-1491331324_thumb.jpg

post-3419-0-21308500-1491331345_thumb.jpg

post-3419-0-28853000-1491331365_thumb.jpg

post-3419-0-83283500-1491331383_thumb.jpg

post-3419-0-60763600-1491331413_thumb.jpg

post-3419-0-70297000-1491331431_thumb.jpg

post-3419-0-92457200-1491331460_thumb.jpg

post-3419-0-50946600-1491331485_thumb.jpg

post-3419-0-11934400-1491331498_thumb.jpg

post-3419-0-48824700-1491331521_thumb.jpg

post-3419-0-78104000-1491331536_thumb.jpg

post-3419-0-90696200-1491331557_thumb.jpg

post-3419-0-07132300-1491331575_thumb.jpg

post-3419-0-74470200-1491331599_thumb.jpg

post-3419-0-70092000-1491331613_thumb.jpg

post-3419-0-77270300-1491331636_thumb.jpg

post-3419-0-92235900-1491331668_thumb.jpg

post-3419-0-00730100-1491331684_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Piękna relacja sie szykuje , jasny gwint jak Ty to robisz cała łodka w jeden dzień,mistrzostwo :) ocztwiście żartuje.

Na jednym ze zdjjęć widać dwie butelki po wodzie żywiec i sok tymbark zastanawiam sie ci jest w tych butelkach?

A tak na poważnie

Nie można by w jakiś sposób zakamuflować tych serw od przesterowania i chyba przepustnicy o ile tak sie mówi na ten element w silniku parowym.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Mistrzostwo szkutnicze najwyższych lotów.

Piękne wykonanie. Mnie osobiście najbardziej powaliła "kierownica" :)  ;) co za precyzja.

Gratuluje. Naprawdę jest się czym chwalić.

  • Lubię to 1
Opublikowano

I to by było na tyle !!!!  B)

 

https://www.youtube.com/watch?v=hq2XJude618

 

https://www.youtube.com/watch?v=5OIir1Y0nOo

 

https://www.youtube.com/watch?v=g5Iz9ENrEb0

 

https://www.youtube.com/watch?v=ABS-P9PjC4o

 

Pozdrowienia,

Może się to komuś przyda !

Wszystkim chętnym udzielam nieodpłatnej licencji na realizację podobnej machiny pływającej i wykorzystywanie metody budowy do znudzenia ! :)  :)  :)

 

Ps.

Łódka wymaga jeszcze dorobienia paru szczegółów : schowania serw,izolacji kotła dla poprawy sprawności siłowni, wywieszenia bandery, lamp nawigacyjnych, nadania nazwy i oczywiście płynącego z gramofonu sternika obiecanego walca " Nad pięknym, modrym Dunajem...w trakcie realizacji " et cetera, et cetera .....

Pobawię się oczywiści i będę uzupełniał relację, ale teraz spieszyło mi się do pływania !

Cóż - słabego charakteru jestem .....nie to co inni twardziele co nie spłyną na wodę przed wbiciem ostatniego ćwieczka .... :P

  • Lubię to 3
Opublikowano

Witam. Łodzie to nie moje klimaty ale zrobiłeś super relacje budowy pokazałeś fajne sposoby budowy a i model bardzo ładnie wykonany.

Tym bardziej gratuluję i życzę udanych .... właśnie czego się życzy w modelarstwie szkutniczym ktoś powie????

  • Lubię to 1
Opublikowano

B) Jak wodniakom - stopy wody pod kilem - coby łódź pływała po jeziorach i bajorach oraz sławiła imię swojego konstruktora !!!  :)B)

 

Dziękuję Wszystkim za słowa wsparcia i cieszę się, że łódka może się podobać .

Tu też chciałbym podziękować Halince i Tomkowi Paukom z Kołobrzegu za przygotowanie ekstra munduru i akcesoriów dla szypra - zdecydowanie podnosi to estetykę łodzi ( igła to nie moja bajka ...) !  :)

 

 

post-3419-0-99078800-1490368788_thumb.jp

 

Ps.

"Dym" w trakcie produkcji !!  :D

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Zestaw grający "Nad pięknym , modrym Dunajem" i nie tylko ..... skompletowany !   :)

Sternik jest melomanem ! :P

Montaż w wolnej chwili ...

 

Ps.

Instalacja dymowa podłączona do komina - próby jak pogoda dopisze !

post-3419-0-37677800-1492112305_thumb.jpg

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Jeszcze trochę prac wykończeniowych, instalacja "Radia Łodź" w dziobie i przygotowanie "płaszczyka" dla kociołka dla poprawy sprawności napędu !  :)

post-3419-0-49822500-1494362981_thumb.jpg

post-3419-0-50398400-1494363030_thumb.jpg

post-3419-0-25688200-1494363048_thumb.jpg

post-3419-0-25000900-1494363059_thumb.jpg

post-3419-0-80584100-1494363126_thumb.jpg

Opublikowano (edytowane)

Jak to się mówi " kto się nie bawi , ten się starzeje" , a zabawa przednia więc i mina wesoła !!  :D

Nazwa łodzi na cześć mojej żony , która dzielnie wytrzymuje procesy produkcyjne moich wynalazków !!!  :rolleyes::P

Do zamontowania zostały jeszcze lampy nawigacyjne i uruchomienie dymu - ale musi być trochę cieplej, bo paluchy marzną !! :)  .

Pływanie oczywiście już z muzyczką z patefonu !!

Pozdrowienia !

 

https://www.youtube.com/watch?v=M-a4rJEA6dM

Edytowane przez kaszalu
  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzięki za dobre słowo ! :D

"Skrzynia operacyjna" wrysowana przez  Stemę fajnie wygląda i ładnie się komponuje z całością - pomyślę w wolnej chwili i coś dorobię !  :)

Jest jeszcze kilka drobiazgów do dopracowania ( osłona kotła, lampy pozycyjne itp) , na razie maszyny sterowe do pary i rewersu są przemalowane  "na mesingowo" i w tym sezonie muszą chwilowo wytrzymać  ...  B)

A i na kanapeczki pora przyjdzie !! :)

post-3419-0-54925300-1494533828_thumb.jpg

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.