Skocz do zawartości

E-flite Draco 2.0 m (modyfikacja PZL 104)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Model zaliczył 12 dni lotnych. Nadal w bardzo dobrej kondycji technicznej. Dla "Draco" na tą chwilę najniebezpieczniejszy jest dojazd na lądowisko - pojawiają się niestety powierzchowne uszkodzenia wynikające z przenoszenia, transportowania itd.

Draco lata rewelacyjnie, nie mam żadnych większych problemów. Odnośnie wad - trzeba pilnować szybko-złączek. Przed złożeniem modelu należy się upewnić, że wszystkie piny są prosto ułożone, a po złożeniu modelu sprawdzić działanie powierzchni sterowych / klap. 

 

Opublikowano
28 minut temu, robertus napisał:

Jak z tymi złączkami jest taki problem to może je zastąpisz innymi, bardziej trwałymi?

problem tkwi w tym, że istnieje zagrożenie niespasowania się pinów z gniazdami. Przez co się one krzywią. Trzeba to później naprawiać. Tak w przyszłości to prawdopodobnie zmienię. 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

No to mały update i z mojej strony:

1. Zrealizowałem revers silnika

2. Rozbiłem model

3. Odbudowałem model

4. Zbudowałem zestaw transportowy

 

A w szczegółach;

re1: Jest taki produkt co sie nazywa ESC telemetry converter; w skrócie potrafi tłumaczyć jeden protokół telemetrii na inny. A zagadnienie rewersu w tym modelu jak ktoś nie ma aparatury Spectrum sprowadzało się do telemetrii jaką dostarcza i oczekuje regulator Avian. W skrócie produkt działa jak obiecali, jest dość komunikatywna i kompetentna obsługa klienta i całość działa. Podpina się toto do portów Smart Port oraz SBUS odbiornika. No i wszystko działa. Do tego mam wszystko to co Avian przekazywał czyli temperaturę regulatora, napięcie, prąd, ilość obrotów. Na tym etapie podekscytowania zrobiłem błąd... za który zapłaciłem w punkcie 2. A błąd sprowadził się do tego że w standardowo przygotowanych ustawieniach Pozycja przepustnicy czytana jest z kanału 1szego. A u mnie na tym kanale były lotki... no to zamieniłem ustawienia kanałów, prawie zamieniłem. O czym zapomniałem to że na lotce mam rewers :(

ESC telemetry.jpg

 

LINK do producenta

 

re2: próba oblotu z reversem lotek zakończyła się pół beczką i posadzeniem modelu w stanie obróconym. W efekcie pęknięciu uległa węglowa rura skrzydeł (byłem świecie przekonany że tego się nie da złamać), połamało się śmigło i lekko rozmontowała się kabina (pęknięta pianka, wyrwane plastikowe okucie skrzydeł). Skrzydła wyszły właściwie bez szwanku (małe zadrapania), lekko zadrapała się też pokrywa silnika. 4kg modelem w glebę :) CUD :) 

crash1.jpg

crash3.jpg

crash4.jpg

crash5.jpg

re3: na rurę i śmigło czeka się 3-4 tygodnie. Kadłub naprawiłem podziwiając węglową konstrukcję wewnątrz która się rozpięła bez pęknięć czy złamań. Nawet szyby się nie porysowały choć połowa oszklenia wypadła. Przy okazji mam zamienne śmigło z firmy Ramoser (4x 14,9x8 (do12)) czyli nastawne.

Pomierzyłem taki zestaw jako zamiennik oryginalnego śmigła i mogę mieć 4.2kg ciągu przy 60A zamiast 4.6kg przy 72A czyli polatać dłużej. Bardzo przydał się pęczniejący klej BELI-ZELL (nie mogę tego już nigdzie znaleźć). Najbardziej zbliżony kolor do zamalowania napraw to mieszanka 70.947 oraz 70.908 z farb Modelcolor. 

smiglo ramoser.jpg

 

LINK do producenta

 

re4: żeby się ten model nie niszczył od noszenia i przestawiania wymyśliłem stojak. Stojak jest zbudowany z rurek PVC oraz elementów drukowanych. Można go łatwo zamontować w aucie oraz powiesić na ścianie. Zabezpiecza też obrys skrzydeł przed wturlaniem się innych gratów. W dolną rurę chowa się węglową rurę skrzydeł. Na koniec dodałem jeszcze galanterie która pozwala postawić na nim model w pozycji normalnej i odwróconej. Coś na kółko ogonowe jeszcze dołożę. Duma i radość mnie rozpiera :)

stand1.jpg

stand2.jpg

stand3.jpg

stand4.jpg

stand5.jpg

 

 

Tyle z poligonu... ZAWSZE SPRAWDZAJCIE PRZED STARTEM CZY STERY RUSZAJĄ SIĘ POPRAWNIE! żeby potem płatów śmigła nie szukać

 

 

 

 

 

 

 

 

crash2.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Szacun za relację i analizę, nie każdy potrafi podzielić się kretem.

Co do rewersu, zastanawiam się czy dałoby się to zrobić na regulatorze samochodowym, hmm 

Opublikowano

Wiem że są takie inne lotnicze np z HK ale limit był na 80A. Avian ma 100A (120A w peaku) i do tej wielkości modelu nie ma specjalnie wyboru. A funkcja jest naprawdę fajna w temacie skrócenia dobiegu lub manewrów lotniskowych. No i jest pomiar amperow silnika i obrotów... to przy tym smigle ze zmiennym skokiem pozwala cos dobrać.

 

Co do relacji to taki proces terapeutyczny ;)

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dobrze, że obyło się bez poważnych uszkodzeń.
Powiem szczerze, że na tą chwilę jeszcze nie myślałem o rewersie - chyba na to jeszcze za wcześnie. Tutaj łatwo o błędy. Za kilka tygodni warto będzie jednak o tym pomyśleć - bardzo dziękuję za podzielenie się informacjami dotyczącymi tego zagadnienia :D . 
Bardzo fajny stojak, ja wożę samoloty w bagażniku, chronię elementy workami foliowymi. Obcierki niestety się pojawiają.

Zaliczyłem około 14 dni lotnych modelem, średnio na dzień 6-7 lotów. Pod względem mechanicznym samolot w pełni sprawny. 

Przestronna kabina sprzyja montowaniu kamerek w środku :D :

 

W dniu 31.08.2021 o 13:02, grzegor napisał:

Może taki film z dziedziny Cię zainteresuje:

 

@grzegor ciekawy materiał, widać że gość zna się na rzeczy.

  • Lubię to 3
Opublikowano
W dniu 3.09.2021 o 13:06, grzegor napisał:

Fajny ten film z Draco. A do przodu się da skierować?

tak, mam nawet takie materiały. 

Opublikowano

Fajnie to by się było rozglądać w locie...

 

Dopracowałem stojak; teraz z samolotem na wierzchu mieści się do bagażnika Mondeo Mk.V. Obniżyłem raczki oraz dodałem wzdłużne usztywnienie. Uprzedzając pytanie klapa się zamyka nie na modelu.

 

 

stand v2.jpg

stand2 v2.jpg

stand3 v2.jpg

stand4 v2.jpg

Opublikowano
W dniu 2.09.2021 o 21:47, AKocjan napisał:

Przestronna kabina sprzyja montowaniu kamerek w środku :D

Przyznam szczerze ,że nigdy nie lubiłem oglądać filmów kręconych z pokładu modelu .

Mnóstwo niekontrolowanych ruchów obiektywu i brak punktu odniesienia nigdy nie pozwalało mi oglądać czegoś takiego dłużej niż kilkanaście sekund.

Natomiast takie umieszczenie kamery w kabinie daje wrażenie jakby było się pasażerem samolotu i obserwowało ziemię z okna . Bardzo fajny pomysł z tym ,ze widać obramowanie kabiny i skrzydło. Taki film przyjemnie  się ogląda.Gratuluję pomysłu.

  • Lubię to 1
  • 4 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Kolejna "dawka" lądowań moim modelem E-flite Draco. 
Jak na górnopłata przystało Draco ląduje się bardzo przyjemnie. Dodatkowo sloty robią świetną robotę - dużych  kątów natarcia model się nie boi :D. Samolot pod tym względem oceniam na wielki plus. 

 

  • Lubię to 1
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Bardzo ładne, czy następny film mógłbyś zrobić z kamerą nieco przesuniętą do przodu? Tak z pozycji głowy pilota na prawym, byłoby jeszcze bardziej realistycznie.?

  • Lubię to 1
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Arku,

Jak zwykle pogratulować umiejętności :), nie bardzo to widać na filmie, czy startowałeś dokładnie pod wiatr? Czy może z bocznym?

Gratulacje.

Opublikowano

Dziękuję, starałem się startować/lądować pod wiatr. Rozbieg / dobieg Draco jest dość krótki wiec mogłem sobie pozwolić na operowanie w poprzek pasa startowego :D. Nie byłbym w stanie wylądować z wiatrem bocznym przy tej pogodzie

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.