Pioterek Opublikowano 5 Września 2014 Autor Opublikowano 5 Września 2014 Dzięki za link. Dzisiaj wkleiłem 4 trójkątne wzmocnienia pod mocowanie konstrukcji dla głowicy górnych skrzydeł. W oryginale są one wykonane z 3 mm sklejki liściastej, przez którą przechodzą dwie śruby mocujące aluminiowy płaskownik podtrzymujący głowicę górnych skrzydeł. Takich płaskowników jest oczywiście 4. Z mojego doświadczenia wiem, że połączenie stalowa śruba-sklejka liściasta nie jest zbyt dobrym pomysłem ponieważ śruba (jej łeb) wprasowuje się z czasem w sklejkę luzując całe połączenie. Dlatego na sklejkowe trójkąty nakleiłem cienki płat węglowy, tak aby skutecznie dawał odpór przykręconej śrubie. Łby śrub są schowane poza powierzchnię kadłuba więc można je zakryć folią lub zostawić dla ozdoby.
Pioterek Opublikowano 8 Września 2014 Autor Opublikowano 8 Września 2014 Skoro SE 5a jeszcze nie gotowy, latam póki co moim mniejszym dwupłatem treningowym PT17 Stearman. Zapraszam na film z jego lotów:
Pioterek Opublikowano 9 Września 2014 Autor Opublikowano 9 Września 2014 Zabrałem się za głowicę (śród płat) górnego skrzydła. Jest to dość odpowiedzialny element mocujący i ustalający górne skrzydło. Ponieważ model może latać bez linek stężających, głowica jest wyposażona w bagnet, który definiuje wznios górnego płata (żebra górnego skrzydła mają przesunięte odpowiednio otwory pod bagnet). W głowicy mocowane są płaskowniki aluminiowe mocujące głowicę do kadłuba oraz blokada skrzydeł przed ich rozsunięciem. Ponieważ planuję czasami wykorzystywać model z kamerą HD do filmowania z powietrza, w głowicy znajdą się zaczepy do kamery. Głowica będzie klapki mocowane na magnesy zapewniające dobry dostęp do wszystkich mocowań w jej wnętrzu. Na zdjęciach szkielet głowicy:
sbruski Opublikowano 10 Września 2014 Opublikowano 10 Września 2014 Witaj Piotrze, sorry za OT, Śledzę Twoje wątki z uwagą, ale motyw savera (balancera) f-my Robbe, który oszczędza akku widziałem, ale nie mogę znależć..... Przypomnij mi, proszę.
mgr Opublikowano 10 Września 2014 Opublikowano 10 Września 2014 Witaj Piotrze, sorry za OT, Śledzę Twoje wątki z uwagą, ale motyw savera (balancera) f-my Robbe, który oszczędza akku widziałem, ale nie mogę znależć..... Przypomnij mi, proszę. http://pfmrc.eu/index.php?/topic/34097-kontrola-stanu-akumulatorow-w-locie/ http://pfmrc.eu/index.php?/topic/41177-pzl-p-24-ep-z-modelesuchockipl/?p=497025
Pioterek Opublikowano 10 Września 2014 Autor Opublikowano 10 Września 2014 Roboty przy głowicy postępują. Wykonałem natarcie i spływ. Teraz przyszła pora na pokrycie wierzchnie. Środek głowicy planuję pokryć na stałe, natomiast boczne pasy będą miały wzierniki-klapki. Spód głowicy będzie pokryty tylko folią.
Pioterek Opublikowano 10 Września 2014 Autor Opublikowano 10 Września 2014 Głowica cd... Widok z góry - po bokach będą odkrywane luki z dostępem do mocowania skrzydła i zakładania stojaka pod kamerę HD Widok od spodu - pokrycie folią Widok na bagnet, kołek ustalający i blokadę skrzydła
Pioterek Opublikowano 11 Września 2014 Autor Opublikowano 11 Września 2014 Jakiś czas temu rozmawiałem z Panem Jarkiem na temat celowości zaprojektowania szablonu pomocnego przy ustawianiu głowicy górnych skrzydeł. Dzisiaj otrzymałem paczkę a w niej dwa szablony: Szablon bazuje na bagnecie i kołku pozycjonującym dolnego skrzydła i wyznacza kąt oraz położenie głowicy. Wystarczy ustawić głowicę wg. szablonu a miejsca na otwory w aluminiowych wspornikach ustawią się same do przewiercenia. Proste i bardzo wygodne. Zasugerowałem również, ażeby z racji napędu EP żebra skrzydeł te wykonane ze sklejki zostały wyażurowane dla obniżenia ciężaru i otrzymałem dzisiaj taki komplet żeber. Bardzo pozytywna reakcja firmy ! Dziękuję
Pioterek Opublikowano 11 Września 2014 Autor Opublikowano 11 Września 2014 Głowica cd.. Dzisiaj zakończyłem głowicę - uff !. Po zamknięciu pokrywkami bocznymi cała głowica wygląda z góry tak: Mocowanie pokryw zrealizowane jest na magnesach: Pokrywy wykonane są ze sklejki 0,8 mm (słoje w poprzek) i balsy 1 mm (słoje wzdłuż) sklejonych ze sobą sztywnym klejem Epidian dla zachowania wygiętego kształtu. W balsie zostały wycięte nożem otwory na metalowe podkładki współpracujące z magnesami. Podkładki zostały też wklejone na Epidian. Krawędź spływu głowicy w jej najostrzejszej części wzmocniłem paskiem cienkiej maty szklanej włożonej i za laminowanej między warstwami balsy. Chroni to trochę tę krawędź przed uszkodzeniem. Teraz będzie można zamocować głowicę do kadłuba.
Irek M Opublikowano 11 Września 2014 Opublikowano 11 Września 2014 A ja ciągle się zastanawiam co to takiego owa głowica ???
Michał K. Opublikowano 12 Września 2014 Opublikowano 12 Września 2014 A to nie powinien być baldachim ? cyt. " ...w samolotach dwupłatowych, część górnego płata znajdująca się nad kadłubem."
Emhyrion Opublikowano 12 Września 2014 Opublikowano 12 Września 2014 Patrząc na zdjęcia widzę baldachim...
Irek M Opublikowano 12 Września 2014 Opublikowano 12 Września 2014 Ja doskonale wiem jak to się nazywa, nie wiem tylko skąd Piotr bierze takie dziwne nazewnictwo.
stan_m Opublikowano 12 Września 2014 Opublikowano 12 Września 2014 Baldachim, jak najbardziej... Tak samo jak w samolocie RWD-8 Opis płatowca RWD 8 1935 http://www.muzeumlotnictwa.pl/index.php/digitalizacja/katalog/615 Nazwy techniczne w języku polskim wywołują wiele skojarzeń i dlatego łatwo je zapamiętać, jak np. "rzygacz"...
Pioterek Opublikowano 12 Września 2014 Autor Opublikowano 12 Września 2014 Ok, niech będzie baldachim skoro jest to tak istotne. Myślę że oglądając zdjęcia dobrze Koledzy wiecie o co chodzi, no ale jakaś szpila zawsze się przyda . Ja bym nazwał to technicznie śród-płatem skrzydła górnego ale to trzy słowa dlatego przyjąłem skrót głowica patrz #203 . Ale nazwa historyczna to też ważna rzecz. Kadłub z szablonem i baldachimem przygotowane do odmierzenia i wykonania mocowania - mocowanie to cztery odpowiednio przygięte płaskowniki duralowe 3x20 mm:
Pioterek Opublikowano 12 Września 2014 Autor Opublikowano 12 Września 2014 I baldachim oparty na wspornikach. Dzięki szablonom robota poszła zgrabnie i mam pewność co do kątów i położenia. Mocowanie jeszcze z szablonami: Baldachim na wspornikach: Mocowanie baldachimu do wsporników: Model zaczyna mi się coraz bardziej podobać, aż szkoda że kiedyś będzie trzeba tą fajną konstrukcję pokryć folią no i polecieć
jetfan Opublikowano 12 Września 2014 Opublikowano 12 Września 2014 >Model zaczyna mi się coraz bardziej podobać, aż szkoda że kiedyś będzie trzeba tą fajną konstrukcję pokryć folią no i polecieć Masz tak samo jak ja tzn dla mnie najfajniejszym etapem budowy modelu jest stan przed oklejeniem/malowaniem - wtedy widać konstrukcję i to jest piękne potem już nie.
Pioterek Opublikowano 12 Września 2014 Autor Opublikowano 12 Września 2014 Myślę że potem też jest pięknie tylko już inaczej. Pierwsze oderwanie się od ziemi i udane lądowanie - tego się nie zapomina. Praca z samym drewnem jest bardzo przyjemna to naturalny, ciepły i przyjazny w dotyku materiał wykorzystywany od wieków.
Pioterek Opublikowano 15 Września 2014 Autor Opublikowano 15 Września 2014 Kadłub (część pod górnymi skrzydłami) został przygotowany do pokrycia balsą. W oryginale to pokrycie wykonane jest z balsy 3 mm nałożonej w postaci listewek. Ja biorąc pod uwagę dobre doświadczenie z PZL P.24 zrobię to pokrycie z kawałków arkusza. Konstrukcja kadłuba przygotowana do położenia płatów balsy: Widać które części będą wyjmowalne:
Pioterek Opublikowano 15 Września 2014 Autor Opublikowano 15 Września 2014 Pokrycie 3mm wilgotną balsą było bardzo proste i szybkie. Pierwsza sekcja zostanie pokryta balsą po zbudowaniu maski silnika. Wtedy maska i pierwsza sekcja po pokryciu zostaną zlicowane ze sobą. z wysuniętymi ruchomymi częściami: Teraz czas zabrać się za maskę silnika
Rekomendowane odpowiedzi