Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

post-16795-0-20058200-1551202692_thumb.jpg

To najbliższe parę dni zajmie. (Tłumik osłona- nowe przepisy w mojej kategorii). No niestety ścieżka narzędzia napisana w SprutCam-ie przez kolegę Marcina, Postprocesor odcinkowy na Pronum. Bo w Fusion 360 za dużo jest niewiadomych do wstawiania i nie do końca czasowo mi ta obróbka wychodzi. Ale może znajdę i na dopracowanie tego zagadnienia. To tylko kwestia podjechania do bardzej doświadczonego w Fusion360 jeśli chodzi o strategię obróbki.

 ze względu na obroty wrzeciona (duże powyżej 4800) otwory są frezowane frezem palcowym widiowym 0,8 mm.

Opublikowano

attachicon.gif1-1.jpg

To najbliższe parę dni zajmie. (Tłumik osłona- nowe przepisy w mojej kategorii). ...

Przechlapane. :D

 

Dla odprężenia wstawię taką drobną Włoszkę latającą w F2A. Na pewno znasz Ją Mariuszu i Paweł też.

Do tej pory (Oprócz kilku wspaniale latających RC Koleżanek) znałem na uwięzi tylko Panią Elżbietę, żonę Waldemara Salacha, która czasem pilotowała z Nim w zespole.

Koledzy z forum - oto Klaudia.

 

Opublikowano

Ach te Wloszki !

 

One potrafia zrobic COS z NICZEGO . ( 7:58 , zaczepnie zsunieta jedna strona numeru startowego ) ..........

I tutaj NIC nie jest przypadkiem  ;)

  • Lubię to 2
Opublikowano

post-16795-0-16167700-1551266712_thumb.jpg

dokładna kopia sprężyny znajdującej się w iglicy narysowana. Rysunek i zamówienie wysłane do producenta sprężyn precyzyjnych. Jak dostanę informację z czego to będzie zrobione i jaką będzie miało obróbkę cieplną poinformuję.

Opublikowano

Hmm tak przy okazji jaką funkcjonalność ma pełnić ta sprężyna - pytam w kontekście doboru materiału i obróbki cieplnej ?

Opublikowano

w sumie to robię replikę z jak najbardziej zachowaniem oryginalnych wymiarów i technologii. Z wymiarami to absolutnie nie mam problemów bo dostałem do pomiarów prawie dwa kompletne Sim-y 2b. Natomiast technologia dzisiaj a na początku lat pięćdziesiątych to w sumie dwa różne światy. 

 Co do doboru materiału na sprężynę i obróbki cieplnej to dopiero się wypowiem jak zobaczę przy płaceniu konkretne kartki z kręgów drutu z którego powstały do SiM-a 2b zamówione sprężyny. Także prześledzę sam proces obróbki termicznej. Panowie nie robią tajemnic tak jak niektórzy...

Sama sprężyna mniejszą wewnętrzną sprężynę będzie miała taką że drut który trzymamy w ręku ma wejść bardzo ścisło. Zresztą sam drut także będzie wykonany w tym samym zakładzie. Kwestia podesłania drogą mailową stosownego rysunku 2D

Ta jedna sprężyna którą posiadam jest bardzo elastyczna i w dużym zakresie można bez trwałego odkształcenia wyginać ją. Wraca na miejsce. Więc oryginał musi zachowywać się podobnie zwłaszcza że to silnik dwusuwowy jednocylindrowy i w pewnych zakresach obrotów na pewno pokrętło drutowe oparte na tej sprężynie nieźle będzie wibrować. 

 

post-16795-0-44105500-1551282415_thumb.jpg 

zrobiłem parę sztuk i w sumie fajnie to wygląda. Co oznacza że mam zamówienia. :)  Z czego się niezmiernie cieszę. I wiem że to kosztem SiM-a 2b...

Opublikowano

post-16795-0-86299300-1551323138_thumb.jpg

post-16795-0-77211300-1551323146_thumb.jpg

wysłane zamówienie do Wytwórni Sprężyn Precyzyjnych. Czy 50 czy 300 to prawie ta sama cena. Stanęło na 300 sztukach sprężyn i drutu przedłużki tak jak w posiadanej oryginalnej wersji.

 Średnica zwinięcia po cieńszej stronie sprężyny ma bardzo ciasno być osadzona na drucie. Jak to wyjdzie? Zobaczymy...

Dostępne fotograie sugerują inny rodzaj iglicy do regulacji ilości paliwa

post-16795-0-58998300-1551323172_thumb.jpg

jak by po prostu odpadła sama igła ze sprężynką. Śruba kompresyjna także inna. Z podtoczeniem w miejscu zagięcia.

post-16795-0-08751700-1551323670_thumb.jpg

 

post-16795-0-91441500-1551323179.jpg

mosiężna końcówka igły?

 

post-16795-0-40871200-1551323185.jpg

 

post-16795-0-23960000-1551323191.jpg

zdecydowanie mosiężny koniec igły do regulacji paliwa w gaźniku.

 

 

Opublikowano

post-16795-0-87205000-1551336464_thumb.jpg

druga strone tych detali na drugiej frezarce. I wreszcie produkcja kolejnej przeszkody galopującej ku nieszczęściu F2C sobie idzie a ja mogę dorysować resztę brakujących rysunków 2D. silnika SiM 2b

 

Opublikowano

Rozmawiałem wczoraj z jednym , z weteranów krakowskiego modelarstwa na temat Sim 2b. 

Z rozrzewnieniem wspominał tamte czasy. Sam wykonał kilka silników samozapłonowych i uczestniczył w wykonani kilku innych. 

Pytałem o odlewy, dobór materiałów ,obróbkę .

Materiały dobierane były z tego co "leżało". Korpusy odlewane w piasku ze stopionych tłoków samochodowych, tuleje ze stali , tłoki z żeliwa.

No a co z dobraniem rozszerzalności ? Po 2-3 próbach wiadomo było jaki gatunek dostepnej stali nadawał sie na koszulki. Obróbka głownie na tokarce. Frezowanie na fuche w zakładach.

SIniki działały i trwało to az pokazały sie pierwsze Jaskółki.

Opublikowano

z tego co mi wiadomo kanały płuczące w cylindrach takich silników jak SiM 2b czy CEZAS były frezowane na tokarce gdzie tuleja była w czworokątnym przyrządzie mocowana na suporcie albo w imaku( W zależności od rodzaju tokarni czy tokarki) A we wrzecionie wirował hakowy nóż wyrabiający kanał płuczący. A mając przystawkę tego typu:

post-16795-0-02262900-1551342731_thumb.jpg

radykalnie możemy zwiększyć zakres prac wykonywanych na tokarce.

  • Lubię to 1
Opublikowano

trzy dni temu dostałem zamówiony mikrometr:

post-16795-0-22688400-1551439225_thumb.jpg

w temperaturze 21 stopni sprawdzilem przypadkowo wyjęte płytki wzorcowe wyjęte z pudełka. Od-konserwowane zmierzone i zakonserwowane ponownie. 

post-16795-0-77637800-1551438915_thumb.jpg

sprzęgiełka w obu posiadanych przeze mnie mikrometrach mają podobny luz ale sprawnie terkoczą.

 

post-16795-0-24370300-1551438923_thumb.jpg

coś co w starych mikrometrach nie lubię. Aby schować do pudełka ponownie muszę skręcić mikrometr do pozycji bazowej. W nowym zapominam o tym problemie podobnie jak. W nowym Mitutoyo też nie ma tego problemu.  :) ale na razie mnie nie stać, muszę odebrać 300 sprężynek i pokręteł do iglicy 

 

post-16795-0-73735800-1551438931_thumb.jpg

po użyciu konserwacja. Wosk w aerozolu.

Podsumowując: Na stałe zagości w moich podstawowym wyposażeniu pomiarowym. 


post-16795-0-23589800-1551442878_thumb.jpg

coraz więcej jestem w stanie wykonać operacji na tych dziwnych moich maszynkach.  Wrzeciono 24000 obrotów wymusza zamiast wiercenia frezowanie małych otworów.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Trochę wczoraj podłubałem na tokarce i mam już 7 przygotówek tulei do SiM-a.

Do następnej wizyty w Warszawie przerobię cały posiadany na to materiał, o ile nie będzie jakiegoś kataklizmu po drodze :-))

Opublikowano

Przepraszam za wtracenie w temat ale na pewnej grupie na fb ktos ma na sprzedaz bardzo ciekawa i przydatna książkę, mysle ze dla takiego fachowca jak autor wątku bylaby przydatna. Moge podac namiar. cae006b718492391da79a7b8c03e27e3.jpg

 

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Opublikowano

zacne fotografie pokazujące, demonstrujące poszczególne elementy silnika modelarskiego.

post-16795-0-93696000-1551526189_thumb.jpg

A jeśli chodzi o samą książkę "Benzinmotoren fur Flugmodelle und ihr Selbstbau" to chwaliłem się na drugiej stronie tego wątku że już posiadam. Niemniej dzięki za zaangażowanie bo myślę że nie tylko ja jestem takimi wydawnictwami zainteresowany.

Dla  mnie mega ciekawe to zamieszczone adresy ciekawych stron. Dziękuję.

 

  • Lubię to 2
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.