Jump to content
Sign in to follow this  
endi007

Quadrocopter + 4 silniki szczotkowe ( komutatorowe )

Recommended Posts

Witam wszystkich, od pewnego czasu zajmuję się konstrukcją quadrocoptera. Jako że jestem z wykształcenia elektronikiem nie korzystam z gotowych rozwiązań a wszystko tworzę projektuje sam ( mam tu na myśli kontrolery położenia, program sterujący, odbiornik, nadajnik ). Gdyby ktoś pytał dlaczego to odpowiedź jest prosta - robię to dla frajdy i wiedzy. Mam jednak problem z doborem silników gdyż moja wiedza w tej dziedzinie jest niewystarczająca. Cała konstrukcja bez silników i akumulatora jest niewielka około 30 cm rozpiętości i też nie wiele warzy około 80 gram. Chcę to tego dobrać jakieś w miarę tanie silniki i śmigła jednak kompletnie nie wiem jak się za to zabrać. Z tego co wyczytałem silnik musi być też taki aby nie potrzebował dodatkowej przekładni i mógł pracować z założonym śmigłem. Sprawa może była by łatwiejsza gdybym mógł przebierać w silnikach bez szczotkowych ( trójfazowych ) niestety kontroler który wykonałem umożliwia sterowanie tylko i wyłącznie silnikami szczotkowymi/komutatorowymi. ( i bardzo bym nie chciał przenosić się na trójfazowce )  

 

Morze ktoś obeznany w temacie mógłby wskazać jakiś produkt najlepiej dostępny w Polsce który poradził by sobie z bezproblemowym uniesieniem modelu. Byłbym BARDZO wdzięczny gdybym otrzymał link do stosownego silnika i śmigieł. 

 

PS. Jako że nie mam jeszcze akumulatora napięcie przy jakim ma pracować silnik jest na tę chwilę dowolne. ( oczywiście w granicach rozsądku jak na tak mały model ) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako konstruktor swojego modelu, zapewne przyjąłeś jakąś wagę docelową (do lotu) ? Jeśli tak, to będzie łatwiej wybrać właściwy zestaw napędowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako konstruktor swojego modelu, zapewne przyjąłeś jakąś wagę docelową (do lotu) ? Jeśli tak, to będzie łatwiej wybrać właściwy zestaw napędowy.

 

Nieznaną dla mnie są tutaj wagi silników i baterii ale mniej więcej wygląda to tak:

 

-rama i elektronika 80g

-kamera 150g

 

-gdyby podliczyć że każdy silnik warzy 50g * 4 = 200 gram silniki

- no i bateria około 150 g

 

łącznie daje to 580g.

 

Chciałbym aby model radzi więc sobie bezpiecznie z udźwigiem 650 gram. ( Chyba że silniki będą lżejsze wtedy odpowiednio mniej )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy takiej wadze, silniki z odpowiednim śmigłem dające ciąg od ~400g pozwolą Ci na swobodne latanie. Tak więc w tym przedziale szukaj silników odpowiednio akceptowalnych cenowo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy takiej wadze, silniki z odpowiednim śmigłem dające ciąg od ~400g pozwolą Ci na swobodne latanie. Tak więc w tym przedziale szukaj silników odpowiednio akceptowalnych cenowo.

 

 

No i właśnie z znaleziem takowego silnika i dopasowanie do niego odpowiedniego śmigła ( tak żeby chociażby pasowało na wał ) mam największy problem. Może doświadczone osoby są w stanie podać namiary na odpowiedni sprzęt ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cały czas podajesz zagadki ;) to i ja zapytam, czy ów quadcopter budujesz może na bazie sterownika biedronki tudzież podobnego wynalazku ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja w szczotkach nie siedzę ale moim zdaniem przy tej wadze to raczej ciężkie do wykonania, szczotka klasy 400 przy 8,4 volta nimh napędzała mi motoszybowiec o wadze około 650 gram i latało to to ledwie czyli pewnie było właśnie w okolicy 350 gram ciągu. Waży taka szczotka około 70-80 gram, być może klasa 500 zdałaby tutaj egzamin ale pojęcia nie mam to bo nieaktualny temat w modelarstwie lotniczym (no prawie), szczotki wyszły z użycia parę lat temu.

Cały czas podajesz zagadki ;) to i ja zapytam, czy ów quadcopter budujesz może na bazie sterownika biedronki tudzież podobnego wynalazku ?

 

a wszystko tworzę projektuje sam ( mam tu na myśli kontrolery położenia, program sterujący, odbiornik, nadajnik )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest bez sensu budowanie quadro koptera napędzanego silnikami szczotkowymi ze względu na ich wagę i mniejszą sprawność.

 

Jedynie małe chińskie raczki budują takie stwory z mikro silnikami szczotkowymi z przekładnia modele "Biedronek" np : http://www.banggood.com/WLtoys-V222-2_4G-4CH-6-Axis-RC-Quadcopter-With-Switchable-Transmitter-p-75386.html

 

lub http://www.banggood.com/Wholesale-Walkera-4CH-QR-Ladybird-V2-RC-Quadcopter-+-Devo-4-Transmitter%28Mode2%29-p-48625.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest bez sensu budowanie quadro koptera napędzanego silnikami szczotkowymi ze względu na ich wagę i mniejszą sprawność.

(...)

 

Właśnie dlatego... nie chciałem kolegi zniechęcać już na wstępie. Ale jeśli się uparł aby podjąć się takiego wyzwania, to z dostępnych w sklepach silników polecić należało by klasy 370-400. Tylko że ich waga jest poza zakresem "z projektu".

Nic także nie jest wiadome co do regulatorów silników - jaka moc, napięcie zasilania ?

Nadal przypuszczam, że chodzi tu o sterownik z bierdonki. Jeśli umiejętności "konstruktora" na to pozwolą, można pokusić się o wymianę-modyfikację układu do zasilania silników większych niż oryginalne.

Z punktu widzenia kosztów, będzie to mało opłacalne, a to dlatego, że dobrej klasy silniki szczotkowe o zakładanym ciągu, są droższe od silników bezszczotkowych wraz z regulatorem, które to sprawdziły by się w takim maleństwie do 30cm rozpiętości do tego celu.

 

Dlatego zamiast odradzać ten eksperyment, zaproponuję użycie silników dostępnych w CD-ROMach - silnik szczotkowy do sterowania tacką. Waga ok. 25 gram. Silniki można wymontować ze starych CD-ROM, które można dostać w prawie każdym serwisie komputerowym i to najczęściej gratis.

 

Ciekaw więc jestem owego projektu-eksperymentu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję wszystkim za informacje i odpowiedzi. Nie używam sterownika z biedronki :-D a jak pisałem wcześniej układu swojego pomysłu i konstrukcji. Całość jest pewnego rodzaju experymentem. Nie chcę korzystać z gotowych rozwiązań lecz wszystkio zbudować i zaprojektować sam. Sterowniki silników bezszczotkowych trójfazowych wiem że mają ogromną sprawność, są lekkie i wogóle super. Jednak zaprojektowanie i zbudowanie do nich kontrolera jest sprawą dojść skomplikowaną. W przypadku standardowych ( prostych ) silników sterowanie jest znacznie prostrze a w zasadzie wystarczy jeden tranzystor mocy na silnik sterowany przebiegiem PWM. 

 

Pomyślałem żeby zakupić coś takieg:

 

http://www.nastik.pl/mig-400-72v-p-1685.html

 

i do tego śmigła 6x4 

http://www.rc4max.com/apc_smiglo_6x4_elektro,4,790.html

 

Przy pomoc y programu znalezionego w internecie obliczyłem ( a w zasadzie ten program ) że da mi to 330 gramów ciągu. Będą 4 takie silniki więc 330 * 4 = 1320gramów ciągu.

