d9Jacek Opublikowano 23 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2023 28 minut temu, Janeczek napisał: czy nie pomagal w konstrukcji tego silnika mam przerobionego na diesla przez A.Rachwała..Tajfuna 2.5 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
symon5 Opublikowano 23 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2023 Wydaje się ze ważne jest kto jest konstruktorem silnika, taka jest mija opinia. Szczególnie gdy chodzi tak jak tu o pojedyncze sztuki lub małe ilości a nie o produkcje seryjna .Natomiast kto wykonał jakiś silnik czy gdzie to inna sprawa . Miałem właśnie na dniach taka konwersacje czy to TWA15 czy jak mój interlokutor uważał K&B. Stad były moje pytania na forum .A ta jedyneczka jak ja już poznałem to i bez R będzie dla mnie silniczkiem Rachwała Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Janeczek Opublikowano 23 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2023 Marek - ta jedyneczka byla extra zrobiona dla Andrzeja -co moze swiadczyc moj , jak i Pawla motorek - Pawel pisal ze na Ukrainie produkowano te silniki bez tej litery R - czyli dla Andrzeja specjalnie musiano odlac Karter z ta literka .... no chyba ze na zyczenie odlewano kartery z roznymi wymiennymi literami Abecadla - no w to nie uwierze ... Andrzej na Ukrainie nie tylko odbieral, zamawial tam silniki dla siebie (jak inni np. AH ) ale rowniez sluzyl rada i pomoca - np. slynne Glowice zarowe po ktore przyjezdzali nawet z roznych stron (P.Grundel ) Andrzej juz od mlodych lat interesowal sie silnikami - a potem byl / pracowal przy ich produkcji -np Polskie Jaskolki ...Kiedys zadalem mu pytanie ; jak to bylo z kolorami Jaskolek , ,czy byl jakis SYSTEM ? ... " nie , odpowiedzial ,wszystko zalezalo od tego jaki kolor aktualnie galwanizowala Galwanizeria " ...Proste ! 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 23 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2023 8 godzin temu, Janeczek napisał: a kto wie czy nie pomagal w konstrukcji tego silnika ... Dopoki jednak NIKT nie wie na 100%, nie rozpedzajmy sie .... A.R. zrobil tyle dla polskiego modelarstwa, ze naprawde nie musimy mu "wciskac" nic na sile (bez 100% pewnosci) 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Swift Opublikowano 23 Marca 2023 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2023 Jako świeżo upieczony emeryt - wczoraj stuknęło mi urzędowo wymagane do emerytury - a więc rówieśnik części z tych motorków i pamiętający co najmniej dwie osoby, z tych które silniki tu opisywane budowały - chciałem powiedzieć, że chylę przed Panami czoła, bo w gruncie rzeczy, piszecie tu historię naszej techniki modelarskiej. Nie będę chyba odosobniony w opinii, że czyta się to zupełnie, jak dobrą książkę. 5 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Janeczek Opublikowano 24 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2023 Chcialem tutaj przedstawic nastepny Polski Silnik - Samozaplon ; silnik ma pojemnosc 2,5 ccm i nazwe /napis na prawym boku KOS ... Napis jest bardzo podobny do napisow na Karterze JASKOLKI II ... Silnik ma nummer wybity w tym miejscu gdzie byly wybite nummery Jaskolek 0, 1 i 2 ... Silnik ma nr. R 01 (albo B 01 ) - ....niski nummer , jak i konsolki silnika - ktore nie maja otworow na sruby- , wskazuja na to, ze silnik jest raczej Prototypem ...,moze "Bratem" Jaskolek -(ptasia nazwa ) ? Jezeli ktos wie wiecej na temat tego silnika , lub posiada silnik o nr . 2 ( Pawel ? ) to prosze dac znac ... 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Paweł Prauss Opublikowano 24 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2023 Takiego nie posiadam i po raz pierwszy na oczy widzę? świetnie, że dodałeś tę informację? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Janeczek Opublikowano 24 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2023 Pawel ....nieszkodzi ! , zycie mnie nauczylo ze nie mozna wszystkiego miec - najwazniejsze ze staramy sie i cieszymy sie z tego co posiadamy ... Wkrotce dodam jeszcze pare rzadziej spotykanych polskich motorkow... 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. d9Jacek Opublikowano 24 Marca 2023 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2023 28 minut temu, Janeczek napisał: Wkrotce dodam jeszcze pare rzadziej spotykanych polskich motorkow.. no to ja cos dodam.. jeden z zespołu produkującego "CEZAS-y" a jednocześnie jego konstruktor popełnił równiez takie motorki : poniżej zdjęcie odlewu karteru ( surówka) silnika "BĄK " 2,5 ccm kolejnie dwa to juz moje konstrukcje - silniki 2,5 ccm do napedu aut 5 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
symon5 Opublikowano 24 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2023 W jednym z nich widać części od RYTMA, jeśli się nie mylę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 24 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2023 12 minut temu, symon5 napisał: widać części od RYTMA, jeśli się nie mylę nie, nie mylisz się,St.Grabowski w wielu swoich silnika opierał się na częsciach Rytma.. Silnik na zdjęciu nr 1 i 2 jest ssany membraną, kolejny już .dyskiem. Kartery zmodernizowane 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Janeczek Opublikowano 24 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2023 Jacku - bardzo ciekawe Polskie konstrukcje / przerobki ! ... Musimy pokazywac wszystko co mamy w tym Temacie , nawet te niedokonczone konstrukcje jak rowniez i Hybrydy ... Opisz prosze te ostatnie motorki , czy wszystkie sa od p. St.Grabowskiego ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 24 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2023 21 minut temu, Janeczek napisał: prosze te ostatnie motorki dwa ostatnie silniki to moje konstrukcje zbudowane z wykorzystaniem podzespołów fabrycznych , takich jak wały czy pary.. Jutro postaram sie uzupełnic temat, pokazując jak mozna było przerobic archaiczna "KOMetę" w całkiem dobrze dzialający silnik Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Janeczek Opublikowano 25 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2023 Jacku , a co to jest ten surowy nieobrobiony Karter ? KOMETA 5 ccm byla archaiczna , ale ( jak juz wczesniej pisalem ) - bardzo skomplikowanym w produkcji motorkiem ... dlatego mam ich ze 30 ... Kiedys, jakis ,ktos tam , jakis synek z Forum - zarzucil mi ze zbieram dla Handlu ! - bo pochwalilem sie ze mam 8 szt. KOMET ! ... .... wkurzylo mnie to , wiec zaczalem zbierac tak naprawde .... ( mam 30 szt , no i co mi synu zrobisz ! ).... Tak ze Jacku , ciesze sie ze pokazesz nam jak przerobic Kometke w calkiem dobrze dzialajacy silnik ... ( znam tylko metode z przedluzona Venturi ) Pozdrowienia ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek996 Opublikowano 25 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2023 W dniu 24.03.2023 o 09:50, Janeczek napisał: na prawym boku KOS Moze to prototyp silnika do KOSiarki ? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 25 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2023 14 minut temu, Janeczek napisał: Jacku , a co to jest ten surowy nieobrobiony Karter Janku, to jest karter do silnika "BĄK", silnik konstrukcji ST.Grabowskiego pojemnośc 2,5 ccm.. co do Komety to już jutro...fotki też będą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
symon5 Opublikowano 25 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2023 Kiedyś próbowałem poprawić działanie KOMETE korzystając z modelista -konstruktora, niestety nic to nie dało prócz straconego czasu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 25 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2023 12 minut temu, symon5 napisał: Kiedyś próbowałem poprawić działanie KOMETE bo to nie ta droga.. Kometa była (jest) kopią włoskiego Super Tigra, ST chodziły a Kometa nie . Dlaczego? 1/ okno ssace w wale korbowym niewłaściwie usytuowane ( kąty) 2/okna wlotowe w tulei usytuowane na niewłasciwej wysokości w stosunku do okien wylotowych- czasami były własciwie 3/część tulei nie miała okna przelotowego i wtedy często następował odwrotny montaż tulei- tuleja obrócona o 180 stopni Przeróbka silnika bazuje na rozwiązaniach zastosowanych w MVVS 5,6 ccm czy ALLAG-u 5 ccm generalnie przeróbka jest dosc prosta, trzeba mieć dostęp dp tokarki. Mozna wykorzystać starą obudowe wału korbowego lub zrobic nową. Jako odlew lub toczona z # duralowego. Ja odlewałem nowy nosek. Łozyska SKF, Otwór w wale korbowym zamkniety kołkiem duralowym. Pokrywa karteru wytoczona z #duralowego razem z korpusem gaznika lub prościej ( jeżeli ma się gwintownik M10x 0,5) korpus gaznika odzielnie. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Swift Opublikowano 25 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2023 25 minut temu, d9Jacek napisał: bo to nie ta droga.. Ba! Pamiętam jak kolega z modelarni do stosunkowo niewielkiego akrobata F2B dostał właśnie Kometę i to na start starczyło, ale na stabilny lot poziomy już nie. Ten sam model, po zmianie silnika na pożyczony od instruktora samozapłonowy MVVS 2,5 - latał tak sobie (masa/moc silnika), ale poprawnie. 2 godziny temu, jarek996 napisał: Moze to prototyp silnika do KOSiarki ? Chyba, że wiadomo coś o tym, że Jerzy Kosiński robił silniki ? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Janeczek Opublikowano 26 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2023 Nastepnym Polskim silnikiem jest maly o poj. ca.0,8 bis 1,0 ccm silniczek ,nieznanego wykonawcy - po konstrukcji widac ze to produkcja jednostkowa, lata 50-te, moze 60-te... Samozaplon ,ssanie/ rozrzad tlokiem (jak Jena 1) ...zadnych oznaczen lub numerow ... Moze ktos zna ten silnik ? Poprawka : ...po dokladnych reszerszach Artykulow o silnikach okazalo sie ze jest to silnik samozaplonowy Stanislawa Gorskiego z roku 1948 ... Silnik o poj. ca. 1 ccm , sred.cyl.= 10 mm , skok tloka = 11mm , 2 kanaly ssace , sterowanie mieszanki tlokiem - Obroty 12.000 bis 13 .000 obr/min. w Artykule nie opisano ilosc wykonanych egzemplazy... 4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi