kaszalu Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Witam Wszystkich ! W zeszłym roku w kwietniu naszła mnie wena twórcza i wystartowałem z budową łodzi przeznaczonej do napędu parowego. Jednocześnie chciałem sprawdzić, jak można wykorzystać technologię "szycia miedzianym drutem i laminowania" stosowaną w amatorskiej budowie dużych łodzi żaglowych do zastosowań modelarskich. Płat sklejki pozostały po takiej właśnie budowie od dawna kusił stojąc sobie niewinnie w kącie ....... W końcu zostałem pokonany przez to natrętne drzewsko i zabrałem się do roboty !! Powstała z tego w mocno rozciągnięta w czasie relacja w innym wątku ( pływanie Bydgoszcz i Okolice), poprzeplatana innymi tematami i trochę trudna w ogarnięciu całości. Po namowach kilku kolegów postanowiłem zebrać to wszystko w jedną całość i przedstawić w bardziej skondensowanej, fotograficznej formie monografii . Może się komuś przyda i wykorzysta informacje do budowy swojej łódki przedstawioną metodą ! Łódź wzorowana jest na kształtach amerykańskich łodzi typu "dory" które cechowała prostota budowy i duża dzielność morska . Jako napęd posłużyła siłownia parowa Saito z silnikiem T1DR-L i kotłem BT1. Sruba ,Raboesch fi 65. Zapraszam do przejrzenia zebranej w całość relacji. Poniżej opis , fotki i filmy z okresu budowy . Pozdrowienia ! Potrzeba 6 pasków zwykłej, liściastej (lepsza) lub iglastej sklejki wodoodpornej grubości 3 - 4 mm o szerokości 50 mm i długości ok 1000mm , kawałek sklejki 6 mm na pawęż i dziobnicę , kawałek sklejki 4mm na dno , trochę drutu miedzianego 1,5mm2 , żywica poliestrowa, trochę tkaniny szklanej . Dla mniejszych łódek może być też średnia lub twardsza balsa ale wtedy trzeba delikatnie wiązać cienkim drutem lub żeglarskim juzingiem aby nie uszkodzić - o czym później !! Burty z pasków sklejki składamy na zakładkę jak to widać na zdjęciach ( uwaga na lustrzane odbicia aby nie zrobić sobie np. dwóch prawych burt !!! )- minimalne zakładki ok 10 - 15 mm - i kleimy cyjanoakrylem prowadząc spoinę wzdłuż zakładki "wężykiem" ( ważne dla późniejszego etapu prac !! ) . Sklejone pasy tworzą jednocześnie na klejeniu grubsze wzdłużniki znakomicie usztywniające konstrukcję . Wycinamy pawęż i dziobnicę, dla chętnych można podciąć nieco pas rufowy burty przy pawęży ok 1/3 długości od strony dna oraz wciąć "siodełko" na całej długości górnej krawędzi burty ( widać to na zdjęciach - dodaje lekkości kształtowi łodzi - ale niekoniecznie - łódź będzie wtedy bardziej płaska ) . Kleimy dziobnicę i pawęż do burt cyjanoakrylem jak widać na zdjęciu , tworząc "płaszczaka". Wiercimy po sklejeniu burt, pawęży i dziobnicy otwory montażowe fi 2,5mm wzdłuż krawędzi pawęży i dziobnicy oraz burt- ważne - nie za blisko krawędzi bo można rozerwać sklejkę przy dalszym montażu !! Odizolowany wcześniej drut miedziany tniemy na odcinki ok 60 - 70 mm . Przeciągamy przez wykonane wcześniej otwory montażowe, "szyjemy "sklejkę i skręcamy jak na fotce szczypcami ściągając "z czuciem "aby nie ukręcić ale dość mocno.DRUTY SĄ KONIECZNE - BEZ NICH KONSTRUKCJA NA SAMYM KLEJU SIĘ ROZJEDZIE NA DALSZYM ETAPIE PRAC !! Metoda jest skuteczna także do budowy normalnych łodzi - uszyłem sobie taką łódkę żaglową ze sklejki 6 i 8 mm dla 4 osób ! Wycinamy szablon wręgi środkowej ( szerszy od planowanej szerokości łodzi ok 10 - 15% z uwagi na odsprężynowanie materiału !!) z występami do pochwycenia burt. Teraz kąpiel "płaszczaka" w wannie z gorącą wodą , wstawienie wręgi środkowej " z czuciem" po przynajmniej 10 min moczenia - potrzebna druga osoba ! - ustawienie kadłuba i wręgi i znowu na 10 minut do wanny . Tu uwaga - klejenia krawędzi dziobnicy i pawęży z uwagi na występujące naprężenia mogą zacząć miejscami puszczać, ale tym się nie przejmujemy - miały tylko znaczenie pomocnicze na etapie przygotowania montażu - teraz funkcję wytrzymałościową i kształtującą przejmują miedziane szycia drutem !! Wstawienie środkowego szablonu elegancko podnosi i wygina linię burty, dna oraz kształtuje łódź - po namoczeniu szablon nawet nie wymaga mocowania, pamiętać należy tylko o symetrycznym ustawieniu rozporu i innych elementów aby nie zwichrować kadłuba łodzi !!! Tak są do dzisiaj wykonywane amerykańskie "dory" które cechowała duża dzielność morska ( rybacy musieli na nich wytrzymać na wzburzonym morzu po 10 - 12 godzin łowiąc na haki dorsza , zanim zebrał ich statek baza !! ). Teraz suszenie przed dalszym procesem technologicznym - minimum 24 godziny, można 48 ( lepiej ) - w tym czasie dłubiemy co innego ! Jeszcze tylko info po co spoina zakładek wężykiem - bo nie pęka przy dość mocnym wygięciu i rozchyleniu burt - sprawdzone i przetrenowane !! Technologia , niezbędne narzędzia , kleje oraz wspomagające dzieło tworzenia płyny energetyczne na fotkach poniżej , ciąg dalszy nastąpi .... Czas trwania poniższego etapu - 2 wieczory po 1,5 - 2 godziny - nie bujam !!! Część 2. Ciąg dalszy prac przy kadłubie ! Część 3 . Wytrzymujecie ? Obróbka kadłuba ! Część 4 . Idziemy do przodu ! Część 5 ! Coś zaczyna się wyłaniać ! Część 6 . Zamykamy kadłub ! Część 7. Kadłuba ciąg dalszy ! 1
Senior Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Andrzej - świetnie że publikujesz opis wykonania "parówki". Może będą naśladowcy. Pozdrawiam Ryszard 1
sebka34 Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Piękna relacja sie szykuje , jasny gwint jak Ty to robisz cała łodka w jeden dzień,mistrzostwo ocztwiście żartuje. Na jednym ze zdjjęć widać dwie butelki po wodzie żywiec i sok tymbark zastanawiam sie ci jest w tych butelkach? A tak na poważnie Nie można by w jakiś sposób zakamuflować tych serw od przesterowania i chyba przepustnicy o ile tak sie mówi na ten element w silniku parowym. 1
Konrad_P Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Mistrzostwo szkutnicze najwyższych lotów. Piękne wykonanie. Mnie osobiście najbardziej powaliła "kierownica" co za precyzja. Gratuluje. Naprawdę jest się czym chwalić. 1
kaszalu Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Autor Opublikowano 4 Kwietnia 2017 I to by było na tyle !!!! https://www.youtube.com/watch?v=hq2XJude618 https://www.youtube.com/watch?v=5OIir1Y0nOo https://www.youtube.com/watch?v=g5Iz9ENrEb0 https://www.youtube.com/watch?v=ABS-P9PjC4o Pozdrowienia, Może się to komuś przyda ! Wszystkim chętnym udzielam nieodpłatnej licencji na realizację podobnej machiny pływającej i wykorzystywanie metody budowy do znudzenia ! Ps. Łódka wymaga jeszcze dorobienia paru szczegółów : schowania serw,izolacji kotła dla poprawy sprawności siłowni, wywieszenia bandery, lamp nawigacyjnych, nadania nazwy i oczywiście płynącego z gramofonu sternika obiecanego walca " Nad pięknym, modrym Dunajem...w trakcie realizacji " et cetera, et cetera ..... Pobawię się oczywiści i będę uzupełniał relację, ale teraz spieszyło mi się do pływania ! Cóż - słabego charakteru jestem .....nie to co inni twardziele co nie spłyną na wodę przed wbiciem ostatniego ćwieczka .... 3
young Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Witam. Łodzie to nie moje klimaty ale zrobiłeś super relacje budowy pokazałeś fajne sposoby budowy a i model bardzo ładnie wykonany. Tym bardziej gratuluję i życzę udanych .... właśnie czego się życzy w modelarstwie szkutniczym ktoś powie???? 1
kaszalu Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Autor Opublikowano 4 Kwietnia 2017 Jak wodniakom - stopy wody pod kilem - coby łódź pływała po jeziorach i bajorach oraz sławiła imię swojego konstruktora !!! Dziękuję Wszystkim za słowa wsparcia i cieszę się, że łódka może się podobać . Tu też chciałbym podziękować Halince i Tomkowi Paukom z Kołobrzegu za przygotowanie ekstra munduru i akcesoriów dla szypra - zdecydowanie podnosi to estetykę łodzi ( igła to nie moja bajka ...) ! Ps. "Dym" w trakcie produkcji !!
kaszalu Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Zestaw grający "Nad pięknym , modrym Dunajem" i nie tylko ..... skompletowany ! Sternik jest melomanem ! Montaż w wolnej chwili ... Ps. Instalacja dymowa podłączona do komina - próby jak pogoda dopisze !
kaszalu Opublikowano 18 Kwietnia 2017 Autor Opublikowano 18 Kwietnia 2017 No i uruchomione - sternik przeszczęśliwy słucha sobie obiecany walc "Nad pięknym, modrym Dunajem" i nie tylko !!!
kaszalu Opublikowano 9 Maja 2017 Autor Opublikowano 9 Maja 2017 Jeszcze trochę prac wykończeniowych, instalacja "Radia Łodź" w dziobie i przygotowanie "płaszczyka" dla kociołka dla poprawy sprawności napędu !
kaszalu Opublikowano 9 Maja 2017 Autor Opublikowano 9 Maja 2017 (edytowane) Jak to się mówi " kto się nie bawi , ten się starzeje" , a zabawa przednia więc i mina wesoła !! Nazwa łodzi na cześć mojej żony , która dzielnie wytrzymuje procesy produkcyjne moich wynalazków !!! Do zamontowania zostały jeszcze lampy nawigacyjne i uruchomienie dymu - ale musi być trochę cieplej, bo paluchy marzną !! . Pływanie oczywiście już z muzyczką z patefonu !! Pozdrowienia ! https://www.youtube.com/watch?v=M-a4rJEA6dM Edytowane 24 Września 2019 przez kaszalu 1
mjs Opublikowano 11 Maja 2017 Opublikowano 11 Maja 2017 Muzyczka z patefonu extra, jest klimat, dobra robota!
stema Opublikowano 11 Maja 2017 Opublikowano 11 Maja 2017 ... Nie można by w jakiś sposób zakamuflować tych serw od przesterowania i chyba przepustnicy ... :D 1
Francka Opublikowano 11 Maja 2017 Opublikowano 11 Maja 2017 Super robota najbardziej zaskoczyła mnie budowa kadłuba , technologia godna opatentowania
kaszalu Opublikowano 11 Maja 2017 Autor Opublikowano 11 Maja 2017 Dzięki za dobre słowo ! "Skrzynia operacyjna" wrysowana przez Stemę fajnie wygląda i ładnie się komponuje z całością - pomyślę w wolnej chwili i coś dorobię ! Jest jeszcze kilka drobiazgów do dopracowania ( osłona kotła, lampy pozycyjne itp) , na razie maszyny sterowe do pary i rewersu są przemalowane "na mesingowo" i w tym sezonie muszą chwilowo wytrzymać ... A i na kanapeczki pora przyjdzie !!
Senior Opublikowano 11 Maja 2017 Opublikowano 11 Maja 2017 ...no no ... robi się coraz ciekawiej - piękna robota.
Rekomendowane odpowiedzi