Pioterek Opublikowano 25 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2015 Dzisiaj przyszła maska do Popylacza. Planuję ją zrobić mocowaną do kadłuba na magnesy żeby licowała się z kadłubem. W tym celu wkleję do maski wręgę z magnesami. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 31 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Po krótkiej przerwie zawiązanej z oblotem SE 5a wracam do tematu. Zacząłem robić drugie skrzydło - tym razem metodą "obciążnikową" a nie "gumkową". Niech pakiety też pracują jak nie pracują Dostałem też zawiasy do klap - pierwszy raz będę takich używał. Widać, że jest możliwość przenoszenia osi zawiasów. Jeżeli któryś z Kolegów ma z takimi zawiasami doświadczenie chętnie posłucham opinii. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cebulator Opublikowano 31 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Jak dla mnie to te zawiasy jakieś dziwne. A te pozostałe otwory są do zaczepienia popychacza a nie przeniesienia zawiasu. Patrzę teraz na zawiasy w poczciwym Antku (a on ma klapy i lotki szczelinowe) i to zupełnie odwrotnie jest zbudowane. Wysięgnik ze skrzydła jest dłuższą częścią i na nim opiera się lotka. Z resztą podobnie jest na rysunkach przytoczonych wcześniej. Tu to widać: Jedynie bym myślał, żeby to wykorzystać jako same zawiasy a popychacze dać osobno. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 31 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Zawias ma tylko jeden punkt do podczepienia ew. napędu - ten pocieniony otwór. Pozostałe to możliwości przenoszenia osi ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 31 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Zawias ma tylko jeden punkt do podczepienia ew. napędu - ten pocieniony otwór. Pozostałe to możliwiści przenoszena osi. Moim zdaniem błądzisz. Ew. pokaż to przenoszenie osi zawiasu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rufik Opublikowano 31 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Zamontowałem identyczne zawiasy w swoim sky surferze 1400. Trzeba je trochę przerobić, zęby osiągnąć pełny zakres. http://pfmrc.eu/index.php?/topic/52074-modyfikacja-sky-surfer-1400-klapy/&do=findComment&comment=550338 Może zdjęcia w czymś pomogą: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 31 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Inna sprawa, że te zawiasy, nie dadzą takiej mechaniki ruchu klapy, jaką Piotr pokazywał, że chce uzyskać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 31 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Wymaganie zawiasu według dokumentacji jest takie: Dla powstania szczeliny przy otwarciu klapy oś obrotu musi znaleźć się poniżej dolnej powierzchni nośnej skrzydła. Mój zawias ma oś prawie że na tej powierzchni więc krótko mówiąc - do tego modelu nie nadaje się. Zawias który by ew. spełniał ten warunek wygląda tak Wtedy montuje się go na "V" ukośnie w skrzydle i klapie tak żeby zawias wystawał poza skrzydło. Widziałem takie rozwiązanie w Thunderboltcie Kolegi, ale nie wygląda to ładnie. Myślę, że zrobimy to tak jak miał oryginalny "Popylacz", czyli odpowiednio wycięte zawiasy płaskie wklejone na sztorc w skrzydło i klapę o kształtach "około podobnych" jak na pierwszym zdjęciu. Co do przenoszenia osi obrotu to Bartek masz rację - nie można i nie ma sensu. Dzięki Rafał za zdjęcia ale zrobimy to jak napisałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 31 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 No i zawiasy zaprojektowane - prawie jak w Dream Linerze . Jutro wycinka zawiasów i wysyłka. Napęd klapy przez tradycyjny regulowany orczyk. To jest tempoooooo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 31 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Nie wiem kto to projektował, ale lepiej żeby tego więcej nie robił, bo tylko sobie wstyd przynosi. Przy klapach/ lotkach szczelinowych oś obrotu klapy jest za jej krawędzią natarcia i poniżej dolnej płaszczyzny klapy, klapa ma wyraźna krawędź natarcia a nie prostopadłą dechę. No i szczelina pomiędzy klapą a skrzydłem jest skośna. Jak chcesz wyślę rysunki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MironRC Opublikowano 31 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Nie wiem kto to projektował, ale lepiej żeby tego więcej nie robił, bo tylko sobie wstyd przynosi. Przy klapach/ lotkach szczelinowych oś obrotu klapy jest za jej krawędzią natarcia i poniżej dolnej płaszczyzny klapy, klapa ma wyraźna krawędź natarcia a nie prostopadłą dechę. No i szczelina pomiędzy klapą a skrzydłem jest skośna. Jak chcesz wyślę rysunki. Racja, wstaw Andrzej tutaj rysunki, jak możesz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 31 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Nie wiem kto to projektował, ale