Skocz do zawartości

Łączenie pakietów.


marcinolesno

Rekomendowane odpowiedzi

A tak swoją drogą to tu mamy wątek w którym spaliła się Extra i autor twierdzi, że było to spowodowane równoległym połączeniem pakietów różnej jakości:

http://pfmrc.eu/index.php/topic/73165-extry-300s-rr-w-ogniu/?do=findComment&comment=700194

 

Dodam, że osobiście uważam, że przyczyna byłą inna i takie połączenie jest bezpieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wszelki wypadek kupiłem 2 diody prostownicze 30A, 400V. Zobaczymy jak będą układać się napięcia w pracy calkowicie odizolowanej i w połączeniu równoległym.

 

Obawiam się trochę o mierniki prądu - bo z tego co czytałem one pracują tylko w jedną stronę. Ale chyba wiem jak to obejść: miernik będzie na wyjściu dużego /lepszego pakietu i tuż przed silnikiem.

 

Pierwotnie planowałem dać tak:

P1 --- M1 \
           ----- Regulator --- silnik
P2 --- M2/

Ale aby upewnić się, że M2 nie będzie obciążony wstecznie to dam tak:


P1 --- M1 \
           -----M2 --- Regulator --- silnik
P2 -------/

A ewentualna wartość prądu plynącego do P2 (słabszego) będzie jako różnica M2 - M1.

Z tego co widziałem to GT Power Meter przy obciążeniach poniżej 1W pokazuje 0...

 

Oczywiście trzeba będzie zrobić kilkanaście pomiarów aby upewnić się, że obydwa mierniki pokazują tak samo (np w szereg, zamiana miejscami itd) bo z ich dokładnością i powtarzalnością jakości i pomiarów może być różnie. Szkoda byłoby wyciągnąć błędne wnioski na podstawie złych pomiarów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawości zrobiłem mały teścik z połączeniem równoległym dwóch pakietów o różnej pojemności.

Pakiet TGY 2,2Ah - 20C  - 7mOhm

Pakiet TGY 1Ah    -30C   - 20mOhm

Pakiety nie są nowe już używane. Chciałem sprawdzić jak będzie wyglądało oddanie pojemności pakietów przy połączeniu równoległy i pojedynczym obu pakietów.

Obciążeniem była żarówka H4 -pobór prądu 5A. Przy zapisywaniu wskazań watt metera robiłem minutową przerwę w obciążeniu aby sprawdzić poziom przepływu prądu między pakietami.

Pakiet 1Ah przy połączeniu równoległym oddawał prąd około 1,8A -prąd całkowity 5A.

Przy wyłączeniu obciążenia pakiet 1Ah oddawał prąd do pakietu 2,2Ah. Różne wartości w zależności od napięcia pakietów.

Pakiety przy połączeniu równoległym oddały prawie to samo co każdy pakiet osobno.

Wyniki w tabelce.

post-526-0-67033800-1521388697.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I co z filmami?

Przepraszam za opóźnienie. Będzie wszystko. Czekam jeszcze na te tyrystory.

 

Swoją drogą ciekawe pomiary. Czy specjalnie przerywales pomiar dla danej wartości napięcia czy podałeś końcowe wyniki dla jakiś charakterystycznych punktach? Czym mierzyłes przepływ prądu między pakietami? Taki zwykły modelarski Power meter ma funkcję ujemnego/wstecznego przepływu? Czy to jakaś bardziej zaawansowana aparatura? Spoziewalbym się raczej przepływu z większego do mniejszego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar przerywałem aby zasymulować  lot elektroszybowcem po wyłączeniu silnika i zobaczyć co się dzieje z prądem między pakietami.

Na wyjściu układu Mega Meter 7 in1 TURNIGY.

Miedzy pakietami amperomierz 20A podpięty na kabelkach 5cm bezpośrednio do plusów XT-60.

Przepływ prądu ma chyba związek z opornością wewnętrzną pakietu i amperomierz może troszkę miesza.

Jak znajdę chwilę może sprawdzę inną konfigurację pakietów chociaż ja i tak łącze tylko pakiety tego samego producenta i takiej samej pojemności i C.

Zawsze tak robiłem i nie mam zamiaru tego zmieniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście puszczę pakiety podłączone bezpośrednio.

Chodzi dodatkowo o to aby zobaczyć jak będą pracować gdyby się zupełnie nie widziały. Jak odpuścisz gaz to różnica w napięciach na pakietach powie w którą stronę prąd wyrównujący będzie chciał płynąć. Nie chce po prostu sfajczyć GT Power metera przy przepływie prądu w drugą stronę a takowy nawet mały może płynąć w końcowej fazie rozładowywania - co dowiodły pomiary Andrzeja.

 

Diody będą albo obydwie albo żadna. Spadek napięcia na diodzie wynosi ok 1V i włączenie chociaż jednej w obwód zakłóci pracę układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze proszę nie obrażać lataczy -że tylko latacze takie rzeczy piszą ;)     

 

 

po drugie -nie nie można łączyć równolegle rożnych pakietów -bo to może niszczyć któryś z nich -  nawet niekoniecznie ten mniejszy.

 

Czemu ? -bo to, że napięcia są równe to tylko półprawda -równe są tylko jak nie płynie prąd...

 

  2 lub kilka pakietów -to nie tylko ogniwa -to pasożytnicze oporności wewnętrzne, oporności przewodów itp.

 

 

powiedzmy łączymy równolegle 2 pakiety -dla uproszczenia  pakiety 1S.

twardy porządny 1Ah 50C  -i kiepski stary  miękki 2Ah 10C

 

  -łączymy w pełni naładowane -oba mają  4,2V.      -nic się nie dzieje -napięcia równe -fajnie.

 

-dajemy ostro w palnik -tak ze 30A lub może nawet sumę  prądów dopuszczalnych czyli 50A +20A =70A   !

                 kiepski ale większy pakiet 2Ah siada napięcie mocno -szybko pod obciążeniem się robi  nisko a po zdjęciu obciążenia napięcie wstaje.

                 mały "twardy" pakiet -napięcie się trzyma    -i prawie cały prąd idzie z małego mocnego...

 

 -troszkę siądzie na małym mocnym -idzie moment  z kiepskiego 2Ah -napięcie  siada na nim szybko -i znowu idzie z dobrego małego na którym napięcie prawie nie siada -  minuta  dwie -i mamy wyssane wszystko z małego a z większego prawie nic nic -napięcia się zrównują... ale mały usiłuje trzymać wyższe...

 

   zamykasz gaz -napięcia wstają -mały już wyssany nie wstaje (bo twardy i napięcie sztywne i wyssany) duży  który załamywał się pod obciążeniem prawie nie rozładowany wstaje natychmiast -ma wyższe napięcie -i płynie duży prąd wyrównawczy -ostro doładowujesz mały dobry pakiet z dużego kiepskiego... -dajesz gaz -i znowu... głównie z małego jest pobierane.  Po zmniejszeniu gazu lub zgaszeniu napędu i szybowaniu -pakiety zamiast stygnąć wyrównują napięcia dużym prądem i się grzeją...

 

To że wszystko jest ładnie i równo -to jest słuszne tylko jeśli pobierany prąd jest mały względem możliwości KAŻDEGO z pakietów -oraz względem grubości  przewodów, oporności wtyczek itp.

 

praca napędu to duże dynamiczne prądy i  napięcia zmieniające się wzdłuż przewodów i z każdą celą.

jak dasz  pakiety np. 2Ah 25C i 4 Ah  10C -to będzie dobrze gdy pociągniesz   20A -pociągniesz więcej będą problemy.

 

Generalnie bez uszczerbku na trwałości pakietów i bez dużego ryzyka można połączyć pakiety li-pol o tych samych napięciach (ilości S)  -i  różnej jakości pojemności tylko gdy pobierany prąd będzie wyraźnie mniejszy od dopuszczalnego dla najsłabszego z pakietów.

 

Prawo Kirchhoffa i prawo oma -tak -ale uwzględniając oporności wewnętrzne każdego ogniwa -zmienne w zależności od temperatury i naładowania, oporności przewodów wtyczek... itd. równania mocno sie komplikują i jest dużo zmiennych.

 

Prawidłowo  bez szkody i nadmiernego ryzyka można łączyć równolegle tylko dokładnie identyczne pakiety -ten sam producent, typ i stopień zużycia !

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po co dawać wzory - i tak 90% osób ich nie zrozumie -a sam wzór byłby pewnie dłuższy niż to wypracowanie ;)

 

 

tu ważne, że nie można  bezpiecznie łączyć różnych  pakietów równolegle     i że nie jest to tak proste jak się wydaje.

 

Problemem  jest duże i w dodatku zmienne obciążenie.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety zgadzam się z Witkiem... miedzy innymi dlatego nie ma filmu bo staram się przygotować na najgorsze :) Po to te diody aby zobaczyć poziom napiec w pracy pól-równoległej.

I po długich przemyśleniach pod prysznicem doszedłem jednak do tych samych wniosków - ze to w sumie jest bezpieczne gdy prąd pobierany jest na poziomie dopuszczalnego słabego pakietu a nie jako suma dopuszczalnych prądów takiego połączenia. Takie łączenie będzie ok gdy chcemy wydłużyć czas lotu - ale nie po to aby podnieść moc pobierana z systemu pakietów. Zanim jednak w pełni zrewiduje moje zdanie to chce puścić ten test aby pokazały się konkretne cyferki. Nie planowałem co prawda pałować pakietów ponad dopuszczalne parametry i pozostać przy opcji - większa pojemność = dłuższy lot a nie większa wydajność = więcej mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Prawidłowo  bez szkody i nadmiernego ryzyka można łączyć równolegle tylko dokładnie identyczne pakiety -ten sam producent, typ i stopień zużycia !

Jeszcze dodam, że o takiej samej charakterystyce, czyli praktycznie z tej samej serii produkcyjnej. Oraz ważniejsze - z zachowaniem tej samej temperatury pracy, o czym wspomniał Witek.

Ogniwa równoległe w pakietach (xSxP) zwykle spełniają te wymagania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie to jest oczywista oczywistość. 

Ale Ty nie jesteś jedynym modelarzem, który to czyta  ;). Dobrze, że jeszcze są jacyś młodzi ludzie, którzy widzą jakieś inne zabawki poza smartfonem i gierkami na kompie. Może o nich też pomyśleć czasem ?

Ja też kiedyś tam tego jeszcze nie wiedziałem, Ty raczej też...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.