Jump to content

Ciąg statyczny = waga modelu?


bagdus
 Share

Recommended Posts

Drodzy koledzy,

 

 

wiele naczytałem się o doborze silnika, śmigła itd. lecz chyba w moim przypadku niewiele to pomogło. Ulatniam pierwszy "poważny" elektroszybowiec w mojej karierze jakim jest Albatros z Modellotu.

Wczoraj i dziś na Śląsku trochę wieje i Albatros ledwo wspinał  się w górę a pakiet po 3 windach pusty. Zmieniałem również śmigiełko Graupnera z 10/6 na 11/6 i dziś na 12/6. Prawdę mówiąc nie widzę poprawy.

 

Silnik to Turnigy GliderDrive SK3 3858, 840 kv

Pakiet 2200 3s

Regielek Turnigy Plush 60A

 

Czy ciąg statyczny wyliczany np. w ecalc.ch musi wynosić tyle ile waga modelu? Mój albatros gotowy do lotu z akku 3s to ok. 2150 gram.

 

Podpowiedzcie proszę jak postąpić? Jeszcze większe śmigło czy większe obroty poprzez zastosowanie 4s?

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mam ten sam silnik w moim szybowcu 3,2 m i wadze 3 kg. U mnie również pracuje na pakiecie 3s 2200 tyle że ze śmigłem Aeronauta 13x6,5 i pakiet starcza na 4 windy na ok 250-300 m, a jak to idzie możesz zobaczyć np. tu http://pfmrc.eu/index.php?/topic/30119-loty-w-limanowej-lub-okolicy/&do=findComment&comment=513113  

W tym wątku masz trochę filmików oraz logi na których widać doskonale wznoszenie na silniku - nie są to pionowe windy :) .

 

Prawdę mówiąc trochę mnie zaskoczyła Twoja informacja, że o tyle lżejszy model tak słabo Ci ciągnie w górę, ale przyczynę upatruję w za małych śmigłach - zastosuj zdecydowanie większe śmigło, zamiast większej ilości cel, Tobie potrzeba zdecydowanie bardziej ciągu niż prędkości.

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję za Wasze rady. Myślę, że pierwszy krok to zmiana śmigła w okolice 14/6.

Pakiet ma 25 C stałego i 50 C chwilowego. Regiel natomiast odcina przy 3,15 V na celę więc od tej strony raczej wszystko O.K.

 

@ Columb - cudowny model, wspaniałe filmy! Szkoda tylko kadłuba.

Czy Twój SK3 ma również kv 840??? Pytam ponieważ jest jeszcze jego szybszy brat z kv 1120 jeśli dobrze pamiętam i zastanawiam się czy to nie lepsze rozwiązanie.

 

Mój Albatros znacznie lepiej radził sobie z słabszym ale szybszym silnikiem Emax GT 2815/06, kv 1280 i śmigle 10/6 !!!! Jednak 100 gram ołowiu w dziobie nie dawało mi spokoju i dlatego próba zmiany na mocniejszy (i przy okazji cięższy SK3). Również zużycie prądu było jakby mniejsze ale to już tylko moje odczucia. Trochę martwi ta niewielka liczba wind. Easy Glider przyzwyczaił mnie do wznoszeń i latanie bez końca :)

Link to comment
Share on other sites

Tak, silnik mam dokładnie taki sam. Fakt jest taki że ze śmigłem 13x6,5 nawet się nie zagrzeje więc zapas na większe śmigło jest ale wiadomo, nic za darmo i okupi się to szybszym wysysaniem pakietu. Nie ukrywam, że pakiet 2200 u mnie to jest chyba niezbędne minimum, ale musiałem iść na kompromis z wagą - za to mam 5 takich pakietów i latania na cały dzień  :)

Robiłem testy statyczne z tym śmigłem i pakietem 4s i silnik już się zaczynał pocić - w locie pobór jest trochę mniejszy a podstawa to dobre chłodzenie i jakiś kołpak turbo. Też liczyłem na bardziej dynamiczne wznoszenie z tym silnikiem ale później stwierdziłem że to mi styknie a Twój model z racji dużo niższej wagi będzie wznosił się dynamiczniej niż mój  ;)

Zauważ, że im cięższy model i większe śmigło oraz mocniejszy silnik tym mniejsze kv ma sam silnik, ale często pracuje wtedy z przekładnią. Jeśli zależy Ci na ilości wind a nie na ich szybkości to daj śmigło 13 cali przy obecnej konfiguracji, w końcu masz model do wożenia się po niebie ;)

Możesz jeszcze pobawić się w motocalcu i porównać teoretyczne dane.

 

Kadłub już sklejony i oblatany, nawet nie znać specjalnie klejenia a poprawił się zdecydowanie wizualnie   :D

 

Co do Twojego e-maxa to też go mam  :D  nawet z tym samym rozmiarem łopatek, tylko że służy w szybowcu 2,6 m i wadze 1,8 kg, wznoszenie na nim jest podobnie do tego ash. Zaryzykuję stwierdzenie, że zamieniłeś go na lepszy silnik.

Czekamy na relacje z oblotów.

Link to comment
Share on other sites

Jestem chyba winien małe sprostowanie.

 

W prawie bezwietrznej pogodzie jaką mamy od wczoraj Albatros radzi sobie całkiem znośnie a i o prądożerności silnika nie może być mowy! Nadal latam na 12/6 i akku 2200 - starcza na 9-10 wind!!! Oczywiście nie są one chyba aż tak wysokie jak Wasze. No i dochadzę już do 40 minut lotu .............. na dwóch pakietach ;)

Muszę przyznać, że warunki z pierwszego postu były jak dla mnie ekstremalne i dlatego chyba tak kiepski wynik.

 

Albatros lata cudownie, motylek wyregulowany - schodzi pięknie w poziomie. Reaguje natychmiast na każde wychylenie drążka co w moim przypadku nie jest aż tak dobre. Nie znam jeszcze technik latania - wiele do nauki przede mną. Z całą pewnością potrzebne jest jednak większe śmigło.

 

A Emaxik 2815/06 zasili 20 letniego Chipa 1600 mm (do dziś nieoblatany!!!) ze stajni Graupnera z prawie symetrycznym profilem - myślę, że wyrwie go z butów!

 

...... a ten teren do latania w Limanowej na Twoich Columbie filmikach jak z jakiejś bajki.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

No to świetnie że wypada to teraz lepiej i że podoba Ci się model - czasem trudno coś dobrze ocenić na gorąco  ;)

Jak zasmakujesz latania na termice to zaczniesz rozmyślać o kolejnym gadżecie  :D a z czasem wlatasz się w model i będziesz znał go na pamięć. Jak zrobisz testy z większym śmigłem to podziel się wynikami.

 

..... a u mnie tereny jak to wszędzie, normalne  :)  Jak będziesz przejazdem to daj znać, polatamy.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Dzisiaj w Katowicach faktycznie było prawie bezwietrznie. Polecam wówczas górę św. Doroty w Będzinie. Na północnym stoku prawie zawsze można złapać termikę. Tam też ulatniam czasem swojego ASW-28.

może warto było by się kiedyś zgadać na wspólne latanie ? ;)

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Jest 14/6  no i wznoszenie znacznie lepsze choć oczywiście pionowej windy nie można oczekiwać. Poprawiło się do tego stopnia, że na pierwszym pakiecie 41 minut latania - może być.

 

@ Andrzej - dziękuję za zaproszenie, sprawdzę teren. Ciągnie mnie również na hałdę w Łaziskach, do której mam bardzo blisko.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

@ Columb - niestety nie mam możliwości pomiaru prądu.

@ List - bardzo możliwe choć w specyfikacji silnika zakres śmiegieł kończy się na 14 x 8, ale i to warto wypróbować.

Odnoszę wrażenie, choć to tylko wrażenie, że pod lekki wiaterek będzie problem ze wznoszeniem. Niestety obecnie u nas leje, ciemno, ponuro.

Link to comment
Share on other sites

Według moich doświadczeń z próbami poborów prądu różnych silników na różnych śmigłach - zmiana śmigła o 3 numery skoku powoduje bardzo duży wzrost poboru prądu. Przy tym pakiecie nie zmieniał bym na większy.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.