lepiej żeby tego więcej nie robił, bo tylko sobie wstyd przynosi. Przy klapach/ lotkach szczelinowych oś obrotu klapy jest za jej krawędzią natarcia i poniżej dolnej płaszczyzny klapy, klapa ma wyraźna krawędź natarcia a nie prostopadłą dechę. No i szczelina pomiędzy klapą a skrzydłem jest skośna. Jak chcesz wyślę rysunki. A wyślij lub wstaw chętnie podpatrzę :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 31 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Rysunek klapy. Idea polega na skierowaniu powietrza na klapę przez szczelinę, w bardziej rozbudowanych konstrukcjach stosowano np dodatkową klapkę. klapa.pdf 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stema Opublikowano 31 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Zbiór klap: W przypadku użycia klap szczelinowych część powietrza przez szczelinę wydostaje się nad skrzydło "porządkując" strumień powietrza nad skrzydłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 31 Marca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Zestawiłem rysunki klap. To jest lotnicza klapa Andrzeja łożyskowana jak napisał. Klapa na pewno b. sprawna ale wymaga finezyjnego wykończenia. Szkic klapy modelarskiej z Książki Budowa Makiet Lotniczych. Trochę już bardziej zbliżona do projektu klap "Popylacza" ale w dalszym ciągu wymaga spasowania łuków Klapa o krawędziach prostokątnych modelu Multiplex konstrukcja taka jak "Popylacza" Klapy w "Popylaczu" Klapa "Popylacza jest mniej doskonała (choć pewnie nie gorzej hamuje), ale za to prosta w wykonaniu a to jest model z założenia o prostej konstrukcji. Nie mam doświadczenia w tego typu klapach i to będzie "mój pierwszy raz". Natomiast w tym przypadku (po rozmowie telefonicznej ) w pełni zaufam doświadczeniu projektanta modelu Panu J.Suchockiemu, bo jakoś tak się składa, że co wezmę na warsztat model jego konstrukcji - to lata dobrze. Andrzej ma rację, że klapy lotnicze tak powinno się budować jak napisał, ale "Popylacz" jest tylko modelem gdzie stosuje się często uproszczenia - że wymienię tylko stery płytowe zamiast profilowych i także jego klapy są też pewnym uproszczeniem . Natomiast uwagę o "wstydzie projektanta" Andrzeju pominąłbym - napisałbym, że uważam po prosu inaczej - to samo, ale o wiele bardziej elegancko. Zbiór klap: KLAPY.JPG W przypadku użycia klap szczelinowych część powietrza przez szczelinę wydostaje się nad skrzydło "porządkując" strumień powietrza nad skrzydłem. Dzięki Stema za rysunki. Sam ciekaw jestem jak mi to wyjdzie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stema Opublikowano 31 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 31 Marca 2015 Ważne są te kształty. To ma być dysza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 To jeszcze ja wrzucę obrazek poglądowy. Klapy w PC-6 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Rysunek klapy który przedstawiłem to nie lotnicza tylko właściwa klapa szczelinowa stsosowana od dawna w modelarstwie i w dużej awiacji. Na rysunku był przekrój skrzydła z profilem NACA 23015(chyba) o cięciwie 267 w sympatycznym polskim przedwojennym górnopłacie. Wykonanie nie jest ani trudne ani skomplikowane i nie ma tam żadnego pasowania łuków. Klapa jest traktowana jak małe skrzydełko: natarcie (spełniające rolę dźwigara, spływ, pokrycie (lekkie lub sztywne). Od strony skrzydła można zrobić nawet płaską deseczkę, ale ze sporym skosem. Zwróć uwagę, że ta linia na moim rysunku to złożenie trzech łuków, ale gdyby ją zrobić jako prostą i tylko zaokrąglić na dole to wykonanie staje się banalne. Wykonanie w "pełnej" wersji wymaga tylko opiłowania do kształtu odpowiedniego klocka i oklejenia go papierem sciernym i potraktowanie go jako specyficznego freza. Co do opinii o samym zaproponowanym Ci rozwiązaniu, to ja osobiście bym się wstydził, gdybym coś takiego narysował. Już zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłaby zwykła klapa. Ogladanie wolno wychylającej się klapy szczelinowej spod skrzydła warte jest odrobiny zachodu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Odpowiedź niżej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 1 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Kwietnia 2015 KLAPA.JPG Ważne są te kształty. To ma być dysza. Stefanie, niekoniecznie. Jak pisze Andrzej, szczelina może być o prostym kształcie, tzn. nie zwężać się ku górze. Zwężająca się szczelina jest typowa raczej dla slotów, nie klap. Również uważam, że wykonanie takich klap można zrobic w sposób uproszczony, choc ja bym jednak robił jak Pan Bóg przykazał. Andrzej podał prosty sposób. ...Już zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłaby zwykła klapa. Ogladanie wolno wychylającej się klapy szczelinowej spod skrzydła warte jest odrobiny zachodu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi