d9Jacek Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 10 godzin temu, jarek996 napisał: Ale to sodowanie - "piaskowanie" wiem co to jest sodowanei, ale również wiem co to jest amfoterycznośc, hydroliza.Równiez wiem, że wbrew nazwie " kwaśny węglan sodu" czyli wodorowęglan sodu NaHCO3 nie ma odczynu kwasniego tylko zasadowy.. Połaćz sobie w jedno równanie Glin ( aluminium) + NaHCO3 + H2O + ciepło które powstaje podczas tego procesu "piaskowania"...Już kiedys o tym pisałem Jeżeli nie wierzysz to wykonaj próbę...weż preparat do mycia silników, szyb kominkowych czy przypalonych grilli, natrysnij na powierzchnie przedniotu wykonanego ze stopu glinu np karter silnika . No i pozostaw tak na parę minut... No i zadaj sobie pytanie , dlaczego alufelgi są lakierowane ? Dlaczego metalowe poszycia samolotów poddawane są obróbce elektrochemicznej.. ....to Twoje silniki, soduj do woli ,ale nie zdziw się ,że kiedyś zamiast karteru zobaczysz kupkę szarobiałego proszku... Wtedy zadasz pytanie na Forum .....Q......a . Panowie co się stało . miałe a nie mam
jarek996 Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 29 minut temu, d9Jacek napisał: + ciepło które powstaje podczas tego procesu "piaskowania" Wlasnie cieplo NIE powstaje ! Sodowac mozna nie zdejmujac uszczelek gumowych ( w samochodach sie nic nie oslania , mozna po gumie i szybie jechac ) bo sodowanie ma wlasnie BARDZO niska tempereture "zderzenia". Wiec spie spokojnie Jacek , nic sie W PYL NIE OBROCI ? Poza tym wszystko jest po sodowaniu plukane w letniej wodzie ( gdyz czasem w jakim zakamareczku potrawi sie "stworzyc" mala bryleczka , ktora nie chce odpasc ) i suszone suszareczka . Nie wiem z CZEGO sie smiejesz , bo wszystko co wyzej napisalem to prawda ......... https://www.facebook.com/prosoda.trojmiasto/videos/sodowanie-szyby-z-farby/1915879978705812/ Widze , ze niektorzy sie jednak NIE zmienia. Nawet jak nie maja racji , albo im sie cos "omsklo" w mysleniu , reakcja bedzioe i tak WYSMIANIE oponenta. Dla mnie koniec dyskusji. I bez ruskich kawalow prosze . 1
d9Jacek Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 7 godzin temu, jarek996 napisał: Nie wiem z CZEGO sie smiejesz , już Ci Jarku odpowiadam....z chemią to jak z Media Markt edit, ps porozmawiaj z Pawłem, On jest chemikiem więc może wyjaśni Ci co i jak...a co do wiedzy z FB ?? ...no cóz?
bubu2 Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 Dobrze Jacek prawi. To jest oddziaływanie chemiczne na powierzchnię metalu. Niby co ją zmienia, bo przecież powierzchnia zmienia się. A ze jak pokazałeś nie rusza np. gumy, bo z nią nie reaguje. Też nie mam komentarza do FB.
jarek996 Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 Ludzie , co wy PI------IE ! Wielu na forum SZKIELKUJE silniki . Szkielkowanie "sciera" duzo bardziej "obrabiana" powierzchnie i silniki chodza i sie nie rozpadaja. Wiec CZYM JEST przy tamtych formach "sciernych" ( szkielkowanie i piaskowanie ) , to moje skromne sodowanie ? Ludzie wala tak silniki motocyklowe i samiochodowe i NIE slyszalem , zeby ktos kiedys znalazl kupke stopu w proszku pod samochodem. Uwielbiam gosci ktorzy tworza legendy ............ Koncze dyskusje , bo jestescie NIEROFORMOWALNI ! P.S: Zreszta wiadomo tez , ze Ty za Jackiem w ogien pojdziesz ( chocby herezje pisal totalne ). Przeciez to Wasz GURU ze starych , "skomplikowanych" i zamknietych na cztery spusty ( na szczescie ) tematow. Tyle ze myslalem , ze Wam juz odpuscilo. PRAWA strona forum "czyma" sie jednak mocno ? Az Wam tej "zacieklosci" czasem zazdroszcze ...... 1
Grzesiek Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 Jarku szkiełkowanie i piaskowanie to nie to samo co sodowanie.Te dwa powyższe nie są reaktywne.Bo niby czemu pył szklany miał by być i to samo piasek.Natomiast soda jest już odczynnikiem chemicznym,który moze a nie musi wejsć w reakcje.
jarek996 Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 KIEDY ma wejsc ? Ja zaraz po sodowaniu plucze wszystko w letniej wodzie ( z pedzelkami ) , ale NIE za wzgledu na reakcje , tylko w celu "wygonienia" resztek . CO i KIEDY tam ma wejsc w reakcje ? Ludzie tym samochody i inne czesci wala ( BEZ PLUKANIA ) i nic sie nie dzieje. Troche przesadzacie . A szkielkowanie i piaskowanie to wiadomo ze nie to samo. Tak bym silnika NIE potarktowal . Zbiera i za DUZO i za BRUTALNIE .
witold_pi Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 Godzinę temu, Grzesiek napisał: Jarku szkiełkowanie i piaskowanie to nie to samo co sodowanie.Te dwa powyższe nie są reaktywne.Bo niby czemu pył szklany miał by być i to samo piasek.Natomiast soda jest już odczynnikiem chemicznym,który moze a nie musi wejsć w reakcje. weszłaby w reakcję gdyby była roztworem a NIE JEST! Mnie też nic nie zeżarło ale kwaśny deszcz żre silniki zostają ciemne plamy
jarek996 Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 1 minutę temu, witold_pi napisał: weszłaby w reakcję gdyby była roztworem a NIE JEST! Mnie też nic nie zeżarło ale kwaśny deszcz żre silniki zostają ciemne plamy Oni chyba mysla , ze ja sucha soda kaustyczna to "soduje" ?
d9Jacek Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 2 minuty temu, witold_pi napisał: weszłaby w reakcję gdyby była roztworem Witek, wodorowęglan sodu używany do sodowania roztworem nie jest ale już potraktowanie tegoż przedmiotu wodą po tymże zabiegu powoduje ,że sie nim staje a dalej cbdo tu masz reakcję AL + NaHCO3 + H2O ...(bzdurą jest napisanie ,że podczas obróbki powietrzno-strumieniowej nie wytwarza się ciepło) jeszcze raz zapytam, więsz co to hydroliza, szereg elekronapięciowy , amfoterycznośc i związki zwane glinianami ps. w tej chcwili najmniej inwazyjną metodą oczyszczania powierzchni jest "piaskowanie" zestalonym CO2
Grzesiek Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 Tak mnie naszło pytanie.Co by było jak by zamiast sody użyć soli kuchennej.Czyli chlorku sodu.
witold_pi Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 Jacek to po pierwsze nie jest Al tylko stop pokryty tlenkiem, po drugie "soda" jest sucha, po sodowaniu zdmuchujesz wszystkie pozostałości.
d9Jacek Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 6 minut temu, witold_pi napisał: Jacek to po pierwsze nie jest Al tylko stop pokryty tlenkiem, po drugie "soda" jest sucha, po sodowaniu zdmuchujesz wszystkie pozostałości. Oczywiście ,że jest pokryty tlenkiem ale to jest stop AL w którym AL reaguje tak jak jak czyste AL ,po drugie i to ważniejsze Jarek spłukuje pozostalosci wodą, hydroliza NaHCO3 gotowa i dalej juz samo leci. Praktycznie nie ma możliwości bardzo dokładnego usunięcia tego wodorowęglanu. Jak nie wierzysz co się dzieje to potraktuj stary karter silnika, preparatem do mycia szyb kominkowych czy silników, też zawiera ten sam zwiazek chem + wodorotlenki Godzinę temu, jarek996 napisał: Tak bym silnika NIE potarktowal . Zbiera i za DUZO i za BRUTALNIE . masz jeszcze skorupki orzechów...tym czyszczono Pomnik Lotnika
jarek996 Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 W dniu 13.02.2022 o 21:06, d9Jacek napisał: dalej juz samo leci NIC nie leci ! Silniki sodowalem ( pierwsze ) wiele lat temu i ANI sladu czegokolwiek. Dalej ladnie wygladaja , a w srodku olej je dobrze przeplukal . Witek ; wszystkiego zmduchnac sie nie da. Po pierwsze w moim amatorskim sprzecie zawsze jakas drobinka wodu pojdzie z powietrzem ( zdarza sie , bo czuje ) , po drugie odkladaja sie w zakamarkach ZLOGI i niczym ( poza plukanka ) sie ich nie pozbedziesz. Robie to od lat i NIC sie nie dzieje , a pod silnikami "lezacymi" nie widze sypiacego sie stopu ( jak Jacek tu straszy ). Soduja auta , felgi i milion innych rzeczy , i nie slyszalem o lezacych kupkach stopow. Koncze temat , bo Jacek i wie swoje ( nie sodujac ) , wiec to i tak nie ma sensu . Upartemu nie wytlumaczysz . Jest uparty i sie NIGDY do bledu nie przyzna ( znamy to dobrze z historii forum ) . Taki nasz NIEOMYLNY forumowy kolega ( w kazdym zreszta temacie ) . Taka nasz ALFA I OMEGA ! Nie chcecie to nie sodujcie , ale przynajmniej NIE wprowadzajcie ludzi w blad , bo NIE macie racji . ADIOS KAMRATOS ! P.S. Dla wlasnego komforu psychicznego , pozwole sobie Ciebie ( Jacek ) wrzucic do ignorowanych , bo widze , ze nie bedzie miedzy nami chemii i wole nie zapeszac , zeby cos znowu nie poszlo o jeden krok za daleko. Jestes klasycznym prowokatorem , ale nie ze mna te numery. Troszke sie Ciebie "nauczylem" przez ostatnie kilka lat , a mam inne problemy , jak walczyc nieustannie z Twoimi "madrosciami" . Niech lepiej zostanie tak jak jest , czyli NIJAK . Chce miec tutaj przede wszystkim spokoj , a nie ( ZNOWU ) walczyc z jakimis "frakcjami" , ktore sa dalej ( jak sie okazuje ) aktywne (bubu2 , Twoj stary ultraprawicowy kolega , staje sie nagle specjalista od renowacji silnikow ?) . 1
d9Jacek Opublikowano 13 Lutego 2022 Opublikowano 13 Lutego 2022 31 minut temu, jarek996 napisał: Nie chcecie to nie sodujcie , ale przynajmniej NIE wprowadzajcie ludzi w blad , bo NIE macie racji . powtórzę jeszcze raz, z chemią jest tak jak z MEDIA MARKT do Jarka996 zamiast skupic sie na meritum sprawy i przyznac ,że nie znasz się za grosz na chemii, stosujesz argumentum ad personam...słabe to bardzo
MASK Opublikowano 14 Lutego 2022 Opublikowano 14 Lutego 2022 Bardzo intrygujący temat poruszyłeś Jacku z tym sodowaniem. Czy mógłbyś, proszę, podeprzeć swoją tezę jakimś źródłem?
d9Jacek Opublikowano 15 Lutego 2022 Opublikowano 15 Lutego 2022 7 godzin temu, MASK napisał: Czy mógłbyś, proszę, Tak oczywiście Marcinie, Czy ma to być na poziomie szkoły sredniej czy uniwersyteckim ? a przy okazji wrzucę zdjęcia odlewu Al potraktowanego NaHCO3 i pozostawionego samemu sobie... wilgoć czyli H2O jest wszechobecna zapraszam wieczorem 1
stan_m Opublikowano 15 Lutego 2022 Opublikowano 15 Lutego 2022 7 godzin temu, MASK napisał: Bardzo intrygujący temat poruszyłeś Jacku z tym sodowaniem. Czy mógłbyś, proszę, podeprzeć swoją tezę jakimś źródłem? Mnie również zainteresowała informacja o szkodliwości sodowania tym bardziej, że moi koledzy technolodzy- remontowcy od lat stosują sodowanie do "reanimacji" sezonowanych i anodowanych duraluminiowych detali samolotowych a inni także: "Przy oczyszczaniu samolotu Antonov zastosowaliśmy obróbkę strumieniową znaną w Polsce pod nazwą sodablasting lub potocznie nazywaną ,,sodowanie”. Ta technologia została wymyślona w USA, na potrzeby oczyszczenia Statuy Wolności. Jest to bezinwazyjna technika do usuwania lakieru z pojazdów: nie nagrzewa a co za tym idzie nie uszkadza ona czyszczonej powierzchni, nie zmienia struktury. Jak najbardziej uzasadnione było zastosowanie sodowania do oczyszczenia poszycia samolotu z anodowanego aluminium. Inne metody niosłyby za sobą niepożądane skutki np. piaskowanie zdeformowałoby karoserię oraz usunęłoby warstwę anody; natomiast obróbka ręczna pochłonęłaby więcej czasu i również usunęłaby anodę - tłumaczą przedstawiciele Renovatio." https://warsztat.pl/artykuly/akademia-renowacji-trwa-proces-lakierowania-samolo,65374 Oczywiście o niczym nie przesądzam bo być może są jakieś zupełnie nowe dane, które chętnie poznam. 2
d9Jacek Opublikowano 15 Lutego 2022 Opublikowano 15 Lutego 2022 4 minuty temu, stan_m napisał: są jakieś zupełnie nowe dane, Staszku, dane stare jak świat..napiszę dokładnie wieczorem , podpierając się równaniami chemicznymi W Warszawie Pomnik Lotnika czyszcono łupinkami orzechów. Metodą absolutnie bezinwazyjną i nie powodująco nagrzewania powierzchni jest "piaskowanie" suchym lodem czyli zestalonym CO2... Co do sodowania Statuy Wolności... to mam pytanie zasadnicze....czy monument ten wykonany jest ze stopu Al ?? raczej nie. A ja cały czas pisze tu o reakcjach NaHCO3 z Al i kluczowym wpływie H2O
bubu2 Opublikowano 15 Lutego 2022 Opublikowano 15 Lutego 2022 Wysokość: 46,5 m Wysokość wraz z cokołem: 93 m Waga: 229 ton Szerokość w talii: 11 m Konstrukcja: ze stali i miedzi, wewnątrz znajdują się dwa ciągi spiralnych schodów prowadzących do punktu widokowego. Trzeci ciąg schodów do pochodni nie jest dostępny dla zwiedzających Autorem konstrukcji stalowej i podstawy był Gustave Eiffel. Statua Wolności skonstruowana jest z miedzi, dlatego w wyniku korozji atmosferycznej jej powłoka okryła się patyną, przez co uzyskała grynszpanowy kolor. 1
Rekomendowane odpowiedzi