 

1e897842a7ab.png

 

Widać że silniki są niestety cięższe ale licząc całość:

 

80g ( rama ) + 150 ( kamera ) + 320g( 4 silniki) + 150 ( bateria ) = 700g ( waga całości ) 

 

Wygląda więc na to że powinny sobie te silniczki poradzić ale co wy o tym myślicie ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla wirnikowców zdecydowanie polecam inny rodzaj obliczeń:

Oblilczony_max_ciąg_silnika = ( masa_całkowita_modelu * 2 ) / ilość_silników

Następnie wyznaczasz procent z Oblilczony_max_ciąg_silnika dla maksymalnego ciągu silnika z użytym śmigłem.

Jeśli będzie poniżej 75% ciągu pojedynczego silnika, będzie to miało sens.

Przy wartości 50-60% model zachowywać się będzie dość żwawo a czas lotu będzie dłuższy.

 

Dla wartości, które wyliczyłeś, obawiam się że nawet przy maksymalnym ciągu, będziesz miał poważny problem ze wznoszeniem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z twojego wzoru wychodzi że na pojedyńczy silnik potrzeba 350gram ciągu. Silnik który znalazłem w specyfikacji ma podane że wytwarza 

 

Obroty jałowe 15700 obr/min

 

Dla tych danych i śmigła 6x4 ciąg wyniesie aż 530g. Podejrzewam jednak że z załorzonym śmigłem silnik nie rozpędzi się aż tak bardzo, pytanie tylko ile uzyskam obrotów? Jeśli spadną do 14000 to ciąg będzie wynosił 416 g ( czyli dalej bezpiecznie ). Pytanie tylko jak bardzo mogą przysiąść obroty po zastosowaniu śmigła 6x4. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Włodek
      Sprzedam model samolotu Bae Hawk długość: 2000 mm rozpiętość:1700 mm waga bez paliwa z całym wyposażeniem 12 kg pod turbinę 10-16 kg . Model wykonany w technologi próżniowej w pełnej przekładce wzmacniany węglem (kadłub ,skrzydła ,stateczniki) ,wyposażony w chowane podwozie ,hamulce oraz drzwi  pneumatyczne , zbiornik paliwa 2,8 litra ,rura ogniowa Jetpol, kokpit z pilotami. Model nowy, wykonałem kilka lotów testowych.   Cena :10000 pln.   Poważnie zainteresowanych zapraszam do rozmowy tel.667 720 665 . Możliwy dowóz lub odbiór na miejscu.   Link do filmu - https://www.youtube.com/watch?v=toMZpRJjaEM&t=32s


    • By rosik
      Witam serdecznie szanownych forumowiczów - modelarzy .

      Jestem tu nowym - raczkującym na forum. Przyglądając się tym wszystkim cudeńkom tworzonym przez kolegów modelarzy ośmieliłem się również przedstawić mój nowy projekt nazwany przeze mnie ,,SZYBOLOT'', który ma łączyć cechy samolotu i motoszybowca z przewagą na to drugie. Ma mi głównie posłużyć do nauki latania z zastosowaniem klap i lotek. Zbudowałem sporo modeli latających, jednak głównie w klasie modeli ,,Parkflyer'' - chociaż trafiały się i większe (ponad 3m). Od razu piszę o ew. uwagi odnośnie właściwego umieszczenia tego postu - ,,dopiero raczkuję na forum,,. Model powstaje na bazie planów modelu ,,MONARCH 05'' dostępnych w internecie. Ale z oryginalnych planów pozostał tak naprawdę tylko kształt. Rozpiętość została zwiększona do 200cm. Również cała konstrukcja włącznie z użytymi materiałami została zmieniona. Z uwagi na to, że mam zapasy sklejki gospodarczej (meblowej) gr. ok.2,6mm, to model chcę wykonać z wykorzystaniem tych materiałów. Profil płata SD7037, klapy oraz lotki, kierunek, wysokość, obroty silnika - napęd elektryczny. Model zacząłem kreślić zimą i w tym też czasie powstały pierwsze elementy. Jako, że kiedyś popełniłem własny ploter frezujący, to elementy staram się wycinać na tej maszynie. Projekt powstaje w Corelu - oczywiście legalnym. Elementy wewnętrznej części kadłuba widoczne na zdjęciach spasowane na razie na ,,sucho'' bez kleju. Wręgi wykonane ze sklejki mod. 2mm i 3mm. Na początek kilka zdjęć wewnętrznych elementów kadłuba. Wszelkie uwagi mile widziane.

      Pozdrawiam - Grzegorz .



















    • By mass
      Cześć, mam pewien problem dotyczący pracy silnika w moim quadrocopterze. Podczas lotów w końcówce przedniego sezonu dron dziwnie się zachowywał - mianowicie mogłem się bez problemu nim wzbić dość wysoko, ale podczas opadania jakby tracił moc na silnikach i bardzo szybko opadał robiąc kilka twardych lądowań. Od tamtego czasu nim nie latałem i teraz wiedząc, że było coś nie tak poświęciłem mu więcej uwagi na przegląd wszystkich podzespołów. Wymieniłem pakiet 3S na nowy, dokupiłem śmigła, ponieważ poprzednie były już nieco postrzępione i wgrałem od nowa firmware do APM, przeprowadziłem konfigurację i wykonałem kalibrację ESC.
       
      Wczoraj chciałem wykonać próbny lot i zauważyłem dziwne zjawisko. Mianowicie po uzbrojeniu jeden z silników wyraźnie wolniej się kręci, po odjęciu gazu zatrzymuje się jako pierwszy - reszta równocześnie. Przy kręceniu nim w palcach nie czuć, żadnego oporu ani bicia. Wróciłem do domu i wykonałem jeszcze raz kalibrację ESC i tutaj zauważyłem dziwną sprawę - podczas kalibracji wydaje mi się, że ten silnik pracuje prawidłowo - prędkość obrotów podczas obserwacji nie różni się od pozostałych, wszystkie silniki zatrzymują się razem. Natomiast przy uzbrajaniu nadal ten silnik kręci się wolniej.
       
      Nie mam pojęcia co mogło nawalić, czy macie jakieś pomysły jak rozwiązać ten problem?
       
      Poniżej przedstawiam filmiki pracy silników z uzbrojenia przed lotem i z kalibracji ESC (podczas oglądania proszę zwrócić uwagę na silnik numer 2)
      Połączenie silników zgodnie z dokumentacją ze strony ardupilot:

       
      Filmik z uzbrojenia: https://youtu.be/eHcZgZyioUw
      Filmik z kalibracji: https://youtu.be/bHeL1jfuQ_U
    • By SATAMAX
      Cześć!

      Zapraszam wszystkich modelarzy oraz początkujących do naszego sklepu modelarskiego. Mamy w ofercie między innymi: auta rc, drony, samoloty zdalnie sterowane, akcesoria modelarskie, materiały do budowy, modele do sklejania oraz wiele innych. 

      Budujemy też pakiety z ogniw  Li-Ion18650 do łodzi zanętowych, rowerów elektrycznych, skuterów elektrycznych, deskorolek i wielu innych gdzie można używać ogniw Li-Ion. 

      W razie trudności ze znalezieniem na stronie konkretnego produktu, prosimy o wiadomość e-mail: satamaxstore@gmail.com - POMOŻEMY JAK UMIEMY

      Serdecznie zapraszamy do kontaktu oraz do odwiedzenia naszego sklepu:
       
      ul. Przędzalniana 90, 93-114 Łódź
    • By Bar Horab
      Dzień dobry,
      Moje eksperymenty raczej nie są stricte modelarskie, chociaż być może wykorzystam je w budowie modeli wiatraczków.
      Eksperymentuję z ogniwami kwasowo cynkowo miedzianymi, które wystarczają jedynie do zaświecenia małych diod. Nawet jeżeli uzyskuję szeregowo 6 V i więcej nie są w stanie ruszyć zwykłych małych silniczków, pewnie z powodu zbyt małego, wręcz znikomego prądu.
      Chciałbym się dowiedzieć czy istnieją na rynku (i jakie?) silniczki, które byłyby w stanie zapracować na moich bardzo słabych ogniwach?
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.