Skocz do zawartości

Polskie silniki spalinowe


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wydaje się ze ważne jest kto jest konstruktorem silnika, taka jest mija opinia. Szczególnie gdy chodzi tak jak tu o pojedyncze sztuki lub małe ilości a nie o produkcje seryjna .Natomiast kto wykonał jakiś silnik czy gdzie to inna sprawa . Miałem właśnie na dniach taka konwersacje czy to TWA15  czy jak mój interlokutor uważał K&B. Stad były moje pytania na forum .A ta jedyneczka jak ja już poznałem to i bez R będzie dla  mnie silniczkiem Rachwała

Opublikowano

Marek - ta jedyneczka byla extra zrobiona dla Andrzeja -co moze swiadczyc moj ,  jak i Pawla motorek - Pawel pisal ze na Ukrainie produkowano te silniki bez tej litery R  - czyli dla

Andrzeja  specjalnie musiano   odlac  Karter z ta literka .... no chyba ze na zyczenie odlewano kartery z roznymi wymiennymi  literami Abecadla - no w to nie uwierze ...

Andrzej na Ukrainie nie tylko odbieral, zamawial tam silniki dla siebie  (jak inni np. AH  ) ale rowniez sluzyl rada i pomoca  - np. slynne Glowice zarowe po ktore przyjezdzali nawet z roznych stron (P.Grundel )

Andrzej juz od mlodych lat interesowal sie silnikami - a potem byl / pracowal przy ich produkcji -np Polskie Jaskolki  ...Kiedys zadalem mu pytanie  ; jak to bylo z kolorami Jaskolek ,

 ,czy byl jakis SYSTEM  ? ... " nie , odpowiedzial ,wszystko zalezalo od tego jaki kolor aktualnie galwanizowala Galwanizeria "  ...Proste !

 

  • Lubię to 1
Opublikowano
8 godzin temu, Janeczek napisał:

a kto wie

czy nie pomagal w konstrukcji tego silnika ...

 

Dopoki jednak NIKT nie wie na 100%, nie rozpedzajmy sie ....

A.R. zrobil tyle dla polskiego modelarstwa, ze naprawde nie musimy mu "wciskac" nic na sile (bez 100% pewnosci)

  • Lubię to 1
Opublikowano

Chcialem tutaj przedstawic nastepny Polski Silnik -  Samozaplon  ; silnik ma pojemnosc 2,5 ccm  i  nazwe /napis   na prawym boku   KOS  ... Napis jest bardzo podobny do 

napisow na Karterze JASKOLKI  II   ... Silnik ma nummer wybity w tym miejscu gdzie byly wybite nummery Jaskolek  0,  1  i 2 ...  Silnik ma nr. R  01  (albo B 01 ) - ....niski nummer ,

  jak i konsolki  silnika - ktore  nie maja otworow na sruby- , wskazuja na to, ze silnik jest raczej Prototypem ...,moze "Bratem" Jaskolek -(ptasia nazwa ) ?

 

 

Jezeli ktos wie wiecej na temat tego silnika , lub posiada silnik o nr . 2    (  Pawel ? ) to prosze dac znac ...

 

 

IMG_2758.thumb.JPG.74c2b8005ad50e67bc83404bf6f52e23.JPG 

  • Lubię to 4
Opublikowano

Pawel ....nieszkodzi ! , zycie mnie nauczylo ze nie mozna wszystkiego miec - najwazniejsze ze staramy sie   i   cieszymy sie z tego co posiadamy ...

Wkrotce dodam jeszcze pare rzadziej spotykanych  polskich motorkow...

  • Lubię to 1
Opublikowano
12 minut temu, symon5 napisał:

widać części od RYTMA, jeśli się nie mylę

nie, nie mylisz się,St.Grabowski w wielu swoich silnika opierał się na częsciach Rytma.. Silnik  na zdjęciu nr 1 i 2 jest ssany membraną,  kolejny już .dyskiem. Kartery  zmodernizowane

  • Lubię to 1
Opublikowano

Jacku - bardzo ciekawe  Polskie konstrukcje  / przerobki  !   ... Musimy pokazywac wszystko  co mamy w tym Temacie   , nawet te niedokonczone konstrukcje  jak  rowniez i Hybrydy ... 

Opisz prosze te ostatnie motorki , czy wszystkie sa od  p. St.Grabowskiego ?

Opublikowano
21 minut temu, Janeczek napisał:

prosze te ostatnie motorki

dwa ostatnie silniki  to moje  konstrukcje  zbudowane z wykorzystaniem podzespołów fabrycznych , takich jak wały czy  pary..

Jutro postaram sie  uzupełnic temat, pokazując jak mozna  było przerobic  archaiczna "KOMetę" w całkiem dobrze dzialający silnik

Opublikowano

Jacku , a co to jest ten surowy nieobrobiony   Karter ?

