Skocz do zawartości

WYPOSAŻANIE DIM'a


bleriot

Rekomendowane odpowiedzi

Nie, po prostu tracisz skutecznie doskonałość płata, a model opada zamiast lecieć. Zaciąganie drąga wysokości to proszenie się o przewalenie (przepadnięcie) modelu. Oddawanie steru wysokości też moja się z celem. Lotki maksymalnie do góry i będziesz zadowolony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli nie powinienem się spodziewać zadzierania modelu w momencie włączenia hamulców na lotkach? Wiem, przetestuję wyżej niż 5m nad pasem ;) , ale chciałbym wiedzieć, czego się spodziewać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lotki w gore, czyli utrata siły nośnej więc płat opada w dół. Tak to działa w większości modeli. Czyli ster wysokości w góre ale minimalnie 2-3mm i testy na większej wysokości a potem trymowanie steru wysokości jeżeli model nie będzie leciał jak trzeba.

 

Tak to działało np. w modelu Gamma Arthobby, działa w Virgosie tyle, że odwrotnie bo hamuję opuszczając klapy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak włączysz na przełączniku te obie lotki w górę i szybko je otworzysz do pełnego wychylenia, to przy silniejszym wietrze model będzie miał tendencję do zadierania do góry, bez dwóch zdań. ja mam crow na drążku z korektą SW w dół, mogę dowolnie ustawiać wychylenia motyla w zależności od warunków

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie, przy wielu modelach wystarczało "maksymalne" (45-60 stopni) wychylenie lotek w górę. Zanim zaczniesz się bawić w miksy sprawdź, jak się DIM zachowuje bez ich stosowania (miksów) oczywiście na rozsądnej wysokości tak jak to się robi z motylkiem (butterfly).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Co to znaczy maksymalnie wychylone w górę ?

Lotki wychylone w górę - to utrata siły nośnej i model skłania się w dół. Wtedy lekka kontra wysokością w górę. Niech idzie w dół, ale nie za ostro. Jeśli podniesiesz je jeszcze bardziej  - spowodujesz zadarcie nosa i znaczną utratę szybkości. Wtedy kontra wysokością w dół.  Sprawdź na większej wysokości. Nawet taki hamulec  - lepszy na drążku niż na wyłączniku.

Powodzenia - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja też podłączę się do pytania. Czy ustawiając lotki do motylka (z klapami), można doprowadzić do tego że model wyhamuje do tego stopnia, że w końcu zacznie przepadać ?

 

według mnie to jest możliwe. Zachowanie prędkości przy lądowaniu dla mnie jest niezbędne. stąd korekta SW w dół, żeby model nie zatrzymał się z nosem zadartym do góry. przy silnym przeciwnym wietrze i lekkim modelu do może do prowadzić do cyrkla. Raz to przerobiłem organoleptycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Jeśli ustawił lotki, jak napisał - to na pewno źle !

Ale pomieszały mu się kanały "nadrzędne" z "podrzędnymi", to może jest  O.K. ?

Krzysiu - czepiasz się o pryszcze ! Ważne, że leci ??

- Jurek

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Mnie też się podoba. Lot Dima. Złośliwość wyczuwam od samego początku. Odnoszę wrażenie, że to pod wpływem opinii "pana Profesora - Oblatywacza". Poza forumowe  opinie krążą. Dla mnie Dim jest bardzo fajny ale Twoje ustawienia budzą moje zdziwienie. Wcześniej pisałeś, że ustawienia konsultowałeś z w/w oblatywaczem. Co mnie dziwi ?

- wychylenia steru kierunku (Rud) - 6mm w górę, 8mm w dół, do akrobacji + - 12mm    ???

Jeśli ster kierunku (V-ka !!) będzie się poruszał j/w i w zakręcie model się pochyli w zgodnym kierunku, np.: w prawo, to - lewa połówka steru pójdzie w górę o 6mm a prawa o 8mm w dół (?). Model położy się na prawe skrzydło ? Prawa połówka będzie wtedy poziomo wychylona o 8mm w dół ? Lewa połówka będzie wtedy pionowo i wychylona w prawo o 6mm, prawidłowo, do prawego zakrętu, tak czy nie ? Co zrobi model ? Pochyli mocno nos w dół i zacznie skręcać w prawo ? Trzeba podciągnąć wysokością ???

A gdyby wychylenia były odwrotne ? Prawa połówka została by wychylona o 6mm w dół a lewa w prawo o 8mm..... Model mniej pochyli nos ?? Trzeba będzie i tak podciągnąć wysokością ale mniej, prawda ? Mniejsze podciąganie wysokością to mniejsza strata prędkości w zakręcie, prawda ?

Do tego służy dyferencjał statecznika "V" - osiągalny w niektórych nadajnikach. Można to zrobić mechanicznie przez ustawienie dźwigni w sterach "V-ki".

Gdzie tu złośliwość ??

W opisach miksów przyjęło się, że na 1 pozycji podajemy kanał nadrzędny na 2- podrzędny. 

Jasne, że będę latał i regulował swoje modele, jak będę uważał za stosowne. Tylko ileś tam numerków  wyżej, przy krążeniu,  napisałeś bardzo mądrze 1 zdanie. Było to napisane w stylu "pana Profesora - Oblatywacza". Przez chwilę podejrzewałem, że to jego wypowiedź. I nagle, trochę dalej stosujesz "filozofię Kalego".

Rób co chcesz, pisz co chcesz ale zupełnie niepotrzebnie zarzucasz mi złośliwość i głupotę.

No, może nie do końca. Głupotą było, że się odezwałem !

- Jurek

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś prawie godzinę latałem DIMem, to mój pierwszy szybowiec i pierwszy model z usterzeniem V, więc ciągle mnie coś zaskakuje, najbardziej mała skuteczność SK w usterzeniu V.

Testowałem dziś również hamulce, czyli lotki w górę do góry. Nic nie trzeba kontrować SW, model nie pochyla się ani nie zadziera, spada mu tylko bardzo mocno doskonałość. Doważyłem go 14g w dziobie, lata lepiej, sprawdzę gdzie wypada teraz CG.

Jutro na Koczargach prognozy znakomite, też będę o 16. Do zobaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Jurku!

 

No cóż.

Mam wrażenie, że nie czytasz tego co piszesz.

Z uwagi na szacunek dla Twojego wieku nie użyję żadnego przymiotnika. 

Ciągle piszesz co Ci się wydaje - co Twoja głowa "przyjęła".

 

Zamiast pouczać, weź najprostszy rysunek z rozłożeniem sił w zakręcie,

najlepiej w ustalonym...

Łatwo wtedy zrozumieć do czego służy ster kierunku w V-ce i jak oraz kiedy

go się używa sterując modelem.

I nie zapomnij o wędrówce "środka parcia" - zrozumienie jego zachowania wiele

rozwiązuje...

Tyle mojej dyskusji.

 

A tak wogóle budzisz moje zdziwienie, zdecyduj się - Dim "lata" czy nie?

 

Poza forumowym "życiem" nie interesuję się - za mało mam w życiu czasu.

Towarzystwo dobieram sobie sam - lubię bywać wśród ludzi mądrych.

Na forum interesuje mnie wiedza z której mogę skorzystać. Pisząc o tym co

robię, zdarza mi się też pomylić, ale...nie trwam do "upadłego" - z pokorą

poprawiam.

 

Zgodzę się z Twoim ostatnim zdaniem.

 

Ja też niedługo zamilknę.

 

Damianie !

Proponuje zakończyć ten boks - bo to do niczego prowadzi. Do wędrówki środka parcia można jeszcze dołączyć równanie Prandtla, liczbę Frounde,a,  podobieństwo kinematyczne, geometryczne, dynamiczne.... rurkę Pitot,a, liczbę Re, itp.:............

Ważne, żeby się zastanowić co jest skutkiem a co -przyczyną. Dim, czy powiększony Maks, na załączonych filmikach nie przekraczał  prędkości dźwięku, żeby środek parcia zmieniał mu się, jak w Cocordzie, o 1,5m ?

Ster kierunku w "V-ce " służy do czegoś innego ? Z dostępnej mi literatury ster kierunku służy do zmiany kierunku (w tym wypadku: lotu). Nie ma znaczenia czy jest w układzie klasycznym, krzyżowym czy "T". Zgoda - rozkład sił (w każdym przypadku) będzie trochę inny. W kontekście Twoich nastaw - bez znaczenia lub marginalny.

Spiskowa teoria podsuwałaby rozwiązanie - ta moja wiedza pochodzi z komunistycznych podręczników i czasopism komunistycznej Czechosłowacji... Myślisz, że byliby aż tak zdolni ? Mam wątpliwości !!!

-------------------------------------------

Natomiast jedno Twoje zdanie zdaje się zbliżać nas do sedna :

"zdecyduj się,-  Dim lata czy nie".

Możesz wskazać moment (miejsce), w którym wyraziłem swoją wątpliwość w tym temacie ?

Miłych lotów i pozdrawiam - Jurek

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.