japim Opublikowano 21 Października 2019 Opublikowano 21 Października 2019 Serwo jest OK. Mogę je przesunąć odrobinę do przodu to zyskam trochę mięsa. Ale nadal ukazuje to problem jak cienki jest płat i że konieczne jest wzmocnienie węglem.
poharatek Opublikowano 21 Października 2019 Opublikowano 21 Października 2019 Może dać serwa do kadłuba i popychacz puścić bowdenem po łuku?
pietka Opublikowano 21 Października 2019 Autor Opublikowano 21 Października 2019 Pytanie za parę punktów: Jakie pakiety stosuje się w takich modelach? Chodzi mi o pojemność. potrzebuję zarezerwować sobie trochę miejsca w kadłubie. I przy okazji od razu będę mógł przystąpić do wyważania. I taka ciekawostka: Serwo HS82 jest grubości skrzydła... Zastanawiam się, czy zrobić opuszczaną krawędź natarcia.? Ale wtedy liczba serw nam znacznie wzrośnie i trzeba będzie do tego zrobić jakiś mikser? Co do projektu. Wstępne żeberka wewnętrzne się wygenerowały. Może zmienię trochę ich prowadzenie aby były bardziej pionowe. No i mam zagwozdkę z bagnetem. Planowałem dać rurkę 6 - 10mm przez środek skrzydła/kadłuba - a tu po drodze wyrosło nam podwozie. Trzeba będzie kombinować... a) albo profil będzie grubszy albo dźwigar dam z przodu, c) albo damy jakiegoś łamańca... Chciałem też dać po 2 pręty węglowe (zielone) w samym płacie - to już sprawa drugorzędna. Przemku Co do pakietów to koledzy już jak widzę , napisali co nieco. Dziękuję za info- sam już miałem szukać, a tu koledzy nas wsparli. I w takie bym celował. Jeśli chodzi o rurę. Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem przy ożebrowaniu strukturą kratownicy, jaką widzę na grafice, byłaby pojedyncza rurka tak jak zaznaczenie w kolorze niebieskim. Kiedy drukowałem Miga, zaskoczyło mnie , że ta struktura jest tak mocna, a jeśli jeszcze zrobi się to z PetG to chyba już będzie super. Stawiałbym również na nieco bardziej nośny profil, często stosunek masy do ciągu w napędach EDF jest w okolicach 50% zatem niektórzy producenci wytłoczek ze styro, np. ten, od którego kupował kiedyś a JePe, kurde..nie pamiętam nazwy firmy...specjalnie dają nieco inne profile. Ale to tylko moje spostrzeżenia, bo szczerze mówiąc, dla mnie profile to temat mało znany. Wolałbym aby podpowiedzieli coś Koledzy z wiedzą na ten temat. Natomiast slotów na przedniej części skrzydła bym nie robił. Może w drugiej wersji, jak już tego oblatamy? Zabieram się powoli do Bielika z depronu. Materiały już mam, napęd stary od Miga 29 został. Skrzydło będzie deska (niestety). Kilka elementów będzie z druku, jak widziałeś zapewne na planach. Nowa drukarka została dziś zmontowana, muszę jeszcze z nią trochę powalczyć bo jednak kilka drobnych ale jednak istniejących błędów porobili. Jedynie czasu brak na wszystko co bym chciał jeszcze zrobić..... No nic. Trzymam kciuki za twój projekt i moje drukowanie ;-) Pozdrawiam Piotr P.S. Czy pliki od jetworks przydały się do czegoś? Koledzy z USA pisali, że drukowali z wypełnieniem 4% ale te części były dostosowane do depronowej konstrukcji.
japim Opublikowano 21 Października 2019 Opublikowano 21 Października 2019 Przemku Co do pakietów to koledzy już jak widzę , napisali co nieco. Dziękuję za info- sam już miałem szukać, a tu koledzy nas wsparli. I w takie bym celował. Jeśli chodzi o rurę. Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem przy ożebrowaniu strukturą kratownicy, jaką widzę na grafice, byłaby pojedyncza rurka tak jak zaznaczenie w kolorze niebieskim. Kiedy drukowałem Miga, zaskoczyło mnie , że ta struktura jest tak mocna, a jeśli jeszcze zrobi się to z PetG to chyba już będzie super. Stawiałbym również na nieco bardziej nośny profil, często stosunek masy do ciągu w napędach EDF jest w okolicach 50% zatem niektórzy producenci wytłoczek ze styro, np. ten, od którego kupował kiedyś a JePe, kurde..nie pamiętam nazwy firmy...specjalnie dają nieco inne profile. Ale to tylko moje spostrzeżenia, bo szczerze mówiąc, dla mnie profile to temat mało znany. Wolałbym aby podpowiedzieli coś Koledzy z wiedzą na ten temat. Natomiast slotów na przedniej części skrzydła bym nie robił. Może w drugiej wersji, jak już tego oblatamy? Zabieram się powoli do Bielika z depronu. Materiały już mam, napęd stary od Miga 29 został. Skrzydło będzie deska (niestety). Kilka elementów będzie z druku, jak widziałeś zapewne na planach. Nowa drukarka została dziś zmontowana, muszę jeszcze z nią trochę powalczyć bo jednak kilka drobnych ale jednak istniejących błędów porobili. Jedynie czasu brak na wszystko co bym chciał jeszcze zrobić..... No nic. Trzymam kciuki za twój projekt i moje drukowanie ;-) Pozdrawiam Piotr P.S. Czy pliki od jetworks przydały się do czegoś? Koledzy z USA pisali, że drukowali z wypełnieniem 4% ale te części były dostosowane do depronowej konstrukcji. Pakiet się narysuje i wyląduje w kadłubie. Też wyobrażam sobie 1 dźwigar - niebieski .I wypada on mniej więcej w miejscu gdzie był w oryginale. Profil w tej chwili ma 5.5% grubości 18mm ws 325mm cięciwy. Jego nośność jest porównywalna z kartką papieru Zobaczę czy można wsadzić coś 2x grubszego.
japim Opublikowano 22 Października 2019 Opublikowano 22 Października 2019 Zanim zagalopuję się za głęboko w ten projekt postanowiłem, że przeliczę go sobie. Co by wiedzieć gdzie celować ze środkiem ciężkości, co z tym profilem itd. Na razie wrzuciłem NACA 2408 No i wg pierwszych obliczeń w XFRL5 nie wygląda to zbyt pomyślnie. W sensie tak cienki profil raczej nie nadaje się do wolnego latania bez klap, ani do latania na kątach natarcia większych niż 5 st, a to nie wróży nic dobrego. Ale to może być bardzo błędna obserwacja, bo dawno się tym programem nie bawiłem i coś mogłem naknocić. Ogromna zbieżność skrzydła także nie dodaje optymizmu - bez poważnego skręcenia geometrycznego będzie latać na granicy przeciągnięcia. Skontaktowałem się już ze specjalistą w tym temacie. Zobaczymy co odpowie. W między czasie robi się też arkusz do wyważania.
pietka Opublikowano 23 Października 2019 Autor Opublikowano 23 Października 2019 Przemku. A może pomyśleć o profilu jaki jest w F18 od JePe Jets? Model porównywalnej wielkości i rozpiętości oraz kształcie lata bardzo dobrze, a profil ma zdecydowanie grubszy.. Mogę go podpytać.... Jak już pisałem, nie znam się na profilach ale z drugiej strony to on nie musi byc bardzo wolny. Bielik z depronu od chłopaków z USA lata na skrzydle typu deska. Właśnie mam zamiar go wycinać w weekend
japim Opublikowano 24 Października 2019 Opublikowano 24 Października 2019 Jak dostarczysz obrys profilu to bardzo chętnie. Najlepiej odrysowac i zeskanować skrzydło z jakiegoś rozbitego lub np niesklejonego modelu. PS. F18 może jest podobny ale skrzydło ma o dużo mniejszej zbieżności a to kolosalne wpływa na możliwość lotu na dużych kątach natarcia z małymi prędkościami. Na bardzo szybko zmierzyłem/policzyłem ilość plastiku potrzebnego do wydrukowania obecnego modelu (pow zewnętrzna x grubość ścianki 0.4mm = objętość plastiku x 1.2 g/cm3 i mamy masę. Wyszło mi 2.5kg... trochę dużo. Ale muszę upewnić się ze nie mierzę czegoś 2 razy. Ciąg dalszy prac za 2 tygodnie.
robertus Opublikowano 24 Października 2019 Opublikowano 24 Października 2019 Tak sobie pomyślałem, że może najpierw wydrukuj kadłub a potem poeksperymentuj z paroma profilami z XPSu. Gdy dobierzesz profil o interesującej Cie charakterystyce zrobisz go w programie. Co byś się nie narobił
jarek_aviatik Opublikowano 24 Października 2019 Opublikowano 24 Października 2019 Bielik z depronu od chłopaków z USA lata na skrzydle typu deska. Właśnie mam zamiar go wycinać w weekend No właśnie z depronu - jaka masa modelu? Im cięższy model tym większa prędkość Model Bielika o masie ok 4 kg może mieć prędkość ok. 120 do 140 km/h (Chyba, że zrobisz go na profilu CLARK Y) Teraz musisz go zwolnić do lądowania. Z depronu możesz sobie zrobić aby znaleźć prawidłowe SC
JacekCichy Opublikowano 25 Października 2019 Opublikowano 25 Października 2019 Cześć,Mam pytanie do kolegów znających się na jet-ach odnośnie kąta kanału wylotowego z edf-a względem osi samolotu, chodzi mi czy jest jakaś analogia do skłonu silnika z śmigłem? Czyli czy np. kanał wylotowy powinien mieć wylot lekko do góry ~5 deg względem osi samolotu? Czy może raczej kanały z edf są prowadzone równolegle do osi samolotu?
robertus Opublikowano 26 Października 2019 Opublikowano 26 Października 2019 Bazując na moim skromnym doświadczeniu w przypadku Bielika moim zdaniem powinien być w osi.
japim Opublikowano 26 Października 2019 Opublikowano 26 Października 2019 Na chwile obecną abolutnie wszystkie kąty są na zero. Chyba ze obliczenia w Xflr5 pokażą coś innego.
pietka Opublikowano 27 Października 2019 Autor Opublikowano 27 Października 2019 Dziś przed południem zacząłem Bielika z depronu. Wydrukowałem kabinę, nochala, wlot, wyfuk. Wyciąłem kadłub, posklejałem nieco i zacząłem szlifowanie kadłuba i patrzę a tu 18ta... No, czas na chwilkę z piesełką moją bo tak się prosi , że ło matko! Teraz leży obok mnie z łebkiem niemal na klawiaturze i chrapie ..... Na zdjęciu kadłub bielika z przyklejonym dziobem i wlotem powietrza. Na drugim obie drukarki. Nowa niestety rozczarowała. Jakość druku ok ale jest jednak bardzo głośna w porównaniu z tuningowanym Edkiem. Jeśli nad nią popracować to jeszcze będzie pociecha. Ale o tym innym razem. Mój Bielik będzie platformą do sprawdzania różnych pomysłów,np. profilu, przed wydrukowaniem modelu Bielika. Kurde, nie wiedziałem, że składanie modeli z depronu to taka fajna zabawa:-). Będę robił kolejne !!!! Pozdrawiam Pioter
pietka Opublikowano 28 Października 2019 Autor Opublikowano 28 Października 2019 Zanim zagalopuję się za głęboko w ten projekt postanowiłem, że przeliczę go sobie. Co by wiedzieć gdzie celować ze środkiem ciężkości, co z tym profilem itd. Na razie wrzuciłem NACA 2408 No i wg pierwszych obliczeń w XFRL5 nie wygląda to zbyt pomyślnie. W sensie tak cienki profil raczej nie nadaje się do wolnego latania bez klap, ani do latania na kątach natarcia większych niż 5 st, a to nie wróży nic dobrego. Ale to może być bardzo błędna obserwacja, bo dawno się tym programem nie bawiłem i coś mogłem naknocić. Ogromna zbieżność skrzydła także nie dodaje optymizmu - bez poważnego skręcenia geometrycznego będzie latać na granicy przeciągnięcia. Skontaktowałem się już ze specjalistą w tym temacie. Zobaczymy co odpowie. W między czasie robi się też arkusz do wyważania. Przemku, tak patrzę na ten górny rysunek i tą "kratę" struktury w skrzydle i zastanawiam się czy nie jest zbyt gęsta? Skrzydło Miga z 3dlabprint ma ją zdecydowanie bardziej "luźną", a i tak skrzydło jest bardzo sztywne i mocne, a przecież dłuższe i węższe o bielikowego. Czy nie byłoby dobrym pomysłem aby nieco ją odchudzić, tj. zrobić te romby o min. 50%-100% większe (może z wyjątkiem lotek) i za to wstawić takie jakby pręty np. 2x2 wdrukowywane stycznie z poszyciem w celu podtrzymania czy wsparcia zewnętrznego perymetru , poszycia. Chodzi mi o coś takiego co pozwoliłoby bardziej utrzymać właściwy kształt powierzchni skrzydła, która przy takich odległościach pomiędzy ściankami struktury może po wydrukowaniu mieć wgłębienia czy pofałdowania. Takie dodrukowane do poszycia podparcia dałyby równe poszycie i całość zapewne byłaby dużo lżejsza. Wczoraj drukowałem nos i wylot. Twórca pliku zalecał wypełnienie 4% , ja zrobiłem 2% honeycomb a mimo wszystko obie części wyszły fenomenalnie mocno i sztywno. Stąd moje przemyślenia. Co o tym sądzisz? Pozdrawiam Piotr
japim Opublikowano 28 Października 2019 Opublikowano 28 Października 2019 Kratownica będzie podziurawiona i w sumie będzie spełniała tą samą funkcję o której mówisz. Tylko że tu ma grubość 0.8mm vs Twoje proponowane 2mm.
pietka Opublikowano 28 Października 2019 Autor Opublikowano 28 Października 2019 OK. Jeśli tak to super :-) te 2 mm to myślałem o takich jakby kształtownikach 2x2 jedynie doklejonych do perymetrów, nie stykających się z naprzeciwległą ścianką, ale skoro planujesz 0,8 to ok. W znanych mi modelach mają ok 2 mm grubości i też są ażurowane . Dzisiaj postaram się jakoś odrysować profil z F18 od Jepe. Niestety nie mam skanera. Czy rysunek lub zdjęcie Ci wystarczy? Pozdrawiam
japim Opublikowano 28 Października 2019 Opublikowano 28 Października 2019 Powinno wystarczyć. Byle zdjęcie było prostopadle bez zniekształceń. Czyli najlepiej z oddalenia i z zoomem.
pietka Opublikowano 3 Listopada 2019 Autor Opublikowano 3 Listopada 2019 No. Wreszcie mogę parę słów skrobnąć. Święta, dużo pracy i wyjazdów służbowych, wreszcie też choroba bliskiej osoby.... oj, nie było czasu na nic .Jedyne wolne godzinki po nocach były i wczoraj kilka na Bielika poświęcił ja ciut. Cuś tam posklejał, polepił, posmarkał i napęd jest zamontowany a i nowych części powycinanych na stole się wala.Obiecałem, że skrobnę trochę na temat nowej drukarki:- Two Trees Sapphire pro: krótko- ogólnie fajna, ale jak już chinole wymyślili coś ciekawego, to oczywiście dążenie do zmniejszenia ceny rozwaliło całymisterny plan w ..... jak to mawiał mistrz ripost ciętych, niejaki Siara Siarzewski.Konstrukcja w zasadzie fajna ale:1. sposób umieszczenia wyłączników krańcowych- tragedia, nie będę się rozpisywał. Tylko tyle, że po zmontowaniu od razy zonk z tego powodu.2. mocowanie pasków zębatych- trytki. No, może sznurkiem jeszcze związać? będzie taniej3. Zadziwiająco hałaśliwa- Jak już zastosowali 2 ciche drivery TMC2208 do silników krokowych na osiach X i Y ( dosyć cicho jadą) to już mogli się wysilić najeszcze dwa na Z i Extruder- zwłaszcza na nim jargot taki, że szał ... tej no... pały!!! Ale sam extruder to klon BMG i będę musiał go rozebraći sprawdzić czy przypadkiem zembatka silnika nie jest za nisko na osi..- bardzo głośne wentylatory- maszyna po uruchomieniu szumi jak stary junkers --- no, 2 x głośniej w dB niż niesłyszalny, jak amerykańskieokręty podwodne , stuningowany Enderek 3 . Do wymiany jeszcze chłodzenie Hotenda na ciche. 4. No i największe rozczarowanie- oprogramowanie: Mimo dobrej płyty głównej, super wyświetlacza OLED, niestety ale funkcjonalność ograniczona. Wybierając tę drukarkę do zakupu, zależało mi m.in. na auto poziomowaniu, a tu kicha. Dołączony jakiś beznadziejny czujnik stykowy, ale brak gniazda na podłączenie a opcja autolevel w menu nie działa- po wybraniu wykonuje funkcję Home. Jest jeszcze kilka irytujących zonków ale już małej wagi. Cóż zatem uczynić trza aby machinarium owe do przydatnej pracy przywrócić rychle? Po pierwsze Primo, zaznaczam, iżem człek po 50ce i nie jestem informatyk. Po drugie primo, że śrubokręt i inne narzędzia nie obce mi som, a i lutowiem cuda niejakie sprawić mogięu, zatem nie będę się rozpisywał. Krańcówki naprawione, wentylatory wymienione na nisko szumowe, założone mocowania z przegubami gumowymi na napędy osi X,Y,Z. Zamówione drivery TMC 2208 na pozostałe 2 napędy czyli Z i E. Na marginesie: przetestowałem mostki diodowe włączane w zasilanie motorków. Nie działają, nie widać poprawy jakości wydruku, a na osiach napędzanych silniczkami krokowymi ze sterownikami TMC 2208 wręcz powodują dodatkowy hałas. No i po dwóch dniach ślęczenia w godzinach nocnych po necie i ku...niu z powodu problemów z instalacją programów różnych , środowisk programistycznych i innych duperszmitów o jakich nie miał ja pojęcia bladego, udało się zmienić soft na MARLINAAAA i to po polsku!! Dzięki Bohu moj, coś mię natchnął onegdaj aby się angolskiego narzecza plemiennego uczyć.... poczucie zwycięstwa i radości po otrzymaniu pliku wsadowego, zapisaniu go na karcie pamięci i uruchomieniu w drukarce z zaje... końcowym efektem----nieocenione!!! Oprogramowanie Marlin w bardzo użytecznej wersji jest ! i działa! Jeno pikne graficzki mi odeszły ( nie, nie, .... żadne artystki z dużymi , niebieskimi oczętami, jeno obrazki , które na OLEd wyglądają fajnie i kolorowo- Marlin ma niestety 2 kolory ale mi i taki pasi) No i podsumowanie. Za tą cenę sprzęt (ok 1200 dukatów) jest do zaakceptowania, zwłaszcza, że jakość druku, pomimo marnej jakości głowicy drukujacej , jest bardzo dobra i można drukować dużo szybciej niż na Enderku, co w moim przypadku, gdy drukuję z PET, ma znaczenie.. Jak zwykle w przypadku chinolskiej myśli wynalazczej, są jakieś elementy do poprawki, ale nasza narodowa cecha ( COO?!!"ja se nie poradze, kurna?!!) jest silna i do ostatecznych , chwały godnych efektów prowadzi. Co do Bielika z Depronu: zamontowałem napęd , regulator, dyszę wylotową. Wymagała wycięcia niewielkiej szczeliny w wewnętrznym kanale, aby schować kabelki od silnika. W skrzydło wkleiłem wzmocnienie z węgla o przekroju kwadratowym (6x6x1 mm). Powycinałem brakujące elementy z zielonego depronu. Dzisiaj zamierzam coś porobić, o ile moja strychnina nie wymyśli jakiegoś scenariusza horroru w życiu codziennem. Acha!! I jeszcze Pana Pilota do Stearmana popełnił ja w między tak zwanym czasie . No. Dzisiaj polecę do piwnicy i odgrzebię F-18 od JePe, coby Przemkowi profil płata nośnego odrysować. Zastanawiam się też czy nie zrobić w depronowym Bieliku skrzydełek z tym profilem? Co Wy na to Szanowni Koledzy? Niech moc (waszych napędów) będzie z Wami Pozdrawiam Pioter P.S. W skutek mych działań w celu instalacyi Marlina, na laptopie jaki moja małżonka dostała ode mnie niedawno wew prezencie, pojawiła się ikonka Virtual Media Code, co spowodowało jej atak paniki, albowiem od sprezentowania onego komputra, utrzymuje ja ją w przekonaniu, że świat komputrów złowrogim jest i problemów przyczynić może. Wirusami straszenie nie działa, jako, że lekarzem dobrym Ci ona jest i w pracy młodego szamana jako sługę posiada, któren to z wirusami daje gnojek radę, co mi już jeden strach wytrąca z ręki. Ale NOWA IKONAAA?! Reakcja była taka : Piotreeeekkk!!!! Jezuuuu!!! coś mi tu tegoooooo!!!! Co toooo???! Ratunkuuuu!!! Taaaaa..... .. 1
poharatek Opublikowano 3 Listopada 2019 Opublikowano 3 Listopada 2019 A nie kusiło Cię, żeby zamiast (za przeproszeniem) rzeźbić w guanie, zgodnie z podejściem Reprap zbudować coś od podstaw? Bo takie HEVO kosztowało by mniej więcej tyle samo co ten szafirek, a od razu byś po swojemu zrobił. Takie "killery cenowe" to co kilka miesięcy wychodzą, a po początkowej euforii wychodzi, że wcale nie są takie idealne i trzeba sporo pracy włożyć, żeby działały poprawnie.
Rekomendowane odpowiedzi