Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
30 minut temu, f2cmariusz napisał:

Zamieszczony film pokazuje że nie do wszystkich operacji toczenia nadaje się ta konfiguracja tokarki OUS-1.

 

yyy gdzie jest haczyk? To niewielkie bicie?

Opublikowano

tarcza zabierakowa powinna być mocowana na gwincie wrzeciona M33x2 a nie jak w moim wypadku na stożku Morse'a. Problem przestaje istnieć na tokarce TOS gdzie tarcza jest złapana w uchwycie.

 Czujnik zegarowy pokazuje brak około jednej setki. Wchodzi bez problemu trzpień kontrolny będący na minusie prawie dwie setki. (Stary socjalistyczny frez z uchwytem cylindrycznym o średnicy 16 mm do dwóch setek na minusie. Powierzchnia po toczeniu jest gładka a dotarcie do wymiaru to tylko kwestia zielonej albo i żółtej pasty diamentowej.

 Generalnie skończyłem otwór wcześniej niż w oryginale. Dzięki temu gwint jest nie wycięty.

 Pozostaje tylko

  1. frezować owalny otwór pod miejsce na swobodny ruch korbowodu w skrzyni korbowej. Pokażę w trakcie dalszej pracy.

  2. frezować albo drążyć kanał zasilający świeżą mieszanką ze skrzyni korbowej do cylindra.

  3. także frezować okna wydechowe na wysokości okien wydechowych w cylindrze.

  4. S/N M1

  I chyba pierwszy karter Repliki Silnika SiM 2b będzie wreszcie gotowy. A to tylko dzięki deszczowemu weekendowi.? Przyrządy powstające do obróbki tego karteru idealnie nadadzą się do dalszej obróbki frezowanych jak i odlewanych karterów.

  • Lubię to 2
Opublikowano

IMG_E2350.thumb.JPG.026abec1ef1abc6071fef0ce743b16ed.JPG

 

Tak jak wcześniej napisałem wszystkie kartery nie będą rozwiercane tak jak w oryginale. Bo jak widać gwint dokręcenia części karteru toczonego ogranicza się w części frezowanej dokładnie do jednej nitki gwintu. Trochę to słabo wygląda. U mnie widać na ten moment otwarcie skrzyni korbowej średnicą około 6,7 mm. ( Takie wziąłem wstępne wiertło prze wierceniem wiertłem zasadniczym o średnicy chyba 14,75 mm. 

 Żeby powstało miejsce na kręcący się korbowód muszę kupić frez fi6 o długości najlepiej 100 mm. Oczywiście mam ale niestety już używane w stali. Więc się już do duralu AW-2017A nie nadają...

IMG_2347.thumb.JPG.b5dbba2ea63015236078ea21304dccf3.JPG

Tak to wygląda od strony pasowanego otworu fi16 mm. Widać na konsolkach ślady po dokręcaniu śrub M3? Z tym że także widać że pogłębienia są niepełne i nie problem po skończonej obróbce na samym końcu zabielić ponownie te powierzchnie.

 

  • Lubię to 3
Opublikowano

pracuje dalej:

4a.thumb.jpg.0f3ff92343e1fd5ff656c94d0f623aac.jpg

wymiary karteru to pomiary z natury dwóch oryginalnych karterów Silnika SiM 2b. I widać że ustawiając przyrząd z zamocowanym karterem jeszcze będę miał 0,22 mm luzy co by nie skaleczyć krawędzi wewnętrznej karteru o średnicy fi16 H7. Wjeżdżam na głębokość zmierzoną na rysunku i gotowe. Ta sama operacja czeka mnie z drugą stroną karteru.

5.thumb.jpg.6759a09037d01c3a20fae73be82f67ca.jpg to wszystko mocuję w imadle maszynowym 100 mm które posiadam i z którego nie raz korzystam gdy wymiary detali oscylują do 130 mm.7.thumb.jpg.84ca14d1c1606df7541ac7581f398d20.jpg

czujnikiem zegarowym nie problem sprawdzić równoległość złapania w imadle. To samo dotyczy kąta 19 stopni. Wstępnie frezują się dwie płytki 10 mm a dokładnie to jak zwykle czujnikiem sprawdzę czy na 85 mm w X w osi Z jest dokładnie 29,53 mm. Potem pozostaje wjechać na odpowiednią głębokość frezem palcowym fi6 mm w osi otworu fi16H7 w odpowiedniej osi plus 0,22 mm od krawędzi  otworu fi16H7 w drugiej osi. Tak jak pokazuję to także i sobie na dokumentacji rysunkowej. I jeśli tu nie ma błędu to korbowód będzie miał bez problemu miejsce na ruch. Być może a właściwie tego jestem pewien że w celu zmniejszenia szkodliwej objętości komory korbowej będzie można optymalizować wymiary wewnętrzne.

  • Lubię to 3
Opublikowano

Na pewno jak to będę wykonywał to i powstaną stosowne filmy, pokazujące dokładnie co i po co wykonuję.?  Jak zwykle.? Filmów powstaje za każdym razem dużo ale zamieszczam zdecydowanie mniej migawek czy zdjęć. Z prostej przyczyny. Mam co robić, choćby przy samym Replice.

Zmniejszenie szkodliwej objętości na pewno nie musi pogarszać przepływów. Teraz są, niestety bardzo duże luzy choćby między kołem zamachowym a obudową. Ja w tych pierwszych egzemplarzach wykonuję tylko kopię oryginału. Dopiero następne egzemplarze będą w stopniu zdecydowanym poprawiane. Co zresztą wszystko pokażę. 

 I tak na przykład wykonanie wewnątrz kanału płuczącego w stosunku do nadlewu na kanał płuczący jest bardzo minimalne. Kształt kanału dokładnie kiedyś odwzorowałem z wykorzystaniem uchylnego czujnika zegarowego na frezarce odczytując współrzędną  Y przesuwając co 1 mm współrzędną Z. Po prostu on praktycznie nie istnieje... 

8.thumb.jpg.392bb5ec3b18d6d26dc3d4788b23bd81.jpg

 

 Sorry jest szczelina na poziomie 0,12 mm. Aż odlew z żywicy zrobiłem prawie połowy środka. co by zobaczyć jak to możliwe. Zaprezentowany szkic dokładnie oddaje geometrię kanału płuczącego w Silniku SiM 2b. Szkic jest niepełny bo powstaje tylko na mój użytek. W dalszym czasie będzie publikowany dokończony rysunek przekroju tych elementów. 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Mariusz robota twoja bardzo mi się podoba,ale mam jedno pytanko.Czy ty budujesz replike sima,czy silnik wyczynowy bazując na simie?Bo jeżeli bazujesz na simie to temat jest do zmiany i te loga na karterze rownież.I Nie odbierz sobie tego źle,nie czepiam się.Ale dla mnie replika to wierna kopia.

Opublikowano

Mariusz , moglbys odwrocic ten karter , bo nie widze swojego imienia i nazwiska , tylko Twoje i Pawla. Moje musi byc na dole . 

Widze tylko kawalek ,ale zle to "wyryles" , bo ani nie mam 70-th lat , ani  nie mam na imie Anniversary.

 

 

IMG_E2350.thumb.JPG.026abec1ef1abc6071fef0ce743b16ed (1).jpg

  • Haha 1
Opublikowano
3 godziny temu, f2cmariusz napisał:

W  kokili wydrążyłem napis " Replika SiM 2b", dzięki czemu w odlewie będą wystający napis. Który, jak łatwo zauważyć przy odrobinie wprawy łatwo usuniemy dowolną multi-szlifierką. 

 

 

Pieknie ten napis wyszedl ?

Opublikowano
W dniu 6.05.2021 o 06:21, Grzesiek napisał:

Mariusz robota twoja bardzo mi się podoba,ale mam jedno pytanko.Czy ty budujesz replike sima,czy silnik wyczynowy bazując na simie?Bo jeżeli bazujesz na simie to temat jest do zmiany i te loga na karterze rownież.I Nie odbierz sobie tego źle,nie czepiam się.Ale dla mnie replika to wierna kopia.

Grzegorzu założenie jest proste i możliwe do zrealizowania, a mianowicie:

Replika ma być lepsza od oryginału i to pod każdym względem ?

 

 

  • Dzięki 1
Opublikowano (edytowane)

też, jak widać na załączonej fotografii, się da.?

182908296_2848009112181572_8579759012417127640_n.thumb.jpg.cfda0ca006b8197cd07cbd121d018648.jpg

 

JPEG.thumb.jpg.88b89071539821ddf43cee441d8019b7.jpg

szkoda że wcześniej nie wiedziałem że można dużo prościej...?

Edytowane przez f2cmariusz
dodanie fotografii
  • Haha 1
Opublikowano
2 godziny temu, f2cmariusz napisał:

też, jak widać na załączonej fotografii, się da.?

182908296_2848009112181572_8579759012417127640_n.thumb.jpg.cfda0ca006b8197cd07cbd121d018648.jpg

 

JPEG.thumb.jpg.88b89071539821ddf43cee441d8019b7.jpg

szkoda że wcześniej nie wiedziałem że można dużo prościej...?

co do fotografii nr jeden....bazą  moze być  splanowana tylna pow karteru a nie konsolki przykręcone wkrętami do klocków sosnowych, moim zdaniem tam kąta prostego w osiach nie będzie

  • Haha 1
Opublikowano
2 godziny temu, d9Jacek napisał:

co do fotografii nr jeden....bazą  moze być  splanowana tylna pow karteru a nie konsolki przykręcone wkrętami do klocków sosnowych, moim zdaniem tam kąta prostego w osiach nie będzie

Oj tam oj tam czepiasz się Jacku

A po co komu kąt prosty ???

 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.