 

KOMETA 5  ccm byla archaiczna , ale  ( jak juz wczesniej pisalem )   - bardzo skomplikowanym w produkcji motorkiem  ... dlatego mam ich ze 30 ...

Kiedys, jakis ,ktos tam , jakis synek z Forum  - zarzucil mi ze zbieram dla Handlu ! - bo pochwalilem sie ze mam 8 szt. KOMET !  ... 

.... wkurzylo mnie to , wiec zaczalem zbierac tak naprawde  ....    ( mam 30  szt , no i co mi  synu zrobisz  !   )....

 

Tak ze Jacku , ciesze sie ze pokazesz nam jak przerobic Kometke w calkiem dobrze dzialajacy silnik ... ( znam tylko metode z przedluzona Venturi )

Pozdrowienia ...

Opublikowano
14 minut temu, Janeczek napisał:

Jacku , a co to jest ten surowy nieobrobiony   Karter

Janku,  to jest karter do silnika "BĄK", silnik konstrukcji ST.Grabowskiego pojemnośc 2,5 ccm..

co do Komety to już jutro...fotki też będą

Opublikowano

Kiedyś próbowałem poprawić  działanie KOMETE  korzystając z modelista -konstruktora, niestety nic to nie dało prócz straconego czasu.

Opublikowano
12 minut temu, symon5 napisał:

Kiedyś próbowałem poprawić  działanie KOMETE 

bo to nie ta droga..

Kometa była (jest) kopią włoskiego Super Tigra, ST chodziły a Kometa nie . Dlaczego?

1/ okno ssace w wale korbowym  niewłaściwie usytuowane ( kąty)

2/okna wlotowe w tulei  usytuowane  na niewłasciwej wysokości w stosunku do okien wylotowych- czasami były własciwie

3/część tulei nie miała okna przelotowego i wtedy  często  następował odwrotny montaż tulei- tuleja obrócona o 180 stopni

 

Przeróbka silnika bazuje na  rozwiązaniach zastosowanych w MVVS 5,6 ccm czy  ALLAG-u 5 ccm

generalnie przeróbka jest dosc prosta, trzeba  mieć dostęp dp tokarki. 

Mozna  wykorzystać  starą obudowe wału korbowego lub zrobic nową. Jako odlew  lub toczona z # duralowego. Ja odlewałem nowy nosek. Łozyska SKF, Otwór w wale korbowym  zamkniety kołkiem duralowym.

Pokrywa karteru wytoczona  z #duralowego razem z korpusem gaznika lub prościej ( jeżeli ma się gwintownik  M10x 0,5) korpus gaznika odzielnie. 

  • Lubię to 1
Opublikowano
25 minut temu, d9Jacek napisał:

bo to nie ta droga..

 Ba! Pamiętam jak kolega z modelarni do stosunkowo niewielkiego akrobata F2B dostał właśnie Kometę i to na start starczyło, ale na stabilny lot poziomy już nie. Ten sam model, po zmianie silnika na pożyczony od instruktora samozapłonowy MVVS 2,5 - latał tak sobie (masa/moc silnika), ale poprawnie.

2 godziny temu, jarek996 napisał:

 

Moze to prototyp silnika do KOSiarki ?

Chyba, że wiadomo coś o tym, że Jerzy Kosiński robił silniki ?

  • Lubię to 1
Opublikowano

Nastepnym Polskim silnikiem jest maly o poj. ca.0,8  bis 1,0 ccm  silniczek ,nieznanego wykonawcy - po konstrukcji widac ze to produkcja jednostkowa,

 lata  50-te,   moze 60-te...  Samozaplon ,ssanie/ rozrzad  tlokiem  (jak Jena 1)  ...zadnych oznaczen  lub numerow ... Moze ktos zna ten silnik ?

 

Poprawka :

...po dokladnych reszerszach  Artykulow o silnikach  okazalo sie ze jest to silnik samozaplonowy         Stanislawa Gorskiego  z roku 1948 ... 

Silnik o poj. ca. 1 ccm  , sred.cyl.= 10 mm , skok tloka = 11mm  , 2 kanaly ssace , sterowanie mieszanki tlokiem      -   Obroty 12.000 bis 13 .000 obr/min.

  w Artykule nie opisano ilosc wykonanych egzemplazy...

 

 

IMG_2764.thumb.JPG.ff4775055f2569c402b97ae40be42f6c.JPGIMG_2762.thumb.JPG.e84c7c695ebe4da0292c3de44b2ca0be.JPGIMG_2763.thumb.JPG.3d71175e71e86e5577a40a22ba91731f.JPGIMG_2761.thumb.JPG.138c0268e36ddbb79bba07035e964886.JPG

 

 

  • Lubię to 4
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.