Jump to content
cyrax_ojz

Wicherek 75? Sport v2

Recommended Posts

Projekt inspirowany wicherkowymi bojami @andrzej nowicki  oraz lotniskowej loży szyderców

 

będzie to powiększenie wicherka 25 którego zbudowałem w 2011 wersja modyfikowana

 

Clipboard01.thumb.jpg.cf6402749ba1d7ac4e68973b4dba824a.jpg

 

Rozpiętość w okolicach 2,7m

napęd benzyna 30cm

 

idąc z postępem wypadało narysować chociaż część modelu nie obyło się bez błędów ale po poprawkach kolegi Tomka teraz już powinno być z górki 😉

 

DSC_1352.thumb.JPG.4f36229a34f199d20ae49c281ecdaf79.JPG

 

DSC_1351.thumb.jpg.b2e37442bf30fd44198b005f9ec4276b.jpg

 

po wieczornej sesji mam pierwszą część elementów do budowy

 

DSC_1355.thumb.JPG.2ee10cae05c4d6325d21415a6b19bbca.JPG

 

z racji że jest to budowane w locie musiałem zmodyfikować żeberka

 

DSC_1366.thumb.jpg.2f3d1e8fc7cd990a4964f6ebbd545a2d.jpg

 

DSC_1387.thumb.jpg.79c5d4cc5cf7ddbcaa8c77122d6bdc90.jpg

 

i można zacząć składać skrzydła

ostatnie żeberko robi za dystans przed dźwigarem klocek na taśmie dwustronnej  trzyma całość na miejscu

DSC_1392.thumb.JPG.4a1222acad6a8a2594ffedf4f0ee4e59.JPG

 

za dystanse służą przekładki między-dźwigarowe będą też wykorzystane przy budowie lotek

DSC_1371.thumb.jpg.4ba49116ff8a68231beac6d6de681ddb.jpg

 

DSC_1372.thumb.jpg.512b43e4308c8d86ad62b12f038203f8.jpg

 

DSC_1373.thumb.jpg.5a9c947b1e8e530ac9a65a6adea63aa5.jpg

 

DSC_1376.thumb.jpg.18ecf8de194bcc539ab5a0cb1c20f69d.jpg

 

DSC_1379.thumb.jpg.1585fa6c413028a5224a1c5dd2cf71d6.jpg

 

DSC_1409.thumb.jpg.5aeba8d836db36ed01aa9806e639c0aa.jpg

 

DSC_1398.thumb.jpg.4c9fb1912aec9561bea559300cf4a92a.jpg

 

elementy lotek gęściej niż zakładałem ale się dorobi braki w weekend

DSC_1407.thumb.jpg.ed13ca0dfbbe3d67c5c12f6d93bc2638.jpg

 

 

CDN...

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, zalesvw napisał:

Zapowiada się ciekawie ;) Jaki profil płata, jeśli można ? 

NACA 0014

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pełna symetria, ciekawie, ja do 50-ki wymyśliłem NACA 2412. 

Czekam na postępy, bo sam utknąłem ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czym się kierowałeś wybierając do Wicherka symetryczny profil płata?

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 27.06.2020 o 22:02, mjs napisał:

Czyżby dolnopłat?  

 

pozostaje przy górnopłacie

 

wstawiam wzmocnienia pod zawiasy pazurki zaślepkę do rury i kieszeń

DSC_1417.thumb.JPG.033b3832ac46dac72499f90853d64810.JPG

 

DSC_1419.thumb.JPG.0166b41d330ed0d1f2169bd880af260a.JPG

 

DSC_1418.thumb.JPG.86bec7859b96dbfaeefe91b88c744fdc.JPG

 

DSC_1420.thumb.JPG.03a905c2a1c4652759dca38cf833d7b3.JPG

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maciej, a balsa w dźwigarze ma jakieś znaczenie konstrukcyjne/wytrzymałościowe (zdjęcie 2 i 3)? Pytam ze względu na kierunek słojów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minut temu, robas69 napisał:

Maciej, a balsa w dźwigarze ma jakieś znaczenie konstrukcyjne/wytrzymałościowe (zdjęcie 2 i 3)? Pytam ze względu na kierunek słojów.

Ma i tak ma być🤪

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skrzydlo pracuje na zginanie, a przy takim kierunku słojów balsa się zacznie rozchodzić w dolnym pasie /pracuje na rozciąganie/. Gorny pas jest ściskany.  Tyle z mechaniki belki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To są przekładki miedzydzwigarowe. Spełniają bardzo ważna rolę, słoje idą pionowo czyli tak jak to powinno być zrobione. Można brać przykład, Maciej wie co robi. O samych przekładkach był już temat tak ze można sobie poszukać

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tym że tu to są niestety tylko "zamykałki" bo są doklejone do dźwigarów z tyłu, gdyby były wklejone pomiędzy dźwigary to faktycznie byłyby międzydźwigarowe i skuteczniej spełniały swoją funkcję.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, robas69 napisał:

Skrzydlo pracuje na zginanie, a przy takim kierunku słojów balsa się zacznie rozchodzić w dolnym pasie /pracuje na rozciąganie/. Gorny pas jest ściskany.  Tyle z mechaniki belki.

 

Moze Ty jedynie tyle wiesz na temat mechaniki belki, ale to jeszcze nie wszystko.

  • Po pierwsze, skrzydlo pracuje nie tylko na zginanie, ale takze na skrecanie.
  • Po drugie, niezaleznie od powyzszego, kierunek slojow w przekladkach jest jak najbardziej prawidlowy. Aby pas gorny i dolny dzwigara ze soba wspolpracowaly, trzeba je laczyc przekladkami. Owe przekladki przejmuja wowczas naprezenia scinajace, powstajace w wyniku dazenia do przesuniecia sie obu pasow dzwigara wzgledem siebie podczas zginania skrzydla. Natomiast balsa (jak kazde inne drewno) posiada najwyzsza wytrzymalosc na scinanie wlasnie w poprzek wlokien. I dlatego przekladki nalezy wklejac dokladnie tak, jak zrobil to Maciej.

 

Robert, zdaje sie, ze uslyszales dzwony, ale nie masz pojecia, w ktorym kosciele dzwonia. I zeby zaraz awantury nie bylo. Ja doskonale rozumiem, ze kazdy z nas moze czegos nie wiedziec, albo sie pomylic - w tym nie ma nic zlego i wszystko byloby cacy, gdybys na koncu postu nie dodal tego aroganckiego "tyle z mechaniki belki". Zeby moc pozwolic sobie na pisanie w ten sposob, trzeba najpierw wiedziec, co sie pisze.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz rację. Tylko żeby przekładka pracowała jak napisałeś powinna być wklejona między pasy dźwigara, a nie na styk do jego boków. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kombinujesz niczym kon pod gore. Najpierw nieslusznie czepiasz sie chlopaka z powodu niewlasciwego kierunku slojow, teraz z kolei z powodu niewlasciwego umiejscowienia przekladek...

 

Umiejscowienie przekladek pomiedzy gornym i dolnym pasem dzwigara wymaga ich dokladnego wpasowania, przez co stanowi rozwiazanie bardziej czasochlonne i trudniejsze pod wzgledem technologicznym.

 

Tak, jak zrobil to Maciek, jest dobrym kompromisem. Bezsprzecznie najlepszym rozwiazaniem byloby obustronne wykonanie przekladek, albo wykonanie kesonu i kto wie, czy wlasnie na tym sie nie skonczy.

 

Czlowieku, odpusc juz! Na zdjeciach widac, ze Maciek wie co robi, wiec nietrudno sie spodziewac, iz sobie dobrze przemyslal dlaczego robi to tak, a nie inaczej.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

teoretyków zapraszam do zaprezentowania swojej wiedzy w praktyce bo pomimo trwającej epidemii siedzenia w domu nie było wysypu tematów z budowy modeli a jak by człowiek popatrzył to może by się czegoś dowiedział i nauczył bo daleko mi do bycia technicznym guru

 

przekładki idą za dźwigarem z lenistwa i ze względów praktycznych bo nie trzeba być super dokładnym to co wystaje łatwo zeszlifować i jest ich dwa razy mniej 😎  wytrzymałościowo 200% normy

 

weź tu panie wypełniaj między dźwigarami

dsc_1421.thumb.jpg.7a0c6139f197baeb40467e9012d1ad89.jpg

 

 

4 minuty temu, mr.jaro napisał:

Bezsprzecznie najlepszym rozwiazaniem byloby obustronne wykonanie przekladek, albo wykonanie kesonu i kto wie, czy wlasnie na tym sie nie skonczy.

 

keson będzie

 

w weekend wycinam przód kadłuba wtedy się zacznie 😄

 

  • Like 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

lotki i wypełnienia pod dźwignie z laminatu

DSC_1424.thumb.JPG.24ded8300972161af2fced155dad004c.JPG

 

DSC_1428.thumb.JPG.1e1fd9e97ce11c1ecba1d87a44d3c491.JPG

 

wycięte mam już boki kadłuba

DSC_1431.thumb.JPG.771023de608183adb0e148efa3926fa2.JPG

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.