Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie, po prostu tracisz skutecznie doskonałość płata, a model opada zamiast lecieć. Zaciąganie drąga wysokości to proszenie się o przewalenie (przepadnięcie) modelu. Oddawanie steru wysokości też moja się z celem. Lotki maksymalnie do góry i będziesz zadowolony.

Opublikowano

w dół :) wielkość korekty będzie zależała od modelu. do ustalenia metodą prób. powodzenia. 

 

ps. subiektywnie to trochę te anteny śmiechowo wyglądają. można było po obu stronach kadłuba równolegle do kierunku lotu :0

Opublikowano

Czyli nie powinienem się spodziewać zadzierania modelu w momencie włączenia hamulców na lotkach? Wiem, przetestuję wyżej niż 5m nad pasem ;) , ale chciałbym wiedzieć, czego się spodziewać.

Opublikowano

Lotki w gore, czyli utrata siły nośnej więc płat opada w dół. Tak to działa w większości modeli. Czyli ster wysokości w góre ale minimalnie 2-3mm i testy na większej wysokości a potem trymowanie steru wysokości jeżeli model nie będzie leciał jak trzeba.

 

Tak to działało np. w modelu Gamma Arthobby, działa w Virgosie tyle, że odwrotnie bo hamuję opuszczając klapy.

Opublikowano

jak włączysz na przełączniku te obie lotki w górę i szybko je otworzysz do pełnego wychylenia, to przy silniejszym wietrze model będzie miał tendencję do zadierania do góry, bez dwóch zdań. ja mam crow na drążku z korektą SW w dół, mogę dowolnie ustawiać wychylenia motyla w zależności od warunków

Opublikowano

To ja też podłączę się do pytania. Czy ustawiając lotki do motylka (z klapami), można doprowadzić do tego że model wyhamuje do tego stopnia, że w końcu zacznie przepadać ?

Opublikowano

Mnie, przy wielu modelach wystarczało "maksymalne" (45-60 stopni) wychylenie lotek w górę. Zanim zaczniesz się bawić w miksy sprawdź, jak się DIM zachowuje bez ich stosowania (miksów) oczywiście na rozsądnej wysokości tak jak to się robi z motylkiem (butterfly).

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Co to znaczy maksymalnie wychylone w górę ?

Lotki wychylone w górę - to utrata siły nośnej i model skłania się w dół. Wtedy lekka kontra wysokością w górę. Niech idzie w dół, ale nie za ostro. Jeśli podniesiesz je jeszcze bardziej  - spowodujesz zadarcie nosa i znaczną utratę szybkości. Wtedy kontra wysokością w dół.  Sprawdź na większej wysokości. Nawet taki hamulec  - lepszy na drążku niż na wyłączniku.

Powodzenia - Jurek

Opublikowano

To ja też podłączę się do pytania. Czy ustawiając lotki do motylka (z klapami), można doprowadzić do tego że model wyhamuje do tego stopnia, że w końcu zacznie przepadać ?

 

według mnie to jest możliwe. Zachowanie prędkości przy lądowaniu dla mnie jest niezbędne. stąd korekta SW w dół, żeby model nie zatrzymał się z nosem zadartym do góry. przy silnym przeciwnym wietrze i lekkim modelu do może do prowadzić do cyrkla. Raz to przerobiłem organoleptycznie.

Opublikowano

Tak, lekka kontra, ale przed przyziemieniem! Puki leci opadając płasko w dół z odpowiednią prędkością, to raczej nic się nie robi. PS. "Maksymalnie" wyedytowałem ;) 

Opublikowano

Cześć Damian !

A ten differential na lotkach to na pewno masz dobrze ustawiony?  Jak na moje to powinno być na odwrót , góre więcej , w dół mniej . 

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Jeśli ustawił lotki, jak napisał - to na pewno źle !

Ale pomieszały mu się kanały "nadrzędne" z "podrzędnymi", to może jest  O.K. ?

Krzysiu - czepiasz się o pryszcze ! Ważne, że leci ??

- Jurek

  • Lubię to 1
Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Mnie też się podoba. Lot Dima. Złośliwość wyczuwam od samego początku. Odnoszę wrażenie, że to pod wpływem opinii "pana Profesora - Oblatywacza". Poza forumowe  opinie krążą. Dla mnie Dim jest bardzo fajny ale Twoje ustawienia budzą moje zdziwienie. Wcześniej pisałeś, że ustawienia konsultowałeś z w/w oblatywaczem. Co mnie dziwi ?

- wychylenia steru kierunku (Rud) - 6mm w górę, 8mm w dół, do akrobacji + - 12mm    ???

Jeśli ster kierunku (V-ka !!) będzie się poruszał j/w i w zakręcie model się pochyli w zgodnym kierunku, np.: w prawo, to - lewa połówka steru pójdzie w górę o 6mm a prawa o 8mm w dół (?). Model położy się na prawe skrzydło ? Prawa połówka będzie wtedy poziomo wychylona o 8mm w dół ? Lewa połówka będzie wtedy pionowo i wychylona w prawo o 6mm, prawidłowo, do prawego zakrętu, tak czy nie ? Co zrobi model ? Pochyli mocno nos w dół i zacznie skręcać w prawo ? Trzeba podciągnąć wysokością ???

A gdyby wychylenia były odwrotne ? Prawa połówka została by wychylona o 6mm w dół a lewa w prawo o 8mm..... Model mniej pochyli nos ?? Trzeba będzie i tak podciągnąć wysokością ale mniej, prawda ? Mniejsze podciąganie wysokością to mniejsza strata prędkości w zakręcie, prawda ?

Do tego służy dyferencjał statecznika "V" - osiągalny w niektórych nadajnikach. Można to zrobić mechanicznie przez ustawienie dźwigni w sterach "V-ki".

Gdzie tu złośliwość ??

W opisach miksów przyjęło się, że na 1 pozycji podajemy kanał nadrzędny na 2- podrzędny. 

Jasne, że będę latał i regulował swoje modele, jak będę uważał za stosowne. Tylko ileś tam numerków  wyżej, przy krążeniu,  napisałeś bardzo mądrze 1 zdanie. Było to napisane w stylu "pana Profesora - Oblatywacza". Przez chwilę podejrzewałem, że to jego wypowiedź. I nagle, trochę dalej stosujesz "filozofię Kalego".

Rób co chcesz, pisz co chcesz ale zupełnie niepotrzebnie zarzucasz mi złośliwość i głupotę.

No, może nie do końca. Głupotą było, że się odezwałem !

- Jurek

  • Lubię to 2
Opublikowano

Dziś prawie godzinę latałem DIMem, to mój pierwszy szybowiec i pierwszy model z usterzeniem V, więc ciągle mnie coś zaskakuje, najbardziej mała skuteczność SK w usterzeniu V.

Testowałem dziś również hamulce, czyli lotki w górę do góry. Nic nie trzeba kontrować SW, model nie pochyla się ani nie zadziera, spada mu tylko bardzo mocno doskonałość. Doważyłem go 14g w dziobie, lata lepiej, sprawdzę gdzie wypada teraz CG.

Jutro na Koczargach prognozy znakomite, też będę o 16. Do zobaczenia.

Opublikowano

Bo przy samych lotkach w górę nie powinno się nic dziać z modelem poza utratą siły nośnej.

Co innego lotki w górę i klapy w dół lub tylko klapy w dół.

Wówczas trzeba kontrować wysokością, bo model zadziera do góry.

  • Lubię to 1
Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Jurku!

 

No cóż.

Mam wrażenie, że nie czytasz tego co piszesz.

Z uwagi na szacunek dla Twojego wieku nie użyję żadnego przymiotnika. 

Ciągle piszesz co Ci się wydaje - co Twoja głowa "przyjęła".

 

Zamiast pouczać, weź najprostszy rysunek z rozłożeniem sił w zakręcie,

najlepiej w ustalonym...

Łatwo wtedy zrozumieć do czego służy ster kierunku w V-ce i jak oraz kiedy

go się używa sterując modelem.

I nie zapomnij o wędrówce "środka parcia" - zrozumienie jego zachowania wiele

rozwiązuje...

Tyle mojej dyskusji.

 

A tak wogóle budzisz moje zdziwienie, zdecyduj się - Dim "lata" czy nie?

 

Poza forumowym "życiem" nie interesuję się - za mało mam w życiu czasu.

Towarzystwo dobieram sobie sam - lubię bywać wśród ludzi mądrych.

Na forum interesuje mnie wiedza z której mogę skorzystać. Pisząc o tym co

robię, zdarza mi się też pomylić, ale...nie trwam do "upadłego" - z pokorą

poprawiam.

 

Zgodzę się z Twoim ostatnim zdaniem.

 

Ja też niedługo zamilknę.

 

Damianie !

Proponuje zakończyć ten boks - bo to do niczego prowadzi. Do wędrówki środka parcia można jeszcze dołączyć równanie Prandtla, liczbę Frounde,a,  podobieństwo kinematyczne, geometryczne, dynamiczne.... rurkę Pitot,a, liczbę Re, itp.:............

Ważne, żeby się zastanowić co jest skutkiem a co -przyczyną. Dim, czy powiększony Maks, na załączonych filmikach nie przekraczał  prędkości dźwięku, żeby środek parcia zmieniał mu się, jak w Cocordzie, o 1,5m ?

Ster kierunku w "V-ce " służy do czegoś innego ? Z dostępnej mi literatury ster kierunku służy do zmiany kierunku (w tym wypadku: lotu). Nie ma znaczenia czy jest w układzie klasycznym, krzyżowym czy "T". Zgoda - rozkład sił (w każdym przypadku) będzie trochę inny. W kontekście Twoich nastaw - bez znaczenia lub marginalny.

Spiskowa teoria podsuwałaby rozwiązanie - ta moja wiedza pochodzi z komunistycznych podręczników i czasopism komunistycznej Czechosłowacji... Myślisz, że byliby aż tak zdolni ? Mam wątpliwości !!!

-------------------------------------------

Natomiast jedno Twoje zdanie zdaje się zbliżać nas do sedna :

"zdecyduj się,-  Dim lata czy nie".

Możesz wskazać moment (miejsce), w którym wyraziłem swoją wątpliwość w tym temacie ?

Miłych lotów i pozdrawiam - Jurek

  • Lubię to 1
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.