Skocz do zawartości

RWD-14 Czapla - projekt CAD


MASK
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

O ile Czapla nie boi się Wilka? (decyduje gospodarz Marcin) podzielę się chętnie swoimi doświadczeniami z zakresu podobieństwa dynamicznego modeli samolotów RC znanego potocznie jako tzw. realizm lotu (dygresja – pojęcie mocno abstrakcyjne, subiektywne, realizm modelu samolotu np. RWD-5bis prawidłowo może oceniać tylko ten, kto wielokrotnie widział oryginał w locie, oceny innych osób to tylko przypuszczenia i szacunki oparte na wiedzy i wyobraźni). Nieprzypadkowa kolejność określenia parametrów modelu samolotu:

1. Określenie podziałki (skali) modelu w stosunku do oryginału – K (2,3,4…)

2. Określenie masy modelu (kg) w stosunku do oryginału (masa jest miarą bezwładności a więc bezpośrednio decyduje o własnościach dynamicznych) :

Qmodelu= Qsamolotu /K3 ,   gdzie: K-skala zmniejszenia (2,3,4…)

                                             Qmodelu – masa modelu (kg)

                                             Qsamolotu – masa samolotu (kg)

3. Określenie obciążenia powierzchni nośnej modelu (kg/m2) w stosunku do samolotu:

pmodelu=psamol./K  , gdzie :  K-skala zmniejszenia (2,3,4…)

                                   pmodelu – obciążenie powierzchni nośnej modelu   (kg/m2)

                                   psamol. – obciążenie powierzchni nośnej samolotu   (kg/m2)

4.Zapotrzebowanie na moc napędu modelu (KM) w stosunku do mocy napędu samolotu (tzw. mocy rozporządzalnej):

         Nmodelu= Nsamolotu /K3 ,   gdzie: K-skala zmniejszenia (2,3,4…)

                                           Nmodelu – moc napędu modelu (KM)

                                           Nsamolotu – moc rozporządzalna napędu samolotu(KM)

5. Określenie zakresu prędkości użytkowych (od prędkości minimalnej do prędkości maksymalnej)

 

O ile parametry 1,2,3,4 wynikają bezpośrednio z teorii podobieństwa i są one uniwersalne również dla obiektów nielatających to ZAKRES PRĘDKOŚCI UŻYTKOWYCH modelu latającego samolotu dotyczy już tylko aerodynamiki i mechaniki lotu, co więcej – tylko ten parametr (pośrednio lub bezpośrednio) polega ocenie wzrokowej podczas lotu. Dlatego też jest on bardzo ważny na etapie projektu. O ile prędkość minimalną stosunkowo łatwo obliczyć ze wzoru znając obciążenie powierzchni nośnej modelu oraz odczytując z biegunowej zastosowanego profilu wartość współczynnika siły nośnej Cz to obliczenia maksymalnej prędkości modelu samolotu zawsze będą miały charakter przybliżony bo trzeba znać wartość współczynnika oporu całkowitego modelu samolotu, sprawność  śmigła oraz realną moc silnika w czasie lotu a te parametry zależą przecież od prędkości lotu, czyli od parametru, który chcemy określić. Trzeba też pamiętać, że wszelkie rozważania i wyniki dla modelu samolotu dotyczą również „zmniejszenia” w odpowiedniej skali warunków lotu np. siły wiatru. Jeżeli mamy podaną moc silnika samolotu, który lata przy prędkości wiatru 10m/s to obliczone zapotrzebowanie na moc modelu tego samolotu w skali 1:5 dotyczy prędkości wiatru max 2m/s. Właściwie dobrany zakres prędkości użytkowych umożliwia dobremu pilotowi zaprezentowanie wszelkich możliwych ewolucji samolotu oryginalnego ( oczywiście wg wiedzy i wyobraźni, a może na podstawie własnych doświadczeń z latania oryginałem). Przedstawione wyżej parametry musza być zrealizowane praktycznie czyli konstrukcyjnie. Warto też samodzielnie "policzyć" modele makiet mistrzów a wnioski nieraz są bezcenne...

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
5 godzin temu, Viper napisał:

Piękna mozaika :)

Jak już sytuacja znormalnieje to koniecznie skończ projekt, bo dobrze Ci to projektowanie wychodzi.

Zapowiada się ciekawa konstrukcja.

 

To miał być prosty model Marcinie, a wyszło jak wyszło :D 
 

3 godziny temu, Wojtan napisał:

No podobno teraz jest dobry czas na budowanie modeli właśnie :)

 


Tak mówią, zobaczymy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszym planie jest Sławkowe SU 1600mm - 

 

A to z tyłu to jest dokładnie to co myślisz - dzisiaj skleiłem szkielet centropłata ;)

 

A jutro ma być ładnie, więc wezmę DLG i też polatam pół dnia :P 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, jarek996 napisał:

Ja juz NIE siedze .   Bylem latac pol dnia !!!

To u Was tam jeszcze wolno? 

 

3 godziny temu, Wojtan napisał:

Na pierwszym planie jest Sławkowe SU 1600mm - 

 

A to z tyłu to jest dokładnie to co myślisz - dzisiaj skleiłem szkielet centropłata ;)

 

A jutro ma być ładnie, więc wezmę DLG i też polatam pół dnia :P 

 

Sławek fajne ma te swoje projekty :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 2 miesiące temu...

Dzięki Marcinie! 


Tymczasem dziś, dzięki uprzejmości Lecha Mirkiewicza, dostałem paczkę z przypaloną balsą.
Wygląda tak :)


DSC_2768.thumb.JPG.555228af0a64396cfac2765d096ca5fc.JPG

DSC_2765.thumb.JPG.c5d8f361b1e7e56fcbc54c11e6dc4f2e.JPG
 

Udało się też wyciąć, trochę sentymentalnie, mój pierwszy projekt cięty laserem - Tachionek :)

 Na zdjęciu zestawik wraz z silnikami jakie włożyłbym tam 10 lat temu, gdybym takie wtedy miał. Teraz będzie to chyba Enya 09. Z racji wieku. Mojego ?

DSC_2770.thumb.JPG.76a7fa74bee799f9b25f326dcc37d500.JPG

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.