Jump to content

Mig 15 life in plastic is fantastic


Recommended Posts

W temacie wydruków 3D jestem zielony, tym bardziej w temacie latających wydruków 3D. No ale jeśli ten latający wydruk ma mieć napęd EDF, to najwyższy czas się zapoznać z tą obiecującą technologią.

Firma 3DLabprint z Czech proponuje konstrukcje do druku z PLA różnej maści. Współzałożycielem firmy jest Patrik Svida. Może dzięki temu zdecydowałem się na budowę modelu MIG-a 15 z 3DLabprint. Kilka lat temu  zakupiłem model Do335 od Svidy i do dziś jest to jeden z moich ulubionych modeli.

Zleciłem wydruk u forumowego kolegi KAIZEN.

Elementy przyszły solidnie zapakowane i posortowane. Jakość wydruku jest zadowalająca. Wszystkie części były całe i pozbawione błędów druku. Dostałem też kilka części nieudanych na których mogę testować kleje i farbki.

Z góry przepraszam za jakość zdjęć ale coś się podziało z obiektywem telefonu.

 

post-327-0-31963700-1512984905_thumb.jpg

post-327-0-86385100-1512984930.jpg

post-327-0-46417100-1512984949.jpg

 

Jak to zwykle bywa, jak jest nowa zabawka to wszystkie inne projekty na bok i zaczynamy składanie. Atutem tej technologii jest, niewątpliwie, szybkość. O innych atutach na razie nie będę pisał bo ich nie poznałem, na razie. w ciągu dwóch wieczorów mamy gotowy płatowiec i to nie byle jaki...

 

Ale po kolei. Z badania internetu w temacie wyszło, że klejenie poszczególnych wydruków wykonuje się za pomocą CA. Jest też kilka filmów z lotów również takich, gdzie model rozpada się w powietrzu. To nie 500 g deproniak tylko 3 kg EDF, zatem tematowi należało się przyjrzeć dokładniej, w szczególności metodzie klejenia wydruków.

Na dostarczonych zapasowych/uszkodzonych wydrukach przetestowałem kilka klejów CA, MMA, epoksydowych i rozpuszczalnikowych. Nie testowałem chloroformu i octanu etylu - są to rozpuszczalniki na bazie których można wykonać kleje dyfuzyjne.

Wyniki:

Joker CA medium - słabo

Parabond CA gęsty - słabo

Rocket medium DeluxeMaterials - dobrze

Multibond 15 epoksyd - dobrze

MMA dwuskładnikowy - słabo

MMA Deluxe dwuskładnikowy - słabo ale klej zgęstniał

rozpuszczlnikowe - słabo

 

Niemniej jednak, żaden z klejów nie zapewnia połączenia które byłoby mocniejsze niż warstwy druku. Zdecydowałem się więc na CA Rocket + dodatkowe wzmocnienia o których później.

2 wieczory radosnej twórczości, łapy całe w CA. Model rośnie w oczach.

 

post-327-0-76457000-1512986293_thumb.jpg

post-327-0-37102500-1512986314.jpg

post-327-0-98882400-1512986347.jpg

post-327-0-42386300-1512986406.jpg

post-327-0-78346900-1512986435.jpg

post-327-0-99993300-1512986508.jpg

 

I finalnie

 

post-327-0-78668800-1512986546.jpg

 

Poszczególne części są dobrze dopasowane i ciężko zrobić błąd, ale dla chcącego nic trudnego. Trochę uwagi wymagają lotki, bo choć wszystko pięknie pasuje to otwory "zawiasów" mogą wymagać opracowania. Mi udało się jeden "ukręcić" bo wchodził za ciasno. Kilka szybkich ruchów (jak na filmie z 3DLabprint) i .... tworzywo się zespawało. Pla przy szlifowaniu i cięciu zamienia się w gluta zatem nie należy używać zbyt wysokich obrotów. A najlepiej używać skalpela.

 

O ile kadłub klejony na CA mnie nie martwi tak skrzydła i stateczniki już niestety tak. Podejście do tematu wytrzymałości płata 3Dlabprint polega na ograniczeniu prędkości modelu do 200 km/h i manewrów do iluśtam... Brak jakichkolwiek miejsc do wklejenia pręta węglowego czy czegoś podobnego. Jest kanał na przewody ale niestety nie da się go wykorzystać.

Planuję pospawać poszycie długopisem 3Ddoodler lub/i porobić węglowe sztyfty w poszyciu. Same elementy wydają się być odpowiednio wytrzymałe.

 

Po złożeniu zważyłem model - i tu niespodzianka z 1450 g wydruku jak podaje projektant zrobiło się 1760 g. Nie wiem czy to zależy od filamentu czy od samego druku ale nie wygląda to optymistycznie. Przy zastosowaniu edf 70 mm (w klasie 2 kg) wyjdzie do lotu  2700 z bateriami 6s 3000 mAh (bez podwozia) Z rekomendowaną 90-tką wyjdzie na pewno >3000 g.Tym bardziej trzeba się pochylić nad wzmocnieniem płatów.

 

c.d.n

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mi też podoba się ten model i w dobie super technologii 3D brak miejsca w skrzydle na kawałek rurki węglowej budzi moje zdziwienie.

To samo w sterach.

Zaprojektowanie dziurki na taki patyk, użyjesz go czy nie to twoja sprawa, nie stanowi problemu przecież.

Jeżeli się zdecyduje w końcu na niego to sobie sam dorobię ten patencik.

Link to comment
Share on other sites

Paweł, super sprawa, bardzo jestem ciekaw jak ten modelik będzie się zachowywał. Wiele razy się zastanawiałem czy nie pójść w tą stronę ale zawsze mi wychodziło, że troszkę jest za mały by dobrze latał ale może się mylę.

 

W sp. wytrzymałości to rozumiem, że na cienki laminat po całości raczej szans nie ma? Ew. może nowe skrzydła w tradycyjnej techonologii?

 

Pozdrawiam,

Z

Link to comment
Share on other sites

Nie jest taki mały. 1250*1250 mm. Tu w poròwnaniu do Mirage Flyfly. post-327-0-37566200-1513097881_thumb.jpg

 

Tutaj patent z płaskownikiem węglowym

post-327-0-79686400-1513098089_thumb.jpg

post-327-0-56875300-1513098128_thumb.jpg

post-327-0-67893700-1513098195_thumb.jpg

Najważniejszy i niestety bez możliwości dodania dźwigara wewnątrz jest 1 i 2 segment. 1 płaskownik pòjdzie przed wnęką podwozia po całej długości i 2-3 krótsze. Na gòrze też dam 1. Coś mi to przypomina...Esa?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Czyli rozumiem, że w nowym sezonie będziemy latać plastikami  ;)

 

 

Dobrze rozumiesz mój Stearman PT-17 już też się drukuje  ;)

 

 

Niech Paweł buduje, skleja i przeciera szlak  :P

 

 
Link to comment
Share on other sites

To jest to nad czym sam się zastanawiam. Czym kleić. Mam spita 1,7 i jakoś ten Ca do końca mnie nie przekonuje. Czyli rozumiem, że w nowym sezonie będziemy latać plastikami ;)

Ca jest dobry. Chyba nic lepszego do PLA nie ma. Ja ostatecznie rezygnuję z płaskownikòw weglowych. Chyba poniższa metoda jest dobra.post-327-0-99960200-1513545545_thumb.jpg

Pasek tkaniny na Ca lub żywicę i połączenie jest już nie do oderwania. Oceniam, że taki element jest wystarczająco wytrzymały.

Przygotowanie do laminowania

post-327-0-25505400-1513545889_thumb.jpg

Na to paski 25 g. Po utwardzeniu niezbyt widoczne.

post-327-0-63282700-1513545932_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

O tym też myślałem, o tej małej powierzchni styku. Generalnie staram się nie używać CA, bo nie mam do niego zaufania, nie pracuje, kruszy się, ale Twój patent powinien załatwić sprawę. Po pomalowaniu będzie OK. A`propos, czym będziesz malował?

Link to comment
Share on other sites

O różnicach pomiędzy klejami CA też należy czasem wspominać. Jest wiele słabych produktów ale są tez kleje z wyższej półki cenowej które zwykle są też lepsze. Nie testowałem jeszcze ZAP-a ale czytałem gdzieś że słabo trzyma PLA, co mnie trochę dziwi. Sprawdza się Loctite 401 ( to z literatury - dopiero zamierzam zakupić). Kiedyś na targach Jet Power rozmawiałem z kolesiem, który prezentował kleje CA i wypełniacze. Jakość była nieziemska - porównywalna do prezentacji z "SONDY" kiedy Kamiński przykleił do metalowej kulki coś w rodzaju szpilki a potem do tego coś jeszcze (a może to był Kurek?).

Kusi mnie trochę rozjaśnienie tego rynku na zasadzie jakiegoś porównania.

 

Jak tutaj

 

Link to comment
Share on other sites

Trochę się bawiłem podobnymi  "laminatami" cyajnoakrylowymi, 

I jeśli masz pod ręką japonkę i bardzo rzadki CA - to wypróbuj je.

Zauważyłem, że cienko pleciona tkanina szklana zalana cyjakiem ma tę wredną cechę, że łatwo się łamią poszczególne włókna.

W przypadku takiego laminatu papierowo/CA łatwiej też jest wprowadzić powierzchnię.

Z kolei bardzo rzadki cyjanoakryl świetnie przesącza papier i wagowo wychodzi go najmniej.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Oooo...Wiko robi te kleje. Są podobno bardzo dobre.

A w temacie Miga. To nastąpił oblot.

Waga RTF 3300 g z pakietem 2x3s 3000 Zippy 40C

EDF Midi Fan pro + outrunner LS1400 (littlescreamer 190g)

ESC 85A

Podwozie pneumatyczne ( :blink: ) behotec C21

serwa 4xMG14 Hextronik + 2xHitec MG82(lotki) + 9g serwo na zawór

Zasilanie LiFE 2s 1200

Jakoś udało się to upchać. Wyważenie poszło bezproblemowo. (Zdjęcie w drodze)

 

Model wystartował po kilkunastu metrach. Nie wymagał trymowania. Lata jak po sznurku i to pełnym zakresie prędkości. Jest bardzo przewidywalny a rekomendowane wychylenia są OK. CG miałem 5mm do tyłu względem rekomendowanej pozycji (zaznaczenie na skrzydle).

Prąd 65A ciąg około 2.5kG. Dysza wylotowa jest za duża ale w ogóle tego nie odczuwałem w powietrzu. Nic nie będę modyfikował. Maksymalna prędkość około 180-200 km/h. Zupełnie wystarczająca żeby poszaleć. Mam wrażenie, że Mig sprawnie by się poruszał nawet przy EDF 70 mm.

lotki i wysokość expo 50%, kierunek 30%

Niestety przy lądowaniu nie sprawdziła się drukowana felga, koło spadło i model zarył golenią i złapał cyrkiel przez co pękło skrzydło w miejscu mocowania podwozia. Nic strasznego ale trzeba przemyśleć mocowanie podwozia. Generalnie super. Temat z mojej strony będzie się rozwijał. Model już naprawiony czeka na malowanie.

 

Kilka zdjęć które wykonał kolega.

 

post-327-0-56445800-1524591908_thumb.jpg

post-327-0-67648000-1524591938_thumb.jpg

post-327-0-47429500-1524591961_thumb.jpg

post-327-0-96570100-1524591976_thumb.jpg

post-327-0-56893400-1524591990_thumb.jpg

post-327-0-60839000-1524592006_thumb.jpg

post-327-0-61667300-1524592017_thumb.jpg

post-327-0-63772300-1524592047_thumb.jpg

post-327-0-90568600-1524592063_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Byłem świadkiem oblotu. Pięknie latający i prezentujący się w powietrzu model. 

Fajnie że już naprawiłeś i koniecznie pomaluj. Mam nadzieję obserwować kolejne loty.

Gratulacje :)

Link to comment
Share on other sites

Koniecznie pomaluj. Teraz w powietrzu prezentuje się strasznie bezpłciowo...

 

EDIT: możesz pokazać proces naprawy? czy po prostu zalałeś wszystko CA i PLA bez problemu pokleił się na granicy czystego pęknięcia?

 

EDIT2: No i oczywiście bez filmu się nie liczy :P

Link to comment
Share on other sites

W miarę się poskładało. Skleiłem wewnętrzne słupki i poszycie na CA.

 

 

post-327-0-18623200-1524644406.jpg

post-327-0-42534400-1524644421.jpg

post-327-0-61552600-1524644440.jpg

post-327-0-84658400-1524644462.jpg

post-327-0-58058100-1524644472.jpg

 

Dodatkowo dla świętego spokoju dwie pierwsze sekcje skrzydła zostaną zalaminowane tkaniną 25 g /z góry i z dołu/

 

A tu lokalizacja wyposażenia

 

post-327-0-86636800-1524644512.jpg

post-327-0-70918100-1524644523.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.