Jump to content
MASK

RWD-14 Czapla - projekt CAD

Recommended Posts

Dane:

skala: 1:7,

rozpiętość: 1700mm,

długość: 1286mm,

masa: zobaczymy :)

napęd: silnik spalinowy 4t o pojemnosci .60-.70

 

Na razie jest bryła kadłuba:

 

post-351-0-05891800-1481242408_thumb.jpg

 

Od razu mam pytanie do bardziej zorientowanych kolegów w temacie: jaka jest geometria składania skrzydeł? To co udało mi się wyczytać z Planów Modelarskich wydaje mi się niespójne :(

 

Ma ktoś może jakieś zdjęcia lub rysunki silnika G-1620B Mors II?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest horn3t

Ambitny plan ciekawy model jak znajdę czas poszperam coś w swoim archiwum :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam Kolegę,

 

Istny wysyp Erwudziaków, jak grzybów po deszczu :)

Czapelka maszyna zgrabna i zapewne będzie doskonale latała. Szkopuł jednak w tym, że z materiałami raczej skąpo – przychodzi zdać sie jedynie na pamiątkowe fotki niemieckich “turystów”. Niestety Czapla miała pecha popaść w okres wojennej histerii i utajniania wszystkiego przed wszystkimi, stąd mamy nieco materiałów z okresu niemowlęcego, a potem już tylko obrazki pośmiertne.

 

Załączam Koledze kilka fragmentów z obszaru zainteresowania. Mam nadzieję, że pomoże to nieco rozjaśnic niejasności.

 

Pozdrawiam,

 

Roman

 

PS. Gdyby zechciał Kolega podążyć za sugestią kol. Stanisława (osobiście mocno zalecam) i sciągnąwszy materiały “zdygitalizowane” w krakowskim MLP był nimi słusznie rozczarowany, to będę mógł pomóc dobrymi skanami z oryginalnej instrukcji Czapli.

post-12522-0-00473700-1481411640_thumb.jpg

post-12522-0-75076500-1481411651_thumb.jpg

post-12522-0-33578100-1481411662_thumb.jpg

post-12522-0-83771500-1481411668_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lejecie Panowie miód na serce moje!

 

Polecam:

Instrukcja Obsługi Samolotu Czapla

http://www.muzeumlotnictwa.pl/index.php/digitalizacja/katalog/1103

 

Również polecam analizę zdjęć wraków Czapli z IIWW, których w sieci jest mnóstwo, widać z nich wiele szczegółów jak np. składanie płatów.

 

Stanisław, dzięki za link! Nawet nie przypuszczałem, że MLP ma taką ciekawą bazę skanów :)

 

 

Witam Kolegę,

 

Istny wysyp Erwudziaków, jak grzybów po deszczu :)

Czapelka maszyna zgrabna i zapewne będzie doskonale latała. Szkopuł jednak w tym, że z materiałami raczej skąpo – przychodzi zdać sie jedynie na pamiątkowe fotki niemieckich “turystów”. Niestety Czapla miała pecha popaść w okres wojennej histerii i utajniania wszystkiego przed wszystkimi, stąd mamy nieco materiałów z okresu niemowlęcego, a potem już tylko obrazki pośmiertne.

 

Załączam Koledze kilka fragmentów z obszaru zainteresowania. Mam nadzieję, że pomoże to nieco rozjaśnic niejasności.

 

Pozdrawiam,

 

Roman

 

PS. Gdyby zechciał Kolega podążyć za sugestią kol. Stanisława (osobiście mocno zalecam) i sciągnąwszy materiały “zdygitalizowane” w krakowskim MLP był nimi słusznie rozczarowany, to będę mógł pomóc dobrymi skanami z oryginalnej instrukcji Czapli.

 

Wielkie dzięki Roman! W sieci rzeczywiście jest sporo zdjęć "turystów z aparatami" ale przekopać się przez sterty śmieci i dotrzeć do fotek w tej jakości graniczy z cudem (ja nie trafiłem) :)

 

 

Ambitny plan ciekawy model jak znajdę czas poszperam coś w swoim archiwum :)

 

Krzysiek, szperaj!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest horn3t

Pamiętam, że miałem plany modelarskie ale to muszę przekopać w szafie, dużo zdjęć można zaleź w necie jak pisze Roman robione przez "turystów"

 

 

 

post-3269-0-89283300-1481442126_thumb.jpg

post-3269-0-76526200-1481442146_thumb.jpg

post-3269-0-70875300-1481442163.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Krzysiek za fotki! Plany modelarskie już mam :)

 

To co mnie zastanawia, to umiejscowienie osi obrotu skrzydła. Ze zdjęć wynika, że znajduje się ona w miejscu oznaczonym niebieskim krzyżykiem, a zarys złożonego skrzydła (linia przerywana) określa ją w miejscu czerwonego krzyżyka. No i bądź tu mądry :/

 

post-351-0-54536200-1481476208_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

Logicznie myśląc to zawias powinien być do czegoś (mocnego )zamocowany  , to jest do dźwigarów  .

więc niebieska oś obrotu wg. mnie jest poprawna a czerwona  io prawdopodobnie błąd rysownika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Krzysiek za fotki! Plany modelarskie już mam :)

 

To co mnie zastanawia, to umiejscowienie osi obrotu skrzydła. Ze zdjęć wynika, że znajduje się ona w miejscu oznaczonym niebieskim krzyżykiem, a zarys złożonego skrzydła (linia przerywana) określa ją w miejscu czerwonego krzyżyka. No i bądź tu mądry :/

 

attachicon.gifos obrotu.jpg

Rysunek jest wykonany właściwie bowiem przy złożonych płatach Czapli odchylona jest część spływu baldachimu (widoczna na foto) więc złożone  płaty "wchodzą"  w obrys skrzydła ale nie kolidują z baldachimem

post-6507-0-99223000-1481482799.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na wszystkich zdjęciach widać,że oś obrotu skrzydła jest w miejscu zaznaczonym przez Marcina na niebiesko. Rysunek jest błędny bo sugeruje jakby płat został odpięty od baldachimu i przesunięty do przodu i do środka kadłuba, Krawędź spływu baldachimu jest szersza od samego baldachimu więc płat ma wycięcie na spływie i to wycięcie przy złożonym skrzydle nie powinno stykać się z baldachimem przy podniesionej części spływu. Tu można to zobaczyć pod innym kątem i z bliska.

http://www.ebay.com/itm/RWD-14-Czapla-Aircraft-D1-075-93-13-Edito-Card-/291710979555

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Panowie za podpowiedzi. Oś obrotu poprowadziłem przez miejsce pokazane niebieskim krzyżykiem i dolny punkt mocowania zastrzału. Wszystko się ładnie składa i wygląda bardzo podobnie do tego co na zdjęciach. Zarys złożonego skrzydła na rysunku powyżej jest pewnie zwykłą pomyłką :)

 

post-351-0-20006400-1481506147_thumb.jpg

post-351-0-24422000-1481506154_thumb.jpg

post-351-0-63840200-1481506158_thumb.jpg

post-351-0-27509900-1481506162_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Usterzenie już jest, wręgi i inne potrzebne przekroje już zdjęte z bryły kadłuba. Poprawiłem też geometrię osłony silnika i podnoszonej części centropłata  :)

Przy okazji chcę podziękować Romanowi (romigraf) za wskazówki dot. bryły samolotu i podesłane mi skany :)

 

post-351-0-97642600-1481956300_thumb.jpg

 

post-351-0-71720000-1481956329_thumb.jpg

 

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Marcin. Na zestawy nie dam się już namówić :)

 

Praca nad jelitaliami:

 

post-351-0-19651400-1482294508_thumb.jpg

post-351-0-09034300-1482294520_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marcin, no nie możesz nam tego zrobić!!! Jak ktoś się wziął za ten piękny polski samolot, to ma być tylko jeden??? No nieeeee :)

 

Tak się nie godzi :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Marcin. Na zestawy nie dam się już namówić :)

 

Dobra, dobra ;)

Pożyjemy zobaczymy, na razie projektuj dalej, a potem otrzymasz (cytując klasyczny film i książkę :) ) liczne propozycje nie do odrzucenia :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostatnie już chyba uaktualnienie w starym roku. Przy okazji życzę wszystkim wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.

 

post-351-0-34739200-1483102687_thumb.jpg

post-351-0-87641700-1483102726_thumb.jpg

post-351-0-30717900-1483102698_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i kadłub prawie skończony :)

 

post-351-0-21571800-1483595366_thumb.jpg

post-351-0-60554200-1483595367_thumb.jpg

post-351-0-02608100-1483595369_thumb.jpg

post-351-0-30565900-1483595370_thumb.jpg

post-351-0-92292400-1483595370_thumb.jpg

post-351-0-54313700-1483595371_thumb.jpg

 

Następny w kolejce będzie chyba silnik pod drukarkę 3D. Niestety jest spory problem z materiałami na ten temat. Zobaczymy ci się da wyczytać z tego co jest :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jedna uwaga, zreszta podobna mam do P.11; garb za kabina tworzy niepotrzebny karb w konstrukcji jezeli nie ma ciaglosci poszycia, w P.11 jest poszycie pod linia garbu ponizej i za linia garbu powyzej. To tworzy nozyce gdzie sily tnace nie maja jak sie przeniesc z dwoch sztywnych elementow. Sugerowal bym 3cm wypuszczenie poszycia tak zeby zachodzilo na dolna czesc. 

 

Nie wiem jak tutaj planujesz poszycie ale jezeli tak jak na renderze to obawial bym sie o skretna sztywnosc kadluba, mozna to zalatwic wykrzyzowaniami albo pociagnieciem poszycia do tylu. Nie musi bac na calym kadlubie ale tak zeby formowalo jakis profil U

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.