dukeroger Opublikowano 11 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2012 Witam kolegow Jakie znacie najstarsze polskie plany modelarskie? jaki to model i kto go zaprojektowal? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 11 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2012 Ja myślę, że najstarsze (znane w Polsce) modele które nadawały się do latania budował Czesław Tański Za WIKIPEDIĄ : "W roku 1893/1894 zbudował model samolotu z napędem gumowym, który wykonywał poprawne loty, robił zakręty i zataczał prawidłowe koło. Był to pierwszy model latający, jaki ukazał się w Polsce. Wiele szczegółów konstrukcyjnych modelu miało charakter pionierski. Był to jednopłat, napęd otrzymywał za pomocą skręconych sznurków gumowych poruszających dwa śmigła pchające przeciwbieżne, umieszczone na kadłubie za tylną krawędzią płata. Płat był przystosowany do nastawiania na różne kąty natarcia. Z tyłu posiadał statecznik poziomy przystosowany do zmian kąta nachylenia. "Wykonał zresztą kilka modeli latających, w tym także modele szybowców, a w późniejszym okresie zbudował nawet model śmigłowca, osiągając z nim udane próby lotów. Niektóre z nich posiadały stosunkowo dużą rozpiętość, dochodzącą nawet do 3 metrów. Doświadczenia z modelami wykorzystał Tański w dalszych swych pracach konstrukcyjnych." Próby lotów modelu prowadzone przez Czesława TAŃSKIEGO na Polu Mokotowskim w Warszawie w 1886 roku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 11 Października 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Października 2012 Tez wyczytalem ze Tanskiego uznaje sie za praojca modelarstwa i lotnictwa polskiego. Nie udalo mi sie tylko znalezc zadnych planow ani rysunkow jego modeli czy samolotow. Moze ktos ma cos takiego? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
alyan Opublikowano 12 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2012 Tez wyczytalem ze Tanskiego uznaje sie za praojca modelarstwa i lotnictwa polskiego. Nie udalo mi sie tylko znalezc zadnych planow ani rysunkow jego modeli czy samolotow. Moze ktos ma cos takiego? Mam w opracowaniu Gryglickiego plany szybowca i samolotu Tańskiego (muszę je odszukać). Postaram się jutro zeskanować i podeślę. Podaj mi na PW maila. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 12 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2012 Jeśli chodzi o prototyp samolotu zaprojektowany przez niego, o nazwie "Łątka" (bo na skrzydłach tego owada wzorował konstrukcje swojego skrzydła), to trzeba powiedzieć, że wady konstrukcyjne nie pozwoliły temu prototypowi latać, a wierny model może te wady powielić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 12 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2012 Tez wyczytalem ze Tanskiego uznaje sie za praojca modelarstwa i lotnictwa polskiego. Nie udalo mi sie tylko znalezc zadnych planow ani rysunkow jego modeli czy samolotow. Moze ktos ma cos takiego? Uznawać się uznaje. Ale tak naprawdę tylko dlatego, że był "z tych właściwych sfer". Jako pionier awiacji miał raczej bardzo mierne osiągnięcia. A tymczasem w latach 1866-1869, chłop z Małopolski, z Odporyszowa pod Krakowem - Jan Wnęk wykonywał loty szybowcowe na własnoręcznie zbudowanej lotni z wieży kościelnej w Odporyszowie, o długościach do kilkuset metrów. 20 lat przed Otto Lilienthalem. Był sławny tylko w swojej gminie, latał głównie na odpustach przed kilkuset osobową widownią innych chłopów. Zginął w czasie lotu, przez sabotaż pomocnika, który uszkodził mu lotnię z przyczyn osobistych, w roku 1869. Wnęk spadł z dużej wysokości i zmarł po kilku godzinach w skutek obrażeń. Pomocnik został później aresztowany i skazany za morderstwo Wnęka. W Odporyszowie jest poświęcone Janowi Wnękowi muzeum, gzie można zobaczyć model jego lotni. Kiedy szukano polskich pionierów awiacji, Tański miał po prostu lepsze pochodzenie niż niepiśmienny cieśla z pod Krakowa. I dlatego jest i był kreowany na wielkiego awiatora. Tak naprawdę był tylko zmanierowanym inżynierkiem szukającym sobie rozrywki. Właściwie nic w lotnictwie nie osiągną. Nawet jego słynna lotnia była pokracznym i mało wydajnym szybowcem. Prawdopodobnie Tański jako dziecko był widzem podczas jednego z pokazowych lotów Wnęka, ale miał wtedy coś koło 4-5 lat. Oprócz tego mamy brata Cypriana z Czerwonego Klasztoru Kamedułów w Pieninach. Prawdziwe imię to Franz Ignac Jaschke. Zmarł ok roku 1775. Wg legendy ustnej, bo brak dowodów pisanych skonstruował on lotnię, na której odbył kilka udanych lotów. Niestety władze kościelne nakazały mu zniszczenie lotni i zabroniły dalszego zajmowania się badaniem zjawiska lotu, gdyż miało to być niezgodne z wolą bożą. Nakazu posłuchał i zajął się botaniką, w której również miał znaczne osiągnięcia. Pierwszym polskim pilotem był profesor Władysław Rubczyński z Politechniki Lwowskiej. W lutym 1911 roku, zespół PL skonstruował pierwszy polski samolot o rozpiętości 12m, 50m2 powierzchni nośnej i z silnikiem o mocy 40KM. Jako oblatywacz wybrany został prof. Rubczyński bo... miał prawo jazdy na samochód. Samolot wzniósł się na wysokość ok 30m, po czym pilot raczył obniżyć lot i wprowadzić go na drzewo, co dla samolotu skończyło się definitywnie. Niedługo po tym poleciał w Warszawie samolot Zbierańskiego i Cypińskiego, z Michałem Scipio de Campo za sterami. W 1913 roku, Rubczyński z kumplami zaprezentowali model samolotu własnej konstrukcji, na II Lwowskiej Wystawie Lotniczej (pierwsza była w 1910 roku). Na tej samej wystawie Tadeusz Florjański wystawił modele samolotów Wrightow, Bleriota, Farmana, Coudrona, Curtisa, model własnego szybowca oraz modele części składowych różnych maszyn. Dostał za ta kolekcję pierwszą nagrodę. I tu mamy naszego pierwszego, prawdziwego modelarza. Floriański w 1913 roku zaczął tez budowę swojego pierwszego samolotu dwupłatowego. Niestety tuż przed oblotem wybuchła I WŚ i samolot został skonfiskowany przez władze austriackie. Niedługo po tym, Lwów został zajęty przez Rosjan, którzy tez skonfiskowali samolot, wykończyli go i wykonywali na nim loty zwiadowcze. W trakcie służby samolot uległ wypadkowi i został zezłomowany. Był to pierwszy polski samolot, który naprawdę latał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 13 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Października 2012 Zgadza się, Bezimiennych (lub prawie) entuzjastów wykonujących mniej lub bardziej udane próby bylo wielu. Przepadli bezpowrotnie w mrokach dziejów rownież dlatego, że zawieruchy wojenne i zaborcy zniszczyli jakiekolwiek pisane dowody. A szkoda, niejedno by się okazało. Jeszcze gorzej jest z pionierami modelarstwa (choć wtedy takiej dyscypliny de facto nie bylo). Z pewnością Tański był jednym z nich, ale na pewno nie jedynym. Trochę z naszej historii http://www.modelarze...historia-02.htm http://lotniczapolsk...-Iwoniczu,18354 http://dlapilota.pl/...ier-wspomnienie http://www.meksyk.po...t/?document=389 Unikatowy film z Gwatemali http://www.andrzej-bobkowski.pl/filmy (model prawie jak "Wicherek") http://modelarstwo.a...historyczne.htm http://www.parcina.strefa.pl/modelarstwo/do_1939.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Swift Opublikowano 13 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Października 2012 Prawdopodobnie palny modeli Tańskiego były pierwszymi planami polskich model. Były, bo żaden oryginał się raczej nie zachował. Podobnie jak oryginał Lotni - spaliły się (chyba jeszcze we wrześniu 1939) w Muzeum Przemysłu i Handlu na ulicy Tamka w Warszawie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 13 Października 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Października 2012 no dobrze kto dysponuje najstarszymi polskimi planami modelarskimi, ja mam szybowce "Golab" i "Strzala" - wiem tylko ze zaprojektowane przez Stanislawa Hlawiczka. Z ktorego roku nie wiem ale przedwojenne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi