Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Godzinę temu, kesto napisał:

Ciekawy projekt. Bedę śledził i czekał na oblot.

 

Sądziłem, że skończę go do świąt, ale w niedzielę wyjeżdżam do pracy.

 

36 minut temu, japim napisał:

Niedrogo można kupić sobie drukowankę:

https://www.rc3dprint.com/product-page/quickie chociażby aby popatrzeć na cudze rozwiązania i geometrię :)

 

Geometrię kadłuba musiałem trochę uprościć pod pokrycie depronowe, i tak mam wiele części pokrycia z gięciem w dwóch płaszczyznach. ?

Opublikowano

Dziś ostatni dzień pracy przed przerwą.

Przykleiłem najgorszy fragment pokrycia z gięciem w dwóch płaszczyznach - kabina.

IMG_8348.thumb.jpeg.e165df1fd33d50e6ca6f6e179ea2d925.jpeg

 

IMG_8353.thumb.jpeg.3ec0181ef6e6ee917681535a609d5278.jpeg

 

Nie wyszło najgorzej, trzeba przeszlifować miejsca rozcięć i nawet nie będzie trzeba dużo szpachlować.

Wklejona wręga silnikowa.

 

Dobór profili.
O ile profil skrzydła tylnego Eppler E1212MOD można by było zastosować do modelu, gdyż nie ma złych charakterystyk, to  jednak nie za dobrze "współpracuje" w układzie z profilem, który wybrałem dla skrzydła przedniego - problem z ustaleniem dekalażu, czyli kąta sklinowania skrzydła przedniego i tylnego.

W ostateczności dla skrzydła przedniego zastosowałem profil, który został przeze mnie przerobiony z profilu Dragonfly Camard w XFLR5 przy pomocy Direct Foil Design oraz XFoil Inverse Design.
Początkowo myślałem o profilu N24, ale nie miał za dobrych charakterystyk.
1323612385_Zrzutekranu2020-12-4o08_46_42.thumb.png.8aed8f02228c7678307a3ca4c3c529c8.png

 

Zależało mi na płaskim spodzie, aby łatwiej było go zaklinować w modelu. Oba skrzydła muszą być demontowane. Nie mam tak dużego samochodu do przewożenia.

 

Charakterystyki profilu dla Re w fazie lądowania 
Dla przedniego płata to duże kąty natarcia ze względu na jego kąt zaklinowania oraz lądowanie na 3 punkty.

Podobnie jak poprzednio:

  • krzywe czerwone dla profilu na końcówce skrzydła
  • niebieskie dla MAC;
  • czarne dla profilu przy kadłubie.

2086392385_Zrzutekranu2020-12-3o20_30_02.thumb.png.8b5540334cf3de26aab2a700df605b93.png

 

 

463834567_Zrzutekranu2020-12-3o20_30_21.thumb.png.88de403054e96d9d23d62ea01dcd2439.png

 

Krzywe ciągle - analiza profilu czystego;
Krzywe przerywane - analiza z separacją wymuszoną.

Podczas lądowania, profil przykadłubowy będzie pracował na największych kątach natarcia, natomiast profil końcówki maks do +4 stopni.

 

Teraz trochę o warstwie przyściennej i jednym sposobie sterowania nią.
Dużo na ten temat napisał @Patryk Sokol, tutaj: https://pfmrc.eu/topic/59972-tajemnica-liczby-reynoldsa-przepływ-laminarny-przepływ-turbulentny/
 

Ja ograniczę się do turbulatorów.

Przypomnę podstawowe informacje o warstwie przyściennej

 

708605783_Zrzutekranu2020-12-3o22_31_43.thumb.png.863f530e9f9bb3b949e77fbacf7f6925.png

Rysunek pozyskany z: https://aviation.stackexchange.com/questions/45630/does-a-helicopters-boundary-layer-have-different-properties-that-are-caused-by

 

Laminar boundary layer - laminarna warstwa przyścienna

Bubble - bąbel

Transition regime - strefa przejścia ( z laminarnej w turbulentną)

Turbulent reattachment point - punkt odzyskania ciśnienia (turbulentna warstwa przyścienna "przykleja" się do powierzchni opływanej)

Turbulent boundary layer - turbulentna warstwa przyścienna

Na rysunku nie przedstawiono oderwania warstwy przyściennej

 

W miejscach gdzie kierunek prędkości w części warstwy przyściennej jest ujemny, powstaje bąbel separacyjny.
Nie zawsze w przypadku przejścia z opływu laminarnego w turbulentny powstaje ten bąbel.
Zależy to od rodzaju profilu i jego kąta natarcia.

Przykład - profil przeznaczony dla skrzydła przedniego Re ok. 100 000, kąt natarcia: 0 stopni.

2048191556_Zrzutekranu2020-12-3o20_32_19.thumb.png.c55421b309b05624b7ff95cc144f213b.png

 

 

Wykres warstwy przyściennej uzyskany w XFLR5 bez wymuszonej separacji.
Strzałką grubą zaznaczyłem punkt separacji, który występuje w 59% cięciwy (Upper Trans. = 0.590)
Krzywa zielona to wydatek (grubość), krzywa niebieska to pęd (prędkość).

Poniżej wykres dla tego samego profilu, Re, i kąta natarcia, ale z wymuszoną separacją na górnej powierzchni w 35% cięciwy.

1096104483_Zrzutekranu2020-12-3o20_32_56.thumb.png.7bd0a0e4445b3bbfa36fe144a1c57002.png


Widać, że wymuszona separacja przykleja warstwę turbulentną.

 

Program Flow5 pozwala na analizę różniczkową warstwy przyściennej.
Poniżej pokazane wykresy dla profilu czystego

1003639766_Zrzutekranu2020-12-3o23_16_38.thumb.png.830a1388f2b88c30c7f0f7c643271fb6.png

 

Program nie przedstawia tego w takiej formie - to jest obrobione przeze mnie.
Wg metody różniczkowej punkt przejścia z opływu laminarnego w turbulentny następuje w ok. 56% cięciwy (wg analizy w XFLR5 (XFoil) było w 59%.)

Potwierdza się występowanie bąbla - mamy fragment warstwy przyściennej z przeciwnym kierunkiem prędkości do opływającego powietrza.

wykres w 0,9 cięciwy pokazuje, że turbulentna warstwa przyścienne jest "przyklejona"

 

A teraz wykresy dla profilu z separacją wymuszoną w 35% cięciwy.

1658823629_Zrzutekranu2020-12-3o20_41_02.thumb.png.2414dfe132117becd985f018db53820b.png

W punkcie 35% następuje niejako "płynne" przejście z opływu laminarnego w turbulentny.
Czerwoną strzałką zaznaczyłem miejsce separacji dla czystego profilu i zamieściłem wykres jak  wygląda warstwa przyścienna - dalej turbulentna ale mocno przyklejona.

 

 

Wykresy warstwy przyściennej we Flow5 wyglądają jak poniżej.

To tak jakby strumień powietrza opływał z dołu ku górze.

615847732_Zrzutekranu2020-12-4o11_45_36.png.f58cf99961101f73324dac431b4e3479.png

Górny wykres to górna powierzchnia profilu, dolny - dolna

Krzywe niebieskie - przepływ laminarny w danym punkcie (procent cięciwy)

Brązowe - przepływ turbulentny;

Czerwone - oderwanie warstwy.

Klikają strzałki obok okna "View station" można popatrzeć jak wygląda warstwa przyścienna w danym punkcie na profilu. 

2131201505_Zrzutekranu2020-12-4o11_46_31.png.75553ae5f7fbfb6b94ebfd2cc955238a.png

 

Niestety nie pokazuje tej samej współrzędnej dla góry i dołu, ale to nie problem.

 

Dlaczego o tym piszę w tym wątku?
Jeśli ktoś uważnie oglądał pierwsze zdjęcie samolotu Quickie, to zauważył nieregularności na górnej powierzchni przedniego skrzydła.

 

607771318_Zrzutekranu2020-12-3o23_31_52.thumb.png.36b4c80c4ffcba81c07a592909a00e6e.png

To turbulatory.
 

Już nie pamiętam gdzie (nie mogę odszukać) czytałem, iż profil Dragonfly Canard był bardzo czuły na zabrudzenia (przyklejone owady, czy duże krople wody) szczególnie w zakresie prędkości lądowania (wiadomo mniejsze Re)

Dlatego zastosowano te turbulatory na całej rozpiętości.

 

Ja na moim skrzydle nie będę stosował turbulatorów na całej rozpiętości.

Okazuje się, że profil ten przy Re >=100 000 na kątach natarcia powyżej +4st. ma lepsze charakterystyki bez wymuszonej separacji - widać to na wykresie biegunowej, 

Widać to też na wykresie warstwy przyściennej.

1154448278_Zrzutekranu2020-12-4o09_44_11.thumb.png.9cf77c4616409273c9f20896e1c0b1a6.png

Bez wymuszonej separacji

 

 

 

1029160787_Zrzutekranu2020-12-4o09_44_29.thumb.png.e2d42c8a3366f4caa159121413cbb5fc.png

Z wymuszoną separacją

 

 

Natomiast od MAC (średnia cięciwa aerodynamiczna) do końcówki. zastosuję turbulatory na górnej powierzchni w 35% cięciwy.

Nie wiem jeszcze jakie:

  • czy pójść na łatwiznę i przykleić kuleczki hotgluta, czy
  • wycinać jakieś trójkąciki i kleić

 

Profil skrzydła tylnego:  NACA4415

 

C.D.N. ale nie wiem kiedy.

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Jarku. Jak narysujesz geometrie tych turbilizatorów to druknę Ci takie 10-15cm paski  które wystarczy że przykleisz po rozpiętości. Sztuk ile potrzebujesz. 

Opublikowano
2 minuty temu, japim napisał:

Jarku. Jak narysujesz geometrie tych turbilizatorów to druknę Ci takie 10-15cm paski  które wystarczy że przykleisz po rozpiętości. Sztuk ile potrzebujesz. 

Dzięki z góry, pewnie skorzystam - zobaczymy, może wówczas można zrobić "makietowe"?

Jeszcze raz dzięki za ofertę.

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
1 godzinę temu, jarek_aviatik napisał:

KONIEC - dalszej relacji nie będzie

Szkoda, daj znać w inny sposób jak będzie wyglądał gotowy i jak poszedł oblot. To piękny samolot a z twoim obliczeniowym podejściem do tematu na pewno będzie pięknie latać.

Trzymam kciuki.

Opublikowano
1 godzinę temu, japim napisał:

Wielka szkoda. A co poszło nie tak?

Z modelem wszystko w porządku - powoli do przodu.

 

25 minut temu, robertus napisał:

Szkoda, daj znać w inny sposób jak będzie wyglądał gotowy i jak poszedł oblot. To piękny samolot a z twoim obliczeniowym podejściem do tematu na pewno będzie pięknie latać.

Trzymam kciuki.

Dzięki, na pewno Cię powiadomię 

Opublikowano
2 godziny temu, d9Jacek napisał:

chyba to ?.....

 

Jestem tego pewien.

 

Jarek jeśli myślisz, że w ten sposób ukarzesz lub zrobisz na złość mnie albo Rafała to wiedz, że jesteś w strasznym błędzie. Ani mnie ani z tego co wiem Rafała nie kręcą tego typu konstrukcje czy budowa takich modeli. Ja tu praktycznie nie zaglądam. Zaglądam jedynie wtedy jak widzę osobę której posty lubię czytać inaczej bym pewnie nie wszedł bo to nie moja, jak pisałem, bajka.

 

Zaprzestając pisać i pokazywać swoją pracę ukarzesz wszystkich tych którym podobają się takie konstrukcję oraz tych którzy budują podobne modele. Wielu ludzi śledzi z uwagą ten wątek i to im robisz właśnie na złość. 

 

Opublikowano
49 minut temu, Konrad_P napisał:

Ja tu praktycznie nie zaglądam

A ja tutaj zajrzałem chyba pierwszy raz. I mimo podziwu dla konstrukcji, autora i chęci na zerkanie co dalej przeżyłem rozczarowanie...

Jak relację na forum można wiązać z "konfliktem" z moderatorem który nawet nie śledzi poczynań i obecności autora tematu na forum ...dziwne.

Zachęcam do dalszej relacji, nie widzę powodów by ją zaprzestać...

Opublikowano
Godzinę temu, Konrad_P napisał:

 

 

Jarek jeśli myślisz, że w ten sposób ukarzesz lub zrobisz na złość mnie albo Rafała to wiedz, że jesteś w strasznym błędzie. Ani mnie ani z tego co wiem Rafała nie kręcą tego typu konstrukcje czy budowa takich modeli. Ja tu praktycznie nie zaglądam. Zaglądam jedynie wtedy jak widzę osobę której posty lubię czytać inaczej bym pewnie nie wszedł bo to nie moja, jak pisałem, bajka.

 

Zaprzestając pisać i pokazywać swoją pracę ukarzesz wszystkich tych którym podobają się takie konstrukcję oraz tych którzy budują podobne modele. Wielu ludzi śledzi z uwagą ten wątek i to im robisz właśnie na złość. 

 

Konrad - proszę, abyś i Ty nie bawił się w psychologa - jeden na Forum wystarczy.

Nie chcę nikogo karać, po prostu trochę mi to obrzydło.

 

Nie odmówiłem pomocy nikomu z Forum, kto mnie o nią poprosił i nie odmówię.

 

12 minut temu, Shock napisał:

A ja tutaj zajrzałem chyba pierwszy raz. I mimo podziwu dla konstrukcji, autora i chęci na zerkanie co dalej przeżyłem rozczarowanie...

Jak relację na forum można wiązać z "konfliktem" z moderatorem który nawet nie śledzi poczynań i obecności autora tematu na forum ...dziwne.

Zachęcam do dalszej relacji, nie widzę powodów by ją zaprzestać...

 

I co Panie Rafale, znów zabawa w psychologa?

"Zachęcasz" zawsze na swój sposób.

 

 

  • 3 tygodnie później